29.3.2024 | Svátek má Taťána


Diskuse k článku

ŠKOLSTVÍ: Zdaleka nejde jen o platy

Mnoho učitelů se v posledních hodinách muselo rozhodnout, zda se ke středeční stávce vyhlášené školskými odbory přihlásí nebo ne.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
J. Tachovský 6.11.2019 12:17

Deti vi kulovy o zivote, protoze jeste nikdy nebyli dospeli, aby vedeli, co je dobre a co ne.

J. Tachovský 6.11.2019 12:15

Dejepis bych nepovazoval za to nejpodstatnejsi. To je jen takova nase lokalni vec. Navic nasi sousedi muzou mit na stejnou udalost uplne jiny nazor. Dulezita je matematika, prirodni vedy a jazyky. To plati a uplatni se vsude na svete. A uplne nejvetsi zbytecnost ve skole je telocvik. tohle se ma delat ve volnem case v rodine nebo nepovinnych krouzcich.

V. Petr 6.11.2019 12:13

Navážet se do armády může je b=l=b! Stojí nás asi tolik, jako "podpora OZE!"

Co opravdu nepotřebujeme, jsou "lidskoprávní" a "ekologistické" NEZISKOVKY!

V. Petr 6.11.2019 12:11

Inkluze především narušuje výuku a to jak dětí "normálních," tak i těch "inkludovaných."

Jaký smysl má nacpat je do jedné místnosti, kde se každý učí NĚCO JINÉHO?

Minimálně se ruší navzájem...

L. Chaloupka 6.11.2019 11:50

Jistě není vše dokonalé, ani černobílé. Osobně mám ale za to, že např. požadavek maturity u státních zaměstnanců je už pouze důsledkem dnešního zmršeného školského systému (když může mít maturu kde kdo, tak proč ne st. zaměstnanci).

Já jsem chtěl svým příspěvkem hlavně vyjádřit přesvědčení, že systém dotování soukromých škol podle počtu žáků vede k degradaci úrovně vzdělání mladých lidí a také, a to považuji snad za ještě podstatnější, k degradaci povědomí jejich velké části o tom, že k dosažení úspěchu v životě je třeba vynaložit i velké vlastní úsilí, odříkání a odpovědný přístup k vlastnímu jednání a chování k druhým.

M. Prokop 6.11.2019 10:52

Je třeba mít více možností výběru. Unifikace prostě nefunguje v ničem, ani ve školství.

A nikde nemáte záruku, že ti, kdo školství řídí, to budou dělat dobře či správně. Zase výhoda, pokud neřídí všechny a ve všem.

Nejlépe prosperují státy, kde ta konkurence je.

J. Ježek 6.11.2019 10:42

Jak si chcete vybírat, na kterou základní školu dáte své dítě, když je škola dítěti prakticky "přidělena" dle bydliště?

Různé typy aut a pečiva přeci nijak nesouvisí s tím, že stát si mimo jiné platíme proto, aby si naše dítka z jakékoli základní školy odnesla více méně totožný rozsah znalostí a dovedností. To, že tomu tak ani zdaleka není, je neštěstím dnešní doby a dokladem neschopnosti těch, kteří školství (ne)řídí...

Z. Lapil 6.11.2019 10:41

Ne že bych zcela nesouhlasil, ale ve vaší úvaze mi chybí:

1/ Naprostá většina státních zaměstnání, včetně třeba policajta - pochůzkáře, požaduje maturitu. Upřímně - k čemu takový policajt potřebuje matematiku? Maximálně aby věděl, že "pokuta do 1000,- Kč" nemůže být vyměřena ve výši 1500,-.

2/Právě proto jde na střední a vysokou školu Kde Kdo. Je vlastností pana Kde i paní Kdo, že jsou spíš průměrní lidé než studijní typy.

3/ Proto mladí lidé touží spíš po jakémkoliv diplomu než po vysloveném vzdělání, a kde je poptávka, najde se i nabídka. Alternativou bez soukromých škol jsou socialistická práva: na 100 míst 1000 uchazečů, z toho 250 protekčních. To snad raději ta Plzeň; oni z toho novináři a političtí soupeři dělají pozdvižení, ale upřímně - když někdo svou práci dělá deset dvacet let a potřebuje diplom, aby ji mohl dělat i nadále...

