SPOLEČNOST: Máte problémy s provozem svého veterána? Dejte se na politiku!
Jako anglofila mne přítomnost jednoho ze symbolů Velké Británie v rukách českých sociálních demokratů opravdu netěší. Lacinou cirkusovou parádu, kterou s londýnským dvoupatrovým autobusem předvádějí, bychom mohli přejít se shovívavým úsměvem, pokud by byla cílovou a jedinou stanicí Matějská pouť. Ovšem není.
Dne 10. 3. 2006 okolo poledne byl před Obecním domem v Praze slavnostně odhalen londýnský dvoupatrový autobus, tzv. double-decker. Tento symbol londýnské hromadné dopravy předal britský premiér Tony Blair předsedovi vlády Jiřímu Paroubkovi. Vyřazený londýnský autobus nyní slouží jako volební autobus pro krajské lídry ČSSD. Je záhadou, proč se britský premiér Tony Blair, jehož politika nemá absolutně nic společného s paroubkovskými sociálními demokraty „starého stylu“, rozhodl pomoci českému předsedovi vlády ve volební kampani. Programové a ideové rozdíly mezi britskými labouristy a českými sociálními demokraty by se daly přirovnat k rozdílu mezi Rolls-Roycem a Škodou 105 S.
Předáním autobusu, podle některých zdrojů se jedná dokonce o dva kusy, začala série nejasností a podivností ohledně legálního provozování Routemastru, jak také bývá ve své domovině nazýván, na pozemních komunikacích České republiky. Dne 10. 3. 2006, tedy v den předání, uvedla tisková mluvčí volebního týmu ČSSD Anna Veverková, že „autobus čekají ještě drobné úpravy. Ještě pořád má totiž britskou poznávací značku. Bude také ozvučen.“ Toto prohlášení vzniklo v době, kdy si v ČSSD pravděpodobně nikdo neuvědomil, že jinou než britskou poznávací značku ani mít nemůže. České zákony totiž neumožňují takovýto autobus přihlásit do provozu.
Řešením by bylo po řádném testování historického vozidla přidělení zvláštní registrační značky pro historická vozidla. Začíná písmenem V. Ovšem vozidlo takto registrované není možné užívat k podnikatelským a komerčním účelům. Politickou kampaň určitě nelze považovat za zájmovou jízdu sběratelů a příznivců historických vozidel, pro které jsou tyto registrační značky určeny.
Předpokládám, že to ČSSD zjistila, a tak se začal měnit příběh. Z darovaného autobusu se stává zapůjčený od Britů. Provozovatelem se stává firma Hotliner s.r.o. se sídlem v Praze-Vysočanech, kterou vedou majitelé Jaromír a Otakar Horkých. Double-decker tedy je a bude provozován na britských značkách. To lze za předpokladu, že má vozidlo platný registrační dokument V5 (obdoba velkého technického průkazu), MOT (britská obdoba technické kontroly), zelenou kartu (ta vystavená v Británii musí být podepsána přímo konkrétním řidičem, který může vozidlo řídit) a smlouvu nebo podobné potvrzení o zapůjčení do ČR. Takto lze ovšem vozidlo legálně provozovat jen 185 dnů. Takže prohlášení tiskové mluvčí ČSSD, že strana má autobus zapůjčený na rok, nám jasně indikuje, že po uplynutí zákonné lhůty nebude možné vozidlo provozovat vůbec. Jak jej socialisté využijí po volbách, zatím není podle mluvčí A. Veverkové možné říct.
Zatímco double-deckery známé z anglických ulic byly tradičně červené, autobus sociálních demokratů je přelakován na oranžovou jako mandarinky na vietnamském tržišti. Na boku vévodí výsměšný nápis „Jistoty a prosperita“. Jak symbolické: navrch oranžový, vespod rudý. Přesně jako sociální demokraté. Jestlipak údajný britský vlastník nahlásil změnu barvy DVLA (registrační úřad ve Velké Británii)? Vzhledem k tomu, že v Británii se jezdí vlevo, je podle předpisů nutné přelepit světla speciální páskou, aby nedošlo k oslnění protijedoucích řidičů. Zatím se tak nestalo!
To, že ČSSD neví, která bije, dokladují tiskové zprávy z 11. a 17. března 2006, které byly vydány na základě protestů některých občanů (v prvním případě jde o reakci na článek v Lidových novinách ze dne 11. března 2006):
„ČSSD se kategoricky ohrazuje proti vyznění článku Roberta Maleckého Doubledecker od Blaira na české silnice nesmí, vytvářejícího dojem nepoužitelnosti dvou symbolicky darovaných autobusů britským ministerským předsedou. Společnost Hotliner, která na základě uzavřeného smluvního vztahu pro ČSSD bude autobusy, s jejichž nasazením se v kampani počítá od konce měsíce března provozovat, garantuje plnou způsobilost, dodržení všech technických parametrů a soulad se zákonnými předpisy České republiky. To se přirozeně týká i příslušného zákonného a havarijního pojištění autobusu včetně přepravy osob autobusem převážených.
