19.4.2024 | Svátek má Rostislav


Diskuse k článku

SPOLEČNOST: Když svoboda slova uráží

Islámským světem se nese rozhořčení nad karikaturami Mohameda. Evropští novináři odpovídají: „Máme svobodu slova karikovat i Mohameda.“ Vzápětí objevuje se odpověď na tento argument...

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
Sarka 12.2.2006 6:37

BTW, Da Vinci Code

smrtelne urazi katoliky a katolickou cirkev. Ja myslim, ze by katolicke narody ( a ze jich neni malo) mely povstat jako jeden muz a zacit pozadovat omluvy, zakaz teto (dle meho pomerne slabomyslne) knihy by mel nasledovat.
 
A kdyz uz jsme u toho, prihodila bych Capkovy Apokryfy ktere jsou rovnez znacne neuctive k biblickym postavam - a co pak teprve ty ilustrace Cyrila Boudy (byl to on, ne?) Spalit! Bojkotovat plzenske pivo a Karluv most!!!!!!! Dale Povidky z jedne kapsy, kde znamy rouhac Capek neuctive ilustruje Boha jako starce co klabosi se souzenym darebakem - nedivila bych se, kdyby se naslo dost tech, jez to urazi.
Ostatne, pokud se nemylim, Judaismus rovnez zakazuje zobrazovani lidi i zvirat; jakpak to ze Michelangeluv MOjzis prezil tak dlouho bez uhony?
A kdo jsme my, abychom urcovali co druhe urazi? Prece existuji lide, ktere urazi ze se uci Darwnova teorie a ne intelligent design. Sikma, velmi sikma a velmi kluzka plocha je co prichazi na mysl pri pomysleni na to, ze jen projev ktery nikoho neurazi by mel byt povolen.....
Rys 12.2.2006 10:12

Re: BTW, Da Vinci Code

Da Vinci Code je jenom pokracovanim toho co je uz dlouho zjevne a to je ze popisovani vzniku krestanstvi tak jak to dela cirkev je lez. Myslim ze diskuse od tom zacla uz po objeveni Kumranskych svitku. Co se Mohamedovych karikatur tyce tak podle danskych nivin POLITIKEN list ktery uverejnil karikatury predtim odmitl uverejnit karikatury Jezise s tim ABY NEURAZIL CTENARE. Cili dvoji standart a zadni bojovnici o svobodu tisku.
vědma 12.2.2006 15:27

Re: Re: BTW, Da Vinci Code

Už jsem Vám to jednou psala a napíšu to zas. Svoboda slova nesmí znamenat ani povinnost publikovat ani zákaz publikovat, toliko svobodu (možnost) publikovat. Založte si klidně noviny, přetiskněte karikatury Ježíše a odmítněte publikovat obrázky Mohameda. Zatím Vám to naštěstí žádný zákon nezakazuje.
Zuzana W 12.2.2006 17:51

Re: Re: Re: BTW, Da Vinci Code

Ano, ale pokud muslimove vidi tento dvoji metr, (Krista ne, Mohameda ano) jak si takovy vzkaz prelozi? Zejmena ti mladi....
Rys 12.2.2006 19:15

Re: Re: Re: BTW, Da Vinci Code

...Svoboda slova nesmí znamenat ani povinnost publikovat ani zákaz publikovat, toliko svobodu (možnost) publikovat....A presne to je spatne! Tahle definice totiz vynechava zodpovednost kterou maji redakce vuci spolecnosti. Nemuzu ze svetoveho deni vybirat co chci to je pak manipulace ani nesmim vybirat skupinu spolecnosti kterou urazim kdezto na jinou beru ohled. Moralni komponenta hraje u svobody tisku dnes podstatnou ulohu protoze zakony zabiraji az pri dokazatelnych nepravdach anebo pomluvach.
David 12.2.2006 10:24

Re: BTW, Da Vinci Code

vsichni verici jsou chudi duchem
doxa 12.2.2006 11:38

Re: BTW, Da Vinci Code

No Michelangelův Mojžíš stojí v kostele San Pietro in Vincoli v Římě. Kdyby mu tam Židi něco udělali, asi by si vysloužili pogrom. (Ale prý se k němu římští Židé chodili tajně v přestrojení modlit.)
Sarka 12.2.2006 16:53

