Diskuze
SPOLEČNOST: Komu metál
Děkujeme za pochopení.
J. Skála
Opět černobílé vidění.
A to jak u autora, tak u většiny diskutujících. Případ totiž takto jednoznačný není a být nemůže, jak je jasné z mnohaletých diskusí. A co se na to podívat takhle:
Bratři Mašínové i korejský voják toužili po svobodě. Použili k tomu nějaké prostředky, včetně vražd. Čin pro většinu pochopitelný, pro mnohé i omluvitelný a pro některé i hrdinský. Pro většinu je však k pojmu "hrdinský" potřeba i něco více, než riskantní akce. To "něco" je prospěšnost činu i pro ostatní porobené. A v tomto smyslu ani Mašínové ani korejský voják hrdiny nejsou. Alespoň já jsem nečetl nic o tom, že by se po úspěšném činu snažili o osvobození ostatních spolutrpících.
Takže omluvit snad ano, ale vyznamenávat?
M. Martin
Re: Opět černobílé vidění.
Takže když chce otrok na svobodu sám je vrah ale co když ostatní otroci s otroctvím souhlasí a o svobodu nemají zájem a naopak otrokářům pomáhají? Je potom stále vrah?
P. Krešňák
Nedá se než souhlasit
Vážený pane Frýbort, jako vždy argumentačně přesné. Mašínové byli hrdinové.
Krešňák Petr
J. Tachovský
Re: Nedá se než souhlasit
Ale da se, ja treba nesouhlasim, Masinove zavrazdili spoutaneho cloveka. Pak se mozna i zachovali jako hrdinove, ale spis jako krysy zahnane do kouta, ktere uz nemely co ztratit, tak bojovali. Nahodou jim to vyslo.
Š. Šafránek
Mašíny jsem kdysi obdivoval
Mašíny jsem obdivoval, jejich probití se do Berlína považuji za akci, která nemá obdoby, a s velkou chutí jsem si tudíž přečetl napínavou Novákovu knihu o nich, zasazenou do kontextu osudu celé rodiny. Nastalo neočekávané: přestože autor je jejich neskrývaným obdivovatelem, já jsem musel změnit názor. Prostě teze, že zabíjeli komunisty, neobstojí (nemluvím o přestřelkách během útěku Německem, ale o domácích akcích). Zabíjeli civilisty, ty nejmenší ryby, lidi, kteří se ničím neprovinili, kteří nebyli v KSČ ani minutu (narozdíl od strýce a dokonce i matky Mašínů, kteří po válce do strany vlezili), kteří dokonce byli sami v nemilosti režimu (pokladník Rošický). Dovedu to pochopit, dovedu to omluvit - byli v té době téměř dětmi, chtěli se podobat otci -, ale nedokážu to adorovat.
A v tom srovnání se severokorejským vojákem kulhá, neboť ten před svým zcela legitimním prostřílením se přes dráty civilisty nezabíjel.
J. Vavrochová
Velmi dobře napsáno, dobré srovnání, ale obávám se,
že nebude většinou pochopeno.
M. Procházka
Komu metál?
Pane Frýbort,konečně se někdo postavil a řekl to co víme my všichni,co jsme bolševiky zažili v plné parádě.Jenom dějiny odsoudí ty kdo plni nenávisti odsuzovali čin bratří Mašínových a Paumera.
P. Urban
Trochu problematické srovnání
Patřím k těm váhavým, kteří by u pana Frýborta propadli.
Zákon svobody má smysl pouze tehdy, pokud jej hájí většina společnosti. Jinak zbývá jen úrávo na individuální svobodu. Tomu odpovídá čin severokorejského pohraničníka, nikoli však činnost skupiny bratří Mašínů. To byli aktivní odbojáři, ne pouze uprchlíci. Srovnávat je s těmi, kteří se prostříleli pouze k vlastní svobodě, je nepochopení.
V české společnosti má zákon svobody v krvi asi tak deset patnáct procent populace. To je srovnatelné se stabilní voličskou základnou KSČ(M). Mnozí ze zbývajících jsou ovšem ochotni se k tomuto zákonu ochotně upřímně připojit, pokud tento zákon zvítězí a je možné v jeho jménu vykonávat spravedlnost. Díky tomu se například poválečné Československo očistilo od zrádců a kolaborantů tak důkladně (občas s použitím metod, za jaké by se nemuseli stydět ani strážci severokorejské bezpečnosti), že to připravilo půdu pro novou totalitu. To může být jeden z důvodů, proč polistopadoví mocní odmítli radikální zúčtování s minulostí. Nejeden z jejich kritiků by se možná divil, kdyby spravedlnost případné nesametové revoluce semlela i jeho.