V Praze dne 11. března 2006
Jaroslav Tvrdík, ústřední volební manažer ČSSD“
A toto je vyjádření ČSSD k technickému stavu autobusů double-decker:
„Praha, dne 17. března 2006.
V reakci na vyjádření některých dovozců ojetých autobusů (naposledy R. Šikola v MF plus 17. 3. 2006) znovu uvádíme: Britské autobusy, které nebudou trvale jezdit po českých silnicích, provozuje společnost Hotliner. Ta na základě uzavřeného smluvního vztahu s ČSSD garantuje plnou způsobilost, dodržení všech technických parametrů a soulad se zákonnými předpisy České republiky. To se přirozeně týká i příslušného zákonného a havarijního pojištění autobusu včetně přepravy osob autobusem převážených. Autobusy jsou vybaveny motory zn. IVECO a mají platnou technickou prohlídku. Budou jezdit s britskými SPZ v nepravidelném provozu a v žádném případě neohrozí životní prostředí.
Mgr. Bohuslav Sobotka, statutární místopředseda ČSSD, a Zbyněk Rýpar, tiskový mluvčí ČSSD“
Tisková zprávy mají zřejmě odradit neinformovaného občana od dalších otázek. Jestli autobus bude nebo nebude provozován, nehraje žádnou roli ve vztahu k nynější britské registrační značce a legálnosti jeho provozu na pozemních komunikacích České republiky. Smluvní vztah mezi firmou Hotliner s.r.o. a ČSSD je běžným komerčně právním vztahem a nevypovídá cokoliv o legalizaci provozu double-deckeru.
Kdo je tedy vlastníkem dvoupatrového autobusu? To nám zatím nikdo oficielně neřekl. Je snad napsaný na Tonyho Blaira? Britskou vládu? Londýnský dopravní podnik? Nebo je všechno jinak a ČSSD nám lže a autobus jim patří? O tom se můžeme jen dohadovat. Firma Hotliner s.r.o. nemůže garantovat způsobilost a technické parametry autobusu, ani soulad s předpisy! Garantování skutečností uvedených v tiskové zprávě není předmětem jejího podnikání. Od garantování technické způsobilosti jsou tu jiní.
Podezřelé akce autobusu pokračují. Dne 27. 3. 2006 se vydává oranžový autobus na svou první „socialistickou“ jízdu. Jak bylo možné dozvědět se z celé řady tiskovin i na internetu, byla první oficiální jízda double-deckeru s krajskými volebními lídry ČSSD po dálnici D1 z Průhonic do Prahy.
Oranžový autobus se po dálnici řítil čtyřicítkou. Řidiči na něj často troubili. Volební manažer ČSSD Jaroslav Tvrdík si myslel, že z radosti. Jiní moudří muži si ovšem zcela správně mysleli, že vzteky, kvůli tomu, že se pomalé vozidlo na dálnici nebezpečně plete. Routemaster double-decker totiž z důvodu své nízké konstrukční rychlosti není schválen pro provoz na dálnici. Dvoupatrové autobusy jako ten, co socialisté právě používají, byly konstruovány v padesátých letech dvacátého století, a to pro městskou hromadnou dopravu. Jak tedy může autobus vyšší než 4,3 metru s rychlostí 45 km/h jet po dálnici? A navíc za doprovodu vozidel s oranžovými světly.
Kdo to povolil? Na základě jakého zákona? Jaké vyhlášky? Firma Hotliner prý tvrdí, že všechna povolení od ministerstva dopravy má. Který odbor je vydal?
Příliš mnoho otazníků! Restaurátoři a příznivci historických vozidel, kteří pomáhají zachovávat technické památky dalším generacím, si nemohou jezdit, jak chtějí.
Ptáme se tedy, proč mohou politici.
Prameny: Právo 11. 3. 2006, Czech Business Weekly, www.cssd.cz, www.novinky.cz
(Se svolením autora převzato z veteránského časopisu "Motor Journal")
AeroKarel zve všechny zájemce o veterány 8.5. 06 do muzea v Roztokách u Prahy. Proběhne tam každoroční výstava veteránů a soutěž elegance, ráno od cca 10 hodin, odpoledne cca v 15 hodin propagační jízda do vrchu. Občerstvení, hudba, prodej motoristické literatury. Bývají tam k zahlédnutí opravdové unikáty.