Neviditelný pes
První český ryze internetový deník. Založeno 23. dubna 1996SPOLEČNOST: Díky vajíčkiádě jdou mladí volit
Skoro se mi chce napsat: Bohužel! Nejsem příznivec pouličních scén, jakýkoliv větší dav ve mně vzbuzuje úzkost a z veřejných projevů emocí mám pocit trapnosti. Ne, určitě bych sám vejce neházel.
Ale nesdílím zodpovědný postoj většiny komentátorů i politiků, kteří tvrdí, že nás vajíčková aféra zavádí na scestí politického násilí a křiklounství.
Je to přesně naopak. Ano, dostat vajíčkem je nepříjemné a potupné a rozumím negativním emocím i rozladění Jiřího Paroubka. Dokonce s ním v jistém smyslu sympatizuji. Ale on i ostatní se už umyli a žádné jiné reálné škody nezaznamenali. Měli by přestat hystericky kvílet a zkusit na dotyčných událostech najít pro sebe to dobré, případně výhodné.
Tvrdím, že vajíčkiáda bude pro českou společnost prospěšná a svým způsobem očistná. „Objevuje“ totiž politiku pro generaci teenagerů a dvacátníků, kteří se o ni až dosud víceméně nezajímali a v drtivé většině ani nechodili k volbám. Ale jestli zatuchlou a v patu uvízlou českou politiku může něco zachránit, pak jsou to oni. Představují možná až dva miliony potenciálních voličů. To je přesně ta síla, která rozhodne příští i další volby.
Jistě zdaleka ne všichni používají internet, ale já jim říkám „facebooková generace“. Facebook je takzvaná sociální síť, tedy internetová stránka, kde můžete komunikovat s ostatními, sdílet s nimi své názory, ale i další obsah (třeba fotografie nebo videa). A především zde můžete diskutovat, případně přesvědčovat ostatní. Je to moderní obdoba tradičních míst, na kterých vždycky probíhal veřejný život - ať už to byly hospody, kavárny nebo náměstí. A právě především na Facebooku vzniklo ono „hnutí vajíčkového odporu“. To je ten tajemný organizátor, o kterém všichni mluví. Ne, neexistuje žádná ústřední postava nebo „mozek“, který by celou operaci vymyslel a řídil. Vlastností sociálních sítí je, že se v nich překvapivé a chytlavé nápady šíří samovolně.
Startovacím impulzem byla náhoda - prostě někdo na nějakém mítinku hodil vajíčko na Jiřího Paroubka a on na to zareagoval arogantním, nesympatickým způsobem. Vznikla ne jedna, ale desítky skupin, které téma nějak „řešily“. A část se domluvila, že bude na dalších mítincích v házení vejci po Paroubkovi pokračovat. Šéf ČSSD je pověstný svou posedlostí veřejným míněním. Každý svůj postoj i tah si nechává proměřovat drahými výzkumy. Je tedy s podivem, že zcela pominul to, co se nabízí a co je pro moderní politiku dnes už esenciální. Totiž že se nezaměřil také na internetové sociální sítě, které jsou tím nejlepším a také nejpřesnějším barometrem nálad a postojů facebookové generace. To není tupý dav, který se nechá manipulovat.
Srovnávání s fašistickými bojůvkami je sprosté, ale hlavně neinformované. Vrhači vajíček a jejich sympatizanti jsou ve velké většině inteligentní, vzdělaní a přemýšlející mladí lidé. Na začátku byla recese a chuť vymezit se proti politickému stylu, který pro tuto generaci symbolizuje Jiří Paroubek. Ale pozor, on ho symbolizuje nejlépe, ovšem mohl to být třeba i Mirek Topolánek nebo Jiří Čunek.
Házení vajíček se stalo celonárodním happeningem, svými měřítky se však nepochybně vymklo představám všech zúčastněných. Převládajícím pocitem facebookové generace, původně oslněné a pobavené vajíčky rozprsklými na Jiřím Paroubkovi, je teď zhruba tohle: ano, možná jsme to tak trochu přehnali a asi bude dobré toho nechat. Pojďme říct svůj názor jinak. Třeba ve volbách. To je podle mého hlubokého přesvědčení katarze vajíčkové války. Vsadím všechny letošní honoráře z Lidových novin na to, že účast lidí mezi osmnácti a pětatřiceti - tedy těch, kterých je dnes pouze na Facebooku kolem čtvrt milionu - bude v příštích volbách výrazně vyšší než v předešlých. Většina z nich totiž ví, že házet vajíčky se nemá a že je to vlastně pitomost. A tak svou „občanskou povinnost“ budou brát jako možná pokání, možná logické pokračování tohoto happeningu. A to je šance pro politiky, nebo ne?
Jenže oni to neslyší a melou si svou. Jiří Paroubek o tom, že vše zorganizovala ODS. Topolánek to obrací úplně a prohlašuje, že si vše zorganizovala sama ČSSD. Už se úplně pomátl? Chce být dalším terčem na řadě? Ať se zeptá svého kandidáta do Evropského parlamentu Eduarda Kožušníka, který v sociálních sítích vede výbornou a efektivní kampaň.
Teď mají velké i malé politické strany unikátní šanci. Buď se facebookové generaci otevřou a přizvou ji do politiky. Nebo ji definitivně ztratí.
LN, 29.5.2009
Autor je novinář

TECHNIK NÁSTROJŮ (25 - 38.000 Kč)
Advantage Consulting, s.r.o.
Kraj Vysočina
nabízený plat:
25 000 - 38 000 Kč

Příběh jednoho z největších podvodníků posledních staletí. Bilionový zločin mu zhatili synové, měl si odsedět 150 let

Šéfredaktor Ondřej Neff (nickname Aston), příspěvky laskavě posílejte na adresu redakce Jiřímu Wagnerovi, redaktorovi NP (nickname JAG). Rubriku Zvířetník vede Lika.
