Středa 14. května 2025, svátek má Bonifác
  • Premium

    Získejte všechny články
    jen za 99 Kč/měsíc

  • schránka
  • Přihlásit Můj účet

První český ryze internetový deník. Založeno 23. dubna 1996

Diskuse

SPOLEČNOST: Hra na průzkum

I méně všímavý konzument statistik, zveřejňovaných agenturami pro výzkum veřejného mínění, si nemůže nevšimnout úporné snahy agentur o manipulaci veřejným míněním, ne li rovnou o tvorbu veřejného mínění.

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

JV

J. Vyhnalík

30. 9. 2013 1:27
Když laici hodnotí to, čemu nerozumějí

Paní Šimonová by nám mohla poradit, jak sestavit reprezentační tým ve fotbale, nebo třeba přijít s novou konstrukcí pro F1. Proč to nedělá? Protože má rozum a ví, že když něčemu nerozumí, tak by to měla nechat odborníkům.

Proč to neplatí i pro průzkumy veřejného mínění? V jednom má pravdu, média publikováním výsledků ovlivňují veřejné mínění. Na druhou stranu by bylo dobré si udělat jasno v tom, o čem ta média informují. Autorka si plete PR agentury a agentury zabývající se průzkumy veřejného mínění. Pro rozlišení je potřeba chápat to, jak se průzkumy dělají a jaká je správná metodika objektivního průzkumu. Nad těmito standardy a jejich dodržováním celosvětově bdí sdružení ESOMAR a v ČR SIMAR. Ze všech agentur, které se prezentují jako agentury pro průzkum trhu a veřejného mínění, je členy SIMAR pouhých 12 agentur, které se dobrovolně zavazují dodržovat oborové standardy.

Je potřeba chápat rozdíl mezi průzkumem a volebním výsledkem. Agentury by měly k dispozici dávat metodiku výzkumu, včetně přesného znění otázek a toho kdy a jak byla data sbírána. Průzkum měří stav v nějakém období a situace se v předvolebním období mění. Volební předpovědi je potřeba chápat v souvislostech.

Takže před tím, než na průzkumy začnete nadávat, pokuste se napřed pochopit, co tyto průzkumy znamenají a měří. Já osobně průzkumy průběžně sleduji a nemám pocit, že by agentury záměrně lhaly. Jiná věc je mediální interpretace, ale to není chyba agentur, které se snaží svoji práci dělat co nejlépe. Seriózní agentury živí marketingové průzkumy a předvolební průzkumy jsou pro ně pouhým štěkem, kterým si spíše dělají reklamu a je v jejich nejlepším zájmu, aby svou práci dělaly co nejlépe.

0 0
možnosti
JK

J. Kuka

30. 9. 2013 12:02
Re: Když laici hodnotí to, čemu nerozumějí

Lzete si do kapsy . Zadne realne kontroly od SIMARu totiz nejsou . Je to uplne stejne jako pri vsech podobnych standardech . Napriklad ISA , papiry na to maji vsichni , kontroly chodi , ale nikdo to realne nedodrzuje v oblastech , ktere se nedaji lehce zkontrolovat . I ten stem si muze dovolit poslat do ulic lidi a pak vysledky predelat jakymkoliv zpusobem . Kontrola dotazníků je pak vice nez usmevna .

0 0
možnosti

Vyhledávání

TIRÁŽ NEVIDITELNÉHO PSA

Toto je DENÍK. Do sítě jde obvykle nejpozději do 8.00 hod. aktuálního dne. Pokud zaspím, opiji se, zešílím nebo se zastřelím, patřičně na to upozorním - neboť jen v takovém případě vyjde Pes jindy, eventuálně nikdy. Šéfredaktor Ondřej Neff (nickname Aston). Příspěvky laskavě posílejte na adresu redakce.

ondrejneff@gmail.com

Rubriku Zvířetník vede Lika.

zviretnik.lika@gmail.com

HYENA

Tradiční verze Neviditelného psa. Sestává ze sekce Stručně a z článků Ondřeje Neffa - Politický cirkus a Jak život jde. Vychází od pondělka do pátku.

https://www.hyena.cz