18.4.2024 | Svátek má Valérie


Diskuse k článku

SPOLEČNOST: Nebezpečný postpravdivý svět

Západní postmoderna je pro ostatní civilizace na naší planetě něco, co obdivují a zároveň nenávidí. Pro boháče z jiných kultur je to jakési prostředí k užívání života, pro chudáky lákadlem, kde by chtěli žít.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
M. Pivoda 2.5.2022 7:22

Autor článku Podracký níže ideologicky diskutuje: "... Měříme dvojím metrem, Albánci v Kosovu mají právo se rozhodnout o svém osudu ale Rusové na Krymu ne. ATD. To je naše účast na konfliktu. ..."

Komentuji tento jeho výrok

Všimněte si prosím, že dvojí metr zařídila dosavadní historie (na planetě Zemi). V oboru geografické politologie můžete najít zjištění, že když se geograficky nacházíte vedle silného souseda, tak můžete sice (demokraticky) žvanit o právu "rozhodnutí se o svém osudu", ale fakticky nemůžete. Stále totiž platí, že mezinárodní právo existuje jen tehdy, je-li podloženo reálnou mocí.

Ano, lze změnit dosavadní historický geografický výsledek, ale je to výjimečné a dost riskantní. Malému státu Izrael se například podařilo (pomocí klamavé informace) poštvat vojensky silné USA proti (Izrael ohrožujícímu) Iráku. Závěrečná otázka: Byla to jen jedna výjimečná, netypická hra našeho post-pravdivého světa?

J. Farda 1.5.2022 13:44

Dilema postfaktismu je v Rusku již rozřešeno! ;-)https://www.lidovky.cz/svet/fenomen-vranjo-lhani-historicky-zakoreneny-rys-kultura-rusko.A220430_165400_ln_zahranici_lros?zdroj=ln_lidovky_hp

F. Zrcek 1.5.2022 13:39

Nabízím kacířskou myšlenku, že válka na Ukrajině tu vznikla proto, aby zachránila západní civilizaci před sebedestrukcí. Všechny předchozí aktivistické woke experimenty i konzervativní odpovědi na ně byly ujeté. Z objektivně nejnebezpečnějších bylo soudobé ničení školního vzdělání a nahrazování zkušenosti ideologií a blábolem; naopak na straně konzerv vyniklo tažení proti potratům a ideologizace odmítání očkování. A obě strany se předhánějí v omezování svobody slova.

Naopak debilní rozhodnutí putina o vymazání Ukrajiny z mapy a zastavování dodávek energií na západ začíná mít pozitivní efekt. Probuzený západ je konečně konfrontován s tvrdou realitou a přestává mít čas a prachy na svoje pseudoproblémy.

Rusko se odkopalo jako neonacistická říše zla a rusáci se z údajných otloukánků stávají reálnými parchanty. Společenská míra lhaní (vraňjo), soustavně pěstovaná za cara i za bolševika dosahuje nového vrcholu, za nímž nejspíš přestane být účinná. Po návratu desetitisíců vojáků z fronty může mít masová desiluze sílu vyvolat novou říjnovou revoluci nebo aspoň pugačevovo povstání. Obyčejní rusové při tom zase jednou dostanou masově přes hubu - a na světě nebude nikdo, kdo by je politoval, ale naopak mraky těch, co se na nich přiživí.

Kdyby nebylo putina, mohl za pár let podobný vývoj potkat západ. Měli jsme bez reálného nepřítele dobře nakročeno ke svému sebezničení.

Putínkovo jediné debilní rozhodnutí nás vrací na správnou cestu. Idiocie mocných je zase jednou nejúčinnějším prostředkem společenského pokroku.

V. Podracký 1.5.2022 18:05

Myslím si, že Putinovo rozhodnutí je pro naši demokracii katastrofální. Aktivistická postmoderní vláda to využije k cenzuře a dalšímu podkopávání demokracie a svobody.

B. Rudolf 1.5.2022 9:47

Pravda byla vždy "vzácným kořením" a jak říkal Jan Werich, po celou dobu existovala stejná měna, v níž se za pravdu platilo. Za pravdu se vždy platilo kopancem.

Zatímco autora článku zřejmě trápí fantasmagorie kolem LGBT a kolem klimatických změn, přehnaný boj proti zbytkům kolonialismu, já nad tím spíš trochu žasnu, ale v zásadě mne to neohrožuje. To, co vnímám jako ohrožení, je s tím spojená cancel culture, ale i tento jev je něčím, co bude potřeba kultivovat. Jsem přesvědčen, že to, co je podstatné, je to, že žijeme ve svobodné společnosti. A to, co mne skutečně ohrožuje, je válka na Ukrajině a všechny její předpokládatelné dopady. Přesto podporuji dodávání kvalitních zbraní Ukrajincům, protože toto je hodně jasná situace a proti zlu je potřeba se postavit.

