28.3.2024 | Svátek má Soňa


Diskuse k článku

SPOLEČNOST: Jak je to s drahým bydlením

O vlivu sociální politiky státu na bydlení se 18. července v Právu rozepsal europoslanec za TOP 09 Luděk Niedermayer.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
Z. Lapil 8.8.2019 15:34

Re: Pražští radní zvažují zvýšení

Proč New Deal? Není to tak trochu socialismus?

Snažím se chovat rozumně. Vajíčka kupuju od souseda, protože A/ dám vydělat sousedovi, B/ jsou lepší. Do práce jezdím vlakem, protože nemám na byt poblíž pracoviště; dobrá, opravdu to není JENOM v tom :-). Do lesa 5 minut pěšky, k vodě 5 minut autem (nebo cestou od vlaku z práce), vajíčka u souseda, rajčata ve skleníku...

Děkuji za reakce. Málokdy se povede mít tak obtížně slučitelné názory a nepohádat se. :-)

P. Harabaska 8.8.2019 17:09

Re: Pražští radní zvažují zvýšení

Ne každý může bydlet u lesa a chodit pro vejce k sousedovi. Možná právě v tom spočívá ten tak odlišný náhled na svět.

J. Jurax 8.8.2019 19:33

To máte těžký. Jak si to kdo zařídí, tak to má.

R. Langer 8.8.2019 13:15

Re: Pražští radní zvažují zvýšení

To je proto, že to dnes musí splňovat tolik regulí a předpisů, že je to drahé i když to staví ukrajinci za polovinu. :-(

I. Polák 8.8.2019 9:52

Další nobelova cena za ekonomii?

...Družstvu stačí na údržbu, nezbytné opravy a modernizaci domu často

částka nepřevyšující 50– 70 Kč na metr podlahové plochy, přičemž v

naprosto srovnatelném domě soukromí pronajímatelé požadují až

pětinásobek této částky... A ten družstevní byt spadl těm družstevníkům z nebe a zadarmo, že? Jako za socialismu, kdy si všichni byli rovni, až na ty, kteří žádný byt neměli a šanci ho získat tak za 20 let...

Jsem si jist, že trh s byty může fungovat, ale jen když budou všechny byty využívány k bydlení. Když si někdo "ivesticí" do bytu ukládá peníze místo do banky (která není schopná u vkladů ani pokrýt inflaci), trh s byty je v háji. Když řeknu, že by tedy ty byty měli pronajímat, kdosi řekne: "Já si se svým bytem budu dělat co chci - a jak to, že mi chcete zvýšit daň nemovitosti!"

V. Petr 8.8.2019 12:32

Je to ještě jinak. Oni by majitelé ten byt většinou

pronajímali, kdyby neexistovala "ochrana nájemníků." Pokud nájemnéka, který neplaí a byt ničí nelze vyhodit, mnoho majitelů raději nechá byt prázdný! A pokud mu tam chce Šabatová vnutit nepřizpůsobivé tak tuplem!

I. Polák 8.8.2019 15:00

Re: Je to ještě jinak. Oni by majitelé ten byt většinou

Vážený pane, pronajímám byty ve svém domě restituovaném v roce 1992 v podstatě po celou tu dobu. Ano mám s tím i negativní zkušenosti. Oproti začátkům vám však můžu říct, že kromě ochrany nájemníků existuje i určitá malá ochrana pronajímatelů. Se současným stavem jsem částečně spokojen. Články, jako ten dnešní pana Křečka, směřují spíše k tomu aby se tato rovnováha zhoršila ve prospěch nájemníků. Jedna z nejsilnějších ochran nájemníků je regulované nájemné. Není to jen věc bolševiků, nemyslete si. Regulované nájmy měli svého času i v New Yorku. Pokud jste o tom ještě nečetl, někde si to najděte a přečtěte, i o následující historii. Přitom je třeba řešit úplně jiný problém, o němž jsem psal původně.

Víte, trvale pronajímat byt nelze bez nákladů a práce s jejich údržbou (tu práci s tím máte i když to jen organizujete, což vám ovšem žádný nájemník neuvěří). Naproti tomu, když byt koupený jako investice nepronajmete, náklady na údržbu samozřejmě klesnou, ale nikoliv na nulu. Ovšem vy (tedy investor - vy osobně možná ne) samozřejmě tu minimální údržbu tzv. odložíte a tudíž se chováte stejně jako ti bolševici za reálného socialismu.

