19.4.2024 | Svátek má Rostislav


Diskuse k článku

SPOLEČNOST: Hra na průzkum

I méně všímavý konzument statistik, zveřejňovaných agenturami pro výzkum veřejného mínění, si nemůže nevšimnout úporné snahy agentur o manipulaci veřejným míněním, ne li rovnou o tvorbu veřejného mínění.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
J. Vyhnalík 30.9.2013 1:27

Když laici hodnotí to, čemu nerozumějí

Paní Šimonová by nám mohla poradit, jak sestavit reprezentační tým ve fotbale, nebo třeba přijít s novou konstrukcí pro F1. Proč to nedělá? Protože má rozum a ví, že když něčemu nerozumí, tak by to měla nechat odborníkům.

Proč to neplatí i pro průzkumy veřejného mínění? V jednom má pravdu, média publikováním výsledků ovlivňují veřejné mínění. Na druhou stranu by bylo dobré si udělat jasno v tom, o čem ta média informují. Autorka si plete PR agentury a agentury zabývající se průzkumy veřejného mínění. Pro rozlišení je potřeba chápat to, jak se průzkumy dělají a jaká je správná metodika objektivního průzkumu. Nad těmito standardy a jejich dodržováním celosvětově bdí sdružení ESOMAR a v ČR SIMAR. Ze všech agentur, které se prezentují jako agentury pro průzkum trhu a veřejného mínění, je členy SIMAR pouhých 12 agentur, které se dobrovolně zavazují dodržovat oborové standardy.

Je potřeba chápat rozdíl mezi průzkumem a volebním výsledkem. Agentury by měly k dispozici dávat metodiku výzkumu, včetně přesného znění otázek a toho kdy a jak byla data sbírána. Průzkum měří stav v nějakém období a situace se v předvolebním období mění. Volební předpovědi je potřeba chápat v souvislostech.

Takže před tím, než na průzkumy začnete nadávat, pokuste se napřed pochopit, co tyto průzkumy znamenají a měří. Já osobně průzkumy průběžně sleduji a nemám pocit, že by agentury záměrně lhaly. Jiná věc je mediální interpretace, ale to není chyba agentur, které se snaží svoji práci dělat co nejlépe. Seriózní agentury živí marketingové průzkumy a předvolební průzkumy jsou pro ně pouhým štěkem, kterým si spíše dělají reklamu a je v jejich nejlepším zájmu, aby svou práci dělaly co nejlépe.

J. Kuka 30.9.2013 12:02

Re: Když laici hodnotí to, čemu nerozumějí

Lzete si do kapsy . Zadne realne kontroly od SIMARu totiz nejsou . Je to uplne stejne jako pri vsech podobnych standardech . Napriklad ISA , papiry na to maji vsichni , kontroly chodi , ale nikdo to realne nedodrzuje v oblastech , ktere se nedaji lehce zkontrolovat . I ten stem si muze dovolit poslat do ulic lidi a pak vysledky predelat jakymkoliv zpusobem . Kontrola dotazníků je pak vice nez usmevna .

J. Vyhnalík 30.9.2013 16:14

Re: Když laici hodnotí to, čemu nerozumějí

Agentury zveřejňují metodiku výzkumů a data jsou k dispozici minimálně 2 roky ke kontrole. Nemohu samozřejmě dát ruku do ohně za všechny, ale skutečným profesionálům (TNS AISA) se prostě nevyplatí riskovat poškození jména kvůli výzkumu, který tvoří zlomek procenta jejich ročního obratu.

Samozřejmě existují skutečné PR agentury na tvorbu veřejného mínění, ale je dobré to rozlišovat. Bohužel to paní Šimonová zjevně nedokáže.

J. Kadeřábek 30.9.2013 13:05

Možná to ty agentury nefalšují, ale

pokud čtu v komentáři k průzkumu, že voliči ODS v počtu milion kusů se rozhodli volit Áno pak jsem si téměř jistý, že je to jen křišťálově čistá Grossova pravda.

J. Vyhnalík 30.9.2013 16:19

Re: Možná to ty agentury nefalšují, ale

Pokud se podíváte na Babišovu kampaň, většinový volební systém, snížení daní, férové podmínky pro podnikání, mysleme na budoucnost atd., tak je jasné, že jeho kampaň plánovitě cílí právě na zklamané voliče ODS, takže tohle nemůže být překvapením.

Jiná věc je, zda lze ANO věřit, že to skutečně prosadí, ale reklama, a volební kampaň je fakticky reklama, je o image a ne o skutečnosti. Podstatný rozdíl je v tom, že pokud lže reklama na jogurt, koupíte ho jednou a tím to končí, politické straně typu ANO (VV) to jednou stačí. Bohužel.