Pondělí 17. března 2025, svátek má Vlastimil
  • Premium

    Získejte všechny články
    jen za 89 Kč/měsíc

  • schránka
  • Přihlásit Můj účet

První český ryze internetový deník. Založeno 23. dubna 1996

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Honza

13. 10. 2007 0:00
Za nápady dotovat různá "úsporná" opatření

nestojí v drtivé většině případů (nebo spíš nikdy) jen idealistické nadšení zachránců naší planety, ale i prachsprostý kšeft - někdo totiž vždycky na těch dotacích dobře vydělá. A aby mohl někdo tímto neférovým a netržním způsobem dobře vydělat, musí zase na druhé straně někdo prodělat. A tím někým jsme samozřejmě my bezbranní a hloupí spotřebitelé a daňoví poplatníci, kteří všechny tyhle "úsporné" výmysly zaplatíme - a hned dvakrát, jednou na daních a podruhé na ceně zboží nebo služeb. A obvykle na to v konečném důsledku doplatí i to životní prostředí, které posloužilo jako záminka.

0 0
možnosti

janabok

12. 10. 2007 14:08
nádhera!

článek mi tak trochu připomněl H. Hazlitta...

0 0
možnosti

kkkk

12. 10. 2007 13:42
Nekupovat neekologické věci

Opravdu nemá cenu měnit celou baterii kvůli pár kapkám vody. Více uděláme když si nebudeme kupovat balenou vodu domů, víno a šňaps z jiného kontinentu než na kterém právě jsme, letecky dopravované nedozrálé exotické ovoce a květiny, keramickou dlažbu z druhého konce Evropy a kámen až z Indie, atd.

0 0
možnosti

kkkk

12. 10. 2007 13:35
Pěkný článek

Jen s těmi subvencemi bych nebyl tak ortodoxní podpořit tak rychlejší rozvoj některých dobrých technologií není od věci. Praxe je ovšem špatná, Evropská komise chce strčit prachy do slepé uličky s vodíkem (nízká účinnost cyklu výroba-užití, skladování), u nás je nesmyslně vysoko podporován nespolehlivý vítr, a i výkup z fotovoltaiky je za nadsazenou cenu (polovina až třetina  současného by byla OK).

Jistá míra podpory je vhodná pro: malé vodní elektrárny, fotovoltaiku a tepelné solární aplikace (tyto technologie nemají eko vady fofrníků), u aut nikoli vodík, ale elektromobily, specielně technický pokrok na poli superkondenzátorů a akumulátorů.

0 0
možnosti

vita

12. 10. 2007 13:26
Nechci vám kazit příklad,

ale opravou kapajícího kohoutku neušetříte ani halíř. On má ten vodoměr, co podle něho platíte za vodu, taky nějakou setrvačnost, kapka ho neroztočí. A neintegruje co nezaznamená.

Jo - a počítat energetickou náročnost na jednotku HDP, je ekonimistická hovadnost - relevantní je třeba spotřeba na hlavu. A s tou jsme na tom přesně tam, kde podle naší životní úrovně být máme. Za Německem a Rakouskem, před Slovenskem, Maďarskem, pobaltím...

0 0
možnosti

K. Babák

12. 10. 2007 10:35
Šetříme?

Většina aut u nás je starší 15 let, psali v novinách. Strašné, něco se s tím musí udělat, musíme mít úsporná moderní auta. Jenže: které dnes vyrobené auto bude jezdit za 15 let? Který servis bude udržovat v provozu diagnostické jednotky různého stáří, bez kterých dnes auto neseřídíte? Vsadím se, že zelený Bursík to svoje auto také zakrátko vymění za ještě úspornější. Jenže co s těmi starými auty. Aby nejezdila neúsporně, musí se sešrotovat. Celá ta kampaň je proto, aby se vyráběla nová a nová auta. A co se přitom spotřebuje energie a vyprodukuje škodlivin, na tom nezáleží.

Podobně je to se vším. Většina energie, kterou spotřebuje za své životnosti pračka nebo lednička, je spotřebována při jejich výrobě (já jsem to nepočítal, věřím tomu, co jsem četl). Nová, lepší a úspornější pračka a lednička je určitě náročnější na výrobu, než ta stará. Kolik se ušetří/ztratí energie, jestliže vyměníme spotřebič o pět let dříve, než je nutné?