Osobní poznámka: státnici na technice jsem dělal koncem 80. let. Už tehdy byl rozdíl mezi vnímáním titulu lidmi staršími a řekněme mládeží. Protože už někdy během 70., možná 80. let si někde někdo přečetl, že vzdělanější lidi jsou úspěšnější v práci, pojednal to politicky (lidé v socialismu jsou vzdělanější. než ti v kapitalismu) a výsledkem byl požadavek "více středoškoláků, více vysokoškoláků" a výsledek? Učební obory nafasovaly méně praxe, více teorie a maturitu. K čemu potřebuje řemeslník maturitu, to mi dodnes naprosto uniká. Dokonce: když jsem nastupoval do práce, bylo samozřejmostí vědět, kdo je inženýr (a v té souvislosti jsem se naučil oceňovat poněkud dřevní oslovení "pane kolego", které upřednostňuje odbornou sounáležitost před formálním titulem). Dnešním mladým je to dost jedno.

Čímž nezpochybňuju velkou větu "I skladník ve šroubárně může si přečísti Vergilia v originále". Nebo si vyrobit vlastní kytaru: https://www.hnn.cz/kurzy-verejnost/pdf-workshop-2020-kytary.pdf

P. Lenc 6.11.2019 10:34

R^R^R^

Z. Lapil 6.11.2019 10:15

Zhruba souhlas, s ironickou poznámkou, že dřív byly i učebnice lepší, protože stačilo si látku dvakrát přečíst a člověk měl naučeno, zatímco dnes - škoda mluvit. Narážím na (svou) starší hlavu, poznamenávám pro případ, že se někomu ve svatém rozhořčení zatemní ta jeho :-).

Seriózní námitku mám proti "stejné látce ze stejných učebnic". Právě toto zglajchšaltování mám za velký problém. Krásně to kdosi zformuloval: Chci z tebe vychovat samostatného kreativního člověka, tak si tady sedni a dělej, co ti řeknu.

Stejné školy jakž takž fungují pro jakž takž stejné = průměrné děti, řekněme vnitřních 80%. Těch zbylých 10% "hloupých" a 10% "chytrých" jaksi nezapadá do systému. Zvláštní školy pomůžou jen částečně, protože mezi "hloupé" žáky spadne kdekdo, od vyslovených blbců až po různé dys-kdeco, a podobně "chytří" mohou být prostí šprti i géniové. Aktuálně realizovaný způsob inkluze sype písek do soukolí funkčního průměru, ale nepomůže ničemu.

Škola bez známek obvykle vzbuzuje u zastánců klasiky prudký odpor, ale podle mě stojí za pozornost: http://narovine.eu/skola/organizace-vyuky/. Mmch - taky jsem tvrdil, že to nemůže fungovat. Mýlil jsem se, evidentně může.

J. Pokoutný 6.11.2019 10:09

Dovolím si velmi částečně nesouhlasit: moje spolužačka čtyřkařka se dostala na práva jako první ze tří - druhý spolužák, jedničkář, až oklikou přes VŠCHT a třetí, dvojkařka, až po roce. Jinak souhlas.

M. Prokop 6.11.2019 10:04

"Jak je možné, že se děti na základních školách neučí stejnou látku ze stejných učebnic?" - Jak je možné, že máme různé typy aut, druhy chlebů, dokonce různé knihy? :-P

Je vždy lepší, je-li konkurence a je možno si vybrat. Pak je i naděje, že všichni neudělají stejné chyby.

Dnešní školství v mnohém blbne, to jo. Ale řešením není návrat k tomu minulému. Spíš se poohlédnout ve světě, co se osvědčuje v zemích s podobnou mentalitou občanstva.

Š. Hašek 6.11.2019 10:03

Skutečně nejde o platy ...... ono nejde ani o školství! Myslíte, že hlupačce Valachové šlo o školství, učitele, žáky, studenty, .... ???? Myslíte, že poradcům vě věku třicet let jde o školství???

Život mě naučil, samozřejmě to není zcela v pořádku, že ta část mládeže, která má doma dbalé rodiče, to někam v životě dotáhne!!!! I řekněme, s nedokonalostí školské mašinerie. Zkráceno.

