19.4.2024 | Svátek má Rostislav


SPOLEČNOST: Jaká práce naší kultuře nesmrdí?

18.8.2009

Jiří Paroubek se ohradil proti osočení z rasistického výroku a má pravdu. Jeho slova „není vhodné zaměstnávat lidi z jiných kultur“ neodrážejí rasismus. Nicméně za pozornost stojí. Vyjadřují totiž to, co bylo svého času předmětem německého sporu o Leitkultur.

Vůdčí kultura je něco, co má v dané zemi dominovat, s čím se mají cizorodé elementy asimilovat. VNěmecku je vůdčí kultura německá, v Česku pak logicky česká či šířeji slovanská. To dá rozum. Pozoruhodné ovšem je, že zatímco ve Spolkové republice propagují Leitkultur konzervativci, u nás - jak vidíme z Paroubkových slov v Kutné Hoře - sociální demokraté.

Ještě pozoruhodnější je ale způsob, jakým lídr ČSSD o vůdčí kultuře uvažuje. Hesla typu kulturní tradice jsou mu fuk, uvažuje v kategoriích pracovních příležitostí a investic. Svá slova vypustil ve chvíli, kdy se hovořilo o tchajwanské firmě, jež do Kutné Hory přináší výrobu LCD monitorů - a podle místních úředníků zaměstnává hlavně Vietnamce a Mongoly. Tady jsme u jádra věci.

Paroubek varuje před zaměstnáváním lidí z jiných kultur, neboť zadělává na etnický problém. Tak etnický, nebo kulturní? To není totéž. A ve skutečnosti jde stejně o problém politický.

Etnické rozdíly jsou dané hlavně jazykem. Ale kulturní odlišnosti? To je široká škála postojů. Čím jsou nám kulturně cizí Vietnamci? Chtějí si snad stavět svatostánky, které by zakryly naše (prázdné) kostely? Chtějí v nich hlásat nadřazenost, ba nenávist? Chtějí prosazovat své zákonodárství, nezávislé na státním?

Ne. Jestli se něčím na pohled kulturně liší, tak svou schopností uspět, prosadit se, vzdělávat se, podnikat i v nepříznivých podmínkách, pracovat tehdy a tam, kde to našince vůbec neláká - a svou schopností využívat naši úplatnost.

Myslíte si, že je tu vietnamských krámků moc? Že leckde hanobí i domy v památkových zónách našich měst? To je ovšem problém českých radnic. Odkud se asi bere ochota úředníků k udělení příslušného razítka?

Jistě, tohle Jiří Paroubek na mysli neměl. Jenže za to, co na mysli měl, nemohou radnice, ale vlády -zejména vlády ČSSD. Když české vlády vyrukovaly s investičními pobídkami pro zahraniční firmy, co si asi představovaly, že se bude dít? Že sem ty firmy nepůjdou kvůli nízké ceně práce? Že nebudou zaměstnávat především lidi, kteří na tu cenu přistoupí? Že ti, kdo na ni přistoupí, budou hlavně Češi, respektive Slované?

Kdepak. Lákáme-li firmy, které sem míří za levnou prací, je jasné, že ty firmy budou zaměstnávat lidi z jiných kultur. A pokud se nám sama ta myšlenka nelíbí, měli jsme to vyslovit ve chvíli, kdy se o investičních pobídkách rozhodovalo.

Aby tu nemuseli být zaměstnáváni lidé z jiných kultur, museli by být lidé z české kultury dostatečně motivováni, aby přijali jakoukoliv práci. Upřímně, dokážete si představit situaci, že ve všech výdělečných procesech narazíte jen na Čechy? Ráno vyjdete na ulici a příkop pro telefonní kabel kopou Češi. Jdete kolem opravovaného domu a na lešení vidíte jenom Čechy. Dorazíte do práce a v továrně u pásu se činí pouze Češi. Večer se vracíte domů a do non-stop občerstvení vás láká Čech. V neděli večer potřebujete cibuli a jdete k českému zelináři. Je to reálné?

Paroubkova vize připomíná jeden postřeh novináře Ladislava Mňačka. Když byl před půlstoletím na Eichmannově procesu v Jeruzalémě, byl překvapen: Všude kolem mě, na ulicích, v továrnách, v restauracích, jsou jenom Židé. To napsal muž z první republiky zvyklý na to, že v Evropě se Židé soustředili jen na určité profese.

Ano, takový byl Izrael před půlstoletím - chudá země, ale plná ideálů, odhodlání a rovnostářství, která se chlubila, že dělník i univerzitní profesor nosí stejné košile, kraťasy a sandály. Žila étosem budování státu, kdy nikomu nepřišla žádná práce podřadná. Jak teď přesvědčit Čechy, že žádná práce není podřadná? Teprve potom by rozkvetla česká vůdčí kultura. Včil, Paroubku, mudruj.

LN, 15.8.2009

Autor je komentátor LN