Bylo by to na dlouhý článek, možná ho časem napíšu.

P. Kubáč 8.8.2019 9:44

Mládež jde za snadnou prací za dotace, která

se koncetruje do metropolí a zvedá tam ceny bydlení. Jedni chamtivci se snaží přechytračit jiné chamtivce.

Jděte dělat opravdovou a užitečnou práci mimo hlavní města a s bydlením nebude problém. Nemocnice v Rumburku hledá sestry a ošetřovatele například.

Samozřejmě je tady otázka proč za práci společensky škodlivou je větší pat naž za práci užitečnou, ale to je jiná pohádka.

Z. Lapil 8.8.2019 9:43

Teď ještě definovat slušné bydlení

A k tomu zavést nucenou práci, aby lidi ty slušné byty postavili a udržovali levněji, než je možné. Pak by mě ovšem zajímalo, z čeho budou platit to slušné bydlení sami sobě, když si na něj - stavíce povinně levně slušné byty pro ostatní - nestihnou vydělat. To jim ho postaví ti první? Není to náhodou tak trochu perpetuum mobile? Nebo dokonce blbina?

Všiml jsem si, že páně Niederamyerovu myšlenku o "možnosti a ochotě zaplatit" ve své replice redukujete na "ochotu zaplatit". To je argumentační faul jak z učebnice. Máte nás tu za hlupáky? Ale hlavně - máte-li pravdu, máte to zapotřebí?

Za socialismu byly byty až extrémně levné a stavělo se taky docela dost. To jsem jediný, kdo pamatuje, jak ty byty vypadaly? A kolik zákonů a vlastní slušnosti bylo nutno popřít, aby člověk k nějakému bytu přišel? Jak si může někdo myslet, že to, co nefungovalo za socialismu, bude fungovat teď? Nebo ještě hůř - když socialismus nefungoval dřív, že bude fungovat teď?

Ba ne, je to ještě horší. Ono ten reálný socialismus fungoval, ale za cenu někdy dost těžkých morálních faulů - "předbíhání" v pořadnících a tak - a lámání vlastního charakteru: "sousedčin manžel je předsedou SSM a byt dostal. Tak do toho SSM aspoň vstup, nebo je ti jedno, že když potřebuju přebalit malou, musím vyhodit tátu od televize?". Myslí si někdo, že panem Křečkem (a dalšími, samozřejmě) navrhovaný socialismus bude fungovat jinak?

I. Polák 8.8.2019 11:14

Re: Teď ještě definovat slušné bydlení

+1

R. Langer 8.8.2019 13:16

Re: Teď ještě definovat slušné bydlení

Přesně!

P. Harabaska 8.8.2019 14:21

Re: Teď ještě definovat slušné bydlení

Vašnosto, bydlím v jednom z těch panelákových bytů (ano zdědil jsem ho), tedy králíkáren podle terminologie dědice bytu na Rašínově nábřeží, a mohu vás ujistit, že po výměně výtahu v domě a modernizaci bytového jádra je můj čtyřpokojový byt přinejmenším zcela srovnatelný s byty cca 5 roků starými a koupenými za nekřesťanské peníze, které jsem navštívil o dvě ulice dál. Nikam mi nezatéká, stěny nejsou ze sádrokartonu, nikde nic neplesniví a dveře nikde při zavírání nedrhnou o podlahu, jak jsem viděl právě v těch novým a tzv. moderních. Blábolíte něco morálce, ale projevem morálky je i prodej předražených bytů lidem, kteří si koupí bytu uvážou ve 25 letech balvan na krk, aby ho spláceli ještě v 55 a přitom se báli, kdy na ně ukáže prst hospodářského vývoje a "cyklické" krize ve spojení s propouštěním ze zaměstnání, která se - a na to vezměte jed - dostaví s plnou parádou.

Z. Lapil 8.8.2019 15:02

Re: Teď ještě definovat slušné bydlení

Netroufnu si oponovat ohledně výše hypotéky. Nemyslím si ale, že by z nemravnosti přídělového systému vyplývala mravnost nepřiměřené ceny.

