20.4.2024 | Svátek má Marcela


Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
Vojta 23.11.2008 20:10

Liberál Montesquie

Řadit Charlese de Montesquieu mezi liberály lze podle mne jen velmi částečně. Pro mne je spíše "pokrokářský" konzervativec.

Brabec 21.11.2008 23:08

Bože, jak hluboko lze klesnout

Autor je bezskurpuletní. Hlupák to není, ale normální parchant.

Sutera 22.11.2008 16:39

Re: Bože, jak hluboko lze klesnout

Brabce uved vice, nadavkou sis ulevil, ale neobhajil jediny nazor. Autor neni hlupakem, ale ty asi budes.

Guth 21.11.2008 20:19

Liberalismus

To co by ODS chtěla zavést je pickwickovský kapitalismus Anglie poloviny 19.století. To bylo možné jen tehdy, když nebylo rovné hlasovací právo občanů a mohli se voleb účastnit jen lidé s určitým majetkem, ani ženy hlasovací právo neměly. Rostoucí počet voličů, kteří jdou k volbám je pro ODS zadělání na další debakly i při konstantním počtu svých příznivců.

Vidlák 21.11.2008 21:53

Re: Liberalismus

To je s dovolením nesmysl. ODS má možná pravicovou rétoriku, nicméně konáním je to strana beznadějně levicová.

Být zde strana onoho "pickwickového kapitalizmu" i její svobodou a daňovým (ne)zatížením, budu první, kdo ji bude volit.

m.l. 21.11.2008 21:58

Re: Liberalismus

Kdyby nějaká strana chtěla znerovnoprávnit volby v tom smyslu, že za každou tisícovku odvedenou na daních má člověk jeden hlas tak jim tam ten lísteček hned šoupnu :-)

jirka.s. 21.11.2008 23:29

Re: Máte něco proti Ottovu slovníku naučnému???

Ottova encyklopedie:

 

Okolnosti, jež pokládají se za dostatečné, aby odpíráno bylo určitým osobám právo volební, označují se jako důvody vylučovací. Takovými důvody vylučovacími jsou všeobecně:

A) Nezralost věku Pravidelně klade se za podmínku volebního práva dosažená svéprávnost neb určitý věk; tak žádá se v Dánsku dosažený věk 30 let, v Německu, Španělsku, Belgii, Nizozemí, Norsku, Portugalsku, Švédsku 25 let, v Rakousku 24 let, v Nizozemsku 23 let, ve Francii, Anglii, Rumunsku, Srbsku, Bulharsku 21 let, v Uhrách 20 let, ve Švýcarsku podle kantonálních ústav 17 až 20 let B) NEZRALOST ÚSUDKU Z této příčiny vylučují se všeobecně osoby, jež nejsou s to, aby obstarávaly své záležitosti, tedy osoby duševně choré a pod., a vůbec osoby nacházející se pod mocí poručnickou neb opatrovnickou. C) Pohlaví Až posud až na skrovné výjimky všeobecnou je zásada, že ženy nemají se účastniti voleb. D) NEDOSTATEK VZDĚLÁNÍ Někde vylučují se z volebního práva ti, kdo neprokáží aspoň znalost čtení a psaní (v Italii a Portugalsku). E) Pohyblivost pobytu Obyčejně žádá se jistá trvanlivost v pobytu na místě, na kterém má občan odevzdati volební lístek; tak žádá se ve Francii, Italii pobyt aspoň po půl roku, v Rakousku, Belgii, Dánsku, Anglii aspoň po rok, ve Španělsku po dva roky, v Norsku dokonce po pět let před volbou v místě volebním. F) NEZACHOVALOST MAJETKOVÁ Všeobecně odpírá se právo volební těm, na jejichž majetek uvalen byl konkurs, pokud trvá konkursní řízení. G) ÚHONNOST OBČANSKÁ Osoby, které trestány byly pro trestní skutky, nepřipouštějí se k volebnímu osudí, pokud trvají následky odsouzení pro takový skutek. H) ZÁVISLOST HOSPODÁŘSKÁ OSOBY, JEŽ ŽIVÍ SE NA ÚČET VEŘEJNÉ DOBROČINNOSTI, NEMAJÍ OBYČEJNĚ VOLEBNÍHO PRÁVA. Konečně pokládá se činná služba vojenská za důvod vylučující z volebního práva, aby vojsko, majíc stříci veřejný pořádek, nebylo strženo do vírů politických zápasů.

ll 21.11.2008 19:56

A Klaus to někdy tvrdil?

