SPOLEČNOST: Kdo chce vidět Číňany bez kůže
Americká výstava upravených a stylizovaných mrtvol v pražské Lucerně není vůbec banální ani zástupné veřejné téma. Bude to dobrý barometr, jestli ve společnosti převažuje liberální netečnost, nebo konzervativní skrupule.
Tradice doktora Jessenia
Není divu, že si pořadatel Roy Glover vybral Prahu jako první město v postkomunistickém bloku. V Polsku by mu mohl exponáty někdo poničit nebo zfackovat pana pořadatele. Zato tady?
Vždyť leckterý Pražan nedělá žádné dlouhé ciráty ani s mrtvými ze své vlastní rodiny. Polovina pohřbů se odehrává bez obřadu, mrtvola se prostě jen spálí. Pětinu uren už si pak nikdo nevyzvedne. (Podobně je na tom Kladno nebo Ústí: je to jeden z rozdílů mezi sekulárními Čechami a tradiční Moravou a Slezskem).
Kdybychom chtěli podnik pana Glovera bránit, stačí poukázat na nepříjemně nadřazený tón, který používají kritici-lékaři. Třeba předseda České anatomické společnosti Miloš Grim v debatě na serveru Aktuálně říká: "Je třeba rozlišovat, kdo potřebuje detailní informace o stavbě lidského těla. Jistě je to například budoucí chirurg. Já se také nemám právo domnívat, že se mohu proletět v nejmodernější stíhačce." (Na znalost vlastního těla je potřeba speciální oprávnění? Kdo ho vydává? Profesor Grim?)
A pokud si anatomové stěžují, že je to senzacechtivá show, pak nutno dodat, že show stála i na počátku tuzemské anatomie. Když Ján Jesenský-Jessenius dělal v červnu 1600 v Praze první veřejnou pitvu, také chtěl senzací s oběšencem ohromit císařský dvůr.
Přijel cirkus Barnum
Ale tady už obrana výstavy přestává být udržitelná. Proč asi doktor Glover v různých neobvyklých pozicích neukazuje i vycpané americké spoluobčany? Protože za takové zacházení by ho mohli pozůstalí zažalovat a doktor Glover by splakal nad výdělkem.
Zato mrtví Číňané stažení z kůže, dodávaní "na klíč" preparátory z východočínské Dalianské univerzity, se bránit nebudou. Dokonce lze panu Gloverovi věřit, že každý z nich podepsal souhlas s jakýmkoli nakládáním po smrti.
Je to stejné jako využívat lidi z chudých zemí k testování léků nebo si od nich kupovat orgány. Jistěže to dělají "dobrovolně, sami a rádi". Udělali bychom to na jejich místě možná také - kdyby to byla šance, jak přilepšit rodině a povytáhnout ji z bídy.
Gloverův úspěch se vysvětluje lidským sklonem k morbiditě: kolik davů přitahovaly a přitahují veřejné popravy... Ale tohle je spíš barnumský cirkus. Vstupte, vstupte, velevážené publikum! Muže se sloní hlavou sice nemáme, ale uvidíte, jak mrtvola hraje basket!
Jen v rakvi, prosím
Už asi tak osm tisíc let - od příchodu prvních zemědělců do středních Čech - je na tomto území zvykem mrtvoly pohřbívat. A vystavují se jedině v rakvích.
Bylo by příjemné, kdyby vyhrály skrupule a cirkus pana Glovera se odporoučel z města i země. Proti argumentům piety a tradice ale stojí drtivá liberální mantra "ať-si-každý-dělá-co-chce" a "kdo-nechce-ať-se-nedívá".
Pana Glovera by aspoň měla varovat historie: kdo dělá z mrtvol atrakce, s tím se mohou dít těsně před smrtí i po ní hrozné věci. Doktor Jessenius o tom věděl své.
HN, 10.5.2007