20.4.2024 | Svátek má Marcela


Diskuse k článku

SPOLEČNOST: Chtějí „liberální demokraté“ změnu režimu?

Blíží se 17. listopad, státní svátek zvaný„Den boje za svobodu a demokracii“. Letos výjimečný tím, že slavíme 30 let od pádu komunistického režimu. A jsme opět svědky toho, jak si i tento svátek snaží přivlastnit jedna zájmová a ideová skupina, která obvykle chápe sama sebe jako liberální demokraty.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
V. Pavelka 14.11.2019 19:45

To vy jste dvourozměrnej ?!Krčmář.Ne B,Z.

V. Pavelka 14.11.2019 19:35

Čapák? Babiš ani jeho právníci nejsou tak blbí, že by si celý projekt neošetřili po všech stránkách !

M. Krčmář 14.11.2019 23:56

Kdo do toho Andreje uvrtal nevím,imoba vrátila dotaci potichoučku bez keců, hříšník přidal poníženě na charitu.

V. Petr 14.11.2019 11:20

Mimochodem, "Výmarská republika i Třetí francouzská republika skončily proto, že politikové byli zaměřeni jen na skupinové zájmy"

(c) Ludwig von Mises

B. Rameš 14.11.2019 9:56

Je to přímé pokračování myšlenky "nepolitické politiky" prosazované Václavem Havlem a jím prakticky provozované "nepolitiky" nevolených, ale protěžovaných elit. Což bylo, mimochodem, jeho největší selhání. Faktem je, že volení politici svým chováním prosazování podobných tezí hodně usnadňují a že podobný jev se objevuje všude možně po světě, bude tedy za ním stát nějaká sociologická zákonitost. Třeba nakonec přijde onen konec dějin Francise Fukuyamy?

P. Hlosta 14.11.2019 10:10

On V. Havel nebyl konzervativní a z toho plyne i jeho ideový kotrmelec. Snažil se najít nový obsah pro politiku při své neochotě přijmout demokracii s jejími obtížemi. Chtěl se vyhnout věčnému zápasu levice a pravice o údržbu státu s tím, že společnost by se měla od takových snah oddělit a být samosprávnou do důsledků. Znamená to likvidaci státu v jeho podstatné funkci. Ale možná to tak až nemyslel, jen nedomyslel.

J. Schwarz 14.11.2019 13:57

Ta "samospráva do důsledků" by nebyla špatná, pokud by byla možná. Znamenala by totiž fakticky vznik "ministátů" pod jedinou fasádou, kde by si lidé z jednotlivých lokalit mohli žít po svém aniž by jim do toho sousedé žvanili. Sbohem "společným politikám" EU! když se dnes tak vyzdvihuje digitalizace a všechno "digitální" je in, proč si nevytvořit rovnou virtuální "digitální" společnosti a státy? Konec hádkám, všichni by si žili ve vlastních bublinách. Žádné "inkluze" a "principy solidarity"...kdepak, každý spolek za své a dobrovolně. Kdo by se k nikomu nepřidal, musel by se nějak protlouct sám.

B. Rameš 14.11.2019 16:00

To je zajímavá myšlenka. Ony virtuální společnosti dávno existují, jsou to právě ony bubliny sociálních sítí. Ovšem příslušnost k takové bublině nikoho nezbaví fyzického pobytu ve společnosti, jejímž zákonům se chtě nechtě musí přizpůsobit - to bychom se museli stát virtuálními entitami v nějakém matrixu, vybudovaném pro potřeby té které bubliny. Což nakonec se i možná někdy stane, ale nebude to až tak brzo. Ale napadl mne myšlenkový experiment: vybudování společenství (myslím fyzických), možná států, na základě nikoli územním, národnostním atd., ale na základě sdílených představ o tom, jak má svět (samozřejmě myslím lidský svět, obec) fungovat. Byli by pak všichni šťastní a spokojení? A je žádoucí, aby byli? Nejsou to právě ony nepěkně posuzované rysy, věčné soutěžení, nespokojenost, závist a ano, dokonce i nenávist, které jsou motorem pokroku a snažení vůbec?

F. Houžňák 14.11.2019 10:53

Technická, "protežovaných", nikoliv "protěžovaných". Z francouzského slova "protégé".

B. Rameš 14.11.2019 15:46

Ba. Nejsem dokonalý, ostatně nikdo není.

F. Houžňák 14.11.2019 10:54

Havel byl levičák a bolševik (myšlením) jako poleno.

A. Forman 14.11.2019 11:08

V.H. hledal se svými souvěrci lepší typ socialismu.... neuvědomoval si, že to není možné, vždy to bude socialismus se všemi znaky nesvobody...... vždy se budou objevovat jediní nositelé pravdy a lásky s nárokem rozhodovat bez ohledu na základní prvky demokracie a jako nástroje správy věcí veřejných. Socialismus je jen jeden, má jen mnoho podob, ale dobře rozlišitelný.

J. Svoboda 14.11.2019 9:40

Základem článku je dezinformační lež, že chvilkaři chtějí zrušit volby. Bóže, jak průhledné trolení.

Pěkný den.

P. Harabaska 14.11.2019 9:49

Proč ne? Povšimněme si, jak KDU-ČSL s p. Výborným vyrazila do boje za nápravu "nespravedlivého" systému váhy hlasů voličů. Dokud sedávali ve vládě, neboť přízeň voličů k nim byla vřelejší, ten systém ji nevadil. Sž teď, kde se ocitají na hranici volitelnosti.