"Nejlepší" jsou ovšem liberálové američtí.

fo-ol 21.11.2008 18:58

vetsina NENI liberalni nikde na svete

prijde mi ze diskutujicim, ale i autorovi clanku unika jedna podstatna vec: vetsina lidi tak nejak od prirody NENI liberaly. vezmeme postaveni liberalu napr. v anglii ale i kdekoliv jinde na svete: ten prumerny malomestak, kterym se tu nekteri diskutujich ohani byl je a bude z 90% konzerva az na pudu. k tomu samozrejme treba pricist ceskou tradici opatrovnickeho statu...

tosek 21.11.2008 19:46

Re: vetsina NENI liberalni nikde na svete

Možná to bude tím, že v moderní době je liberalismus prostě nepoužitelný. Tedy jako všeplatný princip, který by měl fungovat ve všech oblastech života společnosti.

m.l. 21.11.2008 21:59

Re: vetsina NENI liberalni nikde na svete

Proč?

m.l. 21.11.2008 18:09

Chtělo by to sepsat

nějaký aktuální přehled politických směrů. Zdá se, že v tom má dost lidí (včetně mě) docela guláš. Proč se třeba nacisti v tisku běžně označují za ultra pravici? Jak se dá definovat sociální demokracie?

xyz 21.11.2008 19:57

Re: Chtělo by to sepsat

Nacisté = nacionální socialisté.

Minutus 21.11.2008 14:20

Dobrý přehled

Mělo by tu být více článků alespoň takto definujících pojmy jako liberalismus, konzervatismus, levicové a pravicové myšlení atd. Zjevně se zde nachází hodně přízpěvků lidí, kteří si jen myslí, že jsou liberálové a nebo pravičáci.

Spirit 21.11.2008 13:57

V přemnožené lidské společnosti,

která je biologicky založena na vzorcovém sociálním chování v rámci nějaké skupiny (jedinec neexistuje), má pojem liberalismus smysl jen pro ty, kteří jím chtějí zakrýt své sobectví. Ve skutečnosit být liberální = být  asociální a antihumánní. Žitý liberalismus je sebevražda, hlásání liberalismu zločin proti společnosti.

R.J. 21.11.2008 16:14

Re: V přemnožené lidské společnosti,

Přesně toto platí v Asii.Více či méně. Stojí to ale za nic, nebo ne? Tam říkají, podpora ? Ano. Sociální pojištění pro každého? Ano. Volné šíření obchodu? Ano.Solidarita? Ano. Osobní svoboda? Ani náhodou. A argumentují přesně jako Vy. Je to Konfuciánství šmrcnuté Marxismem a fašismem. Ale nebojím se o Asii, za padesát let to bude jiné, přehodnotí svoje názory, praxí. Větší strach mám o nás, tady krom Konfuciánství ,jsme nějak na ty dvě zbývající "chytlaví", z vlastního poznání víme kam to vede a co to stojí, včetně platby nejvyšší.

Pytel 21.11.2008 12:15

hezký rozbor

Rozbor je to hezký. Liberalismus mi vždycky imponoval. Škoda jen že obyčejní námezdní pracovníci, kteří v podniku soukromě vlastní pouze svou pracovní sílu, zatímco lidé, kteří - když se rozebíral bývalý veřejný majetek - stáli nejblíž, soukromě vlastní veškeré pracovní podmínky té masy námezdních pracovníků. Zkrátka a dobře, málokdo z té většiny námezdních pracujících ty liberální kydy o svobodě (okrádat?) a  soukromém vlastnictví (jen vlastní pracovní síly) ocení...

