Pátek 23. května 2025, svátek má Vladimír
  • Premium

    Získejte všechny články
    jen za 99 Kč/měsíc

  • schránka
  • Přihlásit Můj účet

První český ryze internetový deník. Založeno 23. dubna 1996

SPOLEČNOST: Jak daleko sahá obrazotvornost a fantazie ženy

Štěpánka Neumannová
diskuse (142)
Čas od času postavila feministická rozprava liberální rovnostářství na hlavu. Mnohostranné argumenty, proč žena nemůže zastávat funkce jako muž, vedly k různorodé morální podřazenosti. Forma ctnosti, která se drásala do popředí, poukazovala na společenské umístění ženy jako matky a využívala mateřství jako nároku na občanství a večejnou identitu. Ženy tak byly nuceny vést svůj spor uvnitř muži ovládaného společenského řádu. Oblast plná imperativů, adjektiv a sensibility za účelem kulturní a společenské síly, se hemžila jak v ústním tak i v písemným podání žen, neboť jak se říká, žena pochází z Venuše a je zkrátka jiná než muž pocházející z Marsu. Pojímat identitu stejným způsobem, tak jako to dělají muži, je pro ženu zcela nepředstavitelné a nadmíru individualistické. Egocentrický způsob obhajoby, který zastávají muži, byl a je tudíž u feministek nahrazen způsobem hodnostářským. Společenská solidarita, komunalismus a rodinné hodnoty již zbavené patriarchálních privilegií, pomáhaly vyjádřit třídní útlak, ač často byl tento provázen represemi či představami o své vlastní neschopnosti.

Silvianne Blosserová, která se ve svém díle Poetika na hraně zabývá poezií a prózou Silvie Plathové, konstatuje, že kritikové všeobecně zanedbávali satirickou a hravou kvalitu obrazů. Místo toho raději sledovali korelace mezi průběhem určitých forem imaginace a kritickou dezintegraci identity básnířky, která v roce 1963 spáchala sebevraždu.

Pokud se místo toho zaměříme na možnost, že nám dílo Plathové ukazuje práci negativní imaginace, která odolává přiměřeným, unifikujícím metaforám vlastního já, existuje naděje, že nám toto umožní pochopit, jak tyto literární obrazy jsou přímo redukovatelné na psychologické interpretaci takzvaného skutečného života. Tyto obrazy nabízejí podmanivou vizi genderové identity, která měla hluboký vliv na současnou kulturu, což dosvědčuje stále vzrůstající zájem o dílo Plathové.

Ted Hughes a Sylvia PlathVýmluvným populárním kulturním příkladem byla pozornost médií věnovaná nedávnému filmu Sylvia z roku 2003, který vycházel ze života básnířky, a také četná přehodnocení a zprávy o životě básnířky šířící se v té době v běžném tisku, jak bylo zdokumentováno v amerických a britských médiích. Básnířka, zdrcená událostmi svého života, a to především chováním svého otce Otto Platha a později manžela Teda Hughese, tehdy populárního anglického básníka, který ji opustil bez finančního zabezpečení s dvěma malými dětmi v době ukrutných zimních mrazů roku 1962-1963 v Anglii, vyjadřuje s pomocí své obrazotvornosti nenávist k mužskému pohlaví. Zde lze jen dodat, že muž, kvůli kterému i jeho druhá žena spáchala sebevraždu, si tuto obrazotvornost nejspíše zaslouží. Jen málokdo by snad uvěřil tomu, že obě dvě ženy byly psychicky labilní, toto onemocnění nebylo léčitelné a končilo smrtí.

Poezie Plathové nemůže samozřejmě být vnímána jako poezie, která zabydluje království nezávislé argumentace, argumentace, jež by měla být odříznuta od biografického kontextu. Naopak se zde jedná o rozsáhlou řadu asociací a prožitků básnířky, které zejména poukazují na manželské doby - doby utrpení, žalu a stesku.

Básnířka osvětluje ve svém díle nespokojenost s dominujícími konstrukcemi genderových rolí. Její často satirický pohled na tuto skutečnost je prezentován Sylvia Plath, náhrobní kámenpomocí černého humoru, genderu samotného, at už se jedná o upíra, nacistu, velikána nebo čerta s kopytem - metafory, které básnířka používá k vyjádření mužské identity. Plathová, která byla nepochopitelně sužována intenzivním emocionálním traumatem, přesto dovedla vyjádřit ve svém díle propracovaný obraz mužského já s ironickým a intelektuálním přístupem. V jejích básních lze odhalit intelektuální zájem o psaní, jak se často projevuje v jejích ironizujících komentářích, její neutuchající mentální energie a zvědavost, což je velmi důležité, v jejím suchém smyslu pro humor. Literární prvky, které popisují temperament Plathové byly posbírány z biografických informací, historek atd. Ty se zaměřují na pojem gnostické identity, který vytvořila Saldivarová, nebo přesněji na formu představivosti, která konsistentně odmítá dané obrazy jako neodpovídající. Misto toho ale neustále generuje a transformuje nové obrazy vlastního „já“.

Dramatizace neustálých modifikací a vytváření svých vlastních obrazů - pokryteckého, zlého a egocentrického muže - vyvolává v řadě případů často nepřijatelné odezvy, které vedou k násilnostem a hrubým pomluvám basnířky samé. Dílo Plathové klade zvláštní důraz na rozuzlení komplexních tonálních modulací a na vyjádření nespokojenosti s tradičními obrazy ženství. Trajektorie, která nakonec vede k virtuálnímu odmítnutí jakéhokoliv koherentního nebo sjednoceného obrazu „já“, je posledním stádiem v negativní obraznosti básnířky, která svůj život ukončuje sebevraždou plynem.

Jan Berka
23. 5. 2025

Opatrně se sázkami na dluhopisy. Známe nejhorší scénář

Ladislav Jakl
23. 5. 2025

Kde je líheň myšlení, že každý má právo na peníze druhých?

Aston Ondřej Neff
23. 5. 2025

Izrael si počkal, až Trump vytáhne paty.

Petr Kolman
23. 5. 2025

Přes milion lidí žije na hraně a vláda se raději dívá jinam

Aston Ondřej Neff
21. 5. 2025

Rusové jsou ochotni vraždit neomezenou dobu.

Aston Ondřej Neff
20. 5. 2025

Rumuni tedy rozhodli, jak rozhodli.

Aston Ondřej Neff
22. 5. 2025

V jistém smyslu jde o vzkaz voličům.

Gustav Sitař
21. 5. 2025

Média hlavního proudu se připojila ke kritice Bidenova Bílého domu

přečetl Panikář
20. 5. 2025

Západní civilizace ve jménu „záchrany klimatu“ páchá sebevraždu.

Robert Rampa
22. 5. 2025

Čeští hokejisté mistrovský titul z Prahy neobhájí. Se Švédskem ve čtvrtek ve Stockholmu prohráli...

Lidovky.cz, ČTK
22. 5. 2025

Dánský parlament schválil postupné zvyšování věku odchodu do důchodu na 70 let. Změna začne platit...

Lidovky.cz, ČTK, mikp Petra Miková
22. 5. 2025

Americká vláda pozastavila Harvardově univerzitě možnost přijímat zahraniční studenty, přičemž ti...

Lidovky.cz, ČTK
22. 5. 2025

Ruská armáda buduje nárazníkovou bezpečnostní zónu podél hranic s Ukrajinou, řekl ve čtvrtek ruský...

Lidovky.cz, ČTK
22. 5. 2025

Dva pracovníci izraelské ambasády v USA byli zastřeleni u židovského muzea ve Washingtonu. Podle...

Vyhledávání

TIRÁŽ NEVIDITELNÉHO PSA

Toto je DENÍK. Do sítě jde obvykle nejpozději do 8.00 hod. aktuálního dne. Pokud zaspím, opiji se, zešílím nebo se zastřelím, patřičně na to upozorním - neboť jen v takovém případě vyjde Pes jindy, eventuálně nikdy. Šéfredaktor Ondřej Neff (nickname Aston). Příspěvky laskavě posílejte na adresu redakce.

ondrejneff@gmail.com

Rubriku Zvířetník vede Lika.

zviretnik.lika@gmail.com

HYENA

Tradiční verze Neviditelného psa. Sestává ze sekce Stručně a z článků Ondřeje Neffa - Politický cirkus a Jak život jde. Vychází od pondělka do pátku.

https://www.hyena.cz