Takový detail. pokud jsem diskutoval s otcem "o nedostatcích ve školství (a nedostatků školní jídelny) v sedmé třídě, kdykoliv ....... jen mě decentně, v klidu upozornil ..... že jako mi nezbývá nic jiného, než ty nedostatky sám (nebo třeba s ním) překonat .......... život se nikdy (!!!!!) nebude ptát, jestli učitel nebyl zrovna vynikající!!!

Lituji ty kantory, kteří umí, učí, žáci jsou v lati, ....... nelituji ty (a znám i ty), kteří v roce 1991 jásali "konečně se nebude biflovat a budeme na školách kamarádi", moderno přijde s námi do škamen. Propadlíkům odlehlo. Velká část rodičů ale nevěřila svým uším. Já taky.

Zkráceno.

L. Chaloupka 6.11.2019 9:58

Mnoho se o systém školství nezajímám, ale nemohu nevidět jeho tristní výsledky zvláště v porovnání s minulým režimem. Laicky mám za to, že největší zrůdností je skutečnost, že se hlavně ze středo a vysokoškolského studia stal soukromý kšeft dotovaný státem. Místo toho, aby soukromé školy dokazovaly svou erudici na základě uplatnění svých absolventů v profesi, jsou jejich prvořadým zájmem co nejvyšší počty frekventantů a tomu odpovídající výše státní podpory. Když se pak mládež rozhoduje mezi řemeslem a střední školou, je její volba jasná, když dostat se na střední je zívačka i pro propadlíka. Tedy přidávat učitelům ano, ale zásadně jen na čistě státních školách a zároveň velmi tvrdé podmínky pro předchozí studijní výsledky a přijímací zkoušky na tyto školy. Aktuální problémy jako nedostatek vyučenců, nadbytek politologů, hungarologů, gender a jiných studijních deviací by velmi rychle vymizely.

V. Kříž 6.11.2019 9:56

Ježek, ode mne máš jedničku s hvězdičkou a poneseš si domů pochvalný list. Výstižnějšího příspěvku se tady asi už nedočkám. Díky!

Z. Lapil 6.11.2019 9:53

No jo, jenže za Bati vzal mistr učně za ucho, postavil ho k ponku a něco ho naučil.

Teď mám čerstvě v rodině případ, ne sice od ponku, ale přes tu práci, co se musí udělat, aby z hromady obrázků a textů začaly z rotačky vypadávat katalogy/krabičky na čaj/kalendáře/luxusní i neluxusní knížky. Paní s dvaceti lety praxe a prestižními publikacemi usoudila, že je jí víc zapotřebí ve školství než v příslušné kanceláři, ale musí si dodělat buď vysokou školu, nebo pedagogické minimum. To minimum kupodivu stojí docela dost peněz, zatímco VŠ je zadarmo.

Takže perfektní řemeslnice přes počítačovou grafiku studuje společenské vědy a biologii, aby mohla učit počítačovou grafiku. TAKY vyhozený peníze, kvůli bumážce. Přitom, ať se na mě nikdo nezlobí, během jedné dvou ukázkových hodin lze zjistit, jestli má cenu to s ní v té škole zkoušet.

J. Ježek 6.11.2019 9:50

Dovolím si drobnou exkurzi do minulosti, kdy jsem navštěvoval školy:

Ve třídě nás bylo 34 - 38, ne 20 jako dnes. Kantorů tedy bylo třeba cca 1/2 oproti dnešku. A světe div se, něco nás ti kantoři naučili. Což se o dnešku- při vší úctě - mnoho říct nedá. Kdyby bylo kantorů stejně, jako dříve, mohli by mít platy dvojnásobné, není-liž pravda?

Duševně nezralí jedinci chodili do pomocných škol a nezdržovali ostatní v normálních školách. Tenkrát ovšem nebylo třeba vychovávat nemyslící voliče ČSSD...