R.J. 21.11.2008 16:37

Re: hezký rozbor

Hovoříš jako Marx, asi to chce novou Velkou Říjnovou, ale z čeho budem střílet?Pro zmatení nepřítele jí uděláme v Lednu.  A kdo nahradí Lenina? Že by Falmr? A kdo Krupskou? Možná ta zelenorudá Zubova, ta má předpoklad i rodiný, soudruh mazal rusosovět jistě rád bratrům vypomůže.Ale kdo do funkce Trockého? Pytle,troufáš si? Nebo to dáme Rokovi? Přeci jen, on stranicky pracuje již 35 let. Tak a máme to,ale musíme sebou teda hodit, protože jak okupant postaví radar, máme po revoluci, zbyde nám jen poluce. Ale řeknu Ti,není nad to, mít kádrové rezervy. Co říkáš? Jdem do toho? Já tedy sTebou do toho jdu, ale musíš mě slíbit, že se po vítězství mezi sebou nebudeme věšet.Teda ten Zub mě nesedí, pomlouval Tě, ale to "vyřešíme" po vítězné revoluci. Tak čest, na parníku v šest. A žádný chlastání, musíme být bdělí a ostražití.

Pytel 21.11.2008 16:58

Re: hezký rozbor

Ale já tady přece nemáchám rudým praporem! Já jen říkám, že je škoda, že každý dospělý občan této země na základě dnešního technicky pokročilého stavu výroby prostě a jednoduše nemůže být spokojeným měšťákem s liberálními názory. Já bych taky strašně rád chodil od devíti do dvanácti na golf, pak na oběd a večer na bridž, ale nějak mi to nevychází a nejsem sám. Myslím, že nás je většina.

R.J. 21.11.2008 18:43

Re: hezký rozbor

Tak s tímto souhlas, ale co naděláš,nic.Přesto se máme dobře, proti našim rodičům a  prarodičům se máme královsky, ne? Víš, já jsem byl od patnácti dělňák, bolševikovi jsem nešel na ruku,vymetali se mnou ty nejhorší práce, já jim ale na ně víš co, žádný stachanovec, ovšem bral jsem almužnu, a podnikat jsem nic nemohl,byl jsem chudý finančně, ale klidně jsem si ve fabrice  celý den četl, mohli mě maximálně vyhodit, ale většinou jsem šel sám,na jinou "zašívárnu" . Neměl jsem žádné starosti, kde sehnat cement, kam na dovolenou atd. Jediná starost byla, kam se podívat na kole, kdy si zahrát pinčes nebo fotbálek , kdy za kámošema a kam do antikvariátu. Nelitoval jsem peněz za desky, měl jsem to dobré, "mojí hudby" bylo dost, Ovšem také jsem třeba týden před výplatou kupoval kyselé mléko a chleba. Naopak jsem ještě přilepšil rodičům a babičce,málo ,ale přilepšil. Byl jsem svým způsobem šťasten , až na tu bestii bolševickou ,ta mě žrala. Ale byl jsem prostě smířen, že v tom musím dožít. Tak jsem to neřešil.A klidně jsem chodil na demonstrace,abych je aspoň trochu nasr/al. Buď šťasten, že se tu můžeme hádat,nikdo nás nezavře, a jeď někam na výlet.Na golf se vybodni,jsou to české kuličky, do kterých se šťouchá předraženým klackem. Více se sem nevejde,jestli chceš, budu pokračovat. Jinak s Tebou cítím, věř mě, možná že máš osud horší mého, ale nepodlehni zmaru, hlavu vzhůru kámo.A na cetky se vys/er, z vysoka.

petr 21.11.2008 19:07

Re: hezký rozbor

:-/Prosím tě,hraješ to na pohodu,ale jsi trochu mimo.V době o které mluvíš, nebyly peníze až takovou nutností.Dneska třeba já osobně stojím před dvěma možnostma:buď makat jak divej(vzdělávat se,objetovat rodinu a většinu volného času) a dostanu se na pěkných 30000měsíčně.A nebo prostě jenom chodit do práce na svých 8h.Pak,ale spadnu na12000 a důstojný život mé rodiny je v čudu....Ale nic mezi tím!Ach jo...

