24.4.2024 | Svátek má Jiří


Diskuse k článku

SPOLEČNOST: Manželství nikdy nebude pro všechny

Pojďme si nalít čistého vína a odlišit zrno od plev. V debatě o „manželství pro všechny“ se pletou dohromady hrušky s jablky a s květináči. Vést diskusi o všech najednou je matením pojmů, proto si je pojďme probrat postupně.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
S. Ševeček 4.7.2022 12:58

kde je otec? utekl?

V. Kučer 4.7.2022 19:57

Až dítě vyroste bude po svém otci pátrat, platí to i pro lesbický pár.

D. Stirsky 4.7.2022 7:23

Řekl bych, že paní doktorka se tím zabývá až příliš. :Ale i já si myslím, že: On + on; ona + ona by měli mýt stejná práva i POVINNOSTI. Na povinnosti zapomínají obě strany. GL (někteří) si neuvědomují, že projde-li zákon, už nepůjde, aby ona postavila "manželce" kufr před dveře s tím, že už ji to nebaví. Druhá strana sporu o povinnostech nemluví, neb to narušuje mantru "voni chtěj jen další práva." Jak se vztahu bude říkat, je druhotné. Čeština je bohatý jazyk a "manželství" bych ponechal pro hetero páry. Je to tradice a je zbytečné ostatní provokovat. Adopce dětí: ano, život je složitý, možnost by tu být měla, případů bude pár do roka.

D. Stirsky 4.7.2022 7:24

mít...

M. Chlupová 4.7.2022 11:03

Ano. Všechny povinnosti, včetně např. povinnosti platit výživné na manžel(a/ku) atd. De facto by stačilo v zákoně změnit definici manželství ze svazku "muže a ženy" a přidat "nebo muže a muže nebo ženy a ženy" a bylo by vyřešeno.

Navíc by odpadly ty nesmyslné rozbory, co znamená "pro všechny" - taková formulace je pouze hovorovým zjednodušením, v zákoně se určitě neobjeví, přesto to řada odpůrců, neustále rozebírá, včetně paní Kovářové.

M. Chlupová 4.7.2022 7:07

Mnozí aktivisté horující proti manželství pro homosexuální páry ani reálně neví, čím se dnes registrované partnerství od manželství reálně liší. Část rozdílů lze dodatečně ošetřit smlouvami u notáře, prokazováním se plnou mocí atd. (velmi nepraktické), část rozdílů právně nijak bez úpravy zákona překonat nelze - posuďte sami: https://cs.wikipedia.org/wiki/Registrovan%C3%A9_partnerstv%C3%AD_v_%C4%8Cesku#Rozd%C3%ADl_mezi_registrovan%C3%BDm_partnerstv%C3%ADm_a_man%C5%BEelstv%C3%ADm

Ještě se vyjádřím samostatně k tématu adopce. Nikomu nejde o to nutit ostatní do neutrálního pojmu "rodič". Tím praktickým problémem je, že stejnopohlavní partner(ka) biologického rodiče si nemůže osvojit jeho/její dítě, ačkoliv ho reálně vychovává; což s sebou nese řadu praktických problémů v mnoha životních situacích. Přitom do rodného listu lze zapsat heterosexuální pár, kdy ani jeden z nich není biologickým rodičem dítěte.

R. Langer 4.7.2022 9:22

No, tak stačí jen rozšířit registrované partnerství, no ne?

Nicméně například otázku adopcí bych nebral na lehkou váhu. Třeba já v tom vidím problém. Není to manželství.

M. Chlupová 4.7.2022 11:10

Co jsem se bavila se svými homosexuálními známými, tak kdyby mělo registrované partnerství stejné parametry jako manželství, budou spokojeni. Jak je to pojmenované v zákoně a někde v dokumentu, to v praktickém životě stejně nehraje roli. Nic jim nebrání říkat si manželé/ky.

Čímž nevylučuji, že existují takoví, co takové pojmenování touží mít posvěcené i v zákoně. Ale nemyslím, že to bude většina.

Co se týče adopce - tam osvojení biologického dítěte partnera dává smysl z praktického hlediska (zase se to nemusí jmenovat "adopce", jde o ty každodenní překážky, pokud je to "cizí díte".

Co se týče adopcí zcela cizích dětí, osobně v tom nevidím problém (není to horší než rodiny s jedním rodičem), ale je otázka, jak to vidí většina společnosti.

J. Nevrkla 4.7.2022 6:50

R^R^

Nakonec abych byl rád, že ten náš rum se nazývá tuzemak, to je dobrý příklad dvojího pohledu.

R. Langer 4.7.2022 9:23

Přesně! R^

J. Gutvirth 4.7.2022 6:42

V

R. Langer 4.7.2022 5:48

Ale stejnopohlavní páry přece mají svůj právní partnerský svazek, říká se mu "registrované partnerství" a před několika lety o něj velice intenzivně bojovaly s tím, že má u nich právně ošetřit stav, který se u normálních páru nazývá manželství. Velmi zarputile také tvrdili, že tento stav je to poslední, co je pro jejich spokojený život ve společnosti omezující, a že další jejich nároky už nebudou vznášet.