Státní maturita byla tehdy také, ovšem nic nestála. Zachrčelo v dráťáku a soudruh ministr školství oznámil tři témata na práci z českého jazyka, které učitelka napsala na tabuli. Šlo to i bez stovek milionů. A to pomíjím skutečnost, že na střední školy chodila cca 1/3 populace na základě přijímacích zkoušek a tehdejší maturanti toho leckdy umí víc, než dnešní absolventi vysokých škol. Na průmyslovce jsme běžně používali integrální a diferenciální počet a na maturitu z matiky jsme se těšili, protože to byla vlastně nejjednodušší disciplína...

Na vysokou školu šla cca 1/10 populace. A chlapci nejhloupější, kteří maturovali se čtyřkami a nechtěli na vojnu, šli studovat peďák. Věděli, že tuto nejlehčí školu s aprobací "tělesná výchova - občanská nauka" udělají a v budoucnu z nich budou ředitelé škol.

Neříkám, že tenkrát bylo všechno růžové a o.k. Nicméně dnešní školství spíš připomíná černou díru na prachy a nikým neřízený chaos. Jak je možné, že se děti na základních školách neučí stejnou látku ze stejných učebnic? Jak pak mají mít všechny děti po základní škole srovnatelné vzdělání? Jak je možné, že na některých "vysokých" školách si lze titul de facto koupit?

Tož tak!

R. Benýšek 6.11.2019 9:50

V čem hlavně je dnešní stávka učitelů celospolečenský problém? V tom, že rodiče jsou nuceni zajistit nějak jinak hlídání svých nezletilých dětí přes den (čím mladší školou-povinné dítě, tím naléhavější problém sehnat na dnešek hlídací alternativu namísto školy). Dávno pryč jsou doby, kdy rodiče odmítali posílat děti do škol, protože je potřebovali na práci doma, na poli, atd. Dnes je situace přesně opačná. Je tedy otátkou, jak vysoký plat si zaslouží ti, jejichž celospolečenský význam spočívá zejména v hlídání dětí zaměstnaných rodičů.

V. Kříž 6.11.2019 9:48

hlavně všem ve státní sféře přidejte. A hodně. Pak přijde krise jak 2008 a budete desetkrát horší, než proklínaný Kalousek. Ale vy jistě víte, kde peníze na státní správu a politiky získat i v nějakém srabu: hrábnete do důchodů, důchodci jsou staří a slabí a je jich jen pár milionů, takže nejsou k ničemu podstatnému přizváni, na rozdíl od 150000 odborářů

Š. Hašek 6.11.2019 9:44

Začínám mít dojem, že pokud "někdo v životě lítá v problémech" - začne školou/vinit školu! Začíná to být hodně moderní. S tím nesouhlas, a to jsem velice kritický k modernímu, nebiflovacímu systému školství, které teď symbolizují všelicí ministři a poradci ....... kteří (mj.) vybádali, "že se určité předměty budou učit teprve tehdy, až to bude ty mladé hajzlíky bavit"!!!

Vypozoroval jsem, že nejvíce nadávají na školu (po stránce vědomostí i obecně) ti rodiče, kteří svým dětem moc vědomostí/výchovy nepředali(nepředávají), ať už v předškolním věku ..... nebo o víkendech, večerech, dovolených ........ kdy dítka nejsou ve škamnách a jsou s nimi, s rodiči!!!! Z mírně zaostalého nevychovance, těžko něco v lavicích vydolovat, občas se něco povede, občas až tehdy, když dotyčný zestárne a narazí na reálno života.

Mám za sebou ono školství zastaralé, biflovací, jídelny s jedním jídlem, domácí úkoly, referáty o školních výletech, "drsná zkoušení u tabule", tělocvik, slovíčka jazyků, matematiku, vodu z kohoutku v rohu o přestávce, .....dle dnešních dobromyslů tortura, pracovní tábor a běs!!!!

Nepřejte si vědět, co bych řekl od plic Buzkové, ...... Valachové, ......

Zkráceno.

V. Kříž 6.11.2019 9:42

jenže tenkrát byl (a zase bude) dobrý řemeslník vyvažován zlatem. Nikdo nesnižoval laťku u maturity za účelem odmaturování 90 % populace, především proto, že na to ty děti nemají. A z toho, co se na střední škole (ne)naučí, se pak odvíjejí jejich zaměření na směry studia a profese, kde je možné hubou vydělat velmi slušné peníze, aniž by člověk cokoliv uměl.