R.J. 21.11.2008 21:03

Re: hezký rozbor

No, viděl bys, co byli někteří ochotni udělat pro sto korun, pro ně to byla "nutnost, pro mě ne. Jak jsem řekl,platil jsem chudobou. A nebyla možnost , jakou máš Ty, dneska. Jinak Ti přeji, aby ses měl aspoň dvacetkrát lépe než my s Pytlem a desetitísíci dalších. Není nám třicet, jsme před důchodem , nemůžeme studovat, maximálně se rekvalifikovat, z jednoho řemesla na druhé. Nemáme fyzický čas, něco vytvořit a něco pořídit. To je ten zásadní rozdíl mezi Tebou a námi. Jinak nevzdychej a pusť se do toho, ale dovolím si jednu radu, ne z mojí hlavy, od klasiků, je lépe se mít hůře, jen když je rodina v pohodě a plna citu jeden pro druhého, něž mít vše a rodinu v troskách.

R.J. 21.11.2008 20:07

Re: hezký rozbor

Víš kamaráde, po skoro většině života v bídě duchovní i finanční, cítíme se jako v jiříkově vidění. všude reklama na krásné zboží, všude Ti říkají , kup to,jen chtít, ber, dopřej si, někteří se dopouštějí hnusné podpásovky,když Ti říkají,trpěl jsi,zasloužíš si to a to, jak jim na to skočíš,jseš ve vleku, neřídíš, táhneš chomout, ani si to neuvědomíš, a maj Tě.Jinak máš pravdu v tom, že se různá pakáž dostala jako majitel zadarmo ke státnímu majetku,všichni víme jak to je, ale nejsou všichni takový šmejdi, je tu spousta slušných podnikatelů, kteří dávají lidem dobrou práci, je jich určitě většina, než těch gaunerů, většinou opět "bývalých".  Tak nesmutni, buď rád, že třeba Tvoje děti prožijí již skoro plnohodnotný život. Po 89 se nám vrátil majetek, malá část, ale stačilo by to na život o jakém Ty sníš, myslel jsem si, že si také uděláme radost,nakoupíme něco hezkého,ale věř mě, nekoupili jsme skoro nic. Jezdím ve staré Feldě, na starém kole, jenom nové brašny jsem si koupil,ale to je pakatel . Spíme po lese, jako kdysi,Jenom ob den jedeme do kempu , vykoupat se. A jsme šťastní. Jediný "rozmar" si dovolím, jsem "pečený vařený "v knihkupectví, a podíval jsem se do světa, do muzeí, a nakoupil obrazové publikace a udělal radost sobě a přátelům, to je samozřejmé. Jinak ,když mě potkáš na ulici,jsem obyčejný člověk, ale určitě bychom dobře  pokecali a hlavně se smáli,sobě, jiným, všemu.A to je ta správná meducína, dělat si pořád srandu,pak je i ten kolikrát těžký život krásně barevný, jak od slavných imresionistů. A když jsem měl "sveta bol" pustil jsem si třeba klavírní koncert č. 21 od Mozarta, nebo .č 5 es dur od Beethovena, mé oblíbené, a bylo to v "ažůru". A ještě něco, televizi máme, ale nekoukáme. Jenom rádio, když už., Klasik a radiožurnál, a jsem spokojen, na výsost. Zdravím Tě kamaráde a přeji Ti hodně štěstí, hlavně osobního, to je základ. Měj se. A moje případné nadávky Tobě, tak neber, omlouvám se za ty minulé, ale i budoucí.

jirka.s. 21.11.2008 23:21

Re: Nechci Vám kazit páteční večer, R.J., ale.....

