23.4.2024 | Svátek má Vojtěch


Diskuse k článku

SPOLEČNOST: Má škola vzdělávat, nebo vychovávat?

Prý máme svobodu slova, bon. Ale pořád jsou oblasti života, ve kterých svůj názor vyjádřit nemůžete, riskujete pobouření okolí, vyvržení ze společnosti nebo vymlácení okna.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
Z. Kulhánková 17.12.2013 17:35

Igor Hnízdo!

Vzdělával i vychovával, a ještě ho za to děti milovaly.

B. Rybák 17.12.2013 13:32

Nová "škola"

Školství se na "západě" stalo "kořistí" nové levice a proto jeho hlavním úkolem je vychovat dostatek loajálních služebníků státu a voličů (nové) levice.

Proto soutěživost studentů (pokud možno i jejich klasifikaci) nahrazuje kolektivistickou výchovou realizovanou skupinovým testováním v němž jsou všichni téměř stejně úspěšní (trestáni jsou pouze za politicky nekorektní chování). Místo důrazu na plnění povinností učí studenty hájit svá kolektivní práva, což z nich má učinit voliče levice (to, že nejsou k ničemu použitelní se poprvé dozví až od svého "zlého" soukromého zaměstnavatele).

Křesťanské, k renezanci demokratického kapitalismu nebezpečně svádějící hodnoty jsou ve škole nahrazovány morálně relativistickým politicko- korektním, ekologistickým a multikulturním státním (stádním) pseudonáboženstvím.

Skutečnost, že základním úkolem škol je naučit studenty zodpovědnosti a "vytěžit" maximum jejich individuálního talentu a napomáhat především rozvoji perspektivních (potřebných) talentů špičkových je je "novému" školství zcela cizí. Kvalita výuky je nahrazena kvantitou absolventů v naději, že jejich hromadný neúspěch bude motorem revoluce "intelektuálů", kteří nahradí mizející a svými rostoucími mzdami "zkorumpovatelnou" a s podporou (zelených a byrokratických) "parazitů" nesouhlasící "avantgardu dělnickou".

P. Vaňura 15.12.2013 0:40

Podotýkám, že součástí povinné výchovy dětí olašských Romů,

je získání dostatečné kvalifikace v kapesních krádedžích.

Jinak, obávám se, že rodiče nebudou podporovat výchovu svých dětí ve směru, který by jim byl na překážku v prosazení se v současné džungli. Toto není produkt polistopadového vývoje, to začalo už na normalizace "moje děti musí být umět být svině, protože jen takoví se mají dobře. Pokud takové nejsou, budou znevýhodněny v nelírtostném boji o život."

M. Kosejk 14.12.2013 22:21

hm...

Já bych děti držel do osmnácti na silných sedativech - a pak bych je zmatené vypustil do světa. Mohl by to být počátek restartu naší civilizace. Evropa by znovu povstala z chaosu jako Fénix.

J. Jurax 14.12.2013 22:29

Re: hm...

Na sedativech jsou z těch harantů učitelé :-)

K. Luboš 14.12.2013 22:02

Hulváti???

Učím na škole, která měla výměnu s jistou školou ze Západu. Naše děti se tam chovaly naprosto vzorně, ale jejich středoškoláci v Čechách jako utržení ze řetězu: dost chlastali a v hospodách vyvolávali takové kravály a spory o placení, že už je do nich ani nechtěli pouštět. No a po Francouzech jsme tady měli Izraelce a to bylo némlich to samý. Takže po 30 letech v oboru Vám říkám: český dítě, zlatý dítě...

V. Vaclavik 14.12.2013 19:30

"vzdělávat, nebo vychovávat?"

Kazda skola prece vzdycky vychovava, jen dnes vychovavaji ke spatnostem. Vychova je vychova, i kdyz zamerne, nebo i nezamerne vychovavame kriminalnika. Krome toho, podstatna cast vychovy probiha odkoukanim, proti kteremu je pretvarovani bezmocne. To co se snazime deti naucit nejak planovite nemuze ten zaklad, ziskany pred a mimo skolu, nijak zvlast ovlivnit.