0 0
možnosti

Majda

12. 10. 2007 12:56
Re: Šetříme?

Na tom je stavěný celý průmysl. Pořád vyrábět nové a nové. Kdyby se věci udržovali podle své doby životnosti tak se polovina fabrik může zavřít alespoň tak mi to vysvětlil výrobce elektrospotřebičů, když jsem na starší mixer požadovala náhradní díl.

0 0
možnosti

Schumacher

12. 10. 2007 10:10
Pěkné, čtivé, ale autorova neochota hned opravit kohoutek se shrnout do dvou bodů :

1. transakční náklady, 2 diskont. Podobně  u příkladem uvedených hybridních automobilů. Zda rozdíl v ceně je za dobu provozu vyrovnán cenou ušetřeného paliva sníženou o zvýšené náklady na údržbu. Realita tak nemusí odpovídat dobrému pocitu, že jsem si koupil "úsporné" auto.

0 0
možnosti

Tino

12. 10. 2007 10:21
Re: Pěkné, čtivé, ale autorova neochota hned opravit kohoutek se shrnout do dvou bodů :

 Já kupříkladu po stodvacítce Škoda koupil ojetý diesel. Nafta byla tehdy na fantastických 17Kč/l. Dnes pokukuji po ojetině na benzin s nízkou kubaturou. Jen nevím, jestli utáhnu opět půjčku. Takže i přes stále rostoucí náklady musím držet na své poměry drahé auto.

 Ušetřil bych, kdybych nejezdil, auto prodal. Nedostal bych se do práce a rodina by se propadla do chudoby, stát by mně musel dotovat, jako sociální případ a neměl by ze mně zisk jako dosud.

 Takže plýtvám a plýtvám a stát má z toho zisk! :-D

0 0
možnosti

fk

12. 10. 2007 10:01
energeticka narocnost nasi ekonomiky

kdy uz se konecne prestane omilat ten nesmysl o energeticke narocnosti naseho hospodarstvi - kdyz cesky nebo zeleny zapadoevropsky pekar vyrobi stejny rohlik ze stejnych surovin se stejnou spotrebou energie, cech ho proda za 2kc, nemec za 0,3Eur, jak asi bude vypadat ta magicka energeticka narocnost vztazena na HDP? je to michani jablek s hruskama, mluvte radsi o spotrebe prepoctene na hlavu - to by najednou pokrytecti rakousti soudruzi zalezli a ztichli

0 0
možnosti

Tomáš

12. 10. 2007 11:04
Re: energeticka narocnost nasi ekonomiky

Přesně stejný argument s rohlíky používám když se snažím někomu vysvětlit že údaje o energerické náročnosti naší ekomoniky jsou jen zneužítí statistiky. Bohužel většinou marně...

0 0
možnosti

RomanL

12. 10. 2007 9:09
Safra,

to je ale dobře a srozumitelně napsaný článek... R^

0 0
možnosti

RomanL

12. 10. 2007 9:10
Re: Safra,

... škoda že ho spousta lidí zřejmě vůbec nepochopí...

0 0
možnosti

SuP

12. 10. 2007 7:29
Hezkej článek

0 0
možnosti

Vyhledávání

TIRÁŽ NEVIDITELNÉHO PSA

Toto je DENÍK. Do sítě jde obvykle nejpozději do 8.00 hod. aktuálního dne. Pokud zaspím, opiji se, zešílím nebo se zastřelím, patřičně na to upozorním - neboť jen v takovém případě vyjde Pes jindy, eventuálně nikdy. Šéfredaktor Ondřej Neff (nickname Aston). Příspěvky laskavě posílejte na adresu redakce.

ondrejneff@gmail.com

Rubriku Zvířetník vede Lika.

zviretnik.lika@gmail.com

HYENA

Tradiční verze Neviditelného psa. Sestává ze sekce Stručně a z článků Ondřeje Neffa - Politický cirkus a Jak život jde. Vychází od pondělka do pátku.

https://www.hyena.cz