29.3.2024 | Svátek má Taťána


Diskuse k článku

SPOLEČNOST: Extrémní polohy řešení tzv. romské problematiky

Následující článek není bezprostřední reakcí na současnou situaci na Šluknovsku, byl v hlavních rysech dokončen již na jaře tohoto roku a je výsledkem úvah nad problematikou česko-romských vztahů, které jsou založeny na mé desetileté zkušenosti práce v romské sociálně vyloučené komunitě v Brně. Některé myšlenky zde publikované již byly publikovány v mé bakalářské práci na FSS MU již v roce 2009 [1].

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
P. Maleček 15.10.2011 7:04

Re: proč tak složitě

Bohužel právě ta teorie říká, že praktická realizace je za stávající společnské samodestrukce nemožná. Lze to jen částečně řešit tam, kde moudré radnice znemožnily nezvladatelnou, ošklivě řečeno koncentraci Romů a své Romy přes jejich předáky sevřely do povinností majority. Pokud vím, jediná možnost, kde to lze spatřit je Český Krumlov. Takže doporučuji zajeďte se tam podívat. Ale vzhledem k tomu, že převýchova nezvladatelných jedinců z romské komunity se tam už léta odehrává v hlubokých, zvukově izolovaných ( aby ten řev při několikaminutové lekci převýchovy nebyl slyšet ven)sklepeních místních středověkých domů a to samotnými romskými předáky, mám obavy, že se ta místní metodika do vládních materiálů o integraci romské komunity asi nedostene.

Takže nezbývá než čekat až Evropu ovládne islám. Díky práci všech evropských politiků to nebude dlouho trvat. Islám má jednu nepopiratelnou výhodu. Nežvaní ale koná. Už brzy to ucítíme všichni, Romové zvlášť. Bohužel pro nás i pro ně.

J. Kosinka 13.10.2011 23:03

Re: pro paní Václavíkovou

Ano, tak nějak by se to taky dalo říci, i když ten problém je samozřejmě mnohem složitější. Co se týká otázky podpory porodnosti, myslím si, že by se to dalo řešit nahrazením přímých plateb daňovými úlevami pro rodiče a zavedením jejich společného zdanění. To znamená, že by byli zvýhodňováni jen ti rodiče, kde alespoň jeden z nich pracuje. Takových dílčích opatření by se dalo udělat více. Některá další opatření - zaměřená na vzdělávání dětí z těchto komunit - jsem uváděl např. v bakalářské práci, na kterou v článku odkazuji. Pokud jde o případná pokračování, nechávám to zatím otevřené.

                              S pozdravem a přáním všeho dobrého. Kosinka

J. Václavíková 13.10.2011 14:44

Re: pro paní Heidlerovou - body řešení

Pane Kosinko, jak já to vidím, praktické řešení právního rámce naráží na nemožnost vyčlenit v našem zákoníku zvlášť jakoukoliv skupinu, takže nelze stanovit podmínky jiné, než jaké má ostatní většinová společnost. Jde tedy o lavírování mezi snahou zabránit zneužívání dávek a obavou z podvázání podpory porodnosti. Nemáte v úmyslu uveřejnit pokračování s nástinem řešení?

J. Václavíková 13.10.2011 12:11

Re: proč tak složitě

Teorie pěkná. Jak si představujete praktickou realizaci?

J. Kosinka 13.10.2011 10:08

Re: pro paní Heidlerovou - body řešení

Vážená paní,

asi opravdu si nebudeme rozumět - je mi líto, ale pracovní tábory ani vysídlování nepovažuji za možné ani správné! Když jsem psal o celospolečensky přijatelném řešení, měl jsem na mysli celou společnost, ne jen majoritu. A co se týká počtů Romů/Cikánů ty jsou samozřejmě známy. To, že to nevíte vy, je druhá věc. Vy toho zřejmě ale nevíte víc, když jste schopná psát o táborech a vysídlování.

                                                                              S pozdravem Kosinka

J. Kosinka 13.10.2011 10:05

pro paní Heidlerovou

Vážená paní,

asi opravdu si nebudeme rozumět - je mi líto, ale pracovní tábory ani vysídlování nepovažuji za možné ani správné! Když jsem psal o celospolečensky přijatelném řešení, měl jsem na mysli celou společnost, ne jen majoritu. A co se týká počtů Romů/Cikánů ty jsou samozřejmě známy. To, že to nevíte vy, je druhá věc. Vy toho zřejmě ale nevíte víc, když jste schopná psát o táborech a vysídlování.

