Úterý 20. května 2025, svátek má Zbyšek
  • Premium

    Získejte všechny články
    jen za 99 Kč/měsíc

  • schránka
  • Přihlásit Můj účet

První český ryze internetový deník. Založeno 23. dubna 1996

SPOLEČNOST: České dopravní značení

Jsem momentálně „na skok“ v Praze a několik dnů si zvykám na český silniční provoz. Je pochopitelné, že silniční provoz je v ČR a v Koreji jiný, ale to, že mým největším problémem budou dopravní značky, to jsem opravdu netušil.

Totiž – dopravní značky by měly podle mě zjednodušovat provoz na silnicích. Měly by tedy být jasné a srozumitelné každému účastníku silničního provozu. Jejich počet, velikost a provedení by mělo odpovídat hustotě a rychlosti provozu v daném místě. Jen za tři dny jsem se setkal se dvěma případy, kdy řidič ani v nejmenším nemá šanci zjistit, jaká je v daném místě provoz upraven.

Příklad 1 – dodatková tabulka s osmi řádky

U stanice Háje byl pravý pruh směrem na Petrovice vyčleněn pro autobusy, taxíky a cyklisty. Nepřijde mi dvakrát šťastné, aby cyklisté sdíleli stejný pruh s autobusy a taxíky, ale hlavně – vše řidičům „vysvětluje“ dodatková tabulka, která je umístěna nad vozovkou, má snad osm řádků a je psána tak malým písmem, že řidič v rychlosti 40 km/h sotva rozpozná, že je psaná latinkou. Jediné její sdělení tedy je, že její autora ani nenapadlo, kolik času má řidič na její vyluštění. Jestli ale je důvodem to, aby každý řidič v daném místě zastavil, tak k tomuto účelu je určena značka „Stůj, dej přednost v jízdě“.

Příklad 2 – 94,6 FM jako součást dopravního značení

Jiný příklad je k vidění na pražské ulici 5. května a k slyšení v dopravním vysílání Českého rozhlasu (a možná i jinde). Od prvního ledna má v této ulici platit rychlost 50 km/h, oficiálně z důvodu omezení hluku. Dopravní značky už jsou několik dnů osazeny, dodatkové informace o platnosti těchto značek až od Nového rokuvšak chybí. Řidiči se o tom, od kdy v daném úseku platí omezení rychlosti na 50 km/h dozvídají z dopravního vysílání ČRo 1 Radiožurnál. Nevím, jestli to je nízkou sledovaností dopravního vysílání nebo právním vědomím českých řidičů, ale naprostá většina řidičů rychlostní limit 50 km/h dodržovala. A dokazovala tak, že zákon o provozu na pozemních komunikacích (který "rozhlasovou dodatkovou tabulku" nezná ani omylem) řidiči ovládají daleko lépe, než ten, kdo rozhodl o snížení povolené rychlosti v daném úseku.

Oba případy ukazují ne zcela domyšlené provedení obou dopravních úprav. Banalita, o které je zbytečné se zmiňovat, mohlo by se říct. Jenže – podobně „propracované“ jsou i některé jiné projekty a zákony s daleko hlubším dopadem. Obávám se proto, že kvalita českého dopravního značení jen poukazuje na to, jak pracuje česká veřejná správa jako celek.

Převzato z blogu autora

Aston Ondřej Neff
20. 5. 2025

Rumuni tedy rozhodli, jak rozhodli.

Daniela Kovářová
20. 5. 2025

Platíte daně? Nějaké jistě.

Milan Smutný
20. 5. 2025

Může Česku hrozit blackout jako Španělsku?

přečetl Panikář
20. 5. 2025

Západní civilizace ve jménu „záchrany klimatu“ páchá sebevraždu.

Aston Ondřej Neff
19. 5. 2025

Kéž by jednání v Istanbulu někomu otevřelo oči

Aston Ondřej Neff
17. 5. 2025

Prezident Pavel vystoupil na veřejnosti.

Chechtavej tygr
17. 5. 2025

Po České Republice putuje výprava zahraničních novinářů

Aston Ondřej Neff
20. 5. 2025

Rumuni tedy rozhodli, jak rozhodli.

Benjamin Kuras
17. 5. 2025

EU by si měla od Muska vypůjčit četu jeho ajťáků.

Jan Dvořák
20. 5. 2025

Společnost Netflix zahájila výstavbu nového moderního produkčního zařízení ve Fort Monmouth ve...

ČTK, Lidovky.cz
20. 5. 2025

Kvůli technické závadě nejede metro C mezi Pražským povstáním a Kačerovem, provoz by mohl být...

Radek John
20. 5. 2025

Máte rádi čokoládu? Pak jste nejspíš zaznamenali nárůst její ceny z poslední doby. Produkce kakaa...

Lidovky.cz
20. 5. 2025

První fáze hokejového mistrovství světa vrcholí a s ní i boj o první místo. Češi mají vše ve svých...

jhr Jakub Hromada
20. 5. 2025

Situace v obou skupinách na mistrovství světa je i během posledního hracího dne této fáze nadmíru...

Vyhledávání

TIRÁŽ NEVIDITELNÉHO PSA

Toto je DENÍK. Do sítě jde obvykle nejpozději do 8.00 hod. aktuálního dne. Pokud zaspím, opiji se, zešílím nebo se zastřelím, patřičně na to upozorním - neboť jen v takovém případě vyjde Pes jindy, eventuálně nikdy. Šéfredaktor Ondřej Neff (nickname Aston). Příspěvky laskavě posílejte na adresu redakce.

ondrejneff@gmail.com

Rubriku Zvířetník vede Lika.

zviretnik.lika@gmail.com

HYENA

Tradiční verze Neviditelného psa. Sestává ze sekce Stručně a z článků Ondřeje Neffa - Politický cirkus a Jak život jde. Vychází od pondělka do pátku.

https://www.hyena.cz