Čtvrtek 25. července 2024, svátek má Jakub
  • Premium

    Získejte všechny články
    jen za 89 Kč/měsíc

  • schránka
  • Přihlásit Můj účet

První český ryze internetový deník. Založeno 23. dubna 1996

SPOLEČNOST: Děti v zahraničí potřebují české školy bez hranic

Někteří naši senátoři prosazují, aby se v české vzdělávací soustavě počítalo i se školami, které vznikají dobrovolně už dva roky v zahraničí pro tamní české děti. Vždyť do ciziny odešlo po listopadu od nás na 100 000 lidí (podle údajů ministerstva práce a sociálních věcí) se svými rodinami, další tisíce představují pracovníci diplomatických služeb a ostatních odvětví, kteří jsou v zahraničí rovněž se svými rodinami většinou na čtyři roky. Jak podchytit děti těchto rodin, vychovat v nich pocit příslušnosti k českému národu, zajistit jim vzdělání v oblastech, kterým se zahraniční školy nevěnují?

Povinností českého státu musí být zájem o rozvoj a podporu vzdělávacích struktur pro děti od nejranějšího věku. Systém jejich výuky v češtině vyžaduje podporu, odezvu na globalizaci a vícejazyčný svět, ale zároveň ochranu české identity a českého jazyka jakožto národního kulturního dědictví. Ale také jako službu rodičům, kteří žijí a pracují v cizině a posléze významnou je i zpětná a jednodušší integrace po zahraničním pobytu v zahraničí, jakož i podpora konkurenceschopnosti naší republiky.

Podobnými otázkami se začala před lety za bývat MUDr. Lucie Slavíková-Boucher a z jejího podnětu vznikl projekt tzv. Českých škol bez hranic. Neformální pracovní skupina ochotných a obětavých pracovníků se začala zabývat nejen deklarativností těchto škol, ale především jejich institucionalizací a jejich zakotvením do české vzdělávací soustavy. Uvědomují si více než kdokoliv jiný, že české zahraniční děti a jejich rodiče nepotáhne nic domů, pokud děti nedostanou šanci jednoduše pokračovat ve svém vzdělávání v České republice po návratu.

Až dosud existuje v 21 zemích tří kontinentů celkem 24 poboček Českých center, které jsou příspěvkovými společnostmi ministerstva zahraničních věcí ČR, a většinou s jejich podporou také vznikly dosavadní České školy bez hranic. V těchto školách pracují zcela dobrovolně a zdarma desítky Čechů a více však žen, maminek, manželek či partnerek, což potvrdilo jejich pražské mezinárodní setkání 2. a 3. srpna t. r.

Výukový systém během těchto škol v uplynulých letech se prokázal jako jednoznačně funkční, děti jsou dobře jazykově připravovány už od dvou let na výuku češtiny a posléze i dalších předmětů na 1. a 2. stupni základních škol. Prokázaly to ostatně dobré výsledky u tzv. rozdílových zkoušek před externími zkoušejícími pedagogy. Avšak zároveň je nutné vidět, že jejich výukové potřeby jsou navzdory tomu přece jen specifické, závislé také na domácím prostředí, mnoho dětí vyžaduje individuální přístup.

Přesto se daří – například v Londýně nebo v Sydney aktivně zapojit děti do projektů těchto zemí, využívat ke svým aktivitám multilingvní centra pro děti, zřízené státem v místě působení, jako je tomu například v Berlíně, kde působí Mateřídouška – Česká škola bez hranic, v Curychu má zase název Hezky česky – Česká škola bez hranic. Další školy jsou v Bratislavě, Bruselu, Drážďanech, Kodani, Mnichově, Oslu, Římě, San Francisku, Washingtonu a Ženevě.

