19.3.2024 | Svátek má Josef


Diskuse k článku

SPOLEČNOST: Naše slavné prohry

V souvislosti s historickým výročím založení československa 28. října 1918 a také nedávnou vzpomínkou na nechvalně proslulou mnichovskou deklaraci z 30. září 1938 se mi vybavila slova karla schvarzenberga, zástupce šlechtického rodu, jenž procházel českými dějinami po tři staletí:

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
S. Fořtová 29.10.2021 14:28

Bohužel je faktem, že dnešní mladí lidé řeší mnohem víc ty aktualizace než nějakou historii. Velmi dobrý komentář.

V. Němec 27.10.2021 22:16

21. srpna jsem se hádal s ruskými vojáky (v podstatě s chudáky mladými kluky) sedícími na věžích tanků, proč přijeli. Neházel jsem na ně zápalné láhve, a tak netekla krev.

Vzkaz těm, co srpen 68 pokládají za největší tragédii našich dějin: 15. března 1939, kdy jsem tu ještě nebyl, bych si to vůči vojákům Wermachtu určitě nebyl lajznul ani náhodou.

P. Dvořák 28.10.2021 7:17

Ona taky většina těch kluků ani netušila, kde jsou a proč tam jsou věděli jenom z toho, co jim řekli velitelé. Někteří z nich měli pod tankistickými montérkami kazajku, kterou na sobě měli obléknutou, když byli na poli a odkudsi přijel náklaďák, doslova je hodili na korbu a potom strčili do tanku. Mnoho posádek tanků nemělo náboje, žádné potraviny . . .

V Brně na letišti SVAZARMU ve Slatině, kam umístili radary a děla, jsme je coby třináctiletí kluci navštěvovali a oni nám za jídlo dávali cigarety - "papyros", myslím, že tam opravdu bylo tvrdé "Y".

Š. Hašek 27.10.2021 20:23

Pro mě "až srandovní článek". Ale moderní, tak pro ty pro dvacetileté.

Žádný stát na Zemi neměl nikdá žádné prohry. Jenom my, tady. Po těch Přemyslovcích, Marii Terezii, ...... . Dneska frčejí i prohrávači Klaus se Zemanem. Václav Havel všechno vyhrál, ehm, že?

Tvrdí to Halík, Schw. a dneska celá Spolubanda.

F. Žůrek 27.10.2021 20:20

Vážený autore, mnohokrát jsem slyšel "moudřejší ustoupí". To nejsou prohry, to jsou historické momenty, a pokud přímo neteče krev, tak to nemusí být možná vůbec špatně...

My jsem v roce 1968 vůbec neprohráli. To přece prohrál komunismus.

Zcela podobné je to s fašismem, který nás zasáhl v roce 1938 a 1939.

Tož tak nějak... Zdař Bůh!

Š. Hašek 27.10.2021 20:25

V roce 1968 prohrál komunismus???

???

J. Černý 27.10.2021 17:00

V roce 1938 nám jasně Anglie s Francií řekli, že pokud se budeme branit, budeme viniky nové světové války. Ne Beneš, ale anglosaský a šnečí dobytek nás predhodil Hitlerovi. Dodnes se ani náznakem neomluvili.

A jejich chování bylo take klíčem k úspěchu komunistů ve volbach v roce 1946. A únor 1948 ? Západ chtěl zvrátit Jaltu. A rok 1968 byl naoak důkazem, že USA dodrželi Jaltu.

V. Mokrý 27.10.2021 17:49

1*

R^ !!

Š. Hašek 27.10.2021 20:17

R^R^R^

P. Bárta 27.10.2021 16:44

Citace:

Jak dopadla například Varšava v roce 1939? A teprve tehdy (i když pro Polsko už pozdě) Anglie a Francie ukončily politiku appeasementu a vyhlásily Hitlerovi válku.

My bychom se rok předtím spojenecké pomoci nedočkali vůbec. Ani od Francie, ani od Sovětského svazu. To celé by byla dvěma slovy sebevražedná mise.

