20.4.2024 | Svátek má Marcela


Diskuse k článku

SPOLEČNOST: Doučování pro klimatické záškoláky (6)

Environmentalistické hnutí, jehož je stávková iniciativa studentů součástí a podmnožinou, je jen velmi účinným pokračováním nekonečné snahy kolektivistů a socialistů všech možných barev podkopat lidskou svobodu a jedinečnost.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
M. Pivoda 30.8.2019 20:49

Doučování pro záškoláka Záloma

https://www.youtube.com/watch?time_continue=112&v=itbwXMMkBQw

Švýcarská společnost Energy Vault přišla s originálním řešením, jak ukládat elektřinu z větrných a solárních elektráren. Jde o obří věž z betonových závaží a jeřáby, mechanismus se podobá vodním přečerpávacím elektrárnám. ... Věž z betonových závaží je 150 metrů vysoká, tedy asi jako 35patrový mrakodrap. Skládá se z velkého počtu mnohatunových betonových závaží. Když jedou připojené solární nebo větrné elektrárny na plný výkon, zvedají jeřáby betonové bloky nahoru. V noci, když slunce nesvítí, pak bloky pomalu spouští dolů a ty vlastní vahou vyrábějí elektřinu.

M. Pivoda 30.8.2019 21:01

Re: Doučování pro záškoláka Záloma

Solární střechy by v celé EU mohly ročně vyrobit 680 terawatthodin čisté elektřiny, tedy zhruba 25 % současné spotřeby v Evropě. Výroba ve všech solárních panelech na evropských střechách by tak překračovala 80 % produkce veškeré jaderné elektřiny v EU.

Z pohledu technického potenciálu solární energetiky v jednotlivých státech EU vede Francie. Ta by mohla podle studie vyrábět jen pomocí solárních střech okolo 125 tisíc gigawatthodin ročně (GWh/r). Následuje Německo s více než 100 tisíci GWh/r a Itálie se zhruba 90 tisíci GWh/r. Pro Česko kalkulují výsledky studie s přibližně 15 tisíci GWh/r. Experti tedy jen na střechách budov vidí pro ČR více než dvojnásobný potenciál současné produkce všech fotovoltaických elektráren u nás.

Nejrychlejší návratnost mají podle studie systémy v Německu, Francii, Itálii, Španělsku, což je dáno tamními maloobchodními cenami elektřiny. V dalších státech, mezi které patří také Česká republika, Maďarsko, Bulharsko, Lotyšsko a Estonsko, pak vychází delší návratnost a k využití technického potenciálu musí být zvoleny vhodné podpůrné mechanismy.

L. Novák 30.8.2019 23:48

Re: Doučování pro záškoláka Záloma

Fantasmagorie komunisty Pivody...

M. Pivoda 30.8.2019 18:01

Blíž k tobě blíž, Bože můj!

Poslední věta: "... Máme totiž jen dvě možnosti: buď využívat planetu Zemi, nebo zemřít."

V podstatě souhlas s poslední větou, ale s dovětkem, že autor článku má k úmrtí mnohem blíže, než má dnešní protestující mladá generace, které leží na srdci budoucí osud planety Země.

L. Novák 30.8.2019 19:59

Re: Blíž k tobě blíž, Bože můj!

Zase kecy...

Neprotestuje "mladá generace", ale omezené množství jedinců zasažených zeleným výplachem mozků, neschopných posoudit, o co se vlastně jedná.

M. Pivoda 30.8.2019 17:52

Až tyto proklamace o vědě odsouhlasí klub Sysifos

"Přitom je zřejmé, že o Zemi, o klima, o přírodu zde vůbec nejde. Vědecká fakta však mluví jasně. ..."

T. Hraj 30.8.2019 14:00

Ayn Rand něco chybí

Celkem souhlas, až na tu Ayn Rand. Její filosofická škola mi přijde taková toporná. Neumím to asi dobře vystihnout, ale cítím z ní určitý cynismus. Ne proto, že egoismus je podle ní jedinou správnou motivací (domyšleno do důsledku to celkem dává smysl a je to také hlavní odpovědí na rádobyaltruistickou ideologii levice). Ale spíš tím, že je jaksi... hotová. "Axiom je toto, všechno ostatní je jenom derivát". Není tu dále žádná záhada, paradox, dilema a tedy ani zajímavá otázka. Nic transcendentálního. Filosofii máme vyřešenou, teď ji jen implementovat.

