19.4.2024 | Svátek má Rostislav


Diskuse k článku

SPOLEČNOST: Nenávidět stát a milovat svobodu

Libertariáni mají celou řadu problémů s tím, jaký dělají navenek dojem. Některé jsou důsledkem toho, že lidé nechápou naše uvažování. Za jiné si však můžeme sami: někdy se nám nedaří vyjádřit naše představy ani jasně, ani poutavě. Částečně je to tím, že máme ve zvyku spíše zdůrazňovat, proti čemu jsme, než o co usilujeme.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
V. Vaclavik 5.9.2013 15:13

Je pomylene

byt proti statu a pro svobodou, kdyz prece tu svobodu ma zajistovat stat. Zajmem kazdeho svobodmyslneho cloveka ma byt takovy stat, ktery mu tu svobodu zajistuje, nikoli stat maly (pravice), nebo zadny (libertarian).

Vsimneme si take, jak se libertarian boji sebezajmu jako cert krize, viz "Můžeme také hovořit o tom, jak firmy na volnějším trhu lépe slouží svým zákazníkům..."

Firmy prece primarne slouzi a maji slouzit predevsim sobe, svym vlatnikum, ti prece svou firmu nezalozili s vizi, jak cinit dobro pro ostatni, nybrz pro sebe. Fakt, ze firmy jsou pro ty ostatni hodnotou, dobrem (to je ta neviditelna ruka trhu), z toho jeste necini ospravedlneni jejich byti. Alternativa prece neni bud otrok, nebo sluha, ale otrok, nebo svobodny clovek.

Dalsi libertarianske tabu je spravedlnost, moralka, coz uzce souvisi s tim (mnou) zminenym sebezajmem.

Libertarianismus je studeny technokratismus a hledani chyb ve vlastnich radach, jako ze je treba hovorit o pozitivech, o tom pro co libertariani jsou, nez proti cemu jsou, ho stejne neozivi.

P. Čása 5.9.2013 16:29

Re: Je pomylene

Prosím, nepoužívejte pojmy, které nechápete správně. Pouze velmi krajní pravicové křídlo filosofie libertariánů - která se nazývá anarchokapitalisté - nechtějí stát vůbec.  Všechny ostatní liberální směry stát chtějí.

Spravedlnost a morálka je naopak základem liberální filosofie - bez nich nelze ani postavit na nohy demokracii. Ale libertarián zásadně odmítá tezi, že jedině státní solidarita je možná a že bez ní zde všichni postižení zahynou hladem. To je lež, která se nikdy nedá vyvrátit jinak, než zkouškou naostro. U každého člověka. Jak já říkám: když jdete kolem bezdomovce, co Vás napadne jako první? Je to: "Jak je tohle v tomto státě možné? Proč se o něj nikdo nepostará?" Nebo to je: "Kdybych mohl, tak se s tebou hned rozdělím, ale zbývá mi na poslední rohlík do výplaty". Jestli je to to první, jste socialista. Jestli to druhé, jste liberál v socialistickém státě.

M. Kosejk 5.9.2013 17:52

Re: Je pomylene

Libertariánství je hlavně utopistická ideologie, která leží někde na opačné straně, než leží komunistická ideologie. Obě ideologie však mají společného jmenovatele - ignorují přirozenou a nezměnitelnou podstatu druhu homo sapiens sapiens. Ač mi libertariánství je sympatickou ideologií, musím tvrdit, že je to utopie.

Třeba ten Váš příklad s tím bezdomovcem krásně ilustruje naivitu všech členů a příznivců Svobodných. Jak je to s tím bezdomovcem v reálu?

Samozřejmě, že mu drtivá většina lidí nepomůže ze svého, maximálně mu hodí pár drobných jako odpustek svému svědomí. A dokonce významná část lidí bude tvrdit, že bezdomovec si vůbec žádnou pomoc nezaslouží, protože si za to může sám. A ano, potom tady budou ti, kteří budou řvát, že se má starat stát. Ovšem ti si pod pojmem "stát" nikdy nepředstaví sebe, ale jen bohaté, kteří to mají zacálovat. Představte si toho řevu, kdyby někdo nařídil zavedení plošné solidární antibezdomovecké daně na řešení bezdomovectví.

Obě tyto ideologie jsou dobré jen jako myšlenková cvičení, ale v reálu hrozí průserem. 