Komentář:

Tak když už si tu hrajeme na "kdyby" - pokud bychom se bránili v roce 38 my, možná by GB a Francie skončily politiku appeasementu už po té "rozbombardované Praze". No, a třeba by tím pádem Hitler ani neměl možnost napadnout Polsko, SSSR by neměl možnost dostat se do střední Evropy, a k žádnému roku 48/68 u nás (56 v Maďarsku) by ani nemuselo dojít...

Ale jasně, to je co by kdyby, a na to si historie opravdu nehraje...

V. Církva 27.10.2021 15:47

Tak přiznejme si že v roce 1948 byli lidé zklamaní Západem. Bojovat znamenalo občanskou válku s okupační na území prohra jistá. To platilo ještě v roce 1968 kdy armáda ani většina lidí nebyla nachystána - nechtěla bojovat proti Rusům.

Výjimkou je tak rok 1938. Tehdy nálada proti Německu byla, málokdo si ale uvědomuje že s 5 kolonou 5 milionu Němců a proti celému světu.

Budeme si příště muset hledat lepší spojence. Je někde na světě nekomunistická vláda s křesťanskými základy? Možná v Polsku a Maďarsku

J. Jurax 27.10.2021 16:21

Pátou ano, ale tří ...

V. Kučer 27.10.2021 15:04

V roce 1938jsme se bránit mohli ale co kdybychom Německo porazili. Byli bychom schopni ho okupovat? Historie nezná kdyby ale kdyby nám Rusové poslali pár moderních tanků a poskytli leteckou podporu bylo by vše jinak. Ale to by musel být velitel Rudé armády Tuchačevskij a museli by se zbavit Stalina. Po WW2 jsme mohli být něco jako Finsko nebo Rakousko, Stalin s tím také počítal. Sověti měli vybitou mladou generaci a my jsme mohli postavit milionovou armádu ale Gottwald nebyl Tito a většina lidu si přála orientaci na východ. 21. srpna 1968 se již nedalo nic dělat ale naše armáda měla řádně kapitulovat jak prohlásil kolega den po té. Nějakou dobu před tím se něco dělat dalo. vojenští experti navrhli provést částečnou mobilizaci což by se Rusům vysvětlilo bojem proti kontrarevoluci. Dubček to odmítnul. Beneš alespoň harašil zbraněmi.

T. Hraj 27.10.2021 15:01

Obrana území státu, obrana národa opravdu dnes nikoho nijak nevzrušuje. Stát, národ, občanství, právo etc. považujeme za samozřejmosti. Souhlasili bychom možná většinou (alespoň u některých z nich), že jsou důležité, ale žijeme pod dojmem, že jsou prostě dané. Někdo je kdysi nějak zřídil a ony se nad námi klenou drženy tak nějak vlastní vahou. To je samozřejmě omyl. Držíme je na ramenou my všichni. Blíží se nejspíš doba další zkoušky nakolik jsme ochotni si ta ramena otlačit.

T. Hraj 27.10.2021 14:42

"A může mít národ, jenž neposílá své lidi na smrt, přesto dostatek statečných a hrdých vlastenců? Já tvrdím, že ano!" Doplnil bych do té věty ...neposílá "v klíčovém okamžiku"... . A tvrdím, že ne! Ovšem je samozřejmě otázka (blanicko rytířská), který okamžik je klíčový.

P. Brich 27.10.2021 13:21

"Bránit se? Dnes jedině proti virům. "

A Ňůgrýndýl Vám nic neříká, autore?;-€EU;-O

M. Hoblík 27.10.2021 11:48

Nejhorší pokřivení naší společnosti nastalo v roce 1989. Vyrojilo se velké množství křiváků a zlodějů!

V. Povolný 27.10.2021 12:44

Nesouhlasím, křiváků a zlodějů je pořád zhruba stejně. To je jen optický efekt, dostali víc přiležitostí a bylo na ně víc vidět.

J. Jurax 27.10.2021 13:26

A hlavně se o nich smělo psát v médiích.