Tane mi při tom na mysli jedna definice zla, kterou zmiňuje J.Peterson (má ji tuším od Milla):

"Evil is a force which thinks its knowledge is perfect. The moment it makes this claim it exists in a place indistinguishable from hell."

F. Vrbenská 30.8.2019 11:54

Pane Rado

Děkuji Vám, Vaše komentáře a informace jsou osvěžením v bažině intelektuálního zatemnění, do níž se mi ani nechce aktivně vstupovat. Nemám však na Vás jiný kontakt. Máte mé uznání za odvahu, vzdělanost a vytrvalost. Osoby jako Zálom nebo Kremlík, kteří si hrají se slovy a grafy a nenapadne je podívat se kolem sebe. Nechci podléhat klimatické hysterii, ale sleduji svět, což dnes každému dovolí internet i rozhovory s lidmi, kteří přemýšlejí (vůbec na to nemusejí mít akademické vzdělání) nebo se vypraví za hranice Česka a nemíří jenom na pláž do center metropolí. Soudnému člověku neunikne, že klima se výrazně mění. Pokud pošetilec pochybuje, že je to zásluhou člověka, ať si jen porovná, kolik přibylo lidí, techniky, megapolí, jak se zvětšila doprava co do počtu prostředků a cestujících, jak transformovalo zemědělství a průmysl atd. Kolik ubylo vodních ploch a toků, kolik zmizelo lesů Jihovýchodní Asie, Afrika, Jižní Amerika, Sibiř. Nemluvě o znečištění vzduchu (polutanty a volné radikály), vod a země, orné půdy především (kolik bonitní země jsme zastavěli jen u nás v Česku :-( ), dopadech nadměrného používání hnojiv a rozmařilého zacházení s plasty. Nemůžeme si představovat, že budeme užívat nějaký prostor, čmárat po stěnách, trhat parkety, házet odpadky do kouta a pak se podivíme, že by měl být jiný než na začátku, že nám v něm už není dobře.

Tuším ale, že na změnu je pozdě (pro většinu živočichů a rostlin už není naděje), že ji nedokážeme realizovat dostatečně rychle. Nejde přece jen o otázku energií, ale celého našeho přístupu k Zemi. Když slyším a čtu, že "nemáme bojovat proti oteplování, ale přizpůsobit se", ptám se v duchu, jak - jakými reálnými a pružně uskutečnitelnými metodami a technologiemi? Máme vědeckotechnické nástroje, ale ani se neshodneme, které a jak jsou účinné...

V. Kain 30.8.2019 13:14

Re: Pane Rado

Zapoměl jste na něco velmi důležitého a to je přemnožení homo sapiens.Víme v kterých zemí se nekontrolovatelně množí.Proti tomu by se mělo bojovat.

P. Rada 30.8.2019 13:26

Re: Pane Rado

Projděte si metabolickou teorii biologie. Je to jeden s důvodů proč celý rozvinutý světpopulačně stagnuje. Možná pak porozůmíte tomu, že i lidé jsou součástí života - jen své podstatě mnohdy nerozumí.

https://vesmir.cz/cz/casopis/archiv-casopisu/2004/cislo-9/metabolicka-teorie-biologie-aneb-nova-teorie-vseho-ziveho.html

P. Rada 30.8.2019 13:22

Re: Paní Vrbenská

Děkuji Vám za pochvalu. Vedle plivanců které na tomto foru dominují to potěší zvlášt. Ano jde o veliký problém - nemusí být ale nevyhnutelně pozdě. Je přitom velmi zajímavé, že už naši dávní předkové vypalováním lesů a zakládáním rýžovišt před zhruba 5tisíci let nevědomky vykompenzovali vliv Milankovičovi precese a navodili tak enormě vyrovnaný a dlouhý interglaciál který umožnil další rozvoj biosféra spolu s člověkem. K tomu tehdá postačil vzestup koncentrace CO2 zhruba z 260 na 280ppm. Poslední století ale masivní využívání fosilů navodilo něco dokonce geohistoricky mimořádného na což pochopitelně lidská zkušenost vůbec nestačí a tak mnozí prostě nevěří a pohodlní věřit nechtějí. Objevují se ale i některé pozitivní nápady.

