25.4.2024 | Svátek má Marek


Diskuse k článku

SPOLEČNOST: Kdo může za zoufalý nedostatek lidí na práci?

Lidové noviny 14. září přinesly na titulní stránce článek s alarmujícím titulkem – „Dělník, kuchař, řidič – zoufalý nedostatek“. Signalizuje, že v oblasti školství a přípravy mladé generace na budoucí povolání je u nás opravdu něco hodně shnilého.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
J. Svoboda 18.10.2021 8:54

IVK jako vždy, lži a blábolení.

I s diplomem můžu být řidičem, ale koukněte na strukturu nezaměstnaných. A hned je po vašich výplodech o zbytečných vysokoškolácích.

Pěkný den.

O. Kaucký 18.10.2021 9:07

A politolog může být klidně pokrývačem.;-D

Ještě tam máte nějaký takový vtip?

F. Kusák 18.10.2021 9:13

Jistě, pane, to může, ale tak dodávky. A u Vás mám dojem, že jste také nikdy žádné řemeslo, profesi neměl nebo se tím, nedej Bože, živil. A nic ve zlém. Ale zkuste si představit, že jako řidič kamionu nesete odpovědnost za chování na silnici, práce od nevidím do nevidím, tedy včetně těch povinných přestávek a manželka, která vás už ani nezná. Nebo kvalifikovaného elektrikáře, se všemi certifikáty a potřebnou praxí, kterou k tomu potřebujete. A pak, něco špatně zapojíte a v lepším případě přivodíte někomu úraz. Raději nic nepište, protože váš názor se netýká problému s nedostatkem kvalifikovaných sil všeho druhu včetně projektantů, programátorů nebo lékařů - operatérů, ale nenávisti k IVK.

M. Rohovský 18.10.2021 10:14

Pane Klusáku, pokud jste řidičem kamionu v EU, tak je vaše pracovní doba velmi striktně omezena. Ale pokud do ní počítáte přestávky, tak opravdu trvá 24h denně, stejně jako u všech ostatních profesí.

F. Kusák 18.10.2021 10:44

Nejsem Klusák, ale to je fuk, a vy zase neumíte číst, nebo máte problém s porozuměním textu. A vám bych přál, abyste pár týdnů přespával v kabině kamionu místo doma na gauči.

R. Langer 18.10.2021 9:20

No, s tvým diplomem bych tě nenechal dělat ani řidiče nákupního vozíku, Hnusný dne. ;-D

V. Novák 18.10.2021 9:21

Nemůžete být řidičem POUZE s diplomem.

Pěkný den a slunce ve vaší mladé, zdvořilé a vždy neomylné duši.

M. Pivoda 18.10.2021 8:43

Cituji z článku: "... vize pseudovzdělanostní společnosti ..."

Komentuji:

Připomenu analogickou někdejší klasifikaci o "základně a nadstavbě" z Marxismu (což nemohli překladatelé-lingvisti dobře přeložit v době, když český disident-prezident Václav Havel, pronášel svoji řeč v americkém Kongresu). Bylo to 21. února 1990.

Tou dnešní "základnou" je totiž konkurenceschopná ekonomika. A ve 21. století jde především o technologickou konkurenceschopnost (ať už se vám to líbí nebo ne). Tzn. podnikatelství a inovace! Jenže jak učit právě tyto kritické obory na českých školách (včetně univerzit)?

O. Kaucký 18.10.2021 9:35

Ale i ten vědec-technolog potřebuje mít po ruce schopného řemeslníka, aby to dílo bylo k něčemu. Myšlenkou, byť geniální, nic nevyrobíte a když ji prodáte, tak na tom obvykle proděláte.;-)

V. Petr 18.10.2021 10:07

Boulton and Watt

Např. geniální vynálezce J. Watt se musel spojit s průmyslníkem M. Boultonem. Nikdo jiný nebyl schopen jeho na svou dobu složitý a náročný stroj Vyrobit...

R. Langer 18.10.2021 15:05

Ano, něco vymyslet, a něco skutečně realizovat jsou dvě naprosto rozdílné věci. V dnešní době je ten rozpor ještě mnohem výraznější. :-(

F. Navrátil 18.10.2021 8:41

Vysokoškolský diplom z obskurních oborů vysokých škol má stejnou vážnost, jako by měly diplomy rozhazované z vrtulníků k volnému použití. Jejich majitelé nacházejí zaměstnání výhradně ve státní správě a v parazitických neziskovkách, kde se v lepším případě flákají a v tom horším aktivně škodí.

O. Kaucký 18.10.2021 9:08

R^

J. Plzák 18.10.2021 10:15

...jako by měly diplomy rozhazované z vrtulníků k volnému použití...

To není špatná myšlenka. To by se mělo rozpracovat.

Povolejme Radu a Šejnu a ať se do toho pustí.

V. Kuhaj 18.10.2021 14:14

R^

F. De Winter 18.10.2021 8:34

Po roce 1990 u nás vznikla situace, že na lidi pracující rukama se začalo pohlížet s opovržením, jako na ty, co jsou něco méně, nemusí se jim moc platit a když budou reptat, tak se doveze někdo ze zahraničí. Není divu, že v takovéto atmosféře se na učební obory nikdo nehrnul. Prostě hlavně nedělat práci, při které se člověk zpotí nebo ušpiní. A nejsme v to sami. Západní země to tak dělají o desítky let déle.

Jenže taková strategie je krátkozraká. Co když ti zahraniční dělníci z nějakého důvodu nepřijedou. Jako třeba teď? Najednou se ukazuje, že všichni ti kravaťáci a úředníci žádné hodnoty netvoří a pro něco užitečného jsou prakticky nepoužitelní.