                                                                              S pozdravem Kosinka

V. Heidlerová 13.10.2011 9:43

Re: pro paní Heidlerovou - body řešení

Promiňte, ale jak chceme něco řešit, když nemáme spočítané obyvatelstvo cigánského etnika? Já nevím, kolik jich doopravdy žije v ČR a vydávat je za Čechy mi připadá podivné. Neznají jazyk, neví nic o historii a politickém uspořádání stát, nechtějí se vzdělávat. Snažila jsem se doučovat cigána, chachaááááááá. Jediné řešení je: spočítat toto etniku, ty bez občanství dopravit do země původu, pro usedlé nevzdělané uspořádat kurs češtiny a reálií této země. Dále složení slibu věrnosti před státní správou. Jako v Americe. Kdo se nezačlení, ztratí nebo nezíská občanství ani žádné výhody z toho plynoucí. Založit střediska(tábory) pro živly práce se štítící a osoby potulné (1. republika). Tam dát možnost vyučit se řemeslům. dovzdělat se atd. Žádní romové, ale cigáni. Je to běh na dlouhý čas. Nazdar. Ovšem bez represí a tvrdých nesmlouvavých opatření okamžitě nastartatovaných se kupředu nehneme. Všichni víme, že něco se musí stát - a není to už jen o slovech a rozborech politologů a sociologů. Nazdar 

P. Maleček 13.10.2011 8:22

proč tak složitě

Uf. Nedokázal jsem to celé přečíst až do konce. Takže to skusím jednoduše.Předem říkám, že vím a souhlasím s tím, že se to netýká cca 15% tzv. Romů.

Základní kulturní a civizační rozdíl mezi západní civilizací a Romy je to, že Romové neprošli krutou civilaziční zkušeností zvanou zemědělství. Jsou to prapřírodní sběrači. Jdou světem a živí se tím, že sbírají produkty přírody a produkty zemědělských civilizací. Vrcholem je sběr sociálních dávek. Takové štěstí nikdy jejich předkové neměli.

Ke sběračství komunita nepotřebuje žádné vzdělání, žádné přemýšlení dopředu - plánování, žádné nástroje a přemýšlení o jejich vylepšování, nemusí tvrdě pracovat, nemusí stavět objekty pro zachování úrody a její postupné využití s tím, že musí zbýt na jarní zasetí. Nepotřebuje dělbu práce, nepotřebuje složité sociální a společenské struktury. Všechno co najdou okamžitě zkonzumují.A pak zpívají a tančí. Dobře to znají jejich zoufalí sousedi, kteří ráno musí vstávat a makat.

Mám psát dál? To je ten základní rozdíl. To je to, co jasně říká, že nejde jednorázově včlenit Romy do západní - zemědělské civilizace. A také říká co stím. Sběrači bez omezení sbírající v zemědělské společnosti tuto společnost dříve či později rozvrátí. Proto byli Romové vyháněni odevšad kam vstoupili. Až našli ráj na zemi - křesťanskou zemědělskou civilizaci s její povinnou péčí o chudé. Nebudou li Romové pevně svázáni povinnostmi zemědělce, který svou obživu získal jen svou prací a ne milodary, dnes sociálníni dávkami nikdy se nezmění a nikdy se nepřizpůsobí. Není jiné řešení než je tvrdě civilizovat povinnostmi zemědělce, který když nezaseje, nesklidí a úrodu hned zkonzumuje a nenechá si část na zasetí, tak vymře hlady. Je to kruté ale není jiné cesty. Druhá varianta je, že Romové zkonzumují úrodu změdělců a pak i je samotné. To je chod světa, to je boží rozhodnutí.

A multikulti pomatenci můžou ječet jak chtějí. Budou sežráni první. Taky už neumějí tvrdě makat.

J. Václavíková 13.10.2011 0:20

Pane Kosinko,

jedná se bezesporu o zajímavý pohled na tuto problematiku, mohl byste možná příště věnovat článek ještě konkrétním opatřením, jaká byste navrhoval. Respektive je rozvést.

J. Kosinka 12.10.2011 23:13

Re: A co byste chtěla ?