https://palladiummag.com/2019/01/28/ancient-upheavals-show-how-to-geoengineer-a-stable-climate/

Geoinženýring je právě jedním z nich. Když už jsme rodnou planetu zprvu nechtěně, později neuvědoměle a dnes krajně nerozumě poznamenali, zřejmě bude muset být náprava podobně radikální. Zas ale platí, že ji nikdo nikdy v praxi dostatečně neodzkoušel a tak nemáme jistoty a také proto váháme. Ani planetární život obecně ale nemá šanci na velmi dlouhodobý únik před nutně se pozvolna rozpínajícím slunečním kotoučem který dokonce jeho neživý základ za miliardy let nutně zničí. Lidé jakkoli jsou dnes už spíše jak symbiotickou naopak parazitickou až nekrofilní částí - přesto představují svými mimořádnými schopnostmi naději i pro daleko širší spektrum života.

Vedle takovýchto geoinženýrských aktivit i zásadního snížení emisí CO2 bude ale muset peo udržení civilizace nastoupit výrazná celospolečenská změna. Gréta a její nekonvenčnst rovněž mohou být o naději. Dosavadní extenzivní rozvoj je jak fyzikálně neudržitelný tak nakonec nemá ani biologickou obdobu. Ekonomiku musí změny převést na udržitelnou. Lidskou bytost to nabytím smyslu života ale může výrazně posílit.

http://denikreferendum.cz/clanek/28295-je-cas-ukoncit-zavislost-evropy-na-rustu

L. Novák 30.8.2019 20:06

Re: zelený magor Rada

Dobrý příklad šíleného zeleného komunisty: MaŠíBl "Rada"...

R. Brzák 30.8.2019 13:36

Re: Pane Rado

Celý Váš příspěvek čtu s pochopením - a starostí o Vaši rovnováhu. Příliš úzce sledujete svět, příliš úzce právě proto, že existující rizika klimatických změn (a nebudu teď rozvádět, nakolik víme, zda jsou přirozené, nebo uměle vyvolané) Vám příliš zužují pohled - to už strach nám savcům, dělá...

Ale alespoň k Vaší poslední větě:

Věda má tu vlastnost, že se neustále vyvíjí - na trhu myšlenek. A tehdy dodává spousty možných řešení, z nichž některé se osvědčí - ale drtivá většina nikoliv. Protože se nikdy dopředu nelze rozhodnout na základě vhledu do budoucnosti - prostě nevíme, co jak zafunguje, případně co funguje lépe a co hůře. A v okamžiku, kdy máme nějaké "vědeckotechnické nástroje", dokud je neodzkoušíme v praxi, nelze říci, co je správnou metodou. Tím, že se chcete "shodnout" na jednom nástroji, děláte přesně to, co chtějí typicky státy, ale obecně velká moc nad lidmi vždy - uchopit rozhodnutí do své ruky a prosadit jedno řešení. Jenže rizikem je právě omezení trhu myšlenek, zaměření se na jedno jediné téma - které může tragicky selhat...

T. Hraj 30.8.2019 14:21

Re: Pane Rado

"hrají se slovy a grafy a nenapadne je podívat se kolem sebe" - aneb neindukujme závěry z množství příkladů (statistik), ale z jednotlivostí (naší omezené zkušenosti)

"Soudnému člověku neunikne, že klima se výrazně mění" - soudný člověk (i nesoudný) žije příliš krátce, aby mohl pozorovat trendy klimatu, i kdyby si nakrásně dokázal pamatovat a přesně srovnat meteorologické podmínky v jednotlivých letech, měsících, dnech. A už vůbec soudný člověk neposoudí, je-li příčinou CO2, pára, aerosoly, slunce, hospodaření na polích, výstavba atd.

