Neviditelný pes

SPOLEČNOST: Kde jsou čeští Zuckerbergové?

3.6.2011

Jsou profese, kde věk nehraje valnou roli. Myslím, že Malcolm Gladwell v jedné ze svých knížek napsal, že spisovatel může napsat svůj životní román ve dvaceti (dá do něj všechny emoce a nejistoty dospívání), stejně jako ve čtyřiceti (vybalancuje zkušenosti se stále trvající energií), ale i v šedesáti nebo sedmdesáti (dominantní budou nabyté zkušenosti). Pak jsou však profese, kde je úspěch věkem naopak podmíněn. Nejznámějším příkladem je matematika. Říká se, že kdo neučiní nějaký objev či důležitý krok kupředu do svých pětadvaceti, případně třiceti, tak už ho neučiní nikdy. Jak je to s byznysem, konkrétně tím technologickým? Koncem dubna vzbudil velký rozruch text, který napsal známý bloger Michael Arlington (zakladatel serveru TechCrunch.com) a v němž stojí, že „internetoví podnikatelé jsou jako sportovci – jsou na vrcholu v pětadvaceti“. To je odvážné tvrzení!

Arlington cituje rizikového investora, který zejména internetové podnikatele přirovnal k profesionálním basketbalistům. „Na vrcholu jsou v pětadvaceti. A ve třiceti už je po všem.“ Důvod? V mladém věku mají víc představivosti a tvořivosti, zkrátka jim to lépe myslí (to je stejný důvod jako u matematiky), a navíc jsou ochotni věnovat byznysu stoprocentně svůj život. Včetně osobního. To už v pozdějším věku nikoliv.

Samozřejmě nastala bouřlivá debata. Existuje celá řada příkladů, které tezi potvrzují: Brinn a Page založili Google právě v pětadvaceti, Zuckerberg naprogramoval první verzi Facebooku dokonce těsně před dvacátými narozeninami, Bezos „otevřel“ internetový Amazon ve třicítce. Uf, to bylo těsně!

Zrovna tak je však řada příkladů, kdy lidé nastartovali úspěšný internetový byznys později: Hoffman založil LinkedIn v pětatřiceti (a před dvěma týdny se stal po vstupu firmy na burzu miliardářem), v pětatřiceti vymyslel Williams Twitter a Huffingtonová představila svůj veleúspěšný zpravodajský server dokonce až ve svých čtyřiapadesáti.

Kde je pravda? Ono je to jedno. To podstatné je, proč se o tom debatuje. Ocitli jsme se totiž v požehnané éře, která ekonomicky zakládání technologických či přímo internetových firem opět přeje. Dojde vlna zakládání tzv. start-upů i do Česka? Své vzory máme, například Lukačovič založil Seznam ve dvaadvaceti, Tomek s Bajerem Centrum ve třiadvaceti, respektive jednadvaceti, a zhruba ve stejném věku také například Neuberger server Libimseti. Právě Neuberger se v posledních týdnech pokusil české „start-upy“ s globálními ambicemi spočítat a dospěl k poměrně překvapivě nízkému číslu kolem dvaceti. Proč jich není víc? Co v tom Čechům brání? Je to málo podnikavá mentalita, administrativní obstrukce nebo něco jiného? Když se Neuberger letos v únoru ptal školáků na konferenci Junior Internet, zda si někdo z nich myslí, že by se mohli stát „Marky Zuckerbergy“, zvedla prý ruku skoro půlka sálu. Hezký začátek! Teď ještě aby založili ty Facebooky.

LN, 1.6.2011



zpět na článek