28.3.2024 | Svátek má Soňa


Diskuse k článku

SPOLEČNOST: Google není zázračný šém!

Stejně jako nám není nic platné USB plné dat, když v počítači chybí program, není nám nic platný Google, když jsme si nevytvořili v mozku síť synapsí, které s těmi daty budou schopné pracovat.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
J. Jurax 12.5.2015 0:48

Dobře napsáno

J. Kostelanský 11.5.2015 19:14

Tak. Tak.

Pred pár rokmi som pravidelne robil kurzy Wordu a Excelu pre rôzne skupiny ľudí - medzi nimi aj nezamestnaných stredoškolákov tesne po absolvovaní školy. A znalosti z matematiky boli katastrofálne. Vypočítať percentá vedel v tom lepšom prípade jeden z desiatich, polovica stredoškolákov ani nevedela, či percento je desatina, stotina alebo tisícina z celku. A len veľmi málo z nich vedelo rozdiel medzi hrubou a čistou mzdou...

Môj otec má ukončenú len základnú školu, ale z hlavy si vie vypočítať rozlohu pozemku či percentá. Bez kalkulačky si dokáže skontrolovať svoju výplatu. Súčasné školstvo je také "pokrokové", až z neho vychádzajú takmer analfabeti...

Až mám dojem, že je to zámer. Vychovávať masu ľudí, ktorí sa budú zaujímať len o zábavu, prácu a čo najrýchlejšie míňanie peňazí - najlepšie na pôžičku...

P. Kersch 11.5.2015 17:52

znalosti středoškoláků

Znalosti středoškoláků - teď nemám na mysli obory jako sex, zpěváci, střílečky a podobně - ale například právě z užité matematiky mají veliký rozptyl v míře jakosti i v kvantitě. Viz úroveň gymnázia Nový Porg.

M. Pivoda 11.5.2015 15:20

Matoucí nadpis (jinak užitečného) článku

Článek není o Googlu. A Google není "slavný", jak se nám v poslední větě sarkasticky sděluje autorka. Je to ale velmi významná IT organizace, zejména poté, co se ke Googlu podařilo zlanařit Ray Kurzweila. Již brzy (měřeno v letech, nikoliv dnech) se u Googlu projeví radikální zlepšení, podle toho, co sleduji na blogu Ray Kurzweila. Naše budoucnost bude podstatně (a protiintuitivně) jiná, než byla minulost.

Promyslet dobře to, co by se dnešní děti měly učit s ohledem na budoucí vývoj IT technologií, včetně Googlu, je velmi závažné téma, které bohužel nemohou rozhodnout české učitelky. Něco o tom vím. Před pár lety jsem se podílel jsem na sestavení učebního textu "Inovační gramotnost pro patnáctileté" - viz neaktualizovanou verzi zde: https://sites.google.com/site/inovacnigramotnost/.

Závěr k mému tématu: Naše učitelky určitě umí ve třídě učit, ale téměř jistě neví, co by se mělo učit, aby dnes jimi vyučované dovenosti a znalosti byly pro dnešní žáky použitelné i po dokončení jejich studia. Kdo strávil celý svůj život mezi lavicemi (učitelky), není nejkompetentnější určovat obsah studia.

Postřehy autorky jsou ale určitě užitečné.

J. Jurax 12.5.2015 0:53

Re: Matoucí nadpis (jinak užitečného) článku

No, trojčlenka a procenta se hodí vždycky, znát vzoreček pro výpočet plochy a obvodu kruhu taky nezaškodí, stejně jako že v zásuvce ve zdi nenaleznete plus a minus pól ... naopak vědět, co kdy napsal jaký veršotepec jsou vědomosti vskutku zbytné :-)

M. Pivoda 12.5.2015 11:02

Doplnění

Nejsme ve sporu.

V. Vaclavik 11.5.2015 11:40

Skola nema bavit

uceni ma bavit deti samo. Jenze my neumime ucit, neumeli to nasi ucitele a neumi to ani ti dnesni. Ucitel, ktery umel podat latku tak, aby zaky zajimala a proto meli sami zajem se ji ucit, byl vzdy vzacnosti. Biflovani je sice (mnohem a mnohem) lepsi, nez 'skola zabavou', ale resenim neni.

