20.4.2024 | Svátek má Marcela


Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
Jijen 20.4.2007 10:10

Jazyky

Souvislost, ne pitvani. To nepridava na kvalite ani pisemne, ani ustni. V dnesni dobe opravi pocitac cast pravopisnych chyb. Cist krasnou literaturu, diskutovat, psat vlastni texty - tim se dite nauci od malicka kazdou rec daleko snadneji - vsechno, co je potrebne, prijde automaticky , kdyz jazyk pouzivame v praxi. Styl vyuky pochazi z dob, kdy malokdo mel moznost do skoly chodit. Nejdulezitejsi bylo cist v bibli. A citovat. Takze ucit se zpameti a rozbirat vlastne byl zpusob, ktery se prevzal do vyuky dalsich predmetu a zustal nam.

Jijen 20.4.2007 10:10

Jazyky

Bohuzel nemam prilezitost cist vsechny odpovedi na clanek pana Vlka. Chtela bych pridat svuj nadseny souhlas a zkusenost vyuky jazyku z jine zeme.

Ucim "svedstinu jako druhy jazyk" cizince ve Svedsku. I zde existuji vselijake styly vyuky jazyka jako materstiny, ciziho jazyka a  "druheho jazyka". Svedstinu jsem se naucila vice mene sama - ctenim knih. Podnet mi dal prvni kurz po prichodu, kdy jsem se cirou nahodou dostala do skupiny konverzace -po 3 tydnech pobytu.  Zpusob vyuky mne nadchl - mluvit jazykem, ktery neumite, a snazit se porozumet. Teprve po ukonceni 2 mesicu rychlokurzu, kdy jsem cekala na zacatek studii v Lundu, jsem zjistila, ze ostatni kurzy a to do dneska - jsou podobne vsude: gramatika, cviceni, doplnit tvar slova, apod ... Vysvetlovat gramatiku jazyka, ktery se student ucit, jazykem, ktery student nezna, od pocatku kurzu mi pripada jako parodie. Podle ucebnich osnov atd ucitel nema moc moznosti gramatiku vyradit -  a k cemu to, kdyz nerozumim.

Svedstinu ucim ctvrt stoleti. Na stesti pro mne sefove, kde byvam zamestnana, nemaji tuseni  jak se lide uci jazyk, aby se dorozumeli a mohli nekde zit, chteji vysledky. Vice mene mne nechaji delat, co chci, hlavne, ze u zaverecnych zkousek studenti "projdou". Za ta leta jsem ucila peknych par stovek studentu od 6 do 60 let. Gramatiku a slova se uci v souvislosti, veta hlavni nebo ne je zcela bezpodstatne, nebiflujeme slovicka - take to nejde ve skupine, kde je kazdy jine narodnosti - ale pouzivame je pisemne i ustne. Pri srovnani absolventu mych kurzu u zkousek, ktere se provadeji jinde, jsou mi studenti vzdycky daleko uspesnejsi.

petr 3.3.2007 18:53

Princip problemu

Obsah clanku me opravdu mluvi z duse a na konkretnim prikladu skolstvi vlastne demonstruje celkovy pristup naseho naroda ke vsemu. Ve skolstvi je ukol splnen, zak jen nucen a obcas prinucen, kvalita je to posledni co nekoho zajima.

Skutecne podnetny je navrh absolvovat zkousky toho co uci temi, kteri vyucuji. Pripomina mi to informaci meho stryce o situaci v armade pred poslednim prevratem - dustojnici byli prinuceni absolvovat testy fyzicke zdatnosti a vysledek byl skutecne alarmujici - pouze nekolik procent z nich bylo schopno splnit predepsane limity. Troufam si s jistotou odhadnout vysledek podobneho testu, ktery by museli podstoupit urednici a ucitele. Mozna, ze by konecne nekdo zacal premyslet nad tim, proc Evrope vice a vice ujizdi vlak a pokorne by zadal o radu proc ten nenavideny American (sice pokulhavajici za nami v vsemoznych znalostnich testech) je mnohonasobne lepe vybaven pro skutecny zivot. Podivejte se pravde do oci soudruzi ucitele a milicionari na ministerstvech. Tak, jak nove generaci pomuzete v te zivotni priprave, tak muzete mit spokojene stari az budete s rukou natazenou kazdy mesic cekat na, podle vas, zaslouzeny duchod. Vy ale zrejme pocitate spise s pragmatictejsi formou zajisteni (alespon v pripade tech ministerskych soudruhu), ze ano.

