19.3.2024 | Svátek má Josef


Diskuse k článku

SPOLEČNOST: Jak spáchat sebevraždu?

Zpráva z tisku (vlastně – ze Seznamu): „Na železničním přejezdu v Černošicích na Praze západ zemřela v sobotu pod koly vlaku doposud neznámá žena. Ta si podle policie lehla před přijíždějící vlak, který ji přejel. K nehodě došlo před polednem na přejezdu v Radotínské ulici.“

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
J. Ticháček 22.10.2019 17:59

Čtu tady spoustu příspěvků o euthanasii. Jako formě sebevraždy.

S něčím takovým se jaksi nemohu srovnat. Tu sebevraždu, jako východisko z neřešitelné situace si může kdokoli zařídit ve vlastní režii.

Euthanasii jsem ochoten podpořit v případě, že jde o člověka nevyléčitelně nemocného, který prostě nemá naději na další pokračování života za podmínek, které by byl ochoten akceptovat. (Jsou lidé ochotní snášet opravdu příšerné věci, mají li k tomu důvod.)

Vynechal bych z toho psychiatrii. Už z toho důvodu, že neúspěšní sebevrazi automaticky končí v péči psychiatrů. A myšlenky na sebevraždu také. Spíše bych to svěřil klinickým psychologům.

Největší problém vidím u lidí, kteří už nejsou schopni své přání projevit. Pamatuji, jak mi na rakovinu (plus několik dalších problémů které měla - byla od necelých padesáti let v invalidním důchodu - a které se musely díky rakovině zanedbávat, protože se tloukly mediace), dokud měla sílu, tak si hrozně přála konečně umřít. Ale jak to zařídit? Pak už neměla sílu si něco přát. Byla ve stavu, ve kterém mne dodnes spousta lidí v terminálním stádiu. Denní spotřeba opiátů je srovnatelná s celkovou spotřebou americké armády ve Vietnamu, a stejně to bolí tak, že už nemohou pohnout ani očima. To samé lidé po těžkých úrazech. Jak po nich vyžadovat kvalifikovaný souhlas.

Nechci euthanasii pro kohokoli. Ale chci ji pro někoho.

A zároveň si uvědomuji, že i v té množině lidí, kterým bych ji rád dopřál, je další podmnožina, za kterou bude muset rozhodnout někdo jiný.

A tady vidím velmi zásadní problém. Nebudu se zabývat někým, kdo sedí (leží) na dědictví. To se dá systémově ohlídat. Problém vidím spíše opačný. Medicína pokročilá natolik, že je schopna udržet při "životě" (hergot, je na světě někdo, kdo mi poradí, jak na androidním tabletu napsat normální uvozovky) kohokoliv, komu funguje mozkový kmen. Lékaři- tím myslím systém, nikoliv jednotlivce - jsou nuceni udělat vše pro záchranu života. I kdyby to měl být život se spoustou uvozovek.

J. Ticháček 22.10.2019 18:50

Ale zároveň mají znalosti, které ostatní nemají. Takže občas vědí, že dělají naprosto zbytečnou práci a neudělají to rádi. Ale proti nim stojí neprůstřelná zeď. Děti, manželky, manželé, rodiče. A nedej Bože, když se do toho zaplete ještě náboženství. Jen v tomto státě žije, nebo spíše vegetuje pár set dětí, které neznají nic jiného než utrpení. Jenže rodičovská láska. A k tomu ještě občas ta křesťanská. To samé platí pro životní partnery, děti se snaží zachovat při životě rodiče.

Dnes už novináři řeší novější témata, ale není to tak dávno, kdy se člověk dočítal o strašné bezohlednosti lékařů, kteří si dovolili navrhnout potrat, nebo tu strašnou variantu, že by novorozenec mohl v klidu za pár minut zemřít, nebo o jejich drzosti, s jakou si dovolili příbuzným navrhnout, že by bylo lepší v léčbě, nebo spíše v udržování životních funkcí nepokračovat.

Takže v podstatě nemám strach z toho, že by někdo tu euthanasii z nějakých sobeckých důvodů zneužil. Spíše mám strach z lidí, kteří by ji z nějakých sobeckých důvodů upřelo tomu, komu by opravdu pomohla.

Ale sakra, jak se zbavit těch lidí, kteří jsou na tom zainteresováni? Na jejich straně jsou emoce. Kdy má máma rozhodnout, že její dítě má umřít, kdy má dítě rozhodnout, kdy má umřít máma? A kde je nějaký nezávislý názor. (Mluvím o případech, ve kterých se ten člověk nemůže vyjádřit sám za sebe.) Má to rozhodnout soud? Nebo nějaká komise? A co když je soudce bigotním křesťanem? To by se dalo zařídit legislativně. A s každým dalším unikátním problémem by došlo k rozšíření zákona. A s každým rozšířením by došlo k rozostření té normy. V případě komise by to bylo ještě složitější.

Takže jsem pro euthanasii. S výhradami, které jsem zmínil na začátku. Jen si nevím rady, jak to dělat v situacích, ve kterých se člověk nemůže rozhodnout sám za sebe. A to jsou často ty situace, které jsou nejhorší.