Predvalecna vychova nebyla dobra, protoze byla zpravidla krestanska, ale protoze predvalecna a drivejsi spolecnost byla, v porovnani s tou komunistickou a dnesni postkomunistickou, prevazne soukroma spolecnost. Lide meli jen co si opravdu vydelali, a nebylo to lehce vydelane, a tak si toho vazili a vychova se od toho odvijela.

Dnesni rodice zkazil socialni, narokovy, davkovy, minimalne-mzdovy, duchodovy polo-socialisticky stat, ktery nemuze nez plodit spatne lidi z te primitivnejsi casti spolecnosti. Imunni te nakaze jsou jen nadprumerni a lepsi jedinci, zbytek, tedy vetsina, jsou tim charakterove zkorumpovani. Je to ten samy puvod korupce, jako u cikanu, eskymaku, americkych indianu.

J. Kanioková 14.12.2013 20:00

Dnešní rodiče zkazili především

tzv. kazatelé "Politická korektnosti" a "Lidských práv" ! To je to, co nemá s přirozeným vývojem lidstva nic společného.. To jsou umělé ideologie.. To jsou ve skutečnosti normální lidské ideály a sny, přetavené do IDEOLOGIE, která preferuje lidskou stádnost, které vadí lidská schopnost kritického myšlení !

Politická korektnost-fenomén dnešní doby - http://jdem.cz/26my4

J. Hejna 14.12.2013 19:28

Ještě že jste ateistka

Nevychovaný jedinec je nevychovaný jedinec.

Pouhou vírou v něco nadlidského se nezlepší.

F. Eliáš 14.12.2013 16:13

To, čemu autorka říká výchova,

je vzdělávání. Výchova, která může změnit některé vlastnosti dítka, končí někdy mezi druhým a třetím rokem věku. To ostatní je vzdělávání. Školám se nikdy nepodaří napravit nedostatky rodičovské výchovy.

J. Aspirin 14.12.2013 16:44

Re: To, čemu autorka říká výchova,

Tak jest, pravil Zarathustra:-))

B. Hudzieczek 14.12.2013 22:57

Re: To, čemu autorka říká výchova,

a výchova, která může působit na ty ostatní vlastnosti, trvá téměř do důchodového věku.

J. Aspirin 14.12.2013 14:42

Náboženství...

jako každá jiná ideologie trpí představou, že dovede lidstvo k světlým zítřkům (království nebeskému apod.). Jenže ve skutečnosti skutek utek. Učit povinně a plošně jakoukoliv ideologii je naprostá zhovadilost. Generace osvícených proti tomu bojovali...

Věřící (ať v Boha, Alláha, Ježíše, komunismus, fašismus atd.) neznamená slušný a dobrý, zvlášť když se dostanou k moci... jak nás učí dějiny.

J. Anděl 14.12.2013 15:04

Re: Náboženství...

Ateismus je taky ideologie. Jak nás učí historie. Bitva věřících s ateisty je ekvivalentem sporů protestantů s katolíky. Je to forma přesvědčení o tom, jak funguje svět kolem nás, my lidé v něm, jaká má pravidla.

J. Anděl 14.12.2013 15:07

Re: Náboženství...

Opravdu bez ideologie je jen ten, kdo prost názoru posuzuje kazdou situaci či myšlenku dle momentální situace a maximálního možného poznání. To, možná bohužel, neplatí u obrovského množství ateistů.

J. Aspirin 14.12.2013 16:41

Re: Náboženství...

Proto také je také zhovadilost plošně a povinně vyučovat vědecký ateismus na školách - a pokud to někdo prosazuje tak určitě píše podobné články jako autorka diskutovaného... jen s tím rozdílem, že v zájmu napravení špatnosti lidstva by se měly děti povinně učit, že bůh není.

