SPOLEČNOST: Co se skrývá za katedrálou
Církvím se u nás podařilo úspěšně etablovat na poli dobročinných aktivit díky charitám a diakoniím. Češi však od křesťanů podvědomě (a právem) očekávají ještě něco jiného, než dobře zvládnutou sociální práci.
Díky událostem spjatým se svatořečením Anežky Přemyslovny v listopadu 1989 a prohlášení kardinála Tomáška, že „křesťané stojí v tuto dějinnou chvíli na straně národa“, si především katolická církev získala značnou autoritu. Tu však během devadesátých let při sporech o majetek prohospodařila. Nedávný průzkum naznačil, že více než polovina Čechů nepokládá církve za užitečné instituce a zároveň si myslí, že by se jim neměl vracet majetek. Jistě, žijeme v době vypjatého individualismu a s tím související obecné krize institucí. Z vlastní zkušenosti katolíka, českého občana a sociologa však můžu říct, že když odpovídají „průměrní“, zvlášť mladí Češi na otázky o církvi, tak vůbec nevědí, o čem mluví. Jestliže pak třeba poznají atmosféru některé ze studentských farností, otevírají se před nimi úplně nové, fascinující obzory.
Církve mají obrovský kultivační potenciál v rovině osobní i společenské. Bohužel však většinou neumí atraktivně zformulovat nabídku – a ze strany majoritní společnosti zase chybí poptávka. Je to začarovaný kruh: národ se v čele se svým prezidentem očekává od církví asi tolik, co od včelařů a zahrádkářů – a církve se zatím nedokážou falešným nálepkám zasmát a přerůst nános stupidních jiráskovských předsudků.
Za notnou dávku předsudků si však my, čeští křesťané a zvláště katolíci, můžeme sami. V jubilejním roce 2000 nejprve jasně pojmenoval těžká selhání křesťanů v dějinách Jan Pavel II., posléze zaznělo bezprecedentní přiznání vin a prosba o usmíření i ze strany českých a moravských katolických biskupů. Jejich předchůdci často podléhali pokušení světské moci, podřídili křesťanství germanizačním tlakům v bývalém Rakousku – Uhersku, což mělo za následek odcizení většiny národa katolické církvi. Češi pak s chutí povýšili Jiráskovy tendenční báchorky na seriozní dějepravu – přestože tu vedle Koniáše byl taky třeba Balbín a celá jedna generace mladých jezuitů, kteří zaplatili životem za obětavé ošetřování Pražanů stižených morem.
Jsem za spor o katedrálu vlastně vděčný. Chápu ho totiž jako symptom. Přestože jsme my, Češi a Moravané, v posledních generacích vytěsnili křesťanství ze svého každodenního života, křesťanské symboly silně spjaté s národem nejsou lhostejné asi nikomu. To ovšem naznačuje, že křesťanské „dědictví otců“ nezmizelo, jen se ukrývá v „třinácté komnatě“ české duše.
Může se vrátit jedinečná listopadová atmosféra, při níž se milióny Čechů na náměstích a pláních rozpomínaly na Otčenáš? Může, ale jen pod dvěma podmínkami. Za prvé, že národ začne procitat z postkomunistického opojení konzumem. A za druhé, že církev si bude především „hledět svého“, k čemuž patří i hlasitá obhajoba lidských práv či odvážná kritika společenských nešvarů. Primárně jsou však církve společenstvími, ve kterých lidé zažívají uzdravující setkání s Ježíšem Kristem. Po tomhle setkání mívají dost sil, aby tu byli pro druhé a nečekali za to nic nazpět. Ani tu autoritu či uznání.
HN, 21.3.2007
Autor je sociolog a místopředseda KDU-ČSL