Všechno to jsou nezisková občanská sdružení zatím samofinancovatelná (rodiče se na chodu těchto škol podílejí jen částečně), s důsledným výukovým programem, v němž se nezapomíná na oslavy tradičních státních svátků, ale i Vánoc, Velikonoc, Mikuláše, pořádají se olympiády, sportovní soutěže, karnevaly, výlety. Přibližně 90 % žáků všech těchto škol vyrůstá ve smíšených manželstvích a 95 % jich jsou občany České republiky.

Rovněž tyto skutečnosti by si měly naše státní orgány uvědomit, až budou projednávat závažný právní rámec těchto škol, které zatím nemají v právním systému České republiky své pevné místo, využívají spolupráci s českými subjekty v zahraničí (jakými jsou Česká centra, naše zastupitelské úřady, velké firmy), avšak to vše je závislé výhradně na pochopení a dobré vůli jednotlivců, protože kdykoliv může být dána přednost jiné státní organizaci či důležitějšímu státnímu zájmu, a v takovém případě v dané zemi, v dané její metropoli může být existence Školy bez hranic okamžitě ohrožena.

To jsou vážné připomínky právě zakladatelky Škol bez hranic Lucie Slavíkové-Boucher, která řídí jednu z těchto škol v Paříži. Zdůrazňuje především výuku jazyků od nejnižšího věku dítěte (od 18 měsíců). Říká doslova: „Bilingvní výchova, jako nejpřínosnější forma této výuky, vede k hluboké jazykové znalosti, nesrovnatelné s jazykovou znalostí řeči nabytou v pozdějším věku klasickou výukovou metodou. Bilingvní děti představují velká potenciál pro český stát. V dospělosti budou díky svým jazykovým znalostem přispívat k ekonomickému a kulturnímu rozvoji republiky“.

V současné praxi jsou známy případy vysoce postavených pracovníků v zahraničí, kteří umí sice dobře komunikovat česky, ale nemohou nic psát, jelikož neovládají pravidla českého jazyka. Bez svých sekretářek by se neobešli ani při posílání SMS zpráv. Kdysi se jim u nás říkalo „ypsilonoví zápasníci“.

MUDr. Slavíková-Boucher také uvádí ve svém expozé, že ministerstvo školství sice dosavadní fungování škol podporuje, aby zároveň tvrdí, že pokud by se školy měly zapojit do české vzdělávací soustavy, měly by být ve správě ministerstva zahraničí. Komise Senátu Parlamentu České republiky pro krajany navrhne proto plénu apelovat na ministerstvo školství, aby podniklo příslušné kroky ke zrovnoprávnění výuky Českých škol bez hranic s výukou v České republice tak, aby bylo uznáváno studium Českých škol bez hranic.

Velkým příslibem je velmi praktické a potřebné usnesení bývalé Fischerovy vlády číslo 262 z dubna letošního roku, jímž byl schválen Program podpory českého kulturního dědictví v zahraničí na léta 2011 až 2015. Ten se týká podpory krajanských komunit v zahraničí, realizovaných prostřednictvím vzdělávacích programů, spolkových kulturních projektů, programy opravy a údržby krajanských objektů a dalšího českého kulturního dědictví v zahraničí, a také zahrnuje patřičné zabezpečení výuky českého jazyka a literatury v zahraničí.

Počítá dokonce se zřízením 15 dvousemestrálních a 60 čtyřtýdenních stipendijních míst ročně pro krajany ke studijním pobytům a jazykovým kursům na veřejných vysokých školách v České republice. Prvních dvacet vyučujících z řad krajanských komunit se zúčastní dvoutýdenního kursu metodiky výuky českého jazyka v Ćeské republice, tři studenti budou přijati na studium oboru pedagogika na středních odborných školách a dvanáct českých učitelů ročně bude posíláno do zahraničí ke krajanským komunitám včetně s vybavením příslušnými učebními prostředky.