Dokud někdo nebude mít ty koule, aby zavedl volební systém podle hesla, "Kdo platí, ten rozhoduje", tak se pořád budeme blížit do prdele. A zrovna Svobodní tu demokracii chtějí ještě rozšířit o lidová veta, blbci...

J. Lufinka 5.9.2013 23:14

Re: Je pomylene

Ale na realizaci hesla kdo platí ten rozhoduje  nepotřebujete volby. Stačí přece , kdo dá na stůl největší částku ten rozhoduje. Jenom stačí určit periodu po které se bude rozhodovací právo dražit.

V. Vaclavik 8.9.2013 8:11

Re: Je pomylene

Ty vase ideje jsou utopistickou ideologii. Myslim ze vam onehdy nekdo odpovedel na to ''kdo plati, ten rozhoduje'', aneb muzikanti hrajou tomu, kdo je plati, ze az tu vasi slavnou ideu zavedete, nejaky Babis si vas pak koupi a zavede si tu kralovstvi.

Ale vazne, kde jste prisel na tu ideu, ze lide kteri plati jsou automaticky ti moudri? Na to odstaveni parazitu od ceciku spolecnosti by to asi stacilo, ale jinak? Co pak? Opravdu verite, ze v tom prisavkareni jsou vsechny, nebo aspon nejake hlavnejsi nase dnesni potize?

A jako vsechno, zacalo by to hlasovanim jen tech, kteri se nevezou, pak by ti kteri tahnou vice meli vice hlasu a skoncilo by to ani nechci domyslet kde. To je tvrdy realismus, kapisto?

V. Vaclavik 7.9.2013 21:13

Re: Je pomylene

V tom prvnim mate pravdu, ze jsou ruzne smery. Jenze problem je, ze ani ty ostatni smery, ktere nejakou vladu chteji, se se na nejake jiste funkci vlady/statu nemuzou shodnout. A to nutne znamena nejakou pomylenost v tomto smeru - s tim vysledkem, ze nejspis ani jeden ten smer nema ''pravdu'' (maximalne jeden z nich muze byt ten ''pravy'' smer).

Kdyby totiz libertariani byli k sobe intelektualne poctivi, uz davno by se sjednotili pod ideovym smerem udanym Randovou a jeji ideou role statu/vlady a svobody cloveka. Jestlize s jejimi idejemi maji problem, a maximalne si z nich vyzobavaji co se jim hodi, tak ty jejich ruzne libertarianske smery nejsou a nemuzou byt nic jineho, nez rozhrkana ideologicka karka, karka nesourodych (neintegrovanych) myslenek, bez patricneho zakladu. 

Proc napriklad prave vy osobne, pane Caso, tu hlasate, ci zastavate se nejakeho druhu libertarianismu, namisto abyste hlasal Objektivismus Randove?

J. Schwarz 5.9.2013 13:47

pokud nebudu mít rád

Italy, bráním jim  tím, že nenavštěvuji italské restaurace , "realizovat jejich životní sen"? Co když je mým "životním snem" věnovat se kuchyni eskymácké? Rasismus  nemůže fungovat na soukromé bázi, není-li podpořen státními institucemi. Pokud půjdu ve své nelásce k italům tak daleko že budu zabraňovat ve vstupu do restaurace ostatním hostům či rozbíjet okna v pizzerii, sebere mne policie. Pokud itala nepozvu na piknik na zahradě za domem, nikomu po tom nic není, jakkoli si to někdo může vykládat jako projev "antiitalismu". Neexistuje povinnost mít rád Italy a poku po nich nestřílíte za to že vám na Piávě zabili prapradědečka nikomu po vašich resentimentech nic není. BTW, s  krasoduchy co vás za to budou odsuzovat si nemáte co vyčítat, taky vás zrovna nemilují.

P. Vaňura 5.9.2013 13:19

Na libertariány stačí jednoduchá

otázka, "Na jakém základě postavíte armádu?" A to ne pro válku, jakou vedou USA v Afganistánu, ale pro takovou, jako byly WW1 a WW2, např. 300% ztrát Richthofenovy eskadry či 200% ztrát naší 311 perutě za dva roky.

R. Langer 5.9.2013 13:41

Re: Na libertariány stačí jednoduchá

Ona snad u nás někdy taková armáda existovala a byla činná?

P. Vaňura 5.9.2013 14:45

Například armáda Rakousko-Uherska,

to také nakonec doplatilo na vnitřní slabost.