....házíte perly svi/ním!  Ten obal na brambory mi svého času napsal:

Autor: Pytel IP: 89.31.8.xxx Datum: 05.12.2007 18:04

Zapomínáte na to, že lidé, kteří tu před dvaceti lety žili (já jsem jeden z nich) mají paměť a na vaše absurdní vtipkování jsou poněkud alergičtí.

Nicméně máte část pravdy v tom,že za komunistů byla nižší intenzita práce, než je dnes. A vám nezbývá nic jiného, než žasnout nad tím, jak bylo možné, že při nižší intenzitě práce než na západě měli lidé nejen srovnatelnou, ale v některých aspektech dokonce vyšší životní úroveň (zdravotnictví, školství).

petr 21.11.2008 19:13

Re: hezký rozbor

Přesně,většina dělá tak na stravu,šat a bydlení,rezervy vytvořit nelze, to se pak lidé dostanou do dluhové pasti ajncvaj...

Cato 21.11.2008 11:43

Neměli bychom zapomínat

na aféry financování ODC začátkem 90 let, které byly tak pečlivě zameteny pod koberec, Mrtví Maďaři, Novákův beztrestný podpis na zfalšovaném daňovém přiznání a celá řada dalších afér. Dokud ODS se sama nezbaví těchto kostlivců, tak by si měli všichni její fandové uvědomit, že toto společně s neuvěřitelně arogantním způsobem vládnutí, tvrdým prosazováném americké základny proti vůli většiny národa, neřešení afér jako Kamencové jezero, pozemkové čachry atd na regionální bázi, vytváří pro voliče těžko stravitelný kokteil nedůvěry a zhnuseníRv.

Takže doporučuji napřed zametat před vlastním prahem,a pak teprva začít obviňovat všechny kolem z prohraných voleb! Máte na to 2 roky, ale pochybuji, že budou stačit,

ural 21.11.2008 11:35

to autor

dík za sumarizaci, bylo by fajn, kdyby lidé místo přihlouplých komentářů zapřemýšleli; je fakticky škoda, že liberálně ekonomická větev není v naší politice více prosazena, jako jeden ze zakládajících členů ODS jsem byl přítomen diskuzi, kterým směrem tehdá začínající strana půjde, byl tam silný příklon právě k LE, deklaroval to myslím zpočátku i Klaus, ovšem v rámci posílení moci se vše přiklonilo ke konzervativismu, i k mému zklamání. Poté se začal užívat onen zavádějící termín liberálně konzervativní strana, asi právě z důvodů, které zmiňujete ve svém článku, za nějž tedy dík

orange 21.11.2008 11:02

pilíře ODS

Nevím jak z pohledu politologa, ale z pohledu nezasvěceného pozorovatele stojí kořeny ODS na třech hlavních programových pilířích: 1)ukrást, 2)rozkrást, 3)okrást;-)

orange 21.11.2008 11:31

Re: pilíře ODS

Bémovské křídlo se ovšem dostalo do sporu s Topolánkem, neboť ten se od kořenů odchýlil a novátorsky je rozšířil ještě o další dva pilíře a to: nakrást a vykrást.

Rivkele 21.11.2008 9:40

Autor je právník a politolog

tím se vše vysvětluje, o jazyk český moc nezavadil a při volbě názvu zmíněné instituce se zapomněl poradit s jazykovými odborníky - proto je zmíněný Institut zván svými pracovníky Institut K.H.Borovského. Říká těmto lidem něco jméno K. H a v l í č e k Borovský? Vědí vůbec,kdo to byl, když neumějí napsat  správně ani jeho jméno? Ostuda! To K.H. asi jen zkopírovali od K.H. Máchy, v horším případě  K.H. Franka.  Pane Hamerský, oslovte jakéhokoli bohemistu, ať Vám vysvětlí, že nelze zkracovat příjmení, nýbrž pouze jméno. Jak má potom člověk brát vážně názory lidí, kteří si nevšimli ani hrubé chyby v názvu svého pracoviště a tuto svou ignoranci ještě dávají celému národu na odiv!