20.10.2020 | Svátek má Vendelín


SPOLEČNOST: Komunikace v krizi...

26.3.2009

... krize v komunikaci

Společnost US Airways patřila do 15. ledna 2009 k těm, které se z pohledu hodnocení péče o zákazníky umisťovaly v USA na posledních příčkách. Po „zázraku na řece Hudson“ však odvedla skvělou práci v oblasti krizového managementu. US Airways získaly prestiž a staly se důvěryhodnou společností. Třetina cestujících letu 1549 už s nimi už od té doby letěla znovu (únor 2009). Klíčový předpoklad vytvořil kapitán Chesley Sullenberger, avšak stejnou zásluhu mají ti, kdož nastavili následné procesy, i ti, kdo bezprostředně pomohli cestujícím zvládnout šok, předali jim na břehu řeky v mrazu hotovost, oblečení, mobily s kreditem, zařídili ubytování a stravu. Komunikace fungovala k profesní komunitě, postiženým a jejich rodinám, k médiím, veřejnosti a politikům. Komunikace efektivního řešení zastínila medializaci původního problému – havárie.

Můžeme se dohadovat, zda je naše ekonomika v recesi nebo už v krizi. Na palubě letu 1549 na to měli méně času. Zásady krizového řízení a krizové komunikace jsou však stejné.

Nejcennější součást ekonomiky chodí v botách. Ivan Gabal v Respektu (09/2009) napsal: „Stres z nejisté budoucnosti a pochybnosti o účinnosti protikrizových plánů mohou mít velký vliv na to, jak budou vypadat sebezáchovné reakce lidí. Je to problém, který přesahuje teorie o tržní ekonomice. Nedůvěra však také může mít pozitivní efekt: podněcuje tvořivost a hledání vlastních řešení.“

Bez efektivního systému komunikace nelze krizový management zvládnout. Sebelepší plán na záchranu a restart ekonomiky nemůže zafungovat, nebude-li sdělen, vysvětlen a akceptován a na základě toho realizován. To předpokládá urychlené vytvoření systému komunikace, jejích priorit, časové osy a realizačních plánů a scénářů, s alokací příslušných kapacit lidských i finančních. Její scénář musí být součástí každého plánu na řešení. V poměru k nákladům na zmírnění dopadů krize je to marginálie, z pohledu jejich efektivnosti je to klíčový úkol. Už jsme tu ostatně za státní (daňové) peníze měli komunikační kampaně k mnohem méně závažným tématům, ekonomickým, národoveckým či politicko propagačním.

V prevenci ani ve vlastním boji s krizí nesmí být žádný úkol, který by neměl svou komunikační větev a tyto jednotlivé větve musí být vytvářeny ve vzájemném souladu a proporcích. Aby toho nebylo málo, úkoly pro komunikační tým musí vznikat v konsensu politiky a ne politikaření, v zájmu optimalizace výsledků a ne parciálních zájmů politických subjektů, regionálních uskupení či ekonomických odvětví a participujících agentur. Asi to nepůjde bez reprezentativního, kvalifikovaného a konsensuálního týmu krizového řízení, z něhož budou ony impulsy vycházet. Nejde o zásluhy, jde o řešení. Vytvoření systému komunikace a její fungování je pak conditio sine qua nón smysluplnosti všech ostatních aktivit a dnešních i budoucích sanačních miliard. Jinak naopak zafungují jako sněhová koule na lavinovém svahu.

Autor se zabývá komunikací



Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!






 Neviditelný pes
Toto je DENÍK: do sítě jde obvykle nejpozději do 8.00 hod. aktuálního dne. Pokud zaspím, opiji se, zešílím nebo se zastřelím, patřičně na to upozorním - neboť jen v takovém případě vyjde Pes jindy, eventuálně nikdy.
Šéfredaktor Ondřej Neff (nickname Aston), příspěvky laskavě posílejte na adresu redakce Jiřímu Wagnerovi, redaktorovi NP (nickname JAG). Rubriku Zvířetník vede Lika.