No me jen zaujalo

ze ta "mocna Zidovska lobby" ktera udajne "hybe svetem" a "ovlada svetovy tisk" nezahajila kampan za jeho odstraneni, protoze jeho zobrazeni je z hlediska Judaismu rouhacske (BTW a pochybuji ze se "k nemu" chodili Zide modlit - podstatou Judaismu je ze modlit se lze pouze k jednomu Bohu).
Tim chci rici, ze vse je otazka miry - a toho, co se kdy "hodi". Zobrazeni Mohameda existovala, dokonce i v ramci islamu a muslimskych zemi protoze Koran je nikde vyslovne nezakazuje; prohibice proti zobrazovani je v islamu tradici, a nevychazi z koranu. Proc se tento skandal hodilo rozvirizt zrovna ted, to je prave ta zajimava otazka.
Jeste zajimavejsi otazka je, proc treba Bush, ktery sliboval ve svem State of the Union address: "All who live in tyranny and hopelessness can know: The United States will not ignore your oppression, or excuse your oppressors. When you stand for your liberty, we will stand with you." nejak zapomnel stat vedle jednoho z mala skutecnych hrdinu teto cele zalezitosti, Jihada Momaniho. Momani je editorem Jordanskeho platku al-Shihan a dovolil si zverejnit recene obrazky proto, aby jeho ctenari meli predstavu, proti cemu tak vehementne protyestuji. Dokonce si dovolil napsat: "Muslimove sveta, mejte rozum - co si myslite ze vyvola vice predsudku proti islamu - tyto karikatury nebo obrazky unoscu podrezavajicich hrdlo sve obeti..."
No a osviceny kral Abdullah jej za to strcil do diry, a bojovnik za svobodu a lidska prava G W Bush ani nezminil jeho jmeno kdyz se minulou stredu nechaval fotit s Abdullahem v Oval Office.
Tomu rikam dvoji metr, a pokrytectvi. Navic neslysim ani nectu prilis mnoho hluku v Americkem ci Evropskem tisku na obranu Jihada Momaniho. Pratele, nemuzeme to mit pod oboji: bud hlasame svobodu projevu, a nebo ne. Jediny, kdo mel skutecne uslechtily a poctivy duvod ty maluvky zobrazit (nikoli pravo,  to ma kazdy), byl Jihad Momani. A my ho nechavame na holickach. TO je nase ostuda v tehle veci
Zuzana W 12.2.2006 17:14

Re: No me jen zaujalo

Souhlas, Sarko.
 
doxa 12.2.2006 17:58

Re: No me jen zaujalo

A nebude to spíš tím, že Židi mají na rozdíl od mahomedánů rozum a neblbnou kvůli nějakým obrázkům či sochám?
Sarka 12.2.2006 18:01

Doxo,

ja znam spoustu "mahomedanu" kteri maji "rozum" a neblbnou. Jenze bohuzel, ti kteri se v tomto smyslu ozvou - viz jiz vyse zmineny Jordansky novinar, jsou velice efektivne a briskne umlceni, za naseho hlasiteho mlceni.
Zuzana W 12.2.2006 19:02

Re: Re: No me jen zaujalo

Mozna to v tom bude, ale nejen na rozdil od mohamedanu, nybrz i nekterych krestanu, jak popisuju vys na pripade mayora Giulianiho. Dnesniho starostu Bloomberga by ani nenapadlo vystavu zakazat, naopak ji uz v dobe starostovani Giuli. podporoval. Vzdelany, kulturni clovek.
Zuzana W 12.2.2006 19:04