Namísto bědování nad post-pravdivým světem navrhuji trpělivé hledání a zkoumání toho, jak se věci mají a nebojácné sdělování výsledků této práce ostatním i s tím vědomím, že kopanec je historií osvědčeným platidlem za sdělování pravdy.

J. Farda 1.5.2022 11:32

:-)R^

P. Dvořák 1.5.2022 11:47

To ovšem žádáte od post-pravdivého autora přespříliš. Na něho platí poučka o třísce v oku bližního (zde západu) a trámu v oku vlastním. :-)

B. Rudolf 1.5.2022 13:09

Já to také nežádám od post-pravdivého autora. Ten se nejdříve musí probudit ze snění o tom, že vše je pouhá post-pravda.

V. Podracký 1.5.2022 13:53

Co to tedy je, když ne postpravda? Vždyť jen postpravdivá informační válka nás dostala tam, kde jsme. Kdybychom byli pravdiví, dávno řešíme nekonání Ukrajiny ohledně Minských dohod a řešíme porušování lidských práv na východní Ukrajině. Také by se asi dokázalo vydiskutovat, že Ukrajina nebude přijata do NATO. Svádět vše na Putina je postpravda, lépe řečeno lež.

B. Rudolf 1.5.2022 14:05

No celé je to o tom, že po roce 2014 měly být na Rusko uvaleny takové ekonomické sankce, ze kterých by se nevzpamatovalo. Dohody se zločinci jsou dohody se zločinci. Velkou chybou bylo jejich uzavření. Rusko se celou dobu snaží ukrást Ukrajině část jejího území.

Rusové po celou svou historii kašlali zvysoka na lidská práva a teď se nám snaží namluvit, že ačkoliv doma vybíjejí své novináře a přesto, jakých zvěrstev se dopustili v Čečně, že jim záleží na lidských právech.

Vy jste snad spadl z Marsu. přečtěte si prosím někdy noviny, nebo se pokuste se něco dozvědět na internetu nebo se aspoň občas podívejte na TV. Takový těžký nesmysl, že Rusové přepadli Ukrajinu, aby tam hájili lidská práva, může vypustit jenom Marťan.

V. Podracký 1.5.2022 16:36

Já jsem kritizoval naše chyby, které jsme udělali jako postpravdiví, protože jsme se odloučili od norem, které hlásáme, tedy od lidských práv a demokracie. Měříme dvojím metrem, Albánci v Kosovu mají právo se rozhodnout o svém osudu ale Rusové na Krymu ne. ATD. To je naše účast na konfliktu. O Putinovi nepředpokládám, že by lidská práva dodržoval a také frontálním útokem na Ukrajinu dokázal, že se zbláznil. Ale musíme též si být pravdivě vědomi svých chyb a pravdivě o nich diskutovat. Jinak nejsme demokraté a doplatíme na to především sami.

B. Rudolf 1.5.2022 17:22

Děkuji vám za věcnou a rozumnou odpověď na můj sarkastický komentář.

Já nevím, jestli opravdu měříme "podstatně dvojím" metrem. Určitě máte pravdu v tom dvojím metru, ale jednak se tomu nedá vyhnout a jednak by to nemělo být důvodem, abychom teď složili ruce do klína. Pravdou je, že teď mi připadá, že dříve jsme se měli více zajímat o to, zda všechno, co dělají naši spojenci, je správné.

Ale na zásah v Jugoslávii jsem se díval tak, že jeho cílem bylo zastavit vyvražďování civilního obyvatelstva. A podle informací, které jsem měl a mám k dispozici, tak v Jugoslávii k masivnímu vyvražďování civilního obyvatelstva skutečně docházelo.

Váš přístup jsem kritizoval hlavně proto, že mi připadalo, jako kdybyste přitakával názoru o prohnilosti Západu. A proti tomu jsem se chtěl ohradit. V jistém smyslu jsem chtěl říci: "Zaplať pánu bohu za to, že jsme mohli řešit takové kraviny."