Děkuju pane Urbane. S pozdravem a přáním všeho dobrého Kosinka

J. Kosinka 12.10.2011 23:12

pro paní Heidlerovou - body řešení

Za prvé je třeba si přiznat, že máme problém a situace se zhoršuje. Za druhé umožnit těm z Romů, kteří se chtějí (ale opravdu) zapojit, rovné podmínky, respektive přiměřené společenské ocenění, nicméně bez afirmativní akce. Pokud se Romové zapojí, pak je samozřejmě možné problém řešit standardně pro západní společnost: Buď na základě občanského principu bez ohledu na barvu pleti, nebo na základě práv národnostních menšin, aby si jakožto národ vydobyli i menšinová práva, a je jenom chybou Čechů, že doplácejí na naprosto katastrofální míru porodnosti, pokud by té nebylo, nebyl by zde zmiňovaný problém ve skutečnosti vůbec rizikem. Za třetí: ti, kteří koncept západní společnosti způsobem svého života (nikoliv verbálně) odmítnou, prostě nemohou aspirovat na životní úroveň západní společnosti, protože ta je inherentně spojena s určitými hodnotami a vzorci chování (které ale bohužel tato společnost opouští, což je ale již jiné téma). Za čtvrté by sociální práce měla akcentovat přímou práci v terénu, ne v kancelářích, v maximální možné míře odbourat byrokratizaci – což je i otázka tzv. standardů sociálních služeb dle zákona o sociálních službách atd. Za páté je třeba zajistit důsledný výkon již stávajících právních předpisů – na prvním místě zachovávání povinné školní docházky dětí ze sociálně vyloučených komunit – a důsledné ukládání a výkon sankcí za jejích nedodržování, včetně vymahatelnosti sankcí za přestupky i u lidí odkázaných na sociální dávky.

 

                

J. Kosinka 12.10.2011 23:09

Re: pro pana Eliáše a paní Heidlerovou

Vážený pane,

děkuji za Vaši reakci i čas, který jste přečtení článku věnovali. Chápu, že text je, vzhledem k formátu novinového článku, hodně dlouhý. Téma je však značně komplikované, jedná se o multifaktoriální a víceúrovňový problém, a proto jsem se chtěl vyvarovat zjednodušování na jednu nebo druhou stranu, které dle mého přesvědčení právě souvisí s nebezpečím politizace celého problému. Takové zjednodušování by mi bylo jistě zase jinými čtenáři vyčítáno (a právem). I tak jsem musel původní podstatně delší text pro NP zkrátit, proto z článku vypadl nástin pokusu o výčet bodů nutných opatření (po kterých volá paní Heidlerová), ale ponechal jsem tam jen ony tři základní obecné předpoklady pro úspěšné řešení problému. Původní výčet uvedu z důvodu omezené možné délky tohoto komentáře v další reakci.

S pozdravem a přáním všeho dobrého Kosinka

J. Ráž 12.10.2011 20:36

Je legrace

pozorovat, jak to v Evropě funguje. I v tak relativně konzervativní zemi, jako Britanie se multikulturně zbláznili. Například se nesmí používat při označování dávného letopočtu upřesňující dovětek "před Kristem" aby se to prý nedotklo muslimů, a kočovným Cikánům a Sintům se zase přestala týkat povinnost povinné školní docházky, s odůvodněním, že jejich děti nikdo nemůže nutit aby se naučili anglicky, protože by tím prý ztratili svou etnickou identitu.

To není citát z humoristického časopisu nebo ze zpráv "Rádia Jerevan"...je to odposloucháno z BBC.

P. Urban 12.10.2011 14:51

Každý by to na desetinu zkrátit nedokázal

Tedy minimálně já ne.

Ledaže bych nějakou tu myšlenku vypustil nebo ji pouze zmínil, aniž by bylo zřejmé, o co jde.

P. Urban 12.10.2011 14:49

A co byste chtěla ?

Autor píše o potřebě sociální práce v terénu, o potřebě měřit všem stejným metrem a potřebě integrace, která znamená do značné míry asimilaci (i když ji přímo nezmiňuje.) Víc se toho na této úrovni napsat nedá, protože univerzální řešení neexistuje. I když si to někteří z těch, které Petr Kosinka kritizuje, myslí.

P. Urban 12.10.2011 14:45

Přečtěte si to pořádně

než se začnete vlamovat do otevřených dveří. Vždyť právě o tomhle - o potřebě stejného metru - autor píše !

V. Heidlerová 12.10.2011 14:15

Re: Umění vyjádřit myšlenky

Článek jsem také zcela nepochopila, přestalo mne čtení  bavit. Je to pořád dokola. Co by autor článku konkretně navrhl jako řešení? Řešení přijatelné pro celou společnost, nebo jak to napsal, mně absolutně nic neříká, nevím, co pod tím představit. Já chci slyšet konkretní postupy - dnes bohužel ing. Nečas mluvil v obvyklém stylu, podpora školství, začleňování cigánů do normálného života, práce  - jejda, to bude stát peněz a za 5 let bude výsledek stejný. Jenže to už budeme mít domobrany.

J. Novotný 12.10.2011 12:40

vývoj

živočišné druhy které se nepřízpůsobily změnám klimatu (pokud nebyly vyhubeny)nepřežily........klima se jistě nebude přizpůsobovat nepřispůsobilým.s tím se nedá nic dělat

F. Eliáš 12.10.2011 10:08

Umění vyjádřit myšlenky

Lidé by se měli naučit vyjadřovat svoje myšlenky stručně a výstižně. Čím stručnější, tím lepší. Že by každý z vás dokázal zkrátit článeček na desetinu místa, aniž by některá autorova myšlenka chyběla? Že by se měl autor naučit používat česká slova?