F.Vízek 3.3.2007 11:40

Opakuji pro ty, kteří nepochopili...

Dohodněme se na tom, že stávající základní školy přejmenujeme na školy střední a tím automaticky bude mít 99% populace střední vzdělání. Dohodněme se na tom, že maturity i státní zkoušky na VŠ lidi zbytečně stresují, proto je zrušme. Diplomy a tituly dávejme za docházku a staneme se státem, kde 85% národa bude mít "vejšku" a titul vpředu, vzadu. Tím dokážeme, že Češi jsou lepší než Němci, Angličané, Francouzi, Rakušané, Poláci atd., že tudíž budou špičky v rámci nejen Evropy, ale i světa.   Tak to bude správné !

PS:  Nedejme na řeči, že co musí zvládnout děcko určitého věku za hranicemi Česka, musí být schopno zvládnout i dítě u nás.  Svět tomu nerozumí a je vedle jak ta jedle. Ukažme jim, jak se na to musí: Nic nevnucovat, žádná gramatika, žádná matematika, žádné zkoušky.  Všechno až je dobrovolné!  Také povinnou školní docházku bychom měli zrušit a nechat jenom povinnost vzdělávat se! Každý se rozhodne svobodně a dobrovolně a naloží se sebou jak chce a jak umí a jak mu to vyhovuje.  A škola, pokud zůstane, ať je hrou a zábavou  - a tak se lehce dostaneme na špici a konkurenci pobijeme.   Svět bude náš !

petr 3.3.2007 18:37

Re: Opakuji pro ty, kteří nepochopili...

no vy jste toho z clanku sice moc nepochopil, ale aspon jste o sobe dal vedet - jste typicky produkt naseho vzdelavaciho systemu, urcite vas musely mit soudruzky ucitelky rady...

pavel 99 4.3.2007 20:29

Re: Opakuji pro ty, kteří nepochopili...

Myslím, že to byl socialistický ministr Zeman, kdo chtěl spojit klasické "základky" s "pomocnými školami". Což neznamená nic více, než Vámi naznačený směr.

Kanuk 2.3.2007 20:58

Účel školy všeobecně a výuka matematiky zvlášť.

Mnoho lidí, i pedagogů, se mýlí v názoru na to, co a proč se má učit. Myslejí si, že účelem vyučování je vštípit žákům vědomosti o dějinách, zeměpisu, a hlavně "porozumnět matematice", t.j umět provádět důkazy, odvození a podobné (ptákoviny). Jak zde bylo již  dříve uvedeno, účelem školy je rozvíjet schopnosti mozku a ne poskytovat praktické vědomosti. Avšak k dosažení tohoto účelu jsou ty praktické vědomosti používány jako pomůcky. Matematika je nejlepší prostředek k rozvíjení logických schopností. Je možno diskutovat o tom, jestli pro rozvoj logických schopností je lepší umět dokazovat matematické (zejména geometrické) věty a poučky, nebo umět číselný příklad vyřešit rozložením na dílčí problémy a jejich postupným řešením.

Poli 3.3.2007 13:14

Re: Účel školy všeobecně a výuka matematiky zvlášť.

Souhlasím s tím, že matematika je nejlepší prostředek k rozvíjení logických schopností.Smůlou našeho školství ale je, že chybí učitelé, kteří dokážou látku řádně vysvětlit a mládež pro matematiku získat. Co Vy na to ?

sigi 4.3.2007 20:02

Re: Účel školy všeobecně a výuka matematiky zvlášť.

škoda je, že když tak horujete za matiku, pozapomínáte na broušení jazyka. viz myslejí si

Kanuk 2.3.2007 20:37

Zkoušky z českého jazyka.

Do "obecné" školy jsem chodil za první republiky. V páté třídě jsme byli "drilováni" ve slovním i větném rozboru. Ale přijímací zkouška na SŠ byla jen diktát (určitě), a snad i volná reprodukce nějakého krátkého textu, který nám byl přečten (tím si nejsem jist). 