Re: Re: Re: No me jen zaujalo

Ano, mela jsem zduraznit nekterych 'mohamedanu'.
68 12.2.2006 5:12

Zvědav, co za spoušt nastane,

až některý umělecký magazin, nebo lokální plátek přetiskne, tentokrát ovšem z neúcty, jisté ilustrace Gusty Dorého. Či až první bistrý immán prolistuje “Inferno” a zaznamená to neuctivé zacházení s Mahometem a jeho synkem Alíkem. A také Dante si to odskáče, včetně příslušného velvyslanectví, co za něj ručí, počítám. A Rodin a Dali! Ti dva si také dovolili představit Proroka v ne příliš příznivém světle. Ještě si užijem. Jen těch soch co ještě stojí po Evropě, které musí být trnem v oku pravověrném a citlivém. Vzhledem k osudu 1,700 let staré buddhistické ikony v Afganistánu, co přečkala všechny války, zemětřesení a počasí, ne však Islám, ty naše sošky a stavbičky musí být pro pravověrného opravdu hračkou rozmáznout. A ještě s pochopením příslušného ministra. (Má-li být pindání ministra Jacka Straw v Anglii určitým náznakem věcí příštích.)   Divné, že už před lety nebyl pro nás dostatečným varováním trest smrti, vyhlášený nad jistým Salmanem za sepsání ne dost uctivé knihy.   Přiostřuje, bledé tváře, přiostřuje!
Sarka 12.2.2006 6:19

Re: Zvědav, co za spoušt nastane,

Spalit Vatikanske sbirky! A vubec - co Michelangeluc strop, ten dokonce - hruzo - znazornuje samotneho BOHA! ;-)
Vera 12.2.2006 7:18

Re: Re: Zvědav, co za spoušt nastane,

To uz tu bylo. Vite, co papez (17.st?) udelal vsem penisum na antickych sochach ve Vatikanskych sbirkach?
Sarka 12.2.2006 7:21

To nevim,

ale desim se pomysleni.... :-)))))
doxa 12.2.2006 11:47

Re: Re: Re: Zvědav, co za spoušt nastane,

A manželka zimního krále Alžběta Falcká (pův. Anglická) přikázala vybílit (zbavit veškeré umělecké výzdoby) Svatovítskou katedrálu.
Zuzana W 12.2.2006 14:56

Re: Zvědav, co za spoušt nastane,

'neztrácejte čas hovorem s Wendy (vystupuje tady t.č. jako Zuzana), nebo psaním čehokoliv pro onoho Juchelku (přidává si před zmíněný název ještě “Alex”). A ten třetí? No, to je prostě vodník. Nechejte ho také v pokoji. Jen jim vysvětlováním zbytečně naháníte vodu na jejich “férový” mlýn. Úplně stačí informovat ostatní. '
To je psala Vy, osmasedesatko, ze ano? Osama by na Vas byl hrdy ;)
Tak takhle si predstavujou bojovnici za svobodu tu svobodu v praxi.  S Markem, jenz odpovidal na moji otazku,  jsme pritom v klidu a zdvorile debatovali, jeho zkusenosti jsem nikterak nezpochybnovala,  ideologum a diktaturkum vadi i pouhy fakt, ze se s jejich oponentem nekdo bavi. A hlavne prosim, podepisujte se vsichni celym jmenem jako '68', at ma lepsi prehled.
68 12.2.2006 17:35

Re: Re: Zvědav, co za spoušt nastane,

Šak čas neztrácím. (Na "však" si to opravte sama, Wendy.)
Sarka 12.2.2006 5:03

Ale take

"Svoboda slova je burzoazni prezitek"
Vladimir Iljic Lenin, 1920
Sarka 12.2.2006 4:44

Svoboda neni totez co slusnost

a spolecenske nasledky urazek byly, jsou a budou neseny tim, kdo nekoh9o urazi. Tady prece nejde o to rozresit co je slusne a co neni a kde je mezi tim mez; tady jde o to, zda to ma urcovat  a eventuelne Stat, (a kdyz, tak ktery stat?).
" If all printers were determined not to print anything till they were sure it would offend nobody, there would be very little printed
(Benjamin Franklin)
 