"ať si jen (pošetilec) porovná, kolik přibylo..." - ano, děje se mnoho špatného, ale například v ČR se (oproti ČSSR) vzduch a vody výrazně vyčistily. Obecně je životní prostředí v rozvinutých evropských ekonomikách lepší, než kde jinde.

předcházet nebo se přizpůsobit? - no, přizpůsobení znamená cílené nasměřování prostředků (na konkrétní problém) a tedy jejich maximální využití. Prevence je pravým opakem. Pařížská dohoda navrhovala investovat 100 mld USD každý rok až do konce století do opatření, o kterých sami jejich tvůrci a zastánci říkají, že jsou v podstatě symbolická.

M. Valenta 30.8.2019 11:03

Nevděční žáčci,

ani na doučování tak zkušeného lektora už se jim nechce chodit.

T. Hraj 30.8.2019 14:24

Re: Nevděční žáčci,

Pravda. A ani na žádné jiné. O to víc by ale už konečně chtěli rozhodovat o něčem zásadním.

L. Severa 30.8.2019 10:55

Ten altruismus je spíše vnucován,

zavádí se nová konvence, téměř násilím- kdo stojí mimo...-kdo nejde s námi...- . Myslím, že je to jen přetvářka, prakticky vítězí egoismus.

R. Brzák 30.8.2019 13:27

Re: Ten altruismus je spíše vnucován,

Altruismus JE jen jednou ze strategií sobeckého genu. Ale o přetvářce bych nemluvil - postižení věří tomu, že bez jejich odhodlané intervence nebude planeta Země spasena - spíše než víra je to tedy strach, kterému podlehli a který zužuje jejich schopnost rozpoznávat širší kontext situace, díky čemuž jejich, byť inteligentní a vzdělaný nástroj přežití, tedy rozum, vytváří analýzu jen z omezeného množství informací...to nutně zvyšuje pravděpodobnost omylu.

Podstatné je, že jsou to lidé inteligentní, schopní - ale vlivem strachu zaslepení a schopní všeho... Prvním krokem ke změně by tedy mělo být jejich strach rozpustit (nejede jej zakázat ani potlačit)...a jedinou cestou, jak u druhého snížit strach, je projevované pochopení, laskavý náhled - vlastně přístup "láskyplný"...

J. Jurax 30.8.2019 15:39

Jo, láskyplný přístup ... hladit je láskyplně po hlavičce až do úplného vyhlazení ...

R. Brzák 30.8.2019 15:58

Re:

když není zbytí, je nutné i nechat zemřít útočníka na mé láskyplně (ve vztahu ke svému životu) vybudované a láskyplně (ve vztahu k projevované nezodpovědnosti mého útočícího bližního) na něj uplatněné obraně...

Ovšem jen s láskou - nenávist je matoucí a zavádějící nás mimo fokus na důležité...

I. Mertl 30.8.2019 21:41

Re:

Ach jo, kam Vás to Vaše ustrašená nafoukanost dovádí! Zlatej Janyška, magor, ale přirozenej.

A. Alda 30.8.2019 10:25

Ano, pane.

Až na pár drobných výhrad souhlasím.

A podotýkám, že opakovně veřejně proklamovaným cílem ekoteroristů je snížit lidskou populaci planety na pouhých 60 milionů lidí.

P. Rada 30.8.2019 12:43

Re: Ano, pane.

,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,

Můžete uvést onen "veřejný" zdroj ?

M. Valenta 30.8.2019 14:36

Re: Ano, pane.

Generálovy zdroje jsou v režimu utajení, ale, někdy a velmi vzácně, jsou v dohledání na Sputniku a spol.

L. Novák 30.8.2019 23:54

Re: Ano, pane.

Veřejným zdrojem jsou zelení komunisti. Ti prosazují opatření, která vedou k ekonomické chudobě a zaostalosti. Viz vy dva a hlavně plakátující magor "Rada".

J. Jurax 30.8.2019 15:41

Jen jestli těch ekoteroristů není po světě víc. Protože to by pak museli říznout i do svých řad.

K. Janyška 30.8.2019 9:25

Už vám to konečně dochází ?

Ale ti prvně vámi jmenovaní tu jsou pořád také. Pozor na ně... Dzp.

