29.6.2022 | Svátek má Petr, Pavel


SPOLEČNOST: Marečku, podejte mi prokremelské pero

20.4.2022

Před pár dny se mě dvanáctiletý synovec zeptal napřímo, jak to děti umějí, proč vlastně naši vojáci nejdou pomoci napadeným Ukrajincům.

Takové jednoduché otázky bývají, jak známo, nejtěžší. Začal jsem „po právnicku“ zeširoka o tom, jak Česko i další spřátelené státy Ukrajině humanitárně pomáhají, jak přijímáme uprchlíky, přidal jsem něco o NATO. Po chvíli synovec znuděně zívl a pravil nezdvořile: „Takže dost cringe.“ Což v jazyce náctiletých znamená trapný, příšerný. „Máš vyhýbavé odpovědi jako učitelky u nás ve škole,“ dodal mladý zvědavec. Učitelka pražské ZŠ Na Dlouhém lánu s dětmi o Ukrajině mluvila. Žáci 8. třídy ji nahráli, jak zlehčuje válku na Ukrajině. Následně ministr školství Gazdík veřejně pochválil ředitelku, která se rozhodla ukončit s učitelkou za lži o Ukrajině pracovní poměr.

Připojuji se k odsudkům pedagožky, nicméně současně si dovoluji volat po zachování chladné hlavy. Myslím si, že výchovnější by bylo, kdyby se před žáky s učitelkou diskusně utkal někdo s opačným, objektivnějším názorem. Žáci by si pak mohli udělat lepší obrázek sami.

Paradoxně vyhazov „promoskevské učitelky“ se může stát medvědí službou, neboť pro mnoho spoluobčanů, jak vidno v internetových diskusích, se stala hrdinnou obětí „fialovské cenzury“. Není nouze o sarkastické komentáře ve stylu vždyť je to tady stejné jako v Rusku, za jiný názor se vyhazuje z práce. Píšou je nyní s gustem nejen prokremelští trollové, ale i unavení čeští středostavovští sousedé.

Dokážu si samozřejmě představit, že pokud učitelka místo výuky věnuje větší část hodiny svým názorům na Ukrajinu či jiný geopolitický problém, že jí vedení školy sníží například osobní, výkonovou složku platu. Nicméně vyhození z práce na hodinu, nadto pakliže by se jednalo o první prohřešek pedagoga, mi přijde nešťastné.

Co myslíte, že bude následovat? Takový zhrzený propuštěný pedagog je de facto nachystán, aby se opravdu zapojil do řad extremistů. Nebo si myslíte, že si bude s pokorou říkat: „Byla jsem to ale hloupá, nic jiného jsem si nezasloužila, dobře, že mě systém potrestal“?

Současně platí, že škola se před dětmi nesmí tvářit, že žádná válka neexistuje, děti nejsou hloupé a lhostejné ke světu kolem sebe. Škola proto nemůže být bezvýjimečně apolitická ve smyslu mlčení o aktuálních problémech našeho světa, ale musí být nepolitická ve smyslu nestrannosti.

Právo, 19.4.2022

Autor je právník a publicista

**********************

Úvahy o veřejném právu

Úvahy o veřejném právu

Kniha JUDr. Petra Kolmana je dílem převážně právně-teoretickým, ovšem se značnou ambicí být i praktickým rádcem osobám, které se potýkají s některým úskalím vyplývajícím ze současného veřejného práva.

Publikaci je možno zakoupit zde.