V. Podracký 1.5.2022 18:02

Jen poznámka: Bombardování Jugoslávie byl zločin proto, že byly použity neadekvátní prostředky k dosažení cíle. Miloševič byl ochoten pustit mezinárodní jednotky do Kosova, ale NATO mu předložilo nepřijatelné podmínky, které se rovnaly kapitulaci. Bombardování bylo zbytečné, byla to zvůle. To přimělo Rusy, aby zvolili Putina, aby se neopakovalo to, že Rusko bude nečinně přihlížet takovým zločinům. samozřejmě celý vývoj probíhal tak, že nakonec dělá Putin ještě větší zločiny. Ale ono totiž vždycky všechno začne nějakou nemravností, třeba i malou.

M. Hoblík 1.5.2022 9:45

Jakou barvu hlásí USA, taková ta barva je! A vidí to i slepý...

V. Kolman 30.4.2022 14:39

???Jakápak "POSTPRAVDA"???

Proč vymýšlet nová "hedvábná" slůvka pro staré, dávno přiléhavě pojmenované skutečnosti?

Za mého mládí se tomu říkalo "LEŽ"!!

Byla-li lež přílišná a na první pohled očividná, pak to byla "SPROSTÁ LEŽ"!!

Můj návrh je, nepřistupovat na tento "ňůspík" a používat i nadále stará osvědčená, všem srozumitelná slova.

V. Podracký 30.4.2022 15:40

Ano, věci by se měly správně pojmenovat. Ale jak pojmenovat svět, který nahradil informaci o realitě iluzemi? Postpravdivý jsem načerpal od filozofů.

P. Dvořák 30.4.2022 18:37

Jenže ono to lépe vypadá, když se to hezky zaobalí. U tohoto autora je třeba předpokládat jisté terminologické posuny. Např. alternativní pravda, jistá nepřesnost a pod. Pan autor se mi jeví jako postmoudrý. :-)

F. Navrátil 1.5.2022 7:48

Nic takového jako absolutní pravda neexistuje. Stejně tak je chybou vidět svět černobíle, jak to předvádějí někteří diskutující. Může existovat něco jako ověřená pravda, jejíž relativnost se mění v čase a společenském vědomí na podmíněnou pravdu a přechází na iluzívní pravdu až ke lži a účelově vyrobenému výmyslu. Na této hře na pravdu je založena propaganda a reklama.

J. Ganaur 1.5.2022 8:04

Tý brďo, tak všechno je jen relativní pravda...Orwell.;-D;-D;-D

J. Farda 1.5.2022 9:26

Souhlasím pane Kolmane a doplním Vás - nyčko je on line jedna velká sprostá, ruská lež, ze speciální vojenské operace na odnacizování Ukrajiny! ;-)

P. Pepax 30.4.2022 13:56

R^ skvělý článek.

V. Petr 30.4.2022 11:49

Prostě všeobecná degenerace. I tenPutin jeproti tomu dokladem zdravého rozumu...

J. Ganaur 1.5.2022 8:07

Asi by vám pomohla (vaše) ustřelená noha!Možná by se vám vrátil ten (zdravý) rozum!:-P:-P:-P

J. Farda 1.5.2022 11:42

Ano, je to tak, a jen osvícené Púťpútinovo Cářství nás, zdegenerovaná a prosáklé nacismem, může zachránit před nevyhnutelnou totální zkázou - ovšem pokud se o tu zkázu nepřičiní, jak slibuje Žuravljov, rakety Sarmat! A Rusům pak bude hej, zbaví se nacistů a mají perpetum mobile ... https://cnn.iprima.cz/jaderna-raketa-je-v-berline-za-106-sekund-rusky-poslanec-by-strilel-na-evropska-mesta-106706 * https://www.idnes.cz/zpravy/zahranicni/perpetuum-mobile-rusko-patent-rospatent-vynalez.A220426_101924_zahranicni_hend

P. Černý 30.4.2022 10:08

Žijeme v době, kdy hlavním platidlem je nesplatitelny dluh. Což je mimochodem kolonialismus v rukavičkách.

Co jiného než všeobecný postfaktismus mohla zplodit doba postekonomická?

J. Nevrkla 30.4.2022 9:23

Snaha o pravdivost a spravedlnost je už ovšem dnes vykládána jako proruský postoj. To jsou paradoxy...

J. Farda 30.4.2022 12:11

;-D! Rv

P. Diviš 30.4.2022 17:09

Ergo kladívko, pravdivost a spravedlnost by tedy byla na ruské straně ...

Už vidíte, jakou pitomost jste napsal?

P. Černý 30.4.2022 17:18

Nezlob se na zrcadlo, když máš křivou hubu.

Ukrajinské přísloví (na vás sedí dokonale, pane Divisi)

J. Farda 1.5.2022 11:34

Obecně známé přísloví! Je pane Černý také takové pravící, že podle sebe soudím tebe - a Vy už jste byl na Petříně v bludišti? ;-)