P. Rada 30.8.2019 8:42

Jen rostoucí diskontní sazba je omylem pana Klause i Záloma.

Autor vychází s neodůvodněné úvahy: .... "Jak zdůrazňuje Václav Klaus, v debatě o změnách klimatu předpokládají alarmisté absurdně nízkou diskontní sazbu ......... Je také potřeba brát v úvahu efekt bohatství a technologického pokroku"....

Přes všechny zkušenosti s recesí až krizemi, staví doposud dotyční na předpokladu dokonce rostoucí diskontní sazby která by ale navíc musela obecně platit i v přírodním prostředí.

Příklad s reality. Lesy u nás v důsledku klimaticky navozeného extrému neobvykle dlouhé a intenzivní vlny sucha zejména na temenich kopců kde nejvíce poklesly zásoby spodních vod usychají. Společnost i když má opravdu za svou historii enormní prostředky nemá možnost proces zvrátit. Jak za pradávných časů (ale s klimatizovaných aut...) jen zírá a čeká na déšt. Stane-li se toto jen jedenkrát za ekonomický život lesa celek neprodukuje nic - ba naopak vykazuje ZÁPORNOU diskontní sazbu.

Podobné jevy lze navíc doložit v lidské ekonomice. Zejména energetika jakožto hybná síla průmyslu totiž i přes veškerý technologický pokrok vykazuje po století sledování s globálního pohledu prakticky jen vlekle sestupný pokles efektivit těžby energií (https://cs.wikipedia.org/wiki/ERoEI). Ze všech oborů už dnes výrazně roste jen informatika, elektronika, nanotechnologie a na ně přímo navázané obory. S nebývale vysokou pravděpodobností proto nepř. lze předpovědět prohlubování sucha v krajině - ale energie i potřebná voda k dispozici v rostoucí míře už zdaleka nejsou. Podobně tomu je v dalších oborech se zásobami surovin - zejména fosforu či mědi.

Absurdní fantazie o setrvalosti extenzivního růstu a tedy i rostoucí diskontní sazbě v uzavřeném prostoru planety tak dostává jednu trhlinu za druhou - naopak Zálom, který je jak "záškoláček" opojený momentálním požitkem s plného "supermarketu ..", se od širší reality odmítá přiučit a dál se slepě drží nepodložených předpokladů stále jen rostoucí diskontní sazby. Navíc o svém bludu škodlivě přesvědščuje okolí.

F. Brnušák 30.8.2019 15:16

Re: Jen rostoucí diskontní sazba je omylem pana Klause i Záloma.

Tak jestlize nedokazeme tak jednoduchou vec jako je porucit vetru desti, tak je otazka jestli je na miste se snazit porucit celemu klimatu.

Me se naopak zda ze vy pane Rado s ostatnimi ekoteroristy nechutne namysleni a jste nazoru, ze clovek dokaze znatelne ovlivnit vyvoj planety Zeme, coz mi prijde jako velke pokrytectvi bez jakekoliv pokory. Pritom kazdy den prirodni sily dokazuji, ze se clovek s nimi nemuze merit. Trochu vice zaprsi a clovek ma katastrofu, kvuly rozlite rece. Kousicek se pohnou litosfericke desky (jsou stale v pohybu i kdyby jste staveli na hlavu tak je nezastavite) a je z toho katastrofa kvuli ktere se Nemci zbavi jadra. Monentalne shori porost na Sibiri a vy jste z toho predposrani. A ve stinu techto prirodnich jevu se snazite neco zmenit. Bohuzel nevite co chcete menit a jakym smerem. Ale porad jste temi namyslenymi, kteri si mysli ze dokazou celou Zemekouli ovlivnit. Vase arogance je dechberouci.

Pan Zalom nebo pan Kremlik nabizeji vychodisko, jak zit a neuskodit si vic nez je treba. Jedineho ceho muzete dosahnout je decimace zapadni civilizace. O tom ze by jste dokazali nejak vyrazneji ovlivnit Zemi nemuze byt vubec rec.

J. Jurax 30.8.2019 15:44

Přesně.

Zemi ovlivnit ekoteroristé jistě nedokážou, ale mnoha lidem pokurwit život schopni jsou.