A pak taky ta byrokracie. Vemte si třeba takového řidiče náklaďáku.

Uchazeč o práci řidiče tedy musí uhradit tyto úkony:

Výcvik v autoškole sk. C: 15–18 000 Kč. Zkouška + poplatek za vystavení řidičáku: 750 Kč. 2× zdravotní potvrzení od lékaře: cca 600 Kč. Školení na profesní průkaz: 25–60 000 Kč. Zkouška na profesní průkaz + vydání průkazu: 900 Kč. Karta do digitálního tachografu: 700 Kč. EEG a dopravně psychologické vyšetření 3–4000 Kč

Celkové náklady: 45 950 Kč až 84 950 Kč

Jak je vidět, jen přímé finanční náklady spojené se získáním řidičského oprávnění na nákladní automobil nejsou malé. Připočteme-li k tomu stovky hodin strávených na školení, jízdách či přípravou, jedná se o velmi finančně i časově náročnou investici. A s jakým výhledem? Velmi náročná a stresující práce s často nevalným oceněním. Taky máte pocit, že nových řidičů nebude příliš přibývat?

J. David 18.10.2021 8:22

Kdo a co za to může? 300 000 na pracáku a štědré "dafki" i pro 30 let nic nedělajícím (ale zdatně plodným individím). "Dafki" obecné + "dafki" na oplégry, toť zlatý důl pro to, aby "nemuseli rúčky pchať" s násadou lopaty na stavbě, ale ve dne spát a po nocích se veselit a šukáním "dafkoví kapitál výhledově akumulovat". Taková etnická logika. Kdysi na "práce se štítící" byl paragraf "O příživnictví", tjurma s povinností práce, třeba v kamenolomu. Dnes je tjurma něco jako "convalescent home all inclusive". Omluva, asi jsem v některých věcech staromilec.

M. Pivoda 18.10.2021 8:20

Poslední věta článku: "... Přijde-li nějaký toužebně očekávaný nástup nové fáze vědeckotechnické revoluce, jak se kdysi říkávalo, jedním si můžeme být zcela jisti – určitě ho v důsledku této vzdělávací politiky nezachytíme."

Vědeckotechnická revoluce skutečně přichází, ALE:

Profese, které vyžadují improvizaci (viz například opravář) a manuální zručnost (anglicky: dexterity) přijdou na pořad (náhrady člověka v pracovním procesu) naposledy.

A určitě neplatí ekonomický pohled, že nejlevnější pracovní síly jsou nejsnadněji nahraditelné strojem, což platí i pro uklízečku. Vězte, že například právníka (rozhodujícího se dle algoritmu) lze dnes snadněji nahradit, než mizerně placenou uklízečku.

J. Nevrkla 18.10.2021 8:07

Školství odráží zájem dětí a jejich rodičů. Až neužitečné profese nebudeme ochotni financovat a neuživí se tam, zájem se přesměruje na profese zajišťující spolehlivější obživu. Už aby to nastalo.

J. Jirka 18.10.2021 7:56

Letní povzdech majitele pražského klubu Lávka: "Lidé odešli do obchodů, skladů, na stavby, ale nejvíce jich odešlo do státní správy. Mají tam jistotu a už se nechtějí vracet, i když jsme jim chtěli přidat.“

A studenti středních a vysokých škol, kteří před lockdownem studovali jen tak "aby se neřeklo" letos celkem drsně chtějí po svých učitelích a profesorech "aby jim to prostě dali a neotravovali je přednáškami, cvičeními a zkouškami".

M. Džmuráň 18.10.2021 7:20

Nedostatek pracovních sil a všeho je systémovým a typickým jevem socialismu.

M. Rozbořil 18.10.2021 7:08

Opravte mne, pokud se mýlím, ale nemohu se zbavit dojmu, že to byla vláda VK, která během privatizace dopustila totální zničení učňovského vzdělávání (tehdy vesměs součásti velkých firem).

R. Langer 18.10.2021 7:09

A jak to tehdy udělala? 8-o

L. Caslavka 18.10.2021 7:18

No mate asi kratkou pamet, nebo nejste pametnik... Vsadila na "trzni proces", navic spatne urcila tarif na zaka pro financovani skol.... Gym. stejny, jako odborne skoly a SOU. Navic neregulovala pocet skol, takze je v souc. obsazenost tak 60% a musi se provadet nepopularni fuze.... 8-o

R. Langer 18.10.2021 8:16

No, tržní proces v socialismu ovšem nefunguje. To ale není Klausova chyba. ;-)

V. Novák 18.10.2021 9:25

Za socialismu fungoval plán.

Za Klause nefungovala ruka trhu.

R. Langer 18.10.2021 15:07

FUNGOVAL? PLÁN? COŽE?

Kolik že vám je let? ;-D

O. Kaucký 18.10.2021 9:29

S tím tarifem máte pravdu, ale tlak, aby každý u nás byl vysokoškolák vznikl až za Zemana. Dával za příklad Irsko, které mělo více vysokoškoláků než my. Tehdy se říkalo Irsko je ekonomický tygr Evropy. Potom přišla krize 2008 americké firmy se stáhly z Evropy a bylo po tygrovi.

J. Fráňa 18.10.2021 7:57

Klaus se rozhodl, že nemá rád zedníky a pokrývače a od té doby mají všichni maturitu.;-D

Z. Jiroušek 18.10.2021 8:46

4leté učební obory vznikaly již po roce 1975.

Nesmyslplné obory po roce 1980.

Za vše může Putin!