Trh prostě funguje tak, že člověk prodává za cenu nejvyšší, kterou dostane, a kupuje za nejnižší, kterou získá. Všimněte se jedné věci: všechny hypotéky mají skoro stejný úrok a podobné byty stojí podobné peníze. To jsou všichni prodejci bytů nemorální?

Kromě toho pořád platí: ten prodejce bytu ho nějakým způsobem koupil od těch lidí, kteří válcovali železné nosníky a pálili cihly... Určitě to koupil tak levně, jak dokázal, a oni mu to prodali tak draze, jak dokázali.

Obávám se, že zatáhneme-li do těchto úvah morálku (uznávám, já s tím začal, ale nedefinuje snad socialismus sám sebe jako ten morálnější systém?), skončíme v úvahách, je-li morálnější odřít zákazníka, abych dokázal slušně zaplatit dodavatele, nebo naopak.

P. Harabaska 8.8.2019 17:16

Re: Teď ještě definovat slušné bydlení

Ano, morálka je t.č. nastavena tak vysoko, jak vysoko je nastaveno společností akceptované niveau zlodějny. Pravdu má Babiš, že všetci kradnú. A kradou všichni fest. Na tom tahle společnost skončí nebo přinejmenším zakopne. A to nechápejte jako vyhrožování nějakým Marxem či bůhvíkterým utopistickým politikem či ekonomickým fantastou.

J. Jurax 8.8.2019 19:46

Ehm ... a kradou všichni fest. A Vy taky?

P. Kubáč 8.8.2019 9:30

Výnosné "džoby" za dotace se koncentrovaly do metropolí

za děmito "džoby" táhnou různá chamtivá netáhla a jiní chamitivci jim osolili bydlení ještě než jim ty laciné peníze přistanou v peněžence.

Jděte dělat skutečnou práci - třeba do Rumburka do špitálu a uvidíte, že bydlení nebude problém.

Z. Lapil 8.8.2019 14:10

Re: Výnosné "džoby" za dotace se koncentrovaly do metropolí

Tak nějak. Druhá věta - přesně. Levné byty jsou jistě i v Praze na Malé straně, ale připlatíte si několikrát tolik za adresu.

I. Mentlík 8.8.2019 9:17

Vážený pane,

zdá se, že zisk je pro Vás cosi nemravného. Nevidím na tom nic špatného, když někdo žádá za užívání svého majetku úhradu podle svých představ. Jestliže je, podle Vás, "řešení situace v bydlení v rozporu s představou o lidských právech", vysvětlete, nejen mně, proč již desítky let se nemění představy státu o trestu za vybydlené celé bloky domů, kterým je obnova těchto bytů za veřejné peníze. Vysvětlete mně, proč stát zaměstnává nadměrné množství lidí ve veřejné sféře, kde, jak známo, jsou platy vyšší než u normálních "pracujících", pročež pro tyto je bydlení samozřejmě dostupnější. Z toho bych soudil, že by stát měl začít u sebe a nechat vlastníky s jejich majetkem na pokoji. Řešit to jako po II. sv. válce mi nepřijde do budoucna příliš rozumné.

J. Milota 8.8.2019 8:52

Volné byty

Dobrý den, pane Křečku. Objevují se názory, že bytovou krizi vyřeší výstavba dalších nových bytů. Ne úplně s tím souhlasím. To by tyto nové byty musely být dostupné, což většinou neplatí. Na druhé straně např. v Plzni existují prokazatelně stovky neobsazených bytů v bývalých soukromých činžovních domech. Stačí se projet tramvají z Bor na Košutku a téměř v každém takovém domě lemujícím Klatovskou třídu jsou osleplá okna opředná pavučinami. Na druhé straně znám několik desítek rodin (typickésložení matka vdova plus dva svobodní synové 4O a 50 let), které nedokážou zajisti další bydlení pro své syny, kteří nejsou schopni založit rodinu. Taky se jim nespravedlivě říká "mamánkové"

Z. Lapil 8.8.2019 9:59

Re: Volné byty

Bylo mi tvrzeno, a to při přednášce na VŠ v dobách socialistických, že po jakémsi zemětřesení v Kalifornii byl obnově ponechán volný průběh. Ceny pochopitelně okamžitě vylétly do nebes, ale během relativně krátkého času bylo vše opraveno a obnoveno a a trh byl v původním stavu. Po požáru Chicaga byly ceny regulovány a obnova trvala výrazně déle. Obojí v ekonomicky zhruba stejné době.

