28.3.2024 | Svátek má Soňa


Diskuse k článku

SPOLEČNOST: Hippokratova přísaha a 21. století

V odborných kruzích lékařské vědy je Hippokrates považován za "Otce medicíny". Je znám jako odpůrce magie a pověr v metodách léčení a zařazení péče o zdraví lidí do odvětví věd a vědeckého zkoumání a byl i jedním z prvních "profesorů" tohoto tehdy nového vědního oboru. Žil v letech 460 až 380 před naším letopočtem. Je autorem přísahy, kterou dodnes někde lékaři skládají před zahájením lékařské kariéry.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
gringo 14.11.2005 3:05

pane Obereignere

Sice souhlasim, ze pani Zajicova neudrzela vasne na uzde, nicmene chapu jeji frustraci, protoze z pristupu vas a jinych - sice navenek kultivovaneho - hostilita, nenavist a pohrdani primo cisi. Vy nemusite zadnou vylgaritu vyslovita, ona vam totiz kape z nosu...
Nicmene v diskusi zaznelo mnoho argumentu, nad kterymi by se inteligentni zastance vaseho stanoviska mohl zamyslet. Ale moment, co kdyz pochazeji od tech, kterym jste jako kdejaky totalitni hajzlik "doporucil' nediskutovat? Takze si mozna muzete oddechnout...
Jinak, pokud snesete slyset pouze echo, doporucuji zpivat si ve sprse a neobtezovat verejnost ...
 
 
Vlastimil Obereigner 14.11.2005 4:11

Re: pane Obereignere

Pane Gringo, je mi líto, že jste mé "doporučení" přirovnal k jednání  "kdejakému totalitnímu hajzlíku" . Možná, že byste si vše měl přečíst ještě jednou a pochopil byste jeho smysl. Myslím, že to je jasné. A kde vidíte v tom, co píši hostilitu a nenávist - to opravdu nechápu. Asi jsem z jiné planety.
gringo 14.11.2005 5:22

Re: Re: pane Obereignere

Ano, jasne to je. Vy, pokud nejste spolecensky neandrtalec, nemate absolutne zadne pravo komukoli doporucovat, aby mlcel. 
Pokud verejne pisete, muzete odezvy, ktere se vam nelibi, ignorovat, ale takovou infantilni drzost - nekoho predem umlcoval - kdy je  prekryto jiste dobre vychovani od pani matky a pana otce, nepochybne i zkusenost s komunistickym rezimem a dlouhodoby vnor do otevrene demokraticke spolecnosti, tu muze zpusobit pouze spatne skryvana nenavist a pohrdani. Tolik pravi moje zkusenost.
Nedelam si nadeje, ze byste to zkousel reflektovat, tak se snad priste pokuste odpovedet na ty vecne namitky k vasemu clanku v diskusi... Tesim se na obsahlou odpoved.
Vlastimil Obereigner 14.11.2005 19:31

Re: Re: Re: pane Obereignere

Milý pane, právo doporučovat mám, zrovna jako každý má právo mé doporučení nepřijmout. Snažil jsem se vysvětlit důvody mého doporučení. Mohl bych je ještě jednout a obsáhleji zopakovat, ale nevím aní, jestli toto ještě čtete a mám pochybnosti o tom, jestli byste jakékoliv "neandrtálcovo" vysvětlení přijal.
Ale - uznávám, že jsem to doporučení do článku neměl dát a vyslechnout znovu a znovu úlohu Boha i v tomto problému. Nevyhýbám se žádným "věcným" námitkám, žádnou jsem v diskusi nenašel. Nemám ale žádný argument proti odkazům na Písmo Svaté.
gringo 14.11.2005 19:40

Re: Re: Re: Re: pane Obereignere

Vasi nevychovanost uz dale komentovat nebudu.
V diskusi jsem uvedl konkretni pripadyv GB a NL, kde je podobna legislativa dale rozsirovana a (dle meho) zneuzivana. Pokud to pro vas neni namitka, tak se tim netrapte. Asi jste opravdu z jine planety...
Vlastimil Obereigner 14.11.2005 20:07

Re: Re: Re: Re: Re: pane Obereignere

Máte totální, absolutní pravdu! Taky to vzdávám.
Tana Zajicova 14.11.2005 0:26

Pane Obereigner

Mluvite z kazdeho koutku ust jinak. Z jednoho zadate aby se ti kteri s vami nesouhlasi diskuse disciplinovane neucastnili a z druheho posleze nemate problem prohlasit:
 
'A já se jich opravdu nebojím(argumentu), naopak bych je rád přivítal. Byl to hlavní důvod, proč jsem článeček napsal.'
 