V tomto vládním usnesení, jehož povinnosti přecházejí i na současnou řádnou vládu (ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy, ministerstvo zahraničních věcí, ministerstvo zdravotnictví a ministerstvo financí), se počítá s podporou lektorátů českého jazyka a literatury v zahraničí, se zasíláním učebních pomůcek a literatury, dále s poskytováním finančních prostředků na konkrétní kulturní projekty krajanských spolků a společností přátel České republiky v zahraničí – tedy těm, kteří viditelně podporují zájmové vzdělávání nejmladší české generace v zahraničí.

Nelze se divit obavám všech obětavých účastnic mezinárodního setkání zástupců (spíše zástupkyň) Českých škol bez hranic, aby tolik prospěšné usnesení bývalé úřednické vlády „v rámci úspor“ bylo opomenuto nebo vznikla snaha je revidovat.

Aston Ondřej Neff
25. 7. 2024

Kolik by stálo přemalování červených pruhů sanitek na zelené? Jak se asi přemýšlelo? Představuji si...

přečetl Panikář
25. 7. 2024

Že mají dámské plavky předvádět muži, považovali diskutující, včetně řady ženských sportovkyň, za...

Válka byla jen poslední kapkou, kterou by česká energetika bez problémů ustála, kdyby již předtím...

Zdeněk Roller
25. 7. 2024

Co je tohle za stát, ten Egypt? Vždyť rozhodně nepatří mezi ty vysloveně chudé. Přitom v areálu...

Ivo Fencl
25. 7. 2024

Roku 1952 se Velinského trampská parta s Foglarem setkala v Hostivaři, kde byli Dvojkaři na...

Aston Ondřej Neff
22. 7. 2024

Biden byl to přes všechno snahu starý bílý heterosexuální muž, tedy živočišný druh na odpis. Paní...

Aston Ondřej Neff
24. 7. 2024

Ani komunisté v dalším režimu se neodvážili odstranit červenomodrobílý symbol z věží tanků, křídel...

Aston Ondřej Neff
23. 7. 2024

Určitě nejsem sám, kdo by rád pravicový koncept podporoval. Ze setrvačnosti volím ODS od jejího...

Marian Kechlibar
22. 7. 2024

Služba Crowdstrike, která se používá k ochraně různých korporátních počítačů před malwarem,...

Lukáš Kovanda
23. 7. 2024

Predikční platformy, jako je PredictIt, jež umožňují sázet na výsledek prezidentského klání jako...

Lidovky.cz, ČTK
25. 7. 2024

Obrana demokracie je důležitější než jakákoliv funkce, řekl americký prezident Joe Biden v projevu,...

kpu Klára Pukovcová, ČTK
24. 7. 2024

Dálnici D5 na 67,5 km ve směru na Rozvadov uzavřela ve středu odpoledne dopravní nehoda tří...

ČTK, Lidovky.cz
25. 7. 2024

RANNÍ BRIEFING. Editoři serveru Lidovky.cz pro vás připravili přehled nejočekávanějších událostí...

Roman Šitner
25. 7. 2024

Čeští architekti zkusili pracovat s novým systémem povolování staveb. Hned ale naráželi na potíže a...

Marcel Kabát
25. 7. 2024

Jeden je dávno mrtvý a druhý osudově nekompatibilní s ostatními superhrdiny. Přesto právě tahle...

Vyhledávání

TIRÁŽ NEVIDITELNÉHO PSA

Toto je DENÍK. Do sítě jde obvykle nejpozději do 8.00 hod. aktuálního dne. Pokud zaspím, opiji se, zešílím nebo se zastřelím, patřičně na to upozorním - neboť jen v takovém případě vyjde Pes jindy, eventuálně nikdy. Šéfredaktor Ondřej Neff (nickname Aston). Příspěvky laskavě posílejte na adresu redakce.

ondrejneff@gmail.com

Rubriku Zvířetník vede Lika.

zviretnik.lika@gmail.com

HYENA

Tradiční verze Neviditelného psa. Sestává ze sekce Stručně a z článků Ondřeje Neffa - Politický cirkus a Jak život jde. Vychází od pondělka do pátku.

https://www.hyena.cz