R. Dubravský 22.10.2019 14:00

Zájemcům o problematiku doporučuji tento článek a odkazy v něm uvedené:

https://sciencemag.cz/eutanazie-umirani-jako-veda/

P. Zima 22.10.2019 13:49

Sebevražedné budky do každé čtvrti! ;-)

Nemohl jsme si nevzpomenout na sebevražedné budky ze seriálu Futurama. "Sebevražedná budka je zajímavý a složitý stroj, který na požádání a drobný poplatek 25 centů zabije svého zákazníka a jeho těla se zbaví tak, že ho prostě nechá odpařit. Můžete si vybrat ze dvou verzí smrti - rychlá a bezbolestná, nebo pomalá a bolestivá." (viz https://futurama-free.webnode.cz/futurama2/vynalezy-budoucnosti/).

Velmi podobné zařízení bývaly telefonní budky. Zřídil a provozoval je stát prostřednictvím státního podniku SPT Telecom. Ten už neexistuje a o těch pár zbývajících budek se stará soukromá společnost O2.

Když už se náš stát tak hezky stará o naše zdraví a životy, mohl by nám zřídit takové sebevražedné budky. Příhodným provozovatelem budek by mohla být třeba Česká pošta ;-)

F. Poloček 22.10.2019 10:02

Řešení je jednoduché, leč finančně náročné - čistý dusík.

J. Skála 22.10.2019 13:35

Mýlíte se, dusík je v podstatě laciný - na úrovni kusu pevného provazu.

F. Poloček 22.10.2019 13:49

Což už ovšem neplatí o bombách.

R. Gramblička 22.10.2019 14:02

dusík v řádu stokorun, samotná bomba dejme tomu pár tisícovek. Když už chcete skončit, na pár drobných navíc vám nesejde

V. Petr 22.10.2019 9:58

No, někdo chce odejít ze světa spektakulárním způsobem.

B. Rameš 22.10.2019 9:56

Upřímně řečeno, hyenismem zavání tento článek, který si bere smrt té paní (již je autorovi, ach, tak líto) jako záminku k propagaci vlastního řešení - à propos: chudáci hyeny, taky se na ně všechno hodí...

Euthanasie je v mých očích rozporuplná (vzdělanec by pochopitelně napsal kontroverzní). Prolomení hranice úcty k lidskému (a konec konců i jinému) životu může vést k nepěkným koncům, ty pece se postaví rychle... Na druhé straně, velmi bych si nepřál skončit jako zombie, kterou někdo musí krmit a přebalovat. Na třetí straně - co já vím, co si budu přát jako zombie?

P. Flener 22.10.2019 9:41

Jsem zklamán tím článkem. Chci také spáchat sebevraždu a čekal jsem nějaký konkrétní návod a ono nic. Určitě by bylo velkou úlevou zbavit se tak Zemana, Filipa, Babiše, Okamůry, Klause a dalších lidských falsifikátů..... Také konzumní společnost přetékající agresivitou, lží, podvody a nesnášenlivostí atd.. není pro život nic motivačního. Takže když by bylo mezi hemžícími se lidskými mravenci o jednoho, nebo o pár exemplářů méně, nic by se nezměnilo.

J. Anděl 22.10.2019 10:03

Článek požaduje řešení po státu. Máte to taky tak, ehm, levičácky posazené?

Jestli ne, google bude určitě plný návodů.

P. Dvořák 22.10.2019 8:45

Jakýpak štráfy. Kdo chce kam, pomožme mu tam.

Pořád lepší autoeuthanasie, než ho seškrabávat z lokomotivy a z kolejí.

R. Gramblička 22.10.2019 8:25

Autorovi je té nešťastnice velmi líto, hluboce s ní soucítí, třebaže ji neznal. Tak si říkám, zda takhle soucití i s dalšími cca 800 000 jedinci ročně, kteří dle WHO zvolí stejnou cestu (?)

J. Vintr 22.10.2019 8:17

Člověk stejně vždycky nakonec umře, ale není důvod s tím spěchat. Co bude po smrti nevíme a to, že si někdo myslí že nic, není vůbec záruka, že to tak je. Takže s tím "vystoupením z nesnesitelného života" to třeba člověk vůbec nevyřeší, ale možná si jen vyrobí mnohem větší problém. Nakonec ve většině případů vedou lidí k sebevraždě zcela směšné důvody. Kolikrát by stačilo počkat jen pár dnů nebo týdnů a ty důvody, proč jim život připadá nesnesitelný, by pominuly samy. Samozřejmě že člověku nelze zabránit, aby skoncoval se svým životem, ale udělat z toho běžnou, snadno dostupnou záležitost, rozhodně není dobrý nápad. Už jenom proto, že žádný člověk není na světě sám a svou předčasnou smrtí může ublížit jiným lidem.

J. Tachovský 22.10.2019 11:16

Ja vim presne co bude po smrti. Bude to uplne stejne jako pred narozenim.