Mj. smyslem článku určitě není zda ateismus či neateismus ale to aby se dětem povinně a plošně hustila do hlavy ideologie, o které si autorka myslí, že má patent na spasení světa.

B. Hudzieczek 14.12.2013 20:56

Vědecký ateismus .

se vyučoval na československých školách naposledy asi v roce 1989.

Já jsem článek pochopil tak, že dětem by se měly vštěpovat nejen vědomosti, ale i základy slušného chování. Ty vycházejí z Desatera, ať se to komu líbí nebo ne, ať věří v Boha nebo v nic.

Jeden můj dobrý známý, zapřisáhlý ateista, se vždy hrdě hlásil k tomu, že dodržuje Desatero s tím, že určitě poctivěji než někteří pravidelní návštěvníci bohoslužeb. Protože jsem jej poznal opravdu dobře, mohu potvrdit, že nekecal.

J. Aspirin 14.12.2013 21:39

Re: Vědecký ateismus .

Asi desatero znáte, zamyslete se a zanalyzujte si, která přikázání jsou a byla zbytečná a která chybí - desatero je poměrně slabá výbava morálního člověka a o to horší, že se dá (a celé věky tak bylo činěno) vysvětlovat způsoby, které legalizují nemorální činy.

Znovu opakuji zavádět do škol povinný předmět, který se na svět dívá jen jedním pohledem je velmi nesprávné. Řečeno jednoduše - Desatero má pro morálku stejný význam/nevýznam jako ateistická díla o etice a morálce - umožněme dětem svobodný přístup nejen k jednomu pohledu na morálku a nechme je vybrat si to správné (a to správné nemusí být to co se líbí nám nebo autorce).

B. Hudzieczek 14.12.2013 22:44

Nevím co Vám připadá v Desateru zbytečné;

úcta a respektování Boha (nebo přírodních zákonů, neboť to je totéž), úcta k rodičům, nezabíjet, nesmilnit, nekrást, nelhát, neusilovat o cizí majetek, potažmo nezávidět jej bližnímu svému - to je snad základ pro normální fungování úspěšné komunity. Pochopitelně to nestačí,proto hned v následující kapitole (XXI. druhé knihy Mojžíšovy) je uveden mnohem komplexnější přehled přikázání, zákonů a pravidel, kterými se tehdejší židoská společnost měla řídit. Tam byste jistě našel mnohé z toho, co Vám v Desateru chybí. Včetně sankcí, která v Desateru nejsou.

J. Sova 14.12.2013 22:52

Re: Nevím co Vám připadá v Desateru zbytečné;

Kde je v Desateru, že se nesmí lhát, kromě úzce specializovaného "Nepromluvíš křivého svědectví proti bližnímu svému"?

B. Hudzieczek 14.12.2013 23:02

Re: Nevím co Vám připadá v Desateru zbytečné;

to Vám je málo?

J. Sova 14.12.2013 23:11

Re: Nevím co Vám připadá v Desateru zbytečné;

Tedy když bych něco ukradl a tvrdil, že jsem nic neukradl, lžu?

Proti bližnímu tím nijak nesvědčím.

B. Hudzieczek 14.12.2013 23:20

Re: Nevím co Vám připadá v Desateru zbytečné;

samozřejmě - smysl slova svědčit se od 16. stol. posunul z významu "sdělit informaci" k významu "vypovídat u soudu, jako svědek".

J. Sova 14.12.2013 23:25

Re: Nevím co Vám připadá v Desateru zbytečné;

Když tedy budu lhát, zapírat, jak svědčím proti bližnímu svému?

Týká se to jenom mě.

B. Hudzieczek 14.12.2013 23:11

Re: Nevím co Vám připadá v Desateru zbytečné;

pokud máte pocit, že osmé přikázání se vztahuje toliko na svědectví před soudem, tak jste jenom nepochopil biblický jazyk - je to řeč našich předků ze 16. století a význam některých slov se od té doby posunul. Bohužel nemám po ruce ekumenický překlad Bible z XX. století a nevím jak tam je text Desatera převeden do současného jazyka.

