23.4.2024 | Svátek má Vojtěch


Diskuse k článku

SPOLEČNOST: Jak investovat do vzdělání

Za souhlasného pokyvování ze všech míst politického spektra se – naposledy prezidentem v Parlamentu - oživuje tvrzení o důležitosti investic do vzdělání. Slyšíme varovné sdělení, že "Česko vydává na vzdělání 4,5 procenta hrubého domácího produktu."

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
B. Hejda 29.5.2013 22:25

Nesmysl

Jak v dnešní době může někdo předpovědět, jaké studium mu kolik vydělá za deset let? Představa, že trh všechno sám vyřeší je iluzem které už dneska nikdo soudný nemůže věřit a ve světě, který se mění tak rychle, jako ten dnešní opravdu neexistuje žádný způsob, jak určit tržní hodnotu jakéhokoliv konkrétního vzdělání.

J. Kanioková 29.5.2013 18:00

Jo autore, ani nevíte, jak jsem u čtení vašeho článku pomyslně přikyvovala...

Úroveň vzdělání je katastrofická, tak jako autorita stavu učitelského...

Kde udělali, soudruzi pravdoláskovníci, chybu ????

J. Kanioková 29.5.2013 18:15

Ovšem se školným.... promyšleně, protože např.

z 27.3.12 - Nedávná zpráva Federální rezervní banky New Yorku říká, že hodnota nesplacených studentských půjček se blíží 1 bilionu dolarů, což z nich dělá největší a nejrychleji rostoucí sektor spotřebitelských půjček s výjimkou hypoték. Na rozdíl od jiných druhů spotřebitelských úvěrů, které poklesly, vzrostl objem studentských půjček od roku 2007 o 75 %.

Vysoká dluhová zátěž by podle Cristiana de Ritise z agentury Moody´s mohla dolehnout na spotřebitelské výdaje a ekonomiku jako celek. „Pokud budou bankroty růst současným tempem, ztráty bude muset uhradit daňový poplatník,“ dodává Ritis. Poukazuje tak na skutečnost, že roli hlavního věřitele u studentských půjček v posledních letech převzala federální vláda a nyní drží asi 93 % všech úvěrů.

K. Luboš 29.5.2013 14:29

Nepochybná převaha přírodních věd?

No, to jsem si hned prohlédl ten náš nákupní košík... Takže nyní mohu zkonstatovat, že první ročníky našeho gymnázia mají přírodní a humanitní předměty téměř přesně v poměru 50 : 50.

J. Kanioková 29.5.2013 18:01

Jaká je poptávka a užitečnost humanitního vzdělání??????

D. Šimáček 29.5.2013 14:21

takhle to bylo tuším míněno

škola  - se rozhodne, kolik bude za to které vzdělání chtít a ponese rizika

student - se rozhodne co chce studovat , co se mu vyplatí a na co bude mít , co si bude muset půjčit a ponese rizika

banka - či jiná instituce se rozhodne, že mu na to půjčí a ponese rizika (či je spíš přesune na studenta, jiné instituce moho být i nadační fondy které budou nezištně podporovat hohokoliv při jakékoliv blbosti nebo i při řádném studiu)

stát - do toho může vstoupit různými pobídkami, kofinancováním potřebných oborů (ale měl by svá rizika chránit , třeba smlouvou že za podporu při studiu bude dotyčný pracovat X let pro stát za předem určených podmínek či že tuto podporu státu uhradí) - a ponese rizika

P. Sulc 29.5.2013 4:24

Vazeny, da se tezko odhadovat, kolik kdo bude brat

pri vyplate, ale da se slusne odhadnout potreba tech ci oneh oboru. Urcite je potrebnejsi elktronicky ci strojni inzenyr, nez zcela zbytecny theatrolog ci vedecky feminista. Takze kdyz skolne bude stejne, ti co by theatrologii spatne splaceli, radeji se pujdou vyucit neco praktickeho a mnohem uzitecnejsiho. Takovy instalater s maturitou ci krejci s maturitou, to jsou temer vedci a pohybovatele pokroku.