Moc dobře si na to vzpomínám, protože reakce společnosti tehdy nebyla příliš vstřícná, obzvláště když se rozebírala otázka adopcí, ale nakonec se společnost rozhodla, že kvůli jejich "štěstí" bude takový svazek legálně akceptován. S tím, že to je to ti poslední, co jim k tomu štěstí schází. Takže buď tehdy sprostě lhali, a nebo je to jenom nějaké nedopatření vzniklé jejich špatným pochopením, když už přece mají vše, o co stáli.

Tak jak to je? 8-o

M. Chlupová 4.7.2022 6:58

Kdyby nebylo registrované partnerství během x pokusů o schválení ořezané na pahýl, tak dnešní debata vůbec nemusela být. Pěkný výpis rozdílů je zde: https://cs.wikipedia.org/wiki/Registrovan%C3%A9_partnerstv%C3%AD_v_%C4%8Cesku#Rozd%C3%ADl_mezi_registrovan%C3%BDm_partnerstv%C3%ADm_a_man%C5%BEelstv%C3%ADm

S. Ševeček 4.7.2022 8:28

takže jde přece jen o peníze ?!

M. Chlupová 4.7.2022 11:47

Když to vezmeme až do důsledku, tak o peníze půjde vždy. I kdyby jenom tím, že při nákupu pračky či každé dražší věci nebudou muset běžet k notáři podepsat smlouvu o rozdělení majetku (protože nemají bezpodílové spoluvlastnictví) nebo že nemusí mít od notáře potvrzenou plnou moc k vyzvednutí dítěte ze školky, nebo když s ním jde něco vyřídit k lékaři či na úřad.

Když se nad tím zamýšlím, vlastně největšími odpůrci manželství i pro stejnopohlavní páry by měli být notáři :-)

S. Ševeček 4.7.2022 12:57

rozumím ... nákup dítěte rovná se mákupu

pračky. automatické ?

R. Langer 4.7.2022 9:21

No, tak stačí jen rozšířit registrované partnerství, no ne?

J. Pankovic 4.7.2022 9:12

...ale tady přece vůbec nejde o manželství, je to jenom další z beranidel, pomocí kterého se nastolí totální chaos

J. Pankovic 4.7.2022 9:16

...protože pak se konečně najde někdo, kdo "byl nucen" "dočasně (nafurt)" "ve jménu civilizace" nastolit vládu pevné ruky ;-)

M. Chlupová 4.7.2022 11:54

To, že odhadem polovina ze 4% menšiny možná uzavře místo registrovaného partnerství manželství - jakým mechanismem by to podle Vás vedlo k nastolení toho "totálního chaosu"?

Ti lidé, kterých se to týká, budou žít úplně stejně spolu, jako doposud, jenom ten jejich svazek bude z legislativního hlediska v praktických věcech pohodlnější. Všichni ostatní budou žít úplně stejně jako doteď.

J. Pankovic 4.7.2022 16:15

....ale jistě, a co takhle manželství více osob? A co práva zoofilů, pedofilů a nekrofilů???

Otevíráte Pandořinu skříňku opravdu jen z pouhé blbosti?

V. Mokrý 4.7.2022 5:26

Tak to dopadá vždy se vším -

" podá se prst a za chvíli chtějí celou ruku ".

T. Kučera 4.7.2022 5:17

No, někdo tady má obavy, že by ty stejnopohlavni manželé nakonec mohli být lepší.

J. Gutvirth 4.7.2022 6:44

než lidstvo jako podmnožina vesmírné síly nebo jiná halucinace?;-)

K. Křivan 4.7.2022 9:44

Blbost !

M. Chlupová 4.7.2022 11:57

A to se klidně může stát. Např. stejnopohlavní pár, který si pořídí dítě, musí projít tolika překážkami, že do toho půjdou jenom ti nezodpovědnější a nejvytvalejší, kteří o něj opravdu hodně stojí. Zatímco u hetero páru se dítě může "přihodit" v podstatě nechtě a nezávisle na kvalitě daného páru - proto v průměru už dnes lze říct, že stejnopohlavní rodiče budou ve zprůměrovaných statistikách vycházet lépe :-)

J. Jurax 4.7.2022 12:32

Jo. Možná. A možná ne.

Ale hlavně chudák děcko. Komu bude říkat maminko a komu táto?

M. Pivoda 4.7.2022 3:15

Podnikový zaměstnanec Miloš nebyl aktivista.

Když jsem vyslovil slovo "manželka", tak se mne kolega Miloš v kanceláři ptal, zda hovořím o vlastní manželce.

On sám o sobě tvrdil, že je šťastně rozveden a že do manželství pracuje jen externě.

Jednou nám kolega Miloš sdělil, že byl na návštěvě u syna a že se tam setkal s nebožkou. Tak totiž tituloval svoji minulou manželku.

T. Novy 4.7.2022 2:37

Ještě jednou: manželství pro všechny (splňující zákonná kritéria) EXISTUJE!

Oženit se může homosexuál, transvestit, trpaslík, Fluid i queer, pokud chce uzavřít manželství se svobodným dospělým jedincem opačného pohlaví.

To, co aktivisté požadují, je ve skutečnosti

Manželství s kýmkoliv (a čímkoliv).

Ale toto heslo moc nezní, že?

E. Novotny 4.7.2022 0:33

Jestli vubec nekdy bude pro nekoho. :-)