Meissner 2.3.2007 19:45

Škola hrou

Taky s dcerou v 5. třídě vyplňujeme nesmyslné slepé mapy s hlavními městy pohrobků SSSR. Když jsem se ale dal do diskuse o mapě jako takové, tak jsem zjistil, že neví kde je na mapě sever a kde jih, jak se pozná směr toku řeky. Matematika? Stejné utrpení - biflování vzorečku o povrchu kvádru, místo toho aby se vše jednoduše a logicky vysvětlilo třeba na škatuli od bot. A jiné podivnosti. Nikdy jsem si nemyslel, že učitelku budu nazývat hrubě až velmi hrubě. Teď naprosto běžně a to nejméně jednou týdně a už si neberu servítky ani před dětmi, bohužel.

abc 2.3.2007 20:36

Re: Škola hrou

Jako bývalý pedagog jsem si v dobách školní docházky naší dcery taky představoval, že autoritu ex-kolegů budu ochraňovat.

Když ono to mnohdy opravdu, ale opravdu nejde. Tím spíš, že ta důvtipná mláďata na některé nekvality svých vyučujících přijdou v obdivuhodně útlém věku.

Kanuk 2.3.2007 21:21

Re: Škola hrou

V době mé školní docházky jsme dostávali domácí úkoly výhradně z matematiky (každou hodinu)a jazyků (občas). Z jiných předmětů snad domácí úlohy nesměly být dávány.  Z matematiky a jazyků se také psaly jednou až dvakrát za čtvrtletí školní písemné práce, jejichž výsledek se používal ke známkování (vedle "zkoušení" ústního). Písemné zkoušky jednou za čtvrtletí nebo pololetí byly také z fyziky (určitě) a chemie (možná). U předmětů ostatních - zeměpis, dějepis, přírodopis (na nižší střední) pouze ústní zkoušení.

Řasa 2.3.2007 19:22

poznámka

Myslím,že to již jasně vyjádřil Jaroslav Hašek Ve Švejkovi.

Citát: " Hovno, řekl Baloun, aby se vmísil do hovoru"

Forstmeister 2.3.2007 19:11

Komplexní čísla

Když blbnout, tak třeba v oboru komplexních čísel.  Zatím mlčím, očekávám matematiky na webu i laickou veřejnost matematickou, která komplexní čísla, směrnice přímek, složené úrokování, atd,  považuje za buržoasní pavědu. Viz plnění smluv ze strany ČSSD. Mýlím se?

Ptám se, je ansámblu ČSSD známa klasická množina charakteristik složeného úrokování? Jest to matematika, exponenciální funkce. Pokud by to nepochopil můj frekventant, je hodnocen "neprospěl" a nedostane osvědčení.

Kouzelný Sobotka z ČSSD.  Řada právníků je soudných, tento jedinec snad nikoliv. Pokud by se chtěl snad nazval blbem, nechť se jím nazve.

ideolog z Lihového domu 2.3.2007 22:23

Re: Komplexní čísla

No člověče co nám tady blbnete lidi, ještě jim tak navykládejde, že by se měli zajímat o složené úrokování a podobné pavědy, kdo by si pak půjčoval peníze u bank, kdyby si to uměl každej spočítat. Jak říká náš předseda, na prostej lid je potřeba přísnost, naučit číst psát a trošku počítat a hotovo, však v asijských montovnách víc potřebovat nebudou. To by tak hrálo, aby nám prostej lid viděl pod prsty, jakpak by jsme potom obhajovali ten báječnej hospodářskej růst.?

Aja 2.3.2007 18:32

zkoušky-nanečisto

S většinou článku souhlasím, jsem ve 4. ročníku gymnázia a u většiny předmětů mi stačilo se nabiflovat a napsat test. Ale narazila jsem na pár osvícených, u kterých jsem mohla pracovat s textem, analyzovat ho, udělat si a projevit svůj VLASTNÍ názor a neučit se telefonní seznamy.

S čím ale vůbec nesouhlasím, je hodnocení firmy www.zkousky-nanecisto.cz . Tato společnost mi pomohla dostat se na gymnázium, teď mě připravuje dostat se na vysokou školu. Myslím, že je jedna z nejlepších v Praze. Prohlédla jsem si nabídku různých publikací a přípravných