F. Pavlis 12.10.2011 9:30

Řešení

v politickém systému, který vládne socialistické Evropě neexistuje. Kdo se zmiňovanou komunitou má celoživotní zkušenosti, ten ví, že věcná analysa není problémem. Pouze ochota ji akceptovat. Dokud budou lidé kolem ochránců lidských práv politicky mocní, budou ostatní nést břemeno nepřizpůsobivých nadále. Pokud nastane změna myšlení, a nebude to asi zítra, zůstane otázkou jak zajistit pro jinou kulturní skupinu relativně slušný život uprostřed majority,aniž by na ní parazitovala a ohrožovala ji. Nicméně je také  nekulturní minoritou ve smyslu neřádu, který kolem sebe pěstuje.  Každé židovské gheto mělo svou kulturu a náboženství a panoval v něm řád. Bylo však  na noc uzavřeno a izolováno od ostatní společnosti. Něco takového pro gheta romská zkuste udělat. V případě židovské kultury to bylo a zůstává hanbou křesťanské majority. V případě sekulárního státu není jiné východisko téměř myslitelné. Nicméně, trvale se tvrdí, že zvyknout si musí většina.

J. Kosinka 12.10.2011 9:08

Pane Veselý

Pane Veselý zdravím Vás a děkuji za Váš příspěvek, jen bych Vás chtěl poprosit, abyste si můj článek přečetl pozorně. Jasně píšu: "...A je třeba pravdivě uvést, že hlavní bariéry nejsou pouze – a zřejmě ani primárně – ze strany majoritní společnosti, nýbrž naopak jsou spíše inherentní vlastností samotné tradiční romské komunity a kultury v ní tradované...". Čili  ta Vaše poznámka o vyloučenosti mi příjde trošku nadbytečná. Z celého textu vyplývá, že se jedná o objektivní nekompatibilitu, že faktory působící k vyloučení jsou na obou stranách, avšak primárně vidím zdroj viz věta výše v uvozovkách. Ale jinak děkuji za Váš čas. S pozdravem Kosinka

J. Veselý 12.10.2011 8:55

No jo

Píšete o sociálně vyloučené skupině. Kdo je podle Vás vyloučil? My? Vylučují se sami svým chováním. přál bych Vá mne práci s nimi ale soužití každodenní vedle takových sousedů. A co pro zařazení do společnosti dělají jejich předáci, jejich jak dole někdo píše "integrovaní"? Začněme všichni ale opravdu všichni brát stejný metr bez ohledu na barvu pleti, kradeš tak šup za katr. Rveš se v opilosti? To samé. To je jediná cesta.

R. Sedláček 12.10.2011 7:13

Re: Díky za názory

Nepřizpůsobiví

J. Ráž 12.10.2011 1:01

Díky za názory

Problémem je, že objektivně a se znalosti věci vedená diskuze je možná jen a pouze prostřednictvím blogu na nezávislém serveru.Dokud nebude prolomeno tabu o nezačlenitelnosti většiny tohoto etnika do standardů majority, nepohneme se z místa při řešení tak zvaně "Romského problému".

Jeden můj přítel, integrovaný Rom, vyslovil názor, že Cikány by měli být pro rozlišení označováni nepřízpusobiví kočovníci, kteří se do Česka přistěhovali po roce 1992 ze Slovenska, Maďarska a Rumunska kvůli naši velmi štědré sociální politice a jako Romové by měli být označováni pouze integrovaní příslušníci tohoto etnika. Alespoň se prý bude vědět v souvislosti s pácháním trestné činnosti o koho jde a přestanou se házet všichni "Romáci" do jednoho pytle. To si opravdu ti integrovaní nezaslouží.

Mám zprávy, že se chystá velké shromáždění tradičních Romských rodin, většinou integrovaných, na kterém se má sjednotit jak dál s kočovníky. Obávám se však že pseudohumanisté, kteří si z Romského problému udělali politický kšeft jako pan Kocáb, nebo úřednickou trafiku, popřípadě jen dálnici pro státní peníze, jako si to zařídili předáci všelijakých organizací pro začleňování a pod. tuto iniciativu odmítnou a naši politicky korektní novináři to budou ignorovat.

Mimochodem: V současné, rozšířené Evropské unii představují Romové největší etnickou menšinovou skupinu - počtem zhruba pět milionů lidí, odlišnou svými projevy způsobu života a se standardy tradiční Evropské civilizace neslučitelnou hodnotovou orientací.Takže je nutné se zamyslet co dál. Akademické a kavárenské teoretizování problému neznalých intelektuálů jen prohloubí vzájemné nepochopení.