P. Han 27.10.2021 13:46

Ti křiváci a zloději byli před r. 1989 zasloužilí straníci.

V. Navrátil 27.10.2021 20:08

Ne, po roce 1620. Tam je hlavní zdroj zlomení páteře. Zdá se to absurdní viďte. Ale jenom pro povrchní pozorovatele. Táhne se to generacemi .

M. Petráček 27.10.2021 21:19

Souhlasím. A vidím paralely s Mnichovem. Zájemci najdou více informací na https://dfens-cz.com/k-vyroci-mnichova/

V. Povolný 27.10.2021 11:01

No, faktem je, že bychom to v žádném z uvedených dat nevyhráli. Jenže to jako argument neobstojí. Poláci to s Němci taky měli prohrané, ale bojovali. Taky Maďaři se sověty. My to poraženectví asi máme v "politických" genech, protože naši vojáci byli velmi zdatní bojovníci. Před vznikem republiky i za války. A taky historicky nebyli Čechové žadní beránci. Naposledy jsem si na naše poraženectví vzpomněl, když jsem slyšel Fialův výrok, že se s Green dealem nedá nic dělat. No, možná se nedá. Ale politici jou hlavně předběžně podělaní a nejsou ochotni jít do žádného rizika. Ano, naše bitva se teď bojuje v Bruselu. A záleží na našich politicích, jestli si poznačíme další datum, kdy jsme nebojovali, i když jsme mohli.

M. Veleba 27.10.2021 11:14

Naprostý souhlas. Jen doplním, že je třeba podporovat současnou AČR, protože oni staví novou tradici. Můžeme mít na konflikty kterých se účastní různé názory, ale faktem je, že tam zpravidla odvádějí nadstandartní práci. Taky díky nim drží krok s vývojem válečnictví a má kdo předávat zkušenosti z ostrých konfliktů další generaci. Asi mě někdo prohlásí za cynika a pragmatika, ale realita je jaká je. Pokud má být armáda bojeschopná a konkurence schopná, musí se účastnit konfliktů.

L. Severa 27.10.2021 10:49

"A rok 1948? Komunisté se na „vítězný únor“ připravovali několik let, po válce začali systematicky obsazovat klíčové bezpečnostní posty, ovládali policejní složky a zakládali akční výbory." Po volbách 1946 se v novinách ČSSD objevil nadpis "Lid rozhodl". Ano, lid rozhodl a komunistům umožnil obsazovat ty důležité posty, když jim dal 38% hlasů. A po roce 48. nám pouštěli písničku "Teď už máme, co jsme chtěli".

M. Veleba 27.10.2021 9:31

Mladá generace o těch létech nic neví, protože doma o tom nikdo nevykládá. Co taky? Že jsme až na pár výjimek nebyly ochotni prolít krev za svou svobodu? Já tvrdím, že jsme se poprat měli, stejně jako Poláci, Maďaři apod. Dostali bychom výprask, ale složit zbraně bez alespoň krátkého odporu JE zbabělost. Těžko se to přijímá, ale já se k tomu stavím čelem. Ty lidi neodsuzuji, ale ani je nemíním omlouvat. Můžu si jen přát, aby když se za svého života nedej Bože dostanu do stejné situace, abych neselhal jako oni.

P. Blecha 27.10.2021 9:22

No, hlavně že Švarcenberkové bojovali, to jo. Sice výhradně za sebe a svoje prachy a privilegia, ale bojovali. Sláva knížeti Karlovi!

J. Urban 27.10.2021 10:32

Jee, vy jste hloupej!;-D

J. Jurax 27.10.2021 13:28

No, když už, tak bojovali za císaře pána a jeho rodinu.

J. Kočvar 28.10.2021 0:31

Schwarzenbergové dali milion prvorepublikových korun na výstavbu opevnění, otec současného Karla Schwarzenberga před Mnichovem inicioval prohlášení české šlechty na obranu ČSR a roku 1945 se účastnil květnového povstání, po jehož skončení se s ním nechal Edvard Beneš vyfotografovat na Staroměstském náměstí.