J. Aspirin 15.12.2013 11:31

Re: Nevím co Vám připadá v Desateru zbytečné;

První čtyři přikázání jsou a byla porušována celými národy... nemají s morálkou co dělat. Naopak když vylejete vyjetý olej do řeky nebo produkujete enormní množství skleníkových plynů desatero mlčí... ale běda jak byste sesmilnil, to půjdete do pekla. A jinak - přírodní zákon neporušíte ani kdybyste se na hlavu postavil - boží a lidské zákony porušovat klidně můžete a když Vás nikdo nechytí tak zcela beztrestně. :-))

B. Hudzieczek 15.12.2013 17:42

Re: Nevím co Vám připadá v Desateru zbytečné;

První tři přikázání jsou přikázání, kterými jsme povinováni Bohu. Čtvrté až desáté jsou naše povinnosti vůči ostatním členům společnosti. Připadá mi podivné, že by porušování čtvrtého přikázání, které ukládá "Cti otce svého i matku svou..." bylo tolerováno v míře o jaké mluvíte.

Porušování přírodních zákonů je ve své podstatě porušení prvních dvou přikázání a jejich beztrestnost je pouze dočasné, protože tu platí ono známé pravidlo, že Boží mlýny melou pomalu, ale jistě.

J. Aspirin 15.12.2013 18:38

Re: Nevím co Vám připadá v Desateru zbytečné;

Samozřejmě jsem měl na mysli první tři. Ta čtyřka byl múj omyl, omlouvám se.

Ještě jednou - porušení přírodních zákonů nepotřebuje žádná přikázání - ty se ochrání velmi spolehlivě samy. První tři přikázání jsou ideologická a cca polovina obyvatelstva Zeměkoule má na věc jiný názor než Vy. Také Váš příspěvek Autor: B. Hudzieczek Datum: 14.12.2013 23:17 není zrovna morální - sice nelžete ale zamlčujete důležité skutečnosti což Vám umožňuje přijmout účelový závěr vyhovující Vaší argumentaci. Existuje totiž mnoho lidí, kteří žijí bohabojně a z různých důvodů Krista přijmout nechtějí a existuje mnoho lidí, kteří ho ani nemohou přijmout i kdyby tisíckrát chtěli.

B. Hudzieczek 16.12.2013 12:55

Re: Nevím co Vám připadá v Desateru zbytečné;

Nejsem si vědom, že bych ve svém příspěvku něco zamlčel - tam se hovoří výlučně  o křesťanství, protože navazuje na můj předchozí p. B. Hudzieczek Datum: 14.12.2013 20:49.

 O tom jakými cestami se dosahuje spásy v jiných náboženstvích, a zda vůbec, nemám přehled.

Je-li příroda dílem Božím, jsou i přírodní zákony dílem božím a jejich porušování je tedy porušením 1. přikázání. Přírodní zákony se sice v mnoha případech mohou ochránit samy, ale jde o to, v jakém časovém horizontu, a zda je náprava vůbec možná. Likvidace některých ekosystémů může být proces nevratný.

Ale tady jsme se -mnohdy slovíčkařením- asi trochu vzdálili původnímu tématu - jestli na základech Desatera má být vedena výchova žáků ve školách. Kromě Desatera jsem totiž nezaznamenal jiný podobný kodex - vyjma tedy Kodexu socialistického člověka, který byl přijat,  tuším, na XX. sjezdu KSSS.

J. Jurax 14.12.2013 20:58

Re: Náboženství...

No, vědecký ateismus se dnes někde vyučuje? Poctivě řečeno jej nevyučovali ani mne, a to jsem chodil do základní a střední školy v tuzemsku v letech 1955 - 1967 ...