Neviditelný pes

SPOLEČNOST: Dnes kriplové, zítra cikáni

4.11.2013

Podívejte se na něj, kapitalistu jednoho, kriplové se mu nerentujou, tak je vozit nebude. Dnes to jsou vozíčkáři, zítra to budou děti, židi nebo cikáni!, volá dav.

"Jedná se o přímou diskriminaci těchto občanů, o porušení evropské směrnice o přepravě v železniční dopravě a o porušení etických norem v podnikání," volá pan Krása.

O co jde? RegioJet vydal prohlášení, že ve vysokopodlažních vlacích není od 1.11. schopen zajistit bezpečnou a komfortní dopravu imobilním zákazníkům. Okamžitě se strhnul hlasitý povyk:

Jak to, že přepravce nemá povinnost zajistit přepravu i vozíčkářům?

Jak to, že je doteď vozil, a najednou to nejde?

Když dělají ČD obstrukce s půjčováním plošin, proč Jančura nenakoupí vlastní plošiny na všechna nádraží?

Co je komu po tom, že v nízkopodlažních vlacích RegioJetu ta možnost pořád je? Jančura je povinen okamžitě vyměnit všechny své vlaky; na rok 2015 mu sere pes.

Jak k tomu přijdou vozíčkáři, muset jet s konkurencí, třeba Leo expressem, když ten má jiný jízdní řád? Co když budou chtít být v nemocnici v devět ráno, aha?
(via FB)

No.

Některé ty argumenty jsou fakt kouzelné. Bylo by zajímavé zjistit, kolik z nich opravdu pochází od těch, kterých se změna nejvíce týká. Od vozíčkářů.

Lézt po strmých schůdcích do vlaku není jednoduché, ani když je člověk mladý a zdravý. Dolů to bývá ještě náročnější. Ale opravdu se musí plošina objednávat nejméně dva dny dopředu a České dráhy dopravci opravdu účtují tolik tisíc? Dělaly neustálé obstrukce a teď přestaly plošinu půjčovat úplně? Byla kolem toho neúnosná administrativa a technické obtíže, díky nimž vlaky pravidelně nabíraly zpoždění? A co v takové situaci? Nebo v situaci, kdy člověk z různých důvodů nemohl udělat rezervaci několik dní dopředu. Pak asi musí nastoupit lidská síla – spolucestující, personál vlaku.

Asi deset let jsem na mnoha cestách doprovázela svoji imobilní babičku. I pár schodů z domu, vysoké obrubníky a rozbité chodníky byly pro lehce postpubertální děvče s necelými padesáti kily velkou výzvou. Do vlaku bych se s ní sama neodvážila. Ono to totiž kolikrát není jednoduché ani s dětmi – zdravými.
Slečny pracující jako průvodčí prostě nemají kapacitu na tahání těžkých vozíčkářů. Není to bezpečné ani pro vozíčkáře, ani pro ty slečny.

Navíc, pokud tomu dobře rozumím, tak je ve vlacích problém i s místem, vozíčkáři jsou nuceni cestovat v prostoru uliček, hned vedle toalet. To se mi také nezdá úplně optimální. Nebo vám jo? Situace zřejmě nebyla dlouhodobě únosná a bylo potřeba ji nějak řešit. Radimu Jančurovi došla trpělivost a vydal prohlášení, kde situaci vysvětlil, zmínil, že na jejím řešení se pracuje a doporučil cestujícím po tuto dobu využívat služeb konkurence. Mám tedy dojem, že text oznámení byl později upraven a rozšířen, nicméně sdělení zůstalo stejné. Pokud budou chtít, mohou vozíčkáři s RegioJetem cestovat i nadále. Celý ten přístup se mi zdá velmi otevřený a fér a speciálně nabídka využít dočasně služeb konkurence zaslouží bod.

Vzhledem k povaze problému a způsobu, jakým se s ním ta firma snaží vypořádat, zdají se mi výše uvedené reakce poněkud hysterické. Jasně, emoce se uklidní za pár dnů a většina lidí si na problémy s plošinami pro vozíčkáře nevzpomene. Tahle agrese a vztek, permanentně připravené vyskočit z krabičky, ale zůstávají. Vidíte, stačila malá záminka a už se řve, že se Jančurovi vozíčkáři finančně nevyplatí a že by za to měl být potrestán, že by mu měla být okamžitě odebrána licence. Mám pocit, že jsou lidi poslední dobou mimořádně krvelační.

Převzato z blogu Evropanka.blogspot.com s laskavým svolením autorky



zpět na článek