SPOLEČNOST: Beze slov
„Častější doteky hlavy a náhlá potřeba upravit si vlasy, zandat neviditelný pramen za ucho nebo urovnat si límec u košile, to vše svědčí o určité nejistotě partnera. Někdy se může přidat i mnutí ušního lalůčku, šíje, pohrávání si s hodinkami, řetízkem či náušnicí. Rozpačití lidé často nevědí kam s prsty, a tak si nezřídka můžeme při obchodním obědě všimnout, jak neustále přerovnávají příbory nebo si hrají se sklenkou v ruce. Dalším klasickým náznakem nejistoty je poškrábání se na hlavě.“
Tato ukázka z odborného tisku snad postačí jako vážné varování všem, kdož musí obědvat obchodně.
Vědci v oboru sdělování beze slov rádi poukazují též na veskrze pozitivní účinky úsměvu (keep smiling). Takže pokud se potkáte s člověkem, který se sám sobě srdečně a nahlas zachechtá i poté, co konstatoval, že ho bolí záda nebo že polévka je studená, vězte, že to nutně nemusí být idiot, nýbrž absolvent některého z kurzů o tom, jak být úspěšným v podnikání.
Kuriózní příklad komunikace beze slov zmiňuje Alexandre Dumas mladší. Ve své Dámě s kaméliemi (Praha 1981, překlad Věry Kopalové) píše poutavě o Markétě Gautierové, která bývala metresou mladíků z nejlepší společnosti, netajila se tím a oni sami se tím pyšnili, což dokazovalo, že milenci i metresa si vzájemně vyhovovali. A najednou je znalec žen Dumas mladší v koncích:
„Markéta se zúčastnila všech premiér, své večery trávila buď v divadle, nebo na plesích. Kdykoli se objevila nová hra, mohli jste si být jisti, že Markétu spatříte v divadle se třemi předměty, bez kterých se nikdy neobjevila a které vždy ležely na pažení její přízemní lóže: kukátko, sáček s bonbóny a kytici kamélií. Dvacet pět dnů v každém měsíci byly kamélie bílé a pět dnů červené. Důvod tohoto střídání barev, jehož si povšimli diváci v divadlech, kam chodila nejčastěji, její přátelé i já, není znám.“
Smysl tohoto signálu, neboť šlo prokazatelně o signál, se nepodařilo objasnit ani Guiseppe Verdimu, který z Markétčina příběhu udělal v roce 1853 dodnes hranou operu La Traviata. Dosadit Violettu na místo Markéty, jak udělal Verdiho libretista Francesco Maria Piave, nic nevyřešilo.
Některé signály, jak z tohoto příkladu názorně vidíme, a s tím se prostě musíme smířit, jsou patrně určeny jen velmi úzkému kroužku zasvěcených.
**********
Z právě vydané knihy Milana Hodíka a Pavla Landy: SIGNÁLY, aneb Ještě se troubí a bubnuje.