SPOLEČNOST: Co jsme chtěli vědět o 11.9.
Pondělní páté výročí teroristického útoku na newyorské World Trade Center a další strategické cíle na americkém území (11-9-2001) ponouká k rekapitulaci. Ne vždy a ne úplně ji za nás dělají média. Většinou vyberou z komplexu jevů a souvislostí určitý výsek, okolnost, peripetii, důsledek. Málo se ale snaží jít k podstatě. To zůstává na každém z nás.
Především je třeba si opět položit otázky, které tu a tam v průběhu času zaznívají, ale na něž stále nenalézáme komplexní a jasnou odpověď. Proč ji nenalézáme, proč se bojíme odpovědět a o občas dokonce i jen ptát se, možná lépe pochopíme z obsahu otázek samých:
Co vlastně vedlo k útoku na WTC, jaký je charakter tohoto konfliktu, který president USA Bush nazval explicitně válkou?
Jaké je v průběhu času chování západních levicových režimů a představitelů (Francie atd.) – jak se jejich postoje vyvíjely v průběhu posledních 30 let, kdy se rodil a usměrňoval silový potenciál, jemuž dnes už otevřeně říkáme islámský terorismus? Nemají tyto režimy podíl na tom, že síla nové hrozby vyrostla do tak nečekaných rozměrů relativně bezbolestně – a navíc za naše – západoevropské – peníze?
Jak je vidět na souvislosti s útokem v Madridu před tamními parlamentními volbami, v nichž následkem atentátu vyhrál socialista Zapatero, jenž prosadil odchod španělských vojsk z Iráku, terorismus umí docela efektivně zasahovat do mezinárodní politiky. Nehrozí tento novodobý appeasement mnohem horšími analogiemi v globálním měřítku? Jaká je touto optikou souvislost útoku na WTC vůči perspektivám dnešního světa?
Oč vlastně jde ve válce s terorismem? Je to konflikt kultur, jak tvrdí Huntington? A lze v tomto konfliktu obstát, či dokonce zvítězit? Mýlil se Francis Fukuyama, když předpokládal, že technologický pokrok přinese do rozvojového světa automaticky hodnoty západních demokracií? - Není Usáma odpovědí Fukuyamovi?
A je-li válka s terorismem v podstatě válkou kultur, jsou vůbec křesťanské a islámské kulturní a etické postuláty, hodnoty a tradice v něčem souměřitelné? Dokážou tyto systémy vůbec žít vedle sebe? Lze to srovnat s konfliktem katolíků a protestantů v 14. a 15.století?
Jaké nejcitelnější dopady na život Američanů měl útoky na WTC? Co to udělalo s americkou identitou? Platí ještě americký sen? Není to předzvěst konce epochy, v níž se žádná velká válka nevedla na území USA a Spojené státy vstupovaly víceméně do konfliktů mimo své území s cílem ovlivnit tyto války (vyhrát je) a zachránit válkou ohroženou civilizaci? Nejsou různá omezení (cestování, čipová identifikace atd.) overturou k silovějšímu, "policejnímu", šikanujícímu státu, tedy k omezení osobních svobod jednotlivce? Do jaké míry jsme vtaženi do války s terorismem my? Proč mají být u nás americké základny - k čemu jsou dobré a kdo a proč je odmítá? Lze je srovnat se základnami se sovětskými raketami SS 20 v 80.letech?
Z jakých názorových proudů se rekrutují komentátoři války s terorismem u nás? Občas jsou patrné snahy jaksi "pochopit agresora" - viz zaujaté komentáře Petry Procházkové z Čečny ve stylu Basajev byl sice masový vrah, ale měl krušné mládí v bolševické totalitě... Proč mají islámští teroristé tradičně blíže k levicovým režimům? Proč se tak málo ví (mluví, píše) o tom, jak byli tito lidé cvičeni za Husáka na českém území?
Dá se očekávat, že se válka s terorismem dotkne osobněji nás tady a nejsou různá obranná opatření spíše k smíchu - viz operetní policajti proti americké ambasádě, poruchové transportéry u federálního shromáždění alias RFE atd....?
Když si ještě jednou projdete tento soubor otázek v uvedeném pořadí, možná dojdete k překvapivým odpovědím, a to třeba i na otázku, která v nich nezazněla: Víme o této válce vůbec něco, připouštíme si ji, tušíme, že by mohla být válkou poslední?
(Psáno pro Česká média)