25.4.2024 | Svátek má Marek


SPOLEČNOST: Mravnost nade vše (1)

22.3.2017

Titulek Lidových novin přímo ječel: „Porno je zlo, spouští církev kampaň.“ Což je jistě ten správný titulek, aby přilákal občana ke koupi uvedených novin. Neb není nic zajímavějšího, s výjimkou mordů, než sex. Jistě že nemravný sex! Přímo pornografický!

Článek pak poněkud zklame, neb se ukáže, že nikoli celá církev svatá spouští kampaň, ale jen pár prelátů a kazatelů. Ve spolupráci s jakousi „Asociací pro dialog křesťanství a psychologie“. Kterou dle stránek netu spoluzaložila Mgr. Andrea Jarošová, která studovala psychologii na Západočeské univerzitě v Plzni(!).

Nějak jsem nepochopil, jak může existovat „dialog křesťanství a psychologie“, ale o té doby, co jsem se učil, jak soudruh Lysenko vypěstoval víceklasou pšenici a tkadlena Korabelnikovová pracovala sama na čtrnácti tryskových stavech, vím, že je možné všechno. I možnost, že „víra-křesťanství“ může mít dialog s „vědou-psychologií“. Tedy jedna „neentita“ s jinou „neentitou“. To, že věřící, tedy skutečná entita, může diskutovat s psychology, tedy jinou entitou, je možné. Ale u „neentit“ to podle mne nejde.

Podle článku v LN prý katolická církev začala proškolovat faráře, jak bojovat proti škodlivým vlivům pornografie. Tu totiž považuje za novodobou nemoc společnosti, která stojí za řadou psychických nemocí. To je asi tak vědecký názor, jako že onanie způsobuje měknutí mozku a demenci, což tvrdily církevní autority ještě v 19. století.

Hlasatelé se odvolávají mimo jiné na nejmenovanou americkou studii, podle níž se nutkavé sledování pornografie na internetu podílelo na rozvodu manželství v 56 procentech případů. Takovou pitomost může vyplodit jen skutečně mimořádně ujetá studie.

Hodnota této „studie“ je od pohledu jako u jiných „moderních západních“ studií kolujících po mediích a tak „kvalitních“, že si z nich už dělají srandu i studenti na středních školách.

Rozjely se proto přednášky v diecézích, finančně se podporují poradny a byla sestavena šestice pravidel, díky kterým se mají závislí na pornu uzdravit.

V článku v LN je citován jakýsi Marek Macák z „Asociace pro dialog křesťanství a psychologie“, který prý školil nedávno kněze z plzeňské diecéze a sestry boromejky a který pravil:

Pornografie je všude. Stačí se projít Václavským náměstím.“ Sledování „videí pro dospělé“ podle M.Macáka způsobuje duchovní tupost a osamělost. V mozku pak prý ubývá šedá kůra.

Ta slova mi okamžitě připomněla výkřiky nezapomenutelné Eulálie Čubíkové z románu Gabriela Chevalliera „Zvonokosy“:

No i slečna Eulálie, když si vylezla na skříň a naklonila se, tak viděla sex všude. I na náměstí. Neb mohla zahlédnout močící pány na veřejném záchodku. A požadovala tu nemravnost, ty záchodky, zrušit. Slečna Eulalie neměla v hlavě místo na nic jiného než na představu mužských penisů. Jak to se slečnou Eulalií dopadlo, je v románu plasticky vylíčeno. Co mají v hlavě křesťanští bojovníci proti závislosti na pornografii, nevím.

Plzeňský biskup Tomáš Holub popisuje dle LN pornografii dokonce jako modlu společnosti. „Něco, co člověka svazuje a vzdaluje od skutečného chápání a prožívání života. Nelze tak před tímto problémem zavírat oči, když jím trpí - třeba ne vlastní vinou - mnoho lidí kolem nás,“ napsal prý LN biskup Holub. Pan biskup zřejmě věnoval hodně času studiu pornografie, když se v tom tak vyzná.

Na plzeňskou diecézi se podle něho údajně obracejí lidé s žádostí o pomoc se závislostí na pornografii. No, jestli to nebyla farářova hospodyně z filmu „Slunce seno jahody“, co vytrhla tu elektrickou šňůru od dévédéčka ze zdi, když kostelní babky omylem sledovaly porno.

Také kněz Marek Jargus z ostravsko-opavské diecéze se prý věnuje boji proti pornografii. Generální sekretář České biskupské konference Stanislav Přibyl, jak píší Lidové noviny, tuto aktivitu církve vítá (asi má též bohaté zkušenosti se studiem pornografie), když říká: „Bezpochyby je to téma důležité a aktuální, neboť jde, nebojím se říci, o jednu z novodobých nemocí, která nezná bratra ani sestru.“ A věří, že poradenská i pastorační činnost proti pornografii bude čím dál tím dostupnější.

