SPOLEČNOST: Jsou chodníky ještě bezpečné?
Budování cyklostezek je nepochybně chvályhodné a do budoucna potřebné. Otázkou zůstává, proč a kde vytvářet stezky pro cyklisty a jaký je důvod jejich realizace. Nemýlím-li se, prvotním záměrem bylo omezení provozu automobilů ve městech a v tomto případě, jako v mnoha městech (nejen evropských), se vymezí například žlutou čarou okraj městské vozovky a cyklisté jsou stále účastníky silničního provozu, vztahují se tedy na ně stejné zákony, neboť kolo je bezpochyby dopravní prostředek. Při dodržování dopravních předpisů všech účastníků silničního provozu by nemělo docházet k problémům.
Dalším typem cyklostezek jsou cyklostezky jako spojnice mezi městy a obcemi. Tady je zjevné, že je budou využívat rychle jezdící zkušení cyklisté, kterým se zavděčíme asfaltovou cyklostezkou vytvořenou souběžně se silnicemi spojující města a obce. Je to nepochybně nejlepší varianta i přes námitky o nutném vykupování některých pozemků souběžných se silnicemi.
Třetí možností jsou jízdy do přírody, a to záměrné. Tam, podle zkušeností a přání samotných cyklistů používajících zpravidla horská kola, není vůbec vhodné zalévání cest a pěšin asfaltem. Jsou to zbytečně vyhozené peníze z městských, případně obecních rozpočtů.
Na závěr bych si dovolil připomenout, že chůze je základní a nejpřirozenější člověčí pohyb, jestliže malým dětem, maminkám s kočárky, starším lidem ale i dalším pěšákům omezíme bezpečnou chůzi po chodníku, potom je někde chyba, ale není to na straně chodců.
Společně pro Přerov