Českým nekomunistům nijak nevadí, že se bratři Mašíni prostříleli na svobodu. Tím spíš, že v tomto případě stříleli do Němců, ne do Čechů. Mnoha z nich ale vadí jejich předcházející násilný odboj. Za těchto okolností by jejich vyznamenání prezidentem republiky bylo spíše fraškou. I k tomu je třeba přihlédnout, než vyslovíme jednoduchý soud.
J. Štrobl
Re: Trochu problematické srovnání
Komunistům a jejich příznivcům na Mašínech nejvíc vadí, že se jim podařilo uprchnout na svobodu a nemohli se jim pomstít stejně, jako členům dalších odbojových skupin, kteří takové štěstí neměli. Komunisté měli z Mašínů takový strach, že ještě v roce 1957 na ně vydali celostátní zatykač, protože se obávali jejich návratu do Československa. A kdyby za nic jiného, tak za ten děsivý strach těch zbabělých bolševických vrahů jejich odboj stál.
P. Boublíková
Když nechcete kolovrátek roztáčet
tak ho neroztáčejte, kór ne s kýblem moralistního žvanění okolo.
Pokud vím, tak řadě lidí se i v dobách Mašínů podařilo z republiky emigrovat, aniž by přitom zabíjeli. Jestli se dá ze Severní Koreje utéct jinak než způsobem, který zvolil severokorejský voják, netuším. Pokud ano, tak zvolil stejně špatný způsob jako Mašínové - zabíjel zbytečně.
M. Frank
Nesouhlasim s vami
Zabit tyrana, zabit komunistu, zabit fasistu, to je cin moralni, kazdy se jimi stava z vlastni vule a vydava tim svoleni k vlastni likvidaci.
A jen na okraj, rade lidi se v dobe Masinu podarilo zemrit na hranici s kulkou v tele. Na nikoho nestrileli, jen chteli svobodu.
P. Baum
Vrazi nebo hrdinové
Vrah je u mne člověk, který zabíjí z osobních důvodů, pro osobní prospěch - ať už je to zisk nebo žárlivost. Hrdina je u mne člověk, který bez ohledu na osobní prospěch riskuje život pro dobrou věc. Ať už zachraňuje bližní při katastrofě, nebo bojuje za svobodu svého národa. A platí to bez ohledu na to, jestli nebo nakolik byla akce dotyčného hrdiny úspěšná.
Podle tohoto klíče jsou Mašínové jednoznačně hrdinové.
Jak je to s tím korejským vojákem si nejsem jist - to že bojoval proti diktatuře bylo jistě oprávněné, ale není žádný náznak že by mu šlo o víc, než o jeho vlastní osobní svobodu. Pro spravedlivé posouzení by bylo nutné znát jeho pohnutky. Zatím mám pocit že srovnávat ho s Mašíny je pro ně spíš urážlivé.
O. Roldán
Re: Vrazi nebo hrdinové
Je ziskat osobni svobodu prospech osobni nebo obecny? Co myslite?
Masinove nakonec neziskali vic nez svobodu pro sebe (a Paumera). Myslim, ze Vasi uvaze schazi jediny termin - "osobni HMOTNY prospech" - smelinar nebyl bojovnikem proti komunismu nebo nacismu, protoze mu slo pouze o HMOTNY prospech. Kdokoliv chce narusit predivo diktatury tim, ze ziska (byt i jen jednu svou) osobni svobodu, je bojovnikem proti nesvobode - a to je i onen severokorejsky vojak.
J. Dlouhy
Diky pane Frybort
za vase slova. Naprosto perfektni prirovnani a logicke zavery. Ted jsem jen hodne zvedav na reakce otroku. Pokud maji jen zbytek slusnosti v tele, meli by tentokrat aspon mlcet.
Vyhledávání
TIRÁŽ NEVIDITELNÉHO PSA
Toto je DENÍK. Do sítě jde obvykle nejpozději do 8.00 hod. aktuálního dne. Pokud zaspím, opiji se, zešílím nebo se zastřelím, patřičně na to upozorním - neboť jen v takovém případě vyjde Pes jindy, eventuálně nikdy. Šéfredaktor Ondřej Neff (nickname Aston). Příspěvky laskavě posílejte na adresu redakce.
ondrejneff@gmail.comRubriku Zvířetník vede Lika.
zviretnik.lika@gmail.comHYENA
Tradiční verze Neviditelného psa. Sestává ze sekce Stručně a z článků Ondřeje Neffa - Politický cirkus a Jak život jde. Vychází od pondělka do pátku.
https://www.hyena.cz