No, jak pro koho a kdo to bude platit. Jak bude prakticky řešit financování a organizování boje proti pornografii církev svatá, jsem nenašel. Ale do akce se zapojili i protestanté. Podívejme se na stránky Poradenství v oblastech, které se týkají různých složitých životních situací – manželských problémů, ztráty někoho blízkého, závislostí, rodinných problémů atd. Jen jako příklad.

Podle internetových stránek „Církve bratrské na Praze 13“, spolupracující s onou „Asociací pro dialog křesťanství a psychologie“, jsou církevní psychoterapeutické služby církví bratrskou poskytovány individuálně. Poskytují je tři dámy, vystudované psycholožky, a cena za jedno sezení (60 minut) je 400 Kč. Ovšem kazatel Bc. David Novák M.Th. poskytuje své služby zdarma.

Ale jinak to vypadá na bezva byznys. V dnešní době, kdy je intelektuální magoření přímo módním trendem, bude zájemců dost a pokud se to dělá i pro skupiny kněží, případně též studentů a jiných „postižených“ pornománií, zdarma to nebude. Někdo to platit musí. Možná neměly církve česko-bratrská i katolická za co utrácet peníze, tak někdo vymyslel tenhle bezva kšeft.

Údajně na obtíže s pornografií, jak pravil pan biskup, trpí mnoho z nás. (Tedy já žádného takového neznám.) Přeložme si slova generálního sekretáře České biskupské konference Stanislava Přibyla, že jde o mnoho lidí, do čísel.

Řekněme, že takovýchto „trpících“, podle odhadů kontaktů diváků TV s různými vědmami a pominutými ženskými navštěvujícími různé vědmy a kartářky, je jich u nás sto tisíc. Tak to by bylo, aby se nenašlo pět tisíc osob majících zájem vyřešit svůj problém s pornografií.

Každý psychiatr ví, že aby byla léčba a zbavení se nějaké závislosti účinná, je nutno ji trpělivě opakovat. Řekněme každý týden jednu hodinu. To máme při 52 týdnech na jednu osobu x 400 Kč celkem 20 800 Kč. Celkem tedy hezkých 10 milionů 400 tisíc Kč. K tomu, jak se nabízí na přednáškách a seminářích „ podpůrná literatura“ řekněme kus za 200 Kč, krát 5000 léčených a máme hned dalších 100 000 Kč. Přednáška na semináři stojí tak 100 Kč, což může dát dalšího půl milionu. No, nekupte to za ty peníze, co?!?

Nevím, co studují kněží, ale sexuologii určitě ne. Tvrzení generálního sekretáře České biskupské konference a dalších uvedených kněží, že jde o „jednu z novodobých nemocí“, a také tvrzení o „novodobosti“ pornografie jsou naprosté blbosti.

Archeologové, historici, literární vědci a další vědí, že pornografie doprovází lidstvo od nepaměti. Aniž by to lidstvo nějak poškodilo. Naopak, podle skutečných výzkumů snižuje pornografie vnitřní sexuální tenze a snižuje také sexuální kriminalitu. Proto byla před cca 50 lety v Evropě, USA, Japonsku atd. povolena.

Pornografie existovala nejprve kreslená, později psaná. Jedna z prvních hliněných tabulek, pokud si pamatuji, je z období egyptské Staré říše, tedy 2700 let před naším letopočtem, znázorňuje pána, jak „hobluje“ dámu ležící s nohama nahoře na zádech na stole. Podrobnosti najde čtenář spíš než u kněží a kazatelů v knize „Vůle k vědění: Dějiny sexuality“ od francouzského filosofa a historika Michela Foucaulta, u nás pak najdete rozbor v díle Jiřiny Víravové „Sexuální morálka v Čechách“, a pro marxisty je k mání vícesvazkové dílo „Dějiny ženy“ od Stanislava Kostky Neumanna.

2 antika
1 antika

Co se týče zobrazování sexu a pornografie: V době antického Řecka, kde byla v oblibě homosexualita, byla značná část zdobené keramiky pomalována muži se zřetelně ztopořenými přirozeními,jak si to ve všech možných polohách „rozdávají“ s muži, ženami a dokonce s nezletilými. Indie není výjimkou a slavný epos „Kámasútra“, pocházející z doby Guptovské říše (4.-6. století n.l.) je nejen psaný, ale je dokonce i vytesán do kamene obr. 3. A při jeho studiu by se i Casanova měl co učit.