J. Ticháček 22.10.2019 17:06

S tím bych souhlasil. A závidím Vám, že to víte. Já už si to, stejně jako spoustu jiných věcí, nepamatuji. Nejstarší, a velmi mlhavá vzpomínka je z doby, kdy mi bylo dva a půl roku. A spíše je to vzpomínka na vzpomínku. Takže co bude po smrti nevím. Ať se snažím vzpomínat jak chci, nejde to. Takže sice věřím, že po smrti to bude stejné jako před narozením, ale opravdu si nedokážu vzpomenout, jestli jsem tu dobu trávil jako hnojivo, nebo jako popel.

J. Anděl 22.10.2019 8:13

Není možné vytvořit dokonalý státní systém. Moderní stát si do svých záměrů vetknul ochranu života, zdraví, důstojnosti člověka. V zájmu prvních dvou trestá vraždu, zabití či ublížení na zdraví, nutí člověka používat ochranné prostředky, je povinné zdravotní pojištění, zákony ztěžují dostupnost nebezpečných látek - jsou dostupné jen odborníkům, případně na lékařský předpis, jsou zákony, definující povinnost pomoci člověku v nesnázích. To je širokopásmový trend jedním směrem - směrem k nekompromisní záchraně života.

V zájmu posledního - důstojnosti - se v poslední době diskutuje mj. o eutanázii (nebudu teď rozebírat hospice a paliativní péči). Tady se ale stát bude muset vypořádat s tou ochranou života, se vším, popsaným v předchozím odstavci. Vyřeší to nutností pěti razítek, lékařského včetně psychiatrického vyšetření, certifikací těch, kteří smějí eutanázii provádět. Nedostane se na každého, kdo o to bude stát. Bude vyžadovat ochotu podstoupit administrativní kroky. A přesto se neubrání zneužití, budou případy nepotrestaných odklizených příbuzných, kteří jen přidělávají práci a sedí na dědictví. A lidé budou stále propadat extrémně sebedestruktivním stavům, při kterých jim "uspokojení" přinese jen něco tak brutálního, jako skočit z mostu nebo pod vlak, bez ohledu na následky pro ostatní zúčastněné, nebo dokonce kvůli nim - aby byli alespoň na zoufale malou chvíli vnímáni.

Je mylné obracet své naděje k systému, ke státu. Žádný obecný zákon nemusí zaručit, že právě v našem případě věci proběhnou tak, jak si přejeme. Stát tohle neumí, nikdy umět nebude, je to fyzikálně nemožné. Nemožné znamená nemožné. Nejde to.

Jaké jsou tedy možnosti? Kromě v článku vyjmenované "řezničiny" existují volně rostoucí houby a bylinky, které, třeba i v kombinaci s jinými, volně dostupnými látkami (jako alkohol), jistě umožní člověku odejít lehce a snad i bezbolestně. Pokud se nesplete a bude dobře googlit. Kdo o tom uvažuje, může se začít připravovat dřív, pojistit se, mít zásoby.

R. Gramblička 22.10.2019 7:41

Autor asi nemá rád černý humor. Ten komentář se dotyčnému ftipálkovi poved a vůbec nemusí jít o frustrovaného blbečka. Napsal bych to taky

R. Dubravský 22.10.2019 7:13

S autorem souhlasím. Také bych chtěl mít možnost nepodařený život nějak civilizovaně ukončit.

E. Viklická 22.10.2019 7:06

R^

A přitom do eutanázie není potřeba zatahovat lékaře, kteří s tím mají morální problém. Stačilo by, aby příslušný jed pro příjemnou smrt vydával spolu s návodem k použití proti občance lékárník, drogista nebo koneckonců nějaký úředník.

P. Dvořák 22.10.2019 7:21

Dobrý nápad.

Na žiletku, špagát nebo lehání si na koleje také nepotřebujete povolení ani odborný tým se štemplem.

J. Pokoutný 22.10.2019 7:42

Problém ovšem je, že těžko, krom nějakých kontrolovaných podmínek, zajistíte, aby uživatel nepoužil onen vydaný "balíček na blbý život" i k jiným účelům - máme tak málo matek-sebevražednic, které s sebou berou své děti, sebevražd milenců, i "sebevražd", kdy to schytá někdo úplně jiný?

R. Gramblička 22.10.2019 8:12

Ano, to by mohl být problém. Viděl bych to spíš tak, že by eutanazii mohli nabízet jako službu třeba pohřebnictví, kde by to prováděli jedinci, kteří na to mají žaludek

P. Dvořák 22.10.2019 8:42

Problém ovšem je, že těžko zabráníte usmrtit jiného zardoušením, nožem, nůžkami, škrtidlem, sekerou, automobilem, střelnou zbraní, rostlinným jedem volným v přírodě . . . .

Nechcete náhodou páchat úřední dobro tím, že zakážete konat zlo? Takových tady máme, jééje! :-/

V. Petr 22.10.2019 10:01

A když bude chtít někdo spáchat vraždu, stačí ukrást občanku...

R. Gramblička 22.10.2019 10:20

To můžete i teď. A když neseženete jed, nůž, sekyru či pistol si i dnes lehce seženete