K. Frauknecht 29.5.2013 8:11

Souhlas

Regulovat strukturu posluchačů VŠ různou výší "úvěrů" je asi volovina. Princip soukromého financování (i formou půjček) však na správnosti neztrácí. Když je "přeprávníkováno" a já půjdu studovat právo musím vědět, že návratnost mé investice do studia bude dlouhodobá nebo žádná.

J. Schwarz 29.5.2013 8:26

Re: Vazeny, da se tezko odhadovat, kolik kdo bude brat

Pokud se ovšem neprosadí nesmysl, že absolvent začne splácet až dosáhne určitého, z celostátního hlediska "nadprůměrného" příjmu. To potom všichni lajdáci, looserové a absolventi obskurních oborů nikdy nezalatí ani korunu a budou si vesele "prodlužovat mládí" za cizí prachy. Naopak ti žádaní všechno zaplatí do posledího haléře.

P. Sulc 29.5.2013 10:50

Re: Vazeny, da se tezko odhadovat, kolik kdo bude brat

Asi by to opravdu dopadlo tak, jak pisete. V dobe ruznych prav by se jiste naslo nejake pravo na celozivotni socialni podporu a pravo na odpusteni dluhu.

R. Langer 29.5.2013 11:33

Re: Vazeny, da se tezko odhadovat, kolik kdo bude brat

Kdepak stejné školné, samozřejmě byste půjčku dostal na cokoliv, ale logicky dle tržního mechanismu za mnohem horších podmínek. A to by potom vedlo k tomu, aby si každý dobře rozmyslel, co půjde studovat.

K. Pavlik 29.5.2013 4:01

Takze banky budou rozhodovat

Takze banky budou rozhodovat pridelovanim uveru co je dobre a co ne . Na to je jedina odpoved - boze cara chran (protoze nikdo jiny to udelat nemuze).

J. Schwarz 29.5.2013 8:28

Re: Takze banky budou rozhodovat

Můžete o tom rozhodovat vy, pane Pavlík, pokud budete oněm studentům platit náklady studia a nest riziko, že na tom proděláte kalhoty.

K. Pavlik 29.5.2013 17:52

Re: Takze banky budou rozhodovat

Cesko nema vlastni banky takze by se rozhodovalo co je dobre pro Cesko ve Frankfurtu, Vidni , Parizi a Moskve. Ono se to uz asi stejne dela no ale ne tak okate.

R. Langer 29.5.2013 11:59

Re: Takze banky budou rozhodovat

Jo, a kdo o tom jako má rozhodovat? Nějaká komise?

J. Jurax 29.5.2013 2:41

No, nevím

Protože podmínky (půjčky) budou odpovídat skutečné a předpokládané budoucí poptávce – tedy budoucím příjmům absolventů.

Jenže to by musel někdo z křišťálové koule určit, kolik bude za až šest let poptáváno absolventů toho kterého oboru a jaké budou jejich příjmy. Protože ty nemusí přímo souviset s poptávkou. Samozřejmě, dá se s rozumnou mírou pravděpodobnosti odhadnout, že bude potřeba víc strojních inženýrů než absolventů gender studií (těch nebude potřeba vůbec), ale určovat tak výši půjček ...

Navíc - nějak jsem nepochopil - student strojařiny dostane horší podmínky půjčky, neboť jeho plat se očekává vyšší, takže to spíš vydrží, a student gender studií, u něhož je uplatnění nulové a očekávány plat taky (ledaže by šel na poštu za šaltr), dostane půjčku luxusní, bezúročnou a podmíněně prominutelnou? Protože stejně kulové splatí?

Nebo se to myslí obráceně - potřebný strojař bude opatřen půjčkou luxusní, přímo pobídkovou, kdežto když student hodlá studovat nějakou výstřední zbytečnost - třeba ty gender studie - nebo obor, jehož neuplatnitelných absolventů je jak naseto (ale je populární, protože je nenáročný a není tam matika), dostane půjčku tvrdou, bez výhod a s vysokými ůroky, ať si to cáluje sám?