F. Houžňák 14.11.2019 10:53

No, chtějí. To není jasné jenom Svobodům.

R. Langer 14.11.2019 12:32

Máte pravdu, hnusný dne, asi chtějí jenom zavést volby s jednotnou Národní frontou v čele, jak to bylo dřív. Skandovat "Svobodné volby!" jsem tam nikoho neslyšel... ;-D

M. Valenta 14.11.2019 9:23

Možná se toho opravdového diktátora ještě dočkáte pane Šindeláři. A kde jste přišel na to, že demokracie je pouze o volbách mi není jasné.

P. Zinga 14.11.2019 9:44

A jak jinak chcete zjistit vůli "demos"?! Ne nějaké-i když milionové -sekty, ale lidu jako celku?

M. Valenta 14.11.2019 12:23

Jistěže hlavní jsou volby, ovšem snahy o korekci vládního počínání během volebního období jsou podle mne zcela legitimní.

R. Langer 14.11.2019 12:34

Samozřejmě, a ohrazení se proti takovému počínání nepochybně také, že? ;-)

V. Pavelka 14.11.2019 19:00

ANO vyhrálo v Brně volby , koalice je obešla a vytvořila vedení Brna , za celou dobu vlády koalice jsem neslyšel o jakémkoliv útoku nebo dehonestaci od ANO , jsou slušní ?![>-]

F. Houžňák 14.11.2019 8:45

Chvilkaři jedou po koleji profesionálních chartistů. Tenkrát to bylo taky "Von ten socialismus by nebyl tak špatnej, ale museli by ho vést nějaký jiný lidi", tedy oni.

P. Harabaska 14.11.2019 9:43

Kdo stojí za těmi chvilkaři, že předem se v rádiu a TV oznamuje, kde se posílí provoz v metru, kde bude přerušena doprava a uzavřeny ulice. Zkuste si vyjednat u úřadů vyhrazení části vozovky u chodníku na kontejnér, když budete kvůli rekonstrukci bytu muset odvézt větší množství sutě a jiných materiálů! Problém! Takže nitky od chvilkařů sahají až do míst nejvyšších, neboť oni představují zájmy vyšší, patrně celospolečenské. To oni mohou říkat: Nejsme jako oni.

J. Vavrochová 14.11.2019 11:49

R^:-(

J. Anděl 14.11.2019 8:38

Tím vysněným ideálem je tzv. občanská společnost. Jak jí rozumím - občané se sdružují p podle oblastí zájmů a tyto své zájmy prosazují. Je-li snad dosaženo, hnutí teoreticky může zaniknout. Tato sdružení jsou v novém modelu nositelem svobody, nikoliv jednotlivec.

Ten model jako jiné utopické modely vychází jen z reakce na současný stav a nedokáže si představit, jak to bude vypadat, pokud zvítězí. Až ti nyní tak vysmívaní psychopaté ve stávajícím politickém modelu přesměrují svoji orientaci na nový model občanských sdružení. Trochu to už je vidět dneska, například v iracionální adoraci tzv hnutí proti tzv stranám. Nebo v množství obstrukcí při veřejných stavbách. Atd.

Pak bude pozdě uvědomovat si, že svoboda jednotlivce je základ. Hnutí nebudou po splnění účelu zanikat - ne ta, která získají dostatečnou moc. O moc v nich se bude bojovat a vítězit v boji budou psychopaté. Podobně, jako ideál beztřídní společnosti jen zplodil nový třídní systém. To, co dnes dobrého produkuje občanská společnost (jako že opravdu produkuje), není dáno systémem, nýbrž dobrou vůlí zúčastněných.

P. Hlosta 14.11.2019 9:10

Přesně vyjádřeno a souhlasím. Jen dodám, že touto tzv. občanskou společností se zruší vnímání politiky ideově pravicové a levicové, což bude znamenat v důsledku anarchistické pojímání života. Anarchismus je v podstatě extrém levicovosti. A jsem u toho kde, u které ideologie, leží vina za tento trend. Je to o levici!

J. Anděl 14.11.2019 14:27

Ano, je to levicový a kolektivistický trend.

Nedávno mi tu kdosi doporučil knihu Nahá opice. Vyjdu-li z toho, jak jsem ji pochopil, jde o pokus (či touhu) o návrat do časů primátů, žijících v džungli na stromech a živících se ovocem. Oproti lovcům ze stepí, více respektujícím individualitu a soukromý majetek. Hodně zjednodušeno.

Nevím, jestli to tak je, ale opisuje to realitu a možné kořeny levičáctví elegantně.

Otázka zní: je takový návrat reálně možný a žádoucí? Nemyslím na stromy doslova...

R. Tesařík 14.11.2019 9:11

Dobře napsáno.

J. Oldfart 14.11.2019 9:17

Svobodnou společnost je třeba bránit proti "občanské společnosti", která uznává legislativu a jiná pravidla jen pokud jsou v souladu s jejími zájmy. Pokud ne, odvolává se na jakési "vyšší hodnoty" a "veřejný zájem".

P. Zinga 14.11.2019 9:46

Ale o tom přeci psal již St. Havel, o "nepolitické politice. Jako skoro všechno z jeho pera absurdní divadlo.