Prosím - nebičujte mě, jestli to bylo obráceně nebo jestli dokonce Kalifornie nebyla Kalifornií, ale na podstatě sdělení trvám.

Chicago si pamatuju jistě, takhle mírně vlevo od středu katedry stál pan profesor, když to vykládal :-). Vážně - nevymyslel jsem si to.

P.S. Opravdu znáte nejméně 20 ("několik desítek") vdov s dospělými syny (na věku netrvám) v jednom bytě? Tedy - každá sestava v jednom chudém bytě; ptám se vážně a nechci být chycen za slovo.

J. Kratochvíl 8.8.2019 17:33

To je dobrý nápad podpálit Prahu

Podle vzoru Chicaga nebo Kalifornie pojďme podpálit Prahu a budeme mít levnější byty.

Jen tak na okraj to ukazuje na úroveň našich ekonomických VŠ a potom se divíme, že máme u nás drahé byty.

J. Jurax 8.8.2019 20:01

Vy asi nemáte žádnou VŠ, ani tu ekonomickou, pokud lze soudit podle Vašich reakcí ...

J. Jurax 8.8.2019 19:57

"matka vdova plus dva svobodní synové 4O a 50 let, které nedokážou zajistit další bydlení pro své syny"

Vy snad vtipkujete - co má co matka cca sedmdesátiletá zajišťovat bydlení synkům, jimž je 40 a 50 let? Ti si ho už před desetiletími měli zajistit sami!

E. Hůlová 8.8.2019 8:44

jak to řešit

Vážený pane Křečku, naprosto s Vámi souhlasím, jen z toho všeho mám pocit bezvýchodnosti - jak byste chtěl tento problém řešit? Nějaká regulace nájemného je nejspíš v parlamentu neprůchodná, a sociální byty nejsou, jen se o nich pořád dokola mluví. Jako hlavního viníka vidím města, která se radostně zbavila obecních bytů, a teď se jim to po letech vrací zpět jako bumerang - doplácí chudým lidem příspěvek na bydlení v ubytovnách. To by jim ty obecní byty přišly levněji. Zdraví Eva Hůlová.

V. Petr 8.8.2019 12:43

Jak se města "zbavila" obecních bytů???

Většinou je totiž prodala tehdejším nájemníkům, kteří se teď musí o byty starat se vším všudy! Takže bytů tím neubylo!

Mimochodem, jiný příklad je Berlín. Tam město prodalo městské byty soukromým firmám, protože na ně nechtělo DOPLÁCET! No a ty firmy, samozřejmě, zvýšily nájmy, protože na ně tuplem nechtěly doplácet. A teď by demonstranté chtěli ty soukromé firmy vyvlastnit, neboť se jim ty nájmy nechce platit, či na ně nemají...

Navíc tam rudozelení "píp" znemožnili výstavbu nových bytů, podobně, jako v Praze!

K. Janyška 8.8.2019 8:44

Civilizace je procesem zobčanštění divochů obchodem a

ne skupinami lidí. A cena je cena. Lidé jsou ochotni polatit, tak je taková jaká je... Dzp.

K. Lilibínský 8.8.2019 7:39

Kecy, levné bydlení je dostupné. Velmi snadno.

Levné bydlení lze řešit jednoduše.

Slum, favela, maringotka. Mladá generace má k dispozici sqot typu "Klinika".....

Nebo podle vzoru východních Slovanů - Zemljanka.

Vytápění je taky levně dostupné. Pet flašek, vyjetého oleje a jiných hořlavých odpadků je všude dostatek.

Žijí tak miliony lidí v Indii, Africe, Latinské Americe. Tak proč nevyužít zahraniční osvědčené zkušenosti, nebo vynálezy jistých menšin, kterým se bůhví proč říká "nepřizpůsobiví".???......

P. Brich 8.8.2019 10:43

Re: Kecy, levné bydlení je dostupné. Velmi snadno.

Však nás to sem přicházejí učit.

J. Gutvirth 8.8.2019 6:31

Prostor jako

investice. Podobně jako bitcoin, cibulky tulipánů, zlato...To je ten problém. Lidí potřebných bude podle investorů vždy dost...likvidita zaručena.