M. Prokop 6.11.2019 9:41

Nevylepší, zajisté, ale nové si budete moci vybírat z širší a lepší nabídky.

Z. Lapil 6.11.2019 9:40

Kdysi dávno, snad za perestrojky, proběhl průzkum. Podle Učitelských novin(???) z něj vyplynulo, že děti si vzdělání váží, ale nemají školu za místo, kde by se taková věc dala získat.

M. Prokop 6.11.2019 9:40

"Místo stávky měli učitelé jít mezi děti a vysvětlit jim, že jim nejde o prachy, ale o učení správným věcem, ..." - a jde?

V. Kříž 6.11.2019 9:35

stoprocentní souhlas. a jestli si někdo myslí, že učitel, který naučí prdlajs za 30000 se zázračně vylepší, když mu dáme 60000, je ještě omezenější, než by člověk očekával.

V. Heidlerová 6.11.2019 9:12

Při vší úctě ke vzdělání se nemohu zbavit dojmu, že učitelé toho děti moc nenaučí. Dokladem je naprostá neznalost dětí orientovat se v dějinách, zejména současných, v literatuře, ve všeobecných znalostech, morálce, etice atd. Ředitel jedné školy mi řekl, že škola pouze vyučuje, ne vychovává, o to se má postarat rodina. Jedno od druhého nelze odtrhovat. Absolventi VŠ nevědí nic o nacismu, komunismu, nemají světonázor ani znalost základních hodnot. Místo stávky měli učitelé jít mezi děti a vysvětlit jim, že jim nejde o prachy, ale o učení správným věcem, význam r. 1989 a pod. , aby nám nevyrůstali tupí voliči slibovačů a bývalých STBáků. Jenže sami umějí učit jak před 30 lety, a to ještě některé věci byly dobré - učňovské školství, zvláštní školy, výuka matematiky (učí logice a myšlení) atd. Můj otec, absolvent gymnázia v r. 1920 toho věděl a uměl víc než dnešní nedoukové, nalepení na mobily a PC.

M. Valenta 6.11.2019 8:59

Obrana státu podle autora. Armáda složená z dobře placených a po zuby vyzbrojených kantorů a kantorek.

P. Dostál 6.11.2019 8:29

Rád bych napsal, co si myslím o autorovi, ale raději se omezím na jeho dílo.

Státní maturita je problém, pravda. Organizuje ji Cermat, což je organizace zřizovaná MŠMT. Neziskovkou je pouze v případě, že za neziskovku prohlásíme stát. Brusel nikde.

ŠVP jsou problém, pravda. Ne protože žerou čas (v principu jde o rozepsání RVP po letech, nemění se a navíc je školy sdílí), ale protože čeští učitelé pořád nepochopili, že dítě, co přišlo z jiné školy, se mohlo učit podle jiných ŠVP a proto něco umět nebude, protože se to opravdu ještě neučili. Brusel, neziskovky ani výdaje nikde.

Inkluze žere peníze, pravda. Neinkluze také. Když děti nebudu učit v jedné třídě, budu je učit v druhé. Když nemají asistenta, bude pět žáků na učitele. Když děti nic nenaučíme, budeme je živit celý život, což je dražší. Inkluze není o tom, že dám dítě s IQ 50 do normální třídy a čekám, že to bude fungovat. Inkluze je o umožnění dosažení co nejvyššího vzdělání (reálně, ne administrativně) co největšímu počtu dětí. Ani Brusel, ani neziskovky, nejzásadnější zlom v inkluzi byl tereziánský patent zavádějící povinné vzdělávání pro VŠECHNY děti.

K. Oldřich 6.11.2019 7:42

Všichni podnikatelé mají prý vzor v T.Baťovi. Kde ten bral řemeslníky? Naříkal snad někdy na nedostatek učňovských škol? :-/

M. Krátký 6.11.2019 6:07

v celé té zdánlivě obludné bouři mi nějak chybí byť jen zmínka o učňovském školství. Kde má průmysl brát vyučené kluky a holky aby je mohl postavit tu k CNC , frézce, karuselu, soustruhu nebo aby ty vyrobené dílce uměl smontovat, zapojit elektriku a spustit ???