R. Langer 29.5.2013 12:04

Re: No, nevím

Na to nepotřebujete křišťálovou kouli, na to se stačí jenom pořádně rozhlédnout kolem sebe, a věřte, že banky na to mají aparát, o kterém se vám ani nezdá. A ne, strojař horší podmínky půjčky nedostane, přesně z těch důvodů, které jste uvedl. U zákazníků, u kterých je nepravděpodobné, že by někdy něco splatily, budou ty podmínky nastavené asi úplně jinak, možná i nesplnitelně (samozřejmě by do toho EU nemohla mluvit, jinak jsme tam, kde teď).

R. Langer 29.5.2013 12:04

Re: No, nevím

... splatili...

Safra!

L. Krajicek 29.5.2013 1:07

Dobrý nápad :-))

"Protože podmínky (půjčky) budou odpovídat skutečné a předpokládané budoucí poptávce – tedy budoucím příjmům absolventů."

Jestli tomu rozumím, tak součástí přijímacího řízení bude i stanovení mzdy budoucího absolventa. Kdo bude členem onoho přijímacího komitétu a kdo ho bude řídit? Ekonom? Egyptolog? Nebo snad také (ministrem školství čerstvě jmenovaný) profesor antropologie? Vesnický farář? Exekutor? Europoslanec?

R. Jonák 29.5.2013 9:13

Re: Dobrý nápad :-))

Vážený, řekl bych, že buď neumíte číst, nebo nejste schopen pochopit smysl napsaného, jinak si neumím vysvětlit vaší poznámku.

L. Krajicek 29.5.2013 13:42

Re: Dobrý nápad :-))

Ble ble. Pořád mi není jasné, kdo bude o výši a o podmínkách půjčky rozhodovat. Jaké bude složení té rady moudrých, která bude vědět, jaký plat bude mít za X let absolvent školy mít.

Banky? Všechny? Nebo jen vybrané? Budou mít křišťálovou kouli nebo každý začínající student přinese svoji kávovou sedlinu?

R. Langer 29.5.2013 14:58

Re: Dobrý nápad :-))

Hm, a jak tak vidím tak vy ani nemáte moc velkou představu o tom, jak to vlastně chodí v bance, že? Ujišťuji vás, že křišťálové koule se tam při rozhodování o úvěrech opravdu nepoužívají.

B. Hejda 29.5.2013 23:07

Re: Dobrý nápad :-))

Mám určitou představu, jak to chodí v bankách a ujišťuji vás, že pokud budu mít spolehlivou zprávu, že v některé se řídí věštbami slepé cikánky a obrazci v kávové sedlině, okamžitě tam přesunu všechny svoje úspory, protože zaručeně to bude nejspolehlivější banka široko daleko :-)

R. Langer 29.5.2013 12:06

Re: Dobrý nápad :-))

Ne, v tomto případě by byl právě jakýkoliv "komitét" zcela vypuštěn. Bylo by to na každém osobně. Musíte si to přečíst pořádně.

L. Krajicek 29.5.2013 13:37

Re: "komitét"

Re: Takze banky budou rozhodovat:

Autor: R. Langer Datum: 29.05.2013 11:59

Jo, a kdo o tom jako má rozhodovat? Nějaká komise?

Komitét je rusky výbor, víme? Přeneseně komise.

R. Langer 29.5.2013 14:54

Re: "komitét"

Vy asi opravdu máte problém s porozuměním psaného textu, že? Proč sem taháte odpověď na zcela jinou otázku, navíc míněnou zcela ironicky, když už jste to nepochopil, místo toho, abyste si ten článek pořádně přečetl, když už vás na to dva lidé upozornili.

Jinak co je komitét mi opravdu vysvětlovat nemusíte, já jsem se ruštinu učil 10 let... :-P