Rodice ve sve nevedomosti vzdy byli a jsou zabijaky mentalniho vyvoje svych potomku, jediny vyvojovy rozdil spociva v tom, ze se v tom zabijactvi generaci od generace zlepsuji. Vytvorili si k tomu socialisticky system spolecnosti a v nem socialisticky system skolstvi, zalozeny na nemotivaci vsech ke vsemu, protoze jinak to ve skolstvi povinnem a 'zadarmo' byt ani jinak nemuze.

V dospelem veku jsem cetl prirucku vzdelavani, uz si presne nepamatuji, ale myslim ze byla primo od Marie Montessori (v prekladu do Anglictiny) a mohl jsem jen litovat, ze v mem skolnim veku nic takoveho nebylo. Neni ale treba zoufat, procento deti, ze kterych neco nakonec prece jen je, vzdy bylo nutne velice nizke, a takovi jsou v zakladu samoukove, cimz se vymknou tomu nasemu zabijackemu vzdelavacimu systemu.

K. Janyška 11.5.2015 9:35

Google a vůbec všechno z IT jsou jen prostředky komunikace

a databanky lidských informací. Nic jiného. Žádný zázrak... Dzp.

A. Alda 11.5.2015 9:25

Máte sice naprostou pravdu,

ale je to houby platné. Na školách se dnes zakazuje učit, aby děti "netrpěly". Místo učení se dělají "projekty", spočívající ve vyhledávání informací na internetu, zaměřené obvykle na ideologickou masáž (multikulti, ekoblbnutí, homosexualismus apod.). Vyjmenovaná slova se neučí, básničky se neučí, násobilka se neučí...

V. Vaclavik 11.5.2015 12:54

Re: Máte sice naprostou pravdu,

Cviceni pameti me bylo blizke, ale ne ve forme basnicek, ty me nebavilo se ucit, asi protoze byvaly takove unyle, dnes bych rekl, pravdolaskovske. Ale silu pameti jsem objevil v uceni, kdy mistr nas nechal rano nastoupit a z predchoziho dne urceni tri z nas meli vystoupit z rady a z pameti prednest nejaky clanek (nebo jen cast kdyz byl delsi) z rannich novin, tedy z Rudeho prava. Vlastne si nejsem jisty, jestli cilem byla osveta, nebo cviceni pameti, nejspis oboji. Nas mistr byl stary, aspon sedmdesat nebo vice let, a byl ze 'stare skoly', mel komunisticke idealy za vlastni, opravdu tem idejim veril a kdyz nam nekdy neco cetl z projevu z toho RP tak dokonce slzel dojetim. Ale na cviceni pameti bylo to uceni nazpamet, pekne poranu, jako jarni dest na travu.

Dovedl jsem tu schopnost k idealu, kdy jsem se o prestavce naucil nazpamet treba i nekolik stranek textu a v hodine jsem to umel odvrcet a dokonce me nevadilo ani nejake to preruseni toku prednaseni. Stalo se, ze me ucitel technickeho kresleni v lavici postavil, abych neco rekl o latce probirane predesly den, coz jsme meli z tabule opsane v sesitech, a ja mu to rikal presne jak jsem to mel opsane, nacez on k me lavici nahle nekolika priskoky se dostal a zkoumal zdali nemam sesit nekde pod jeho zornym polem otevreny a ctu z neho... velice jsem se takto ve skole pak zabavoval. A i kdyz me to nazpamet naucene zahy vypadlo z pameti, ty nektere uzitecne veci me z toho navrceneho v hlave presto tak nejak zustavaly. Je to asi tak, jako kdyz si napsete 'tahak', tak ho pak vlastne ani nepotrebujete.

P. Švejnoch 11.5.2015 14:05

Re: Máte sice naprostou pravdu,

No, škoda, že Vám z toho memorování v hlavě neulpělo také správné používání "mi, mě, mne, mně".