2 dřevořezba

Ani svět Dálného východu nebyl ušetřen pornografie, jak ukazuje obrázek výše, ale dokonce i sexu zoofilního, s chobotnicí, pro Evropany poněkud překvapujícího:

5 chobotnice

A protože oni pánové bojující proti pornografii jsou vzdělanci a křesťané, jen bych připomenul nejprve staré řecké bohy. Kdy Léda měla zoofilní styk s labutí, do které byl převtělen Zeus, a známý je i sex Dia s Európou, na pláži Mátala na Kypru:

5 labut
5 zeus a europa

Pokračovat můžeme v Bibli, kde Lotovy dcery opijí tatínka a osouloží jej, tak příběh Salome a hlavy Jana Křtitele, kdy je „tanec“ (v původní podobě sex) odměnou. V Bibli, ve Starém zákoně je ostatně sex přítomen všude, a to nikoli cudný, „zbožný sex“, ale sex chlípný, prodejný a lascivní. Viz král David a nemravná kráska Batšeba, původně manželka Chetejce Urijáše, co svedla Davida. A on nechal zabít jejího manžela. Moc hezky a humorně to popisuje knížka „Černošský Pán Bůh a páni Izraeliti / Starej zákon a proroci“, což je sbírka starého černošského folkloru z Ameriky.

Tvrzení, že pornografie je cosi odporného a že se na ní může stát někdo závislým, je ničím nepodložený blábol. Pokud ovšem to není osobní zkušenost některých kněží, že...

Podle sexuologa Zlatka Pastora, jak píší LN, však žádná seriózní věda závislost na pornografii nepotvrdila. „Současný trend je dělat z neřestí závislosti,“ řekl sexuolog. No a proti právě vynalezené neřesti je lehké vyrobit „mravné hnutí“. Jistě že ne zadarmo.

Asociace pro dialog křesťanství a psychologie (ADKP) je ve spolupráci s Poradenským centrem u Církve bratrské v Praze 13. Na konferenci o pastoraci měl vystoupit již zmiňovaný Marek Macák. Ten nabízel pohled na jednotlivé aspekty osobnosti, typické vnitřní konflikty (pornománii?) a úrovně duševní zralosti i dopad osobnostní dynamiky na pastorační proces - s čím počítat, na co můžeme narazit u sebe i u lidí, které vedeme, na co pozor a co lze v jednotlivých situacích čekat a dělat. Pro vážné zájemce měla být doporučena relevantní literatura.

Ostatně, jak inzerují ony dámy z Církve bratrské 13, co mají vést poradentství, přinášejí nám zkušenosti i od baptistů. Přímo z Jú Es Ej. Jedna z nich v současné době prochází online výcvikem v Relational Wisdom, v hnutí, které bylo založeno v Montaně.. A které je vedeno samozvaným kazatelem, jakýmsi Kenem Sandem. Ten o sobě napsal:

...Nakonec jsem se vrátil do školy v Montaně, abych usilovat o titul v oboru práva, bych uplatnit své technické zkušenosti pro vedení sporů odpovědnosti za výrobek. Ale Bůh měl jiné plány. Rok po dokončení studia, On mne povolal do biblického prosazování míru a nařídil mi založit křesťanskou smírčí službu v Montaně, která nakonec přerostla v „cestu mírotvůrce“.

Takže zase se k nám dere jedna nová „církev“. Jako by nestačili Svědci Jehovovi a ty další, co zde už jsou. Tyto sekty jsou známy hlavně obchodním nadáním. A jejich členové pak nevídaným církevním fanatismem.

Je pravdou, že s tímhle programem boje proti nemravnosti by u nás ještě nedávno nikdo neuspěl. Srandu si z toho dělali i filmaři. Režisér Martin Frič natočil film „Mravnost nade vše“ už v roce 1937 a jak praví Česko-slovenská filmová databáze ve svém hodnocení, tento film je nadčasová záležitost. Ukazuje humornou formou, jak největší moralista ve skutečnosti jen zakrývá své vlastní poklesky a jeho „mravnostní sbor“ je bandou prolhaných, ošklivých a závistivých bab.

Poučení z filmu je, že za každou hlasitě vyhlašovanou „morálkou“ se skrývá nějaká špína a lumpárna. Což platí dodnes. A bílá civilizace už je tak zblblá a natolik ztratila zdravý rozum, že dneska by se to mohlo ujmout. Jako zákazy kouření, pamlskové vyhlášky a další pitomosti.

V době politické korektnosti, zákazů kouření, příkazů, co mají lidé jíst a co si mají myslet o imigrantech a obecně cizincích, a kdy je ideovým příkazem obdivovat blahodárnost rozhodnutí pokrokářů všeho směru, je možné všechno.

I křesťanský boj proti pornografii. Neboť jak říkala se zasněným výrazem v očích kolegyně Maruška: „Chuť je hrozný svinstvo...“

Dokončení zítra.