Neviditelný pes

SPOLEČNOST: Nečekejte iPad, dostanete knihu

10.12.2010

Zhruba půl procenta lidí plánuje koupit jako vánoční dárek některému ze svých blízkých iPad. Je to téměř na setinku stejně jako v USA (0,46 procenta), ale výrazně méně, než je evropský průměr (1,07).

I to se však zdá málo, vzhledem k tomu, jaký rozruch tenhle tablet od firmy Apple tento rok provází. Ale odborníci tvrdí, že je to zkrátka proto, že iPady jsou už moc drahé – a tudíž do tradičního schématu dárků nezapadají.

Jinak řečeno, iPad patří mezi věci, které nekupujeme svým blízkým, ale sami sobě.

Toť jenom jedno z čísel, která obsahují výsledky mimořádně zajímavého průzkumu. Pro evropskou edici listu Wall Street Journal ho pořídila bruselská firma GfK CR Academy Brussels.

Výzkum ukazuje, že Evropané dávají stále nejraději oblečení a doplňky, jako třeba kabelky nebo rukavice. V evropském průměru to bylo skoro přesně padesát procent, a v tom se moc neliší západní a střední Evropa. Následují hračky (31 procent) a knihy (23 procent). Zde se dostáváme k první české anomálii: jsme v celé Evropě na prvním místě v počtu lidí, kteří jako dárek dávají právě knihy. Uvažuje o tom přes 43 procent dotázaných, což je výrazně více, než činí evropský průměr (necelých 24 procent). Blíží se nám pouze Maďaři (36 procent).

Překvapivě málo se letos budou dávat elektronické dárky. Když sečteme všechny položky tohoto typu (mobilní telefony, televizory, herní konzole či počítače), dostaneme se někam ke dvaceti procentům. Takzvané chytré telefony najde pod stromečkem jen pár procent šťastlivců: v průměru plánuje jejich koupi jako dárek 1,67 procenta lidí. I zde jsme v evropském měřítku na špici s 2,3 procenta, těsně na druhém místě za Portugalskem.

Evropa zůstává konzervativní ohledně místa nákupu. Vedou obchodní centra a supermarkety (60 procent, v Česku také), následované s velkým odstupem specializovanými obchody (22 procent, v Česku 19). Zapomeňme na iluzi, že žijeme v technologicky osvícené době. I v roce 2010 nakupuje online dárky pouhých pět procent lidí. Může nás těšit, že v Česku je to sedm procent, a že jsme tedy v celé Evropě na druhém místě za Švédskem. V USA je to mimochodem 15,4.

Potěšitelné je i to, že za dárky utrácíme rovněž nadprůměrně a v plánované útratě jsme na úrovni zemí jako Británie nebo Švédsko.

Potěšitelné ne snad v tom smyslu, že máme totálně zkomercializované Vánoce a trpíme adventní nakupovací mánií, ale proto, že nás to řadí do bohatší části Evropy. Příjmy východoevropské, výdaje západoevropské. Uvidíme, jak to skončí!

LN, 8.12.2010



zpět na článek