Cvičení paměti je O.K., ovšem nejsem si jist jednak Vámi zmiňovanou schopností "za přestávku se naučit nazpaměť několik stránek textu", a druhak - memorování je pro některé učivo úplně k ničemu - a řekl bych, že TK je zrovna ten případ.

R. Langer 11.5.2015 15:04

Re: Máte sice naprostou pravdu,

No tak třeba mně také zamlada nedělalo problém o přestávce nabiflovat pár stran textu, abych to po dvou dnech v klidu zapomněl. A nakonec jsem se naučil i to mně, mě. Ale ona je to spíše vrozená vlastnost jednotlivce, co se dá rozvíjet, než nějaká spolehlivá obecná metoda... :-)

J. Anděl 11.5.2015 19:26

Re: Máte sice naprostou pravdu,

Básničky byly pravdoláskové :-). Hezky řečeno. Je to nejlepší nepřímá definice pravdolásky, co znám.. Nazval bych to provokativně uměním hledat poetiku v každodennosti. V kontrastu k vražedné racionálitě ;-) ani by mě nepřekvapilo, kdyby s tou definicí souhlasil i pan Klaus. Tedy až na nepěkné slůvko vražedné.

P. Lenc 11.5.2015 8:16

Ano,

přesné.Svého času jsem si dovolil napsat o maturantech, kteří nezvládají násobilku.Reakce některých diskutujících byla opravdu "výživná".Jenom jsem si říkal co budou dělat naše tolik "přetěžované" děti, pokud dojde k delšímu výpadku energií a počítačových sítí.Doufám, že se toho nedožiji, protože ta "legrace" povede naši civilizaci do pekla.

R. Langer 11.5.2015 15:09

Re: Ano,

Ano, všiml jsem si, že spousta lidí dnes nezvládá ani trojčlenku. Ovšem pro pořádek musím uvést, že ač se to zdá neuvěřitelné, tak ji nezvládala ani naše učitelka matematiky v 5. třídě na základní škole před 35 lety. Ale ta byla fakt úplně blbá a dlouho tam naštěstí nevydržela. ;-)

Š. Matyášová 11.5.2015 7:11

do kamene tesat Rputinko...

a tohle by měli číst v každé školní třídě od II. stupně výše...takže i všichni na SŠ a možná i na VŠ....a hlavně by si to měli přečíst rodiče!!!!

Š. Matyášová 11.5.2015 7:12

Re: do kamene tesat Rputinko...

a možná denně...

A. Alda 11.5.2015 9:31

Ne ne...

Ten problém začíná už na základním stupni. Už tam se učitelům zakazuje, aby nutili děti memorovat. A tak z prvního stupně odcházejí bez znalosti tvrdých, měkkých a obojetných souhlásek, bez znalosti vyjmenovaných slov, bez znalosti malé násobilky, bez znalosti zlomků...

I. Dekyský 11.5.2015 1:32

Problém je v tom,

že tohle žádnému blbému facebookovskému zvířátku stejně nevysvětlíte...

Š. Matyášová 11.5.2015 7:25

Re: Problém je v tom,

autorka, která se sem nedostane Vám přes prostředníka posílá odpověď:

Na to právě chybí ty synapse!

M. Polláková 11.5.2015 8:14

Re: Problém je v tom,

Proč bych se to měla učit ... vždyť je to na netu!  Věta studentky střední školy. Vysvětlení vůbec nepochopila,že nedokáže bez vzdělání posoudit, co na tom netu čte.Studenti na střední škole dnes velmi často nedokáží pochopit při čtení text. Přepočítat váhu jednotlivých přísad z receptury na 100 kg na recepturu 30kg .. velký problém.

A. Alda 11.5.2015 9:35

Re: Problém je v tom,

Vrcholem hrůzy je, když student střední školy ve třetím ročníku napíše pyvo a diví se, že je to špatně. Přitom to denně chlemtá a má správnou podobu denně na očích!