A to srovnani s komunistickou bacharkou melo slouzit cemu? Vasi kultivovanosti, kterou ja nevlastnim, nebo oznameni, ze jste byl za komunismu pronasledovan. Jestli jste byl, tak to je mi lito. Co to ma co delat s timhle tematem je me zcela nejasne.
Vlastimil Obereigner 14.11.2005 4:06

Re: Pane Obereigner

Paní Zajícová, kde jste četla, že jsem Vás srovnával s komunistickou bachařkou? Přečtěte si to ještě jednou! Napsal jsem jasně, že váš způsob vyjadřování mi ji připomněl. ."..Obereigner, sberte si věci, pudete se mnou..." A nic jiného jsem tím nechtěl oznamovat. Co se týče mého doporučení, kdo by se měl, či neměl diskuse zúčastnit - možná, že jsem pochybil, ale myslel jsem, že musí být každému jasné, že "víru" nelze argumenty vyvracet  (a ani bych se o to nesnažil) a když se nad tím, o čem mluvíme, rozumný člověk zamyslí, čím vyvrátíte "argument"  - Bůh nám život dal, On jedíný má právo jej vzít vzít" ?
Vera 13.11.2005 23:51

Pani Zajicova

Prosim Vas, pokuste se mi odpovedet na velmi osobni otazku, bez ohledu na politicka presvedceni .  Predstavte si, ze jakymsi podivohodnym rizenim mate v supliku krabicku barbituratu a ja sedim u Vas v pokoji, v poslednich mesicich rakoviny.  Mama mi na ni umrela, mam dost jasnou predstavu. A ja, cely zivot zbabelec, bez dostatecne sily vzdorovat bolesti, Vas prosim o ty pilulky.  Opravdu mi poradite, abych vsedla do auta a rozjela to proti zdi? Nejak mi tahle predstava neodpovida obrazu, ktery jsem si o Vas doposavad udelala. Ale jiste mate pravo me poslat do haje.
Tana Zajicova 14.11.2005 0:38

Vero,

Moje maminka take zemrela na rakovinu, zila by pravdepodobne dele, ale socialisticke zdravotnictvi se moc nestaralo o preventivni medicinu. Ja bych Vam zadne pilulky nedala protoze bych se tak dopustila vrazdy. Skutecne si myslite, ze kazdy clovek ktery trpi chce spachat sebevrazdu? Bolest je dnes mozno dost efektivne kontrolovat. Ja jsem se jeden rok venovala postizenym lidem (pro katolickou organizaci). Podivala jsem se zblizka na utrpeni lidi, nekdy to bylo velice deprimujici. Vsichni ti kteri tak ci onak trpeli zivot prozivali intenzivne, tak jak jim bylo jejich kondici dovoleno. V pripade, kdy spolecnost prijme zakony, ktere daji moc jednem nad druhymi tihle mi 'mongoloidi', dospeli s chapanim petiletych deti, kteri me plakali v naruci, protoze si pro ne rodice neprijeli ani na vanoce, budou next: Joe, Tommy, Eve, Melinda.. a dalsi. 
Pani Zajicova 14.11.2005 2:20

Re: Vero,

Dekuji za odpoved,snazim se porozumet motivaci lidi pro ruzne nazory.  Pred nedavnem, v debate na stejne tema, tu kdosi vysvetloval, ze soucasti krestanskeho zivita musi byt i utrpeni.  Neni spravne se bolestem vyhybat, ci dokonce pomahat i jinym od bolesti.  Nejak se mi nezdalo, ze byste se s timto zduvodnenim zcela ztotoznovala.  Pokud je Vasi hlavni motivaci obava, ze tyto zakony budou zneuzity, pak chapu Vasi volbu mensiho zla.  Zda se mi, ze v debatach se lide osocuji z nejruznejsich podlosti, aniz by se kdy dopracovali ke skutecnym zakladnim rozporum.
Jestli se mylim, dekuji za uvedeni na spravnou miru.
Tana Zajicova 14.11.2005 13:58

Ano Vero

'Pokud je Vasi hlavni motivaci obava, ze tyto zakony budou zneuzity, pak chapu Vasi volbu mensiho zla.'
 