Sarka 12.2.2006 4:45

Sorry, chybicka se vloudi

...zda to ma urcovat a eventuielne sankcionovat Stat...
68 12.2.2006 5:06

Re: Sorry, chybicka se vloudi

Nejspíš to bude Osama. Jak už se tak situace vyvíjí. Možná i někdo méně průbojný, jestli budeme mít jen trochu štěstí v tom našem potácení.
Dušan Neumann 12.2.2006 0:13

thumbs up Rocky Mountain News

Nejpodstatnější je diskuse na stránkách RMN a anketa v níž 95% čtenářů souhlasí s přetištěním. Na rozdíl od neslaně přizbabělé reakce State Departmentu RMN v nejlepší tradici svobody projevu otiskuje komentáře z obou stran a nechá čtenáře učinit si vlastní závěr. Jsa nepružným konservativcem naprosto souhlasím s článkem Daniela Pipese. Stojí za přečtení.
Vera 12.2.2006 0:40

Re: thumbs up Rocky Mountain News

Pod Pipes' hodnoceni bych se take podepsala. Zato Vam zavidim, ze se tak bezpecne zaradujete mezi "nepruzne konservativce". Ja se kazde rano probudim plna ocekavani, s kterym nadsenym liberalem ci zarytym konservativcem budu ten den zase souhlasit.
Zuzana W 12.2.2006 0:10

Karel Schwanzerberg v Lidovkach:

LN Ti, kdo jsou extremisty z pohledu středoevropského demokrata, nemusejí být nutně extremisty třeba z pohledu blízkovýchodního muslima. Právě v těchto dnech muslimové ostře protestují proti - z jejich pohledu - tak extremistickému projevu, jakým bylo zveřejnění karikatur proroka Muhammada. Jedna věc je samozřejmě svoboda slova. Druhá věc jsou pravidla zdvořilosti a slušnosti. Já to otištění karikatur považuju za s odpuštěním velkou blbost a nezdvořilost. Urážet proroka Muhammada, který s dnešními teroristy nemá co dělat, znamená urážet i ty nejumírněnější a nejrozumnější muslimy na celém světě. Normálně smýšlející člověk by si měl vážit jakéhokoliv náboženství. Úplně stejně bych protestoval, kdyby se hanobily třeba křesťanské nebo buddhistické symboly. Zbytečně někoho urážet, to se nedělá. LN Urazily vás osobně v minulosti některé projevy, které ironicky nebo sarkasticky komentovaly křesťanské symboly nebo samotného Ježíše? Přijde na to. Můžeme si dělat srandu z církevních hierarchů, můžeme se kriticky podívat na náboženství, ale když je to přímé hanobení křesťanských symbolů, tak mně to vadí. Jde o zachování respektu před přesvědčením někoho jiného. Platí, že moje svoboda končí tam, kde se dotýká svobody druhého. V okamžiku, kdy se někoho silně dotýkám, překračuju meze své svobody.
Dušan Neumann 12.2.2006 0:23

Re: Karel Schwanzerberg v Lidovkach:

..on to má pan arcikníže nějaké popletené..tím, že si dělám srandu z náboženských symbolů, což může být chápáno jako urážka, neomezuji ničí svobodu, Naopak jsem ocenil postoj českého ministerstva zahraničí k iránské notě na toto téma v rozhovoru s ministrem Svobodou. Vláda české republiky nebude nijak omezeovat svobodu projevu českých medií, neboť jí to nepřísluší. Podobný názor vyjádřila i britská velvyslankyně v Praze...
Vodník 12.2.2006 0:46

Re: Re: Karel Schwanzerberg v Lidovkach:

Nemá to popletené, popletené to mají ti Američané a Západoevropané, kteří zbožnili osobní svobodu v tom nejvulgárnějším slova smyslu a nemají dost elementárního vkusu na to, aby pochopili, že když někoho urážím, tak určitým způsobem (méně vulgárním) omezuji jeho svobodu.
"Druhá věc jsou pravidla zdvořilosti a slušnosti. ...Zbytečně někoho urážet, to se nedělá." Tohle snad v Americe neplatí? Nebo je to u vás vyváženo svobodou vytasit colt a uražeče na místě ztrestat?
Dušan Neumann 12.2.2006 0:57

Re: Re: Re: Karel Schwanzerberg v Lidovkach:

svoboda slova je nedělitelná, plácat něco o trestání Clotem může jen nedovzdělanec