P. Čása 5.9.2013 14:17

Re: Na libertariány stačí jednoduchá

Na stejném základě, jako vše ostatní - na svobodné volbě občana stát se vojákem a bránit svoji vlast - tedy zemi, rodinu a známé před nepřítelem. Zní to jako děsné klišé??? Ale není. A pro tiscíce  a tisíce lidí v minulosti nebylo. Jistě, pro mnohé je armáda povolání - zdroj obživy. Ale pro mnohé ne. Pokud si myslíte, že to je utopie, prosím. Nikdo Vám tento názor nebere. Ale ještě stále u nás pamětníci WW2 žijí. Stačí se jich zeptat.

P. Vaňura 5.9.2013 14:43

Takže jinak

V armádě kterého státu sloužili za WW2 výhradně dobrovolníci??? A jeden citát Adolfa Hitlera "Žádné náklady na sociální smír nejsou příliš velké, pokud sjednotí národ." On toto hlásal s perspektivou, že takový stát a národ potřebuje, aby ve válce, kterou plánoval, uspěl, to že prohrál nebylo způsobeno vnitřní slabostí (což třeba platilo pro Rusko a částečně možná i pro Německo a Rakousko-Uhersko za WW1) ale tím, že si nemožnou zahraniční politikou sestavil sám proti sobě mnohem silnější koalici. Generál Eisenhower zase napsal, že "Americkou individualistickou společnost lze udržet, pokud za ni budou lidé ochotni bojovat ve válce," Američané ovšem ztratili ve WW2 jen půl milionu vojáků a nebyli schopni vojáky v armádě udržet pro případ, že by následně museli bojovat proti SSSR (Stalin i přes šílené válečné ztráty držel pořád ve zbrani 7 milionů mužů).

A ještě jeden citát Adolfa Hitlera "Voják zemřít může ale dezertér zemřít musí. V žádné káznici to totiž není horší, než na frontě" (to ještě neznal vlastní ani komunistické koncentráky).

Pro boj na život a na smrt potřebujete mít silně kohesní společnost (skoro nikdo si nesmí myslet, že porážkou své země si polepší nebo že bude lépe se vzdát a netrpět ani neriskovat) a ještě musíte mít všeobecnou brannou povinnost.

V minulosti to bylo jiné, protože mnohdy to byly války o život, mužům poražené strany smrt, ženám a dětem otroctví, neřku li "příslušníci poraženého kmene budou zabiti a snědeni (stalo se ještě r. 1835 na jednom domorodém ostrově u Nového Zélandu)."

A po válce tu může nastat problém s veterány, vojáci, kteří cedili krev nemusí být ochotni zaujmout podřadné místo, které měli před válkou. A podpoří třeba toho, kdo slíbí, že je dostane nahoru (to byli mimo jiné také Musolini a Hitler).

P. Čása 5.9.2013 16:20

Re: Takže jinak

Nerozumím - jasně jsem psal, že do armády jdou lidé dobrovolně ze dvou hlavních důvodů. A mimochodem - v případě vyhlášení válečného stavu a napadení státu se vyhlašuje vyjímečný stav a všeobecná mobilizace. To je normální.

Pokud máte na mysli postavení útočné armády, tak tam to dobrovolně lze také, ale stojí to obrovské propagandistické úsilí a těžko to lze v dnešní době učinit v demokratické společnosti bez širokého koncensu o tom, že jedinou obranou je preventivní útok. Vidíme to - a já s tím nesouhlasím. Souhlasím s preventivním zbrojením a vojenským výzkumem, ale ne s preventivním útokem - i když se tím pasuji do role vojenského kripla. Ale válku a boj jsem nezažil a proto mám nárok na trochu pacifismu a idealismu v názorech.

Jinak, opakuji - jediná pro mě přijatelná cesta je dobrovolný vstup do armády s možností kdykoliv (kromě válečného stavu) odejit. A mimochodem, dokonce i dobrovolná Česká armáda má celkem velmi striktní předpisy koho vezme - včetně lékařského a psychologického vyšetření. To není jako přijmout  montéra do kolbenky.

T. Petřek 5.9.2013 15:15

Re: Na libertariány stačí jednoduchá

Tak se podívejte na příčiny těch světových válek, kdyby svět byl více libertariánký nejspíš by k těmto masakrům nedošlo. viz : http://www.reformy.cz/zpravy/ron-paul-otevrel-institut-pro-mir-a-prosperitu/

PS: Máte tam překlep. Ztráty nemohou být větší než 100% (100%=všichni z jednotky jsou mrtví).

J. Lufinka 5.9.2013 15:57

Re: Na libertariány stačí jednoduchá

Ano máte pravdu, ale pouze pro případ , že by nebyli žádní lidé. Člověk má totiž tu vlastnost, že si teorie různých náboženství a -izmů upravuje k obrazu svému. Z teorií si vezme to co se mu hodí, nebo líbí. To co ho nějak omezuje nebo mu něco zakazuje, tím se  neřídí. Vždyť by šlo přece třeba napsat :  Kdyby se svět řídil více Biblí nejspíš by k mnoha masakrům nedošlo.  Bibli jsem napsal pouze jako příklad. Jistě by tam šlo napsat mnoho dalších teorií různých náboženství a -izmů.  Úmyslně píší různých a ne všech.

P. Vaňura 5.9.2013 18:08

Nemám v tom chybu, pouze

jsem měl uvést, jak se ty ztráty počítají. Stav jednotky je 100 mužů a ztráty se průběžně doplňují. Ta jednotka má po celou válku více méně 100 mužů, ale celkové ztráty činí nakonec 300 můžů. Např. 311 peruť měla stav 12 bombardérů. V letech tuším 1940-1941 bylo sestřeleno 24 bombardérů. Ztráty se doplňovaly výcvikem nových posádek, jejichž mužstvo tvořili vojáci, převelení od původně pozemní jednotky, která byla v Británii a byla nakonec v síle brigády v r. 1944-1945 nasazena u Dunkerque. K obléhání byla použita proto, že pokud by měla v boji velké ztráty, nebylo by je odkud doplnit.

Např. německá tanková divize Panzer Lehr byla postavena třikrát (téměř zničena byla v Normandii, v Ardenách a na konci války v Německu), totéž platilo i pro některé jiné německé i sovětské jednotky.

V. Vlk 5.9.2013 23:10

Re: Na libertariány stačí jednoduchá

Ten Ron-Paul musí být neskutečný magor. Jinak , ztráy mnohou být a často jsou více než 100% počtu vojáků jednotky , protože za padlé nastupují noví. Nějaase nevyznáte ve statitice. Třeba 1% úmrtnost v koncentaračním táboře neznamelana, že za 100 dní tam nikdo nebude ,ale že třeba v Auschwitz-Birkenau -česky Ostvetim , bylo místo pro cca 300 000 vezň ale zabito tam bylo cca 1.5 milionu lidí.

J. Lufinka 5.9.2013 10:09

Jako teorie to na první pohled nevypadá špatně.

Ale stejně vypadají na první pohled i některé další -ismy, které už byly. Ďábel je schován v detailu. Třeba ten, že lidi rádi používají svoji absolutní svobodu k potlačování absolutní svobody jiných. Jak se říká o mnoha -ismech : jako teorie jsou perfektní, ale nejsou na to lidi.

Jako protipól k tomuto článku doporučuji se seznámit s názory filosofa a antropologa Ernesta Gellnera na liberalismus . Byl to profesor českého původu, který utekl před válkou do Skotska kde žil až do své smrti. Zemřel na Ruzyňském letišti v r. 1995 při odletu z návštěvy své rodné země domů.

P. Čása 5.9.2013 14:21

Re: Jako teorie to na první pohled nevypadá špatně.

Libertariáni většinou uznávají neiniciaci násilí - nikoliv nenásilí. To je rozdíl. Navíc, pojem absolutní svoboda není pojem, který by klasický libertarián použil. Proč ho používáte vy?

J. Lufinka 5.9.2013 15:11

Re: Jako teorie to na první pohled nevypadá špatně.

Odpověď jste si dal sám ve svém příspěvku. Z něj logicky vyplývá, že pokud používám pojem absolutní svoboda nejsem zřejmě klasický libertarián. Pokud Vám vadí pojem absolutní svoboda zaměňte ji za osobní svobodu. Mně ty pojmy splývají. Je to pro mne totéž. Pokud pro  Vás ne , omlouvám se a váš osobní svobodný názor Vám neberu.  Vzhledem k tomu co píšete se o tuto problematiku zajímáte. Doporučuji Vám proto najděte si na internetu odkaz , který zmiňuji v původním příspěvku.

Jinak bych Vás chtěl  upozornit na to a o čem byl můj původní příspěvek. Nebyl o tom co liberalizmus a ostatní -izmy  deklarují, ale jak se projevují v běžném životě.