29.11.2021 | Svátek má Zina


Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
jhm 30.3.2008 16:26

povoleni eutanazie

Situace pani byla jiste velmi slozita a zaslouzi soucit i pochopeni.

Nelze vsak odsuzovat soudce za to ze rozhodli v jednotlivem pripade tak jak rozhodli. Vzdyt ona vlastne zadala poslete me na smrt.

zdravotník 30.3.2008 17:17

Re: povoleni eutanazie

Vymlouvat se na dar života je alibismus. Ne vždy musíme dar akceptovat, to platí obecně. Viděla jsem mnoho bolesti, utrpení, do nebevolající úpění . To není jen o fyzické bolesti, o kterém se říká, že je dovedeme tišit, není to vždy pravda.  Až jste tam, ktde ta hrůzná tragedie lidské golgoty probíhá a lékaři s falešné humanity, alibismu dále podávají léky na př na podporu srdeční činnosti, aby tomu mučedníkovi trýzeň prodloužili.....Kdo neviděl ty zoufale prosící oči, které čekají o vysvobození smrti, vůbec nemají právo vést tuto diskuzi. není to jen o bolesti fyzické, člověk, který přišel o jakokoliv důstojnost, žije s pocitem zrůdy a bojí se sám sebe v zrcadle, kdy vlastně ztratil svoji lidskou podobu i identitu. Kdo u toho nebyl, kdo jenom kousek nenahledl to takto trpící duše, a celé bytosti nemá právo o tom diskutovat. Dar života je cenný, ale člověk má právo vypovědět tento dar, za určitých okolnosti, jen on má právo na své bytí, či nebytí. Proč má o tom rozhodovta někdo jiný. Pro lékaře- ten kdo má problém s eutanazii, ať jí odmítne poskytovat, ať má právo rozhodnout NE) tak to je někde s interupci, někteří lékaři gynekologové, mají právo interupci odmítat, mají to ve smlouvě. Myslím si, že obecně by  s tímto lékař, zdravotník problém neměl, vždyť tolikrát jsme trpicímu přáli, aby ho smrt vysvobodila. Jde jen o to , aby zákon byl takový, aby nemohl být zneužit. Jsem přesvědčena, že to lze.  

J.G. Pašek 30.3.2008 20:03

Re: Re: povoleni eutanazie

Ále dou . . .  nikdo ze světa živej neodejde a nikoho si tady Bůh nenechá na semínko . . . holt, někdo má kliku . . . usne a neprobudí se a jiní trpí. Tak tomu bylo je a bude . . . . . lékaři dnes mají léky bolesi umírajícímu značně zmírnit, když ne dstranit. To umírající před 50 lety neměli . . .  

J.G. Pašek 30.3.2008 14:28

Přivázal si betonovou tvárnici k nohám . . .

skočil z mostu do řeky . . .  cestou dolů spolknul jed a střelil se do hlavy . . . . 

Hankaho 30.3.2008 11:26

Diky za perfektni rozbor

a nenechte se zastrasit hlupaky, kteri mluvi o skoku pod vlak ap., protoze ti, co se jich to tyka, tam zarucene ani nedojdou! pPokud to nekdo nezkusil nebo aspon dlouhodobe nesledoval, tak nevi, o cem je rec.

AndyO 30.3.2008 11:21

někdo tu zmínil interrupce, zajímavý vklad do diskuse

protože odmítači euthanasie by měli být i absolutní odmítači interrupcí. Většinou ale nejsou...proč?

Pavla B. 30.3.2008 11:38

Re: někdo tu zmínil interrupce, zajímavý vklad do diskuse

Protože mají v hlavě seno.

Nechápou, že při euthabasii rozhoduje člověk sám o sobě, kdežto při interrupci o nenarozeném dítěti. Tvrdí přesný opak8-o

StandaT 30.3.2008 10:56

Smrt patří k životu

Smrt patří k životu - máme-li právo na důstojný život, máme právo i na důstojnou smrt.

Eutánásie je jen vedlejší produkt rozvoje lékařských věd a dříve nebo později bude muset být vyřešena. Do té doby se musí vyřešit palitativní péče. Řada požadavků na eutanásii je ve své podstatě reakcí na zbytečné a nezdůvodněné utrpení a ztrátu důstojnosti na konci naší cesty.

lucie alie 29.3.2008 22:08

A KDE JE SOUCIT?

Je mi líto lidí,kteří nemají ani špetku empatie a neumí si proro představit,jak moc musí člověk trpět,aby chtěl dobrovolně ukončit jediný život,který má.Podporuji euthanásii,i když vím,že  vyřešení právních a etických hledisek portvá ještě dlouho,

J.G. Pašek 29.3.2008 20:05

Šlechto, nikdo tě nežádá dávat se do její kůže . . . .

může se oběsit, skočit z mostu, skočit pod vlak, prohnat si hlavu kulí . . .  jako to dělá 1800 zdravých Čechů rok co rok . . . 

mik 29.3.2008 23:27

Re: Šlechto, nikdo tě nežádá dávat se do její kůže . . . .

jenže jsou i takoví co ani tuto možnost nemají. Doporučuji přečíst knihu "Johny si vzal pušku"

StandaT 30.3.2008 10:46

Re: Šlechto, nikdo tě nežádá dávat se do její kůže . . . .

Však ta paní taky sebevraždu udělala. Ale odložila jí, aby před tím, statečně, vyvolala diskusi o eutanázii.

Pavla B. 30.3.2008 11:39

Re: Re: Šlechto, nikdo tě nežádá dávat se do její kůže . . . .

Souhlas, za to si jí vážím - že se ještě těsně před smrtí pokusila pomoci jiným.

Pavla B. 30.3.2008 11:40

Re: Šlechto, nikdo tě nežádá dávat se do její kůže . . . .

A proč myslíte, že si pár českých vozíčkářů zajelo pro smrt za cca 150.000 Kč do Švýcarska? Z lenosti skočit pod vlak?

J.G. Pašek 30.3.2008 14:20

Re: Re: Šlechto, nikdo tě nežádá dávat se do její kůže . . . .

Nu, tak ti obhájci mohli udělat sbírku a odvézt tu nemocnou do Švýcar na porážku, jako tam jezdí vozejčkáři, kterým se už nelíbí život ve vozejčku . . . . vlk se nají a koza zůstane celá . . .

Rýpal 29.3.2008 16:54

Euthanasie

Argumenty proti euthanasii mi odjakživa připadají silně dogmatické. Ať si „dobří křesťané“ dobrovolně trpí na smrtelných postelích, já bych ale uvítal, kdybych v době, až se mě to bude týkat, měl možnost agónii tohoto typu rychle ukončit.

Chápu, že může znamenat určitý etický problém, když ukončení mého života by měl provádět můj ošetřující lékař. Nechápu ovšem, proč někdo nepřijde s návrhem, aby byla zřízena funkce „euthanasistika“, tj. člověka, který by tuto práci profesionálně odvedl. Za nesmyslné v této souvislosti považuji nápady některých zdejších diskutujících, aby dobrovolně odcházející na smrt sami vypili jakýsi jed. Když odhlédnu od skutečnosti, že někteří by toho vůbec nebyli schopni, tak dle mého názoru by ta asistovaná smrt měla mít jakousi kulturu. Optimálně by měl být aplikován nějaký koktejl látek anestetických a paralyzujících a poté teprve smrtících (obdobně se provádí v USA popravy).

Richard III. 29.3.2008 15:28

Zákon nebo odpovědnost?

Je tu málo místa, ale zkusím aspoň pár vět k citacím, které si doplňte z článku. "Filosofické diskuse o spáse a smrtelném hříchu patří teologům...." Nejde zdaleka o "filosofickou diskusi", ale o navýsost praktickou otázku, jak dokázala sebevražda zmíněné ženy. Dnešním lidem s představou pohodlí, krásy a hojnosti chybí schopnost přijmout nedobrý úděl. Neuneseme, co nám osud či Bůh naložil, a označujeme to za svobodu volby. Za svobodu vydáváme i to, že si nedokážeme vážit života, vlastního ani cizího. Co hůř, děláme z toho program a zásluhu. "Každý dobrý křesťan asi

nikdy k euthanasii nesvolí, ani ji sám nepodstoupí." Správný postřeh, ale autora vede špatným směrem. Místo úvahy, proč to křesťan dokáže a ateista či vyznavač jiného náboženství ne, následuje postmoderní téze, že všechny názory jsou si rovny. "Co ale člověk,

který křesťanem není ... , které on například ani za normy

nepovažuje?" Proč onen člověk nepovažuje za normu zachování života, která je přece základ pro zachování lidského druhu v budoucnosti. Místo do budoucna se autor obrací k této minutě a místo k lidem jako druhu k člověku jako jedinci. Zapomíná, že člověk-jedinec je významný jen jako součást člověka-druhu a dnešní minuta má význam jen jako jedna z mnoha minut života. Přes všechny bolesti, které život nese.

Mimochodem: kdyby někdo z mých blízkých skutečně trpěl tak, že by jeho život ztratil většinu lidských atributů, pak bych sám uvažoval o pomoci a to přes všechny mravní či právní překážky. Udělal bych to ale sám na svou vlastní odpovědnost proti Božímu i lidskému zákonu. A pak bych se zodpovídal.

Richard III. 29.3.2008 15:29

Re: Zákon nebo odpovědnost?

Musím dodat, že členění mého příspěvku není moje, ale programu. Nemohu členění ovlivnit.

Karel 29.3.2008 15:59

Re: Zákon nebo odpovědnost?

Prokousal jsem se i přes to členění:-)

Je zapotřebí upřesnit PROČ bychom měli nést to, co na nás osud nebo Bůh naložil. A pak vidím určitý rozpor mezi tezí, že si nedovedeme vážit života vlastního ani cizího (tedy INDIVIDUÁLNÍHO) a druhou tezí, že člověk je významný jen jako součást druhu (vyplývá z toho, že individuality si nevážíte Vy sám). A dále mluvit o druhu a zachování života v souvislosti s jedincem, který pravděpodobně nemůže mít děti, je přece mimo mísu.

A.S. Pergill 29.3.2008 17:42

Zákaz euthanasie je agrese

To, že nějací méněcenní blbečkové věří, že je to hřích, by nemělo být důvodem ji znepřístupňovat plnohodnotným lidem, kteří na takové nesmyslné ptákoviny nevěří.

Pišta 30.3.2008 9:53

Re: Zákaz euthanasie je agrese

Hitler se při svých rozhodnutích, vždy dovolával zdravého rozumu a " toho co je přirozené" .Na co udržovat při životě postiženého člověka s vrozenou vadou, když hrozí , že u jeho případných potomků se vada projeví také? Na co držet v ústavech dementní jedince, když to pro společnost představuje vlastně zátěž? Člověk je součástí přírody a musí respektovat její zákony, jinak se mu to dříve či později vymstí.Z hlediska pragmatické logiky to nemá vadu. Z hlediska lidskosti, je to zrůdnost. Kam až dokázali nacisti i komunisti s touto "logikou " dojít, je snad zdokumentováno  dostatečně. Obávám se , že pokud připustíme , že je vlastně humánní , někoho usmrtit, otevíráme tím pandořinu skříňku. Argument, že to bude na žádost postiženého nebo nemocného neobstojí. Jednak není problém tu "žádost " vytvořit bez jeho vědomí a jednak , člověk v těžké depresi z vlastní nemoci, těžko může uvažovat racionálně. Statisíce zdravých ( tělesně) sebevrahů , jsou toho dokladem. Nechtěl bych být v kůži lekáře , který to u toho bude pomáhat. I když si pochopitelně uvědomuji, že i dr. Mengele byl vzdělaným lékařem se všemi atestacemi. A jemu podobní byli v každém koncentráku. A v Německu těch koncentráků bylo jednu dobu asi tisíc. Takže , že by se nenašel dostatečný počet "humánně a logicky" uvažujících a ochotných asistentů při euthanasii určitě nehrozí. Peníze určitě nesmrdí ani některým lékařům.Ostatně, proč by zrovna oni měli být výjimkou.

Karel 30.3.2008 13:07

Re: Re: Zákaz euthanasie je agrese

Vlastně jste z té paní udělal nesvéprávnou (cituji Vás: "není problém tu "žádost " vytvořit bez jeho vědomí a jednak , člověk v těžké depresi z vlastní nemoci, těžko může uvažovat racionálně"). Jste si vědom toho, že její chování před smrtí bylo všechno jiné, než nesvéprávné?

Závěr: mýlíte se.

Pišta 1.4.2008 8:17

Re: Re: Re: Zákaz euthanasie je agrese

Každý člověk v depresi je nesvéprávný? Nikdy jste neslyšel o sfalšovaných závětích? Papír snese všechno a kdo to bude zkoumat a kolik svědků bude potřeba a kdo je bude vybírat? Na tom nezáleží? Kde žijete? Na Marsu?

zdravotník 30.3.2008 18:06

Re: Zákon nebo odpovědnost?

Křesťanům, ateistům, všem přeju dobrou smrt. Smrt bez utrpení je milosrdná!

Milan 29.3.2008 15:18

Ta Francouzka se ale nedomáhala práva na svou smrt.

Vždyť se zabila i bez soudního povolení a nikdo jí v tom nezabránil a nikdo ji za to do vězení nepošle.

Ona se ve skutečnosti domáhala toho, aby někomu jinému byla uložena povinnost ji zabít.

Tedy přesněji: aby jejímu lékaři byla uložena povinnost neléčit ji, ale zabít ji.

Právu jednoho člověka vždy odpovídá povinnost nějakého jiného člověka. Mluví-li někdo o právu na umření, mluví ve skutečnosti o povinnosti zabíjet.

Karel 29.3.2008 15:51

Re: Ta Francouzka se ale nedomáhala práva na svou smrt.

Nemáte pravdu. Když se nakonec sama předávkovala prášky, tak teď policie hledá kdo jí je dal. Nebo chcete tvrdit, že ji zabil ten, od koho je má?

Pavla B. 30.3.2008 11:43

Re: Ta Francouzka se ale nedomáhala práva na svou smrt.

Když existují lékaři, který nevadí dělat interrupce, tak se jistě najdou i tací, kterým nebude vadit dělat euthanasie. I když interruoce asi žádný doktor hodný toho jména nedělá s bůhvíjakým nadšením (pokud nejsou medicínsky indikované).

zdravotník 30.3.2008 17:38

Re Ta francouzka se ale nedomáhala práva na svou smrt

Milane, až budete ležet v krutých bolestech, kachekticky na kost a kůži , až už nebudete mít dost sil, abyste  dostál základním potřebám, jako je napít se najíst se, až budete opakovaně  několikrát za den ležet ve svých vlastních zvratcích a exrementech, už nebudete mít sílu ani možnost, ani prostředky, šanci, abyste ukončl důstojným způsobem  pro Vás nepřijatelnélný život. Ani na ten trám a ten provaz  si nebudete schopen zajistit. Já , zdravotník mám  tu možnost, mám pro tuto situaci inzulín, kterým si můžu pomoci, ale Vám ho nikdo nedá, můžete po kolenou žebrát! Bežte, jako dobrovolníci na 14 dní k těmto mučedníkům, pak přjděte a diskutujte.

JanaB 29.3.2008 15:08

Jak spáchat sebevraždu

Jaké možnosti má člověk, který se rozhodne dobrovolně odejít ze života? Pokud nemá vazby na doktory, tak asi těžko sežene dostatečné množství barbiturátů, které by jej definitivně uspalo. Takže zbývají možnosti jako oběsit se, skočit z mostu, zastřelit se, skočit pod vlak, eventuelně udusit se igelitovým sáčkem nebo podřezat si žíly. Pak mi ještě napadají další bolestivé metody, jako vypít žíravinu, pozřít jed na krysy (Kumatox - existuje to ještě? rozkládal červené krvinky, asi to není pěkná smrt...). Jednoznačně mi vychází, že varianta s barbituráty je nejméně bolestivá a navíc i s ohledem na příbuzné a další lidi, jako náhodné přihlížející, nejméně stresující a z hlediska stavu těla i asi nejvíce estetická. Opravdu by byl takový problém za určitých podmínek vydat zájemci smrtící množství nějakého přípravku? Muselo by se ovšem zajistit, že by nebyl dále zneužit například pro předčasný odchod nemilované tchýně, čili žadatel o euthanasii by měl přípravek užít pod kontrolou, tedy nejlépe v nemocnici. Ale použil by jej sám vlastní rukou.

Jaka 29.3.2008 13:52

Jsme milosrdní nebo zbabělí, alibističní?

.."Nechápu, skutečně nechápu, proč člověk, který může spáchat sebevraždu sám, žádá o asistovanou smrt."..

A kde má vzít k tomu prostředky? Kde vezme to potřebné množství barbiturátů, které má žádoucí účinek?

Jsem pro eutanázii, moje maminka trpěla neskutečně a v jejích posledních létech jsem to musela poslouchat nesčetněkrát - to jak nás všechny prosila o smrt. Víte, takové to - nikdo nemá právo (si) ukončit život - to mi připadá tak děsně alibistické.. I k těm zvířatům jsme milosrdnější, když už je to s nimi moc špatné, můžeme jim na veterině zprostředkovat bezbolestný konec, ale k lidem jsme tak úděsně "milosrdní"...