Tyhle zakony JSOU dnes zneuzivany. Takze obava je zcela na miste. Evropa s nimi zacala a Amerika nasleduje. Slabe a nevinne od starcu, deti po nemocne ma spolecnost chranit vsim, co je v jejich silach. Jsou to prave zakony, ktere stoji mezi lidmi a chaosem. Jejich korupce je zacatek zlovule jednech nad druhymi. Silnymi nad slabymi.
Intelektualni slepota proponentu prava lekaru umoznit nemocnym lidem zemrit na premisu milosrdenstvi lezi v lidske pyse. Pyse ktera si osobuje pravo rozhodovat o zivotech druhych. Pycha ktera se domniva, ze je schopna merit kvalitu lidskeho zivota a po uvazeni, ze je tento zivot kvalitativne bezcenny pustit mu jed zilou.
Ti kteri tyto postupy obhajuji a propaguji jsou poboureni oznacenim 'kvality' jejich myslenek za moralni idiotstvi. Znovu nastupuje na jeviste osobni pycha a jesitnost. Staci srovnat kvalitativne odsudek 'moralniho idiota' a propagaci a souhlas s odstaranovanim slabych a trpicich na zaklade jejich zivotnich sanci a zivotni kvality, kterou lide s moci zabijet urci na zaklade sveho vlastniho usudku (od lekaru po cleny rodiny).
Moralita o rozhodovani o zivote a smrti druhych musi byt s tohoto chapani odsranena. Stoji v ceste.
Vlastimil Obereigner 13.11.2005 19:14

Poznámka k diskutujícím

Potěšil mě zájem o tuto problematiku a těm, kteří se věcně zúčastnili - přijměte můj dík.
Někteří přehlédli odstaveček, ve kterém jsem doporučoval těm, kteří věří, že je na životní dráhu dostal Pánbůh, aby se diskuse disciplinovaně nezůčastnili, neboť se jich to netýká. Paní Zajícová, která se vždy presentovala jako dobrá křesťanka tuto poznámku přehlédla, i když, na druhé straně po jejím vystoupení se nabízí jistá pochybnost o tom, jestli jsou jí křesťanské prvky známé. Projevila se zde jako hulvát, s nadávkami od "morálních idiotů" až do používání jazyka komunistických bachařů. Připomnělo mi to bachařku, která mě vedla z vyšetřovací vazby na "příjem". Slyším to jak dnes, i když se to stalov roce 65: "Obereigner, seberte si věci, pudete se mnou!" Nebyla paní Zajícová náhodou v té době bachařkou v Hradci Králové?Ale asi je to jen určitá shoda ve vyjadřování. Kromě toho tato paní žádný argument do diskuse nepřinesla.
Tana Zajicova 13.11.2005 19:56

Pane Obereignere,

to je prave ten problem. Vy ' andele smtri' nejste schopni pripustit nesouhlas s vasim pocinanim. Proto doporucujete 'disciplinovanou neucast'. Z jake autority? Vase retorika ( komunismus tady, komunismus tamhle) je retorika cloveka bez fantazie a bez schopnosti obhajit cokoli co trdi. Vase vyvody jsou melke a neucinne. Obereignere vy jste jeden s tech co se desi smrti a nema ty streva se sam oddelat. Proto musi sebou ztahnout cely zbytek spolecnosti, aby tu svoji podelanost ospravedlnil.
Alex Juchelka 13.11.2005 20:23

Re: Pane Obereignere,

p. Zajícová, ale on se ten pacient v Oregonu oddělává sám. Lékař mu pouze barbituráty předepíše (viz má diskuse s p. Gringem níže)... Samozřejmě, ve Vašem pojetí by se mohl třeba zastřelit nebo se otrávit krysím jedem, ale ne každý je takový macho křesťan aby na to měl žaludek... Lidé v Oregonu si tento zákon zvolili referendem a jak jistě víte, Amerika je stále ještě více demokracií, než theokracií. BTW, proč nám někdy nepříjdete napsat něco na Vrbu - nemusíte diskutovat - napište třeba článek... ; ) Zdravím.
Tana Zajicova 13.11.2005 20:39

Alexi

macho si zamente za krestanske porozumeni sveta. Nebo take treba za lidskost. Rada nekrestanu, humanistu se s mym postojem shoduji. Neni nad federalismus, nicmene jak musite vedet, jestlize si to uzakoni jeden stat neznamena, ze se to nerozsiri do statu ostatnich. Proto je treba naprosto svobodne, otevrene diskuse. Pristup Obereignera 'put up and shut up' neni zpusob jakym to tu funguje. Jeho pozadavek 'disciplinovane neucasti' tak neuveritelne absurdni, ze si nedovedu predstavit jak tenhle clovek vubec premysli.
Alex Juchelka 13.11.2005 20:59

Re: Alexi

p. Zajícová, Kalifornie a Vermont již myslím podobné zákony zvažují, nebo zvažovaly (jednu dobu jsem to sledoval podrobněji). Nevidím na rozšíření takových myšlenek nic špatného. V USA jsou rozhodně v současnosti odpůrci svobodné diskuse náboženské síly - to zase musíte vědět Vy! Myslím, že v případě výroků, které p. Obereignerovi vyčítáte šlo spíše o 'you cannot have your cake and eat it too' než o 'put up or shut up'...
Tana Zajicova 13.11.2005 21:06

Alexi

To se dostavame na jiny stupen. Vy budete vzdycky tvrdit, ze se Staty blizi k theokracii a ja, ze Vas liberalismus Staty rozklada. Takze toho radeji nechme Vy a ja nemuzeme souhlasit. Presto nechapu proc jste tady vyklidil pole. Takze jestli tohle znamena Vas navrat. Vitejte!
Tana Zajicova 13.11.2005 21:15

Re: Alexi

'Nevidím na rozšíření takových myšlenek nic špatného.'
 
Abych byla Alexi konsistentni. Vy jste take moralni idiot
Alex Juchelka 13.11.2005 21:21

Re: Re: Alexi

Do I care? : ) Viz níže...
Tana Zajicova 13.11.2005 21:25

Re: Re: Re: Alexi

Of course not! Why should you!
Alex Juchelka 13.11.2005 21:19

Re: Alexi

Vyklidil jsem pole ze dvou důvodů - přestalo mě bavit nechat se zde konstantně urážet a nenacházel jsem zde žádného kvalitního oponenta, s nímž by se dalo třeba o Iráku ; ) diskutovat na úrovni (a to jsem již hodně slevil...). Momentálně nám neviditelní opraváři fušujou do Vrby, která byla/je proto nepřístupná, takže jsem na Psa na chvíli nakouk a euthanásii jsem se kdysi více zabýval... Nový systém Psa je pro mě navíc zřejmě v současnosti nepoužitelný, Safari na Macu nezobrazuje RT editor s ikonama, apd. a neformátuje správně obsah komentáře, takže bych musel otevřít opět Windows laptop a to se mi již snobsky nechce... ; ) BTW, já netvrdím, že se (Státy) blíží víc k theokracii, ale trendy a jisté síly, které by to uvítaly, zde nepochybně jsou. Když slyším lidi jako Pat Roberston, tak se musím mít napozoru... Podobné názory jsou naprosto neslučitelné se zdravým rozumem a normálně by se jim mohl člověk vysmát; co mrazí, byl počáteční úspěch těchto vrahů, ohánějících se biblí, v realizaci svých ďábelských plánů (viz naše politika na Středním východě, apd.)... Myslím, že už nám to opět otevřeli, takže zatím...
Tana Zajicova 13.11.2005 21:23

O.K.

Jenom k tomu Robertsonovi. Vy si myslite, ze ho nekdo se serioznich krestanu v Americe bere vazne? Prosim Vas vzdyt oni protestanti z jeho 'lesa' pestuji neposkvrnena telata k exportu do Israele, aby meli prisun pro pripadnou Apokalypsu. A Robertsonova politicka moc ( v minulosti mozna), ted minimalni. Akorat dela Americe mizernou povest. 
Alex Juchelka 13.11.2005 21:30

Re: O.K.

My nekřesťané ho vážně bereme - když pustí takového vola do televize, kdoví jak vypadají ti seriózní křesťané. Vy jste se zde rovněž dnes moc nevytáhla... Typická pravicová hysterie, když jí dojdou argumenty ; )
Vlastimil Obereigner 13.11.2005 22:13

Re: Re: O.K.

Děkuji pane Juchelko, ale je jasné, že s takovými, jako je paní Zajícová se diskutuje velmi těžko. Patří k těm, co se naučili psát, ale špatně číst. Nedostatek věcných argumentů proto nahrazují hrubostí a výmysly. Že jsem si osvojil právo zakazovat diskusi? Já jsem jen DOPORUČIL těm, kteří věří, že jen Bůh má právo život vzít, když nám ho dal, aby se diskuse nezúčastnili, protože se jich čem se jedná netýká. Já, jak jistě je každému jasně takto neuvažuji a dávám stoprocentní zásluhu na tom, že tu jsem svým rodičům a Bůh pro mně je jen předmětem pohádek a legend. A kde vzala, že se bojím smrti? Bojím se prý se sám " oddělat..."  Tím se u mně paní Zajícová opravdu dokonale a trvale " sama oddělala". Jistě jste shledal z její reakce, že žádný argument nepřednesla. A já se jich opravdu nebojím, naopak bych je rád přivítal. Byl to hlavní důvod, proč jsem článeček napsal.
G. Pasek 13.11.2005 22:35

Re: Re: Re: O.K.

Hele Obereignere, bez uz do haje s tvejma kecama.
Ty jsi odkojenej ze stejneho leveho cecku jako pomatenej Juchelka a Janecek.
Podle tebe ten, kdo mluvi "PRO" je inteligentni osvicenec a ten kdo mluvi "PROTI" je panbickar a ignorant. 
Sarka 14.11.2005 1:25

Pane Obereignere,

pani Zajicova mne rovnez naprosto sokovala svoji vulgaritou, aroganci a moralni nadrazenosti, neschopnosti cist ani poslouchat a svym hlubokym nepochopenim krestanskych principu. Nemohu rici ze se u mne "oddelala", ale mohu rici ze to je nekdo s kym nebudu mit nejmensiho zajmu diskutovat. O nicem.
Vlastimil Obereigner 14.11.2005 4:18

Re: Pane Obereignere,

Ani, paní Šárko, cítím to stejně, jako Vy. Použil jsem její formu - oddělala - nemusel jsem, ale opravdu s takovými se rozumně hovořit nedá. Škoda!
Asi to tady končí - mějte se moc hezky!
Jiri Janecek USA 13.11.2005 23:40

emoce, Buh, a demokracije

pravo jedince a statu na ukonceni zivota je velmi emocialni - jak nam p.Obereigner a Tana predvedli - bohuzel ani jeden to nedokazal slusne.
Buh stvoril cloveka nebo clovek Boha?
Nevidim ze by nejaky OR zakon narizoval krestanum aby jednali proti sve vire.
Naopak vidim vice a vice omezovani osobnich svobod Bushisty.
 
Jen pro Tanu - ze by byla krestanska amerika na tom moralne lepe nez ostatni?
fakta spise ukazuji opak.
“In general, higher rates of belief in and worship of a creator correlate with higher rates of homicide, juvenile and early adult mortality, STD infection rates, teen pregnancy and abortion in the prosperous democracies. “The United States is almost always the most dysfunctional of the developing democracies, sometimes spectacularly so.” Gregory Paul, the author of the study and a social scientist, used data from the International Social Survey Programme, Gallup and other research bodies to reach his conclusions.
Ten Míša 13.11.2005 18:37

NĚkdo Má Rád Holky, Někdo Má Rád Vdolky 1

Velice mě zaujao pojednání professora Gordon B.Bower , Standford University nazvaná Emotion and social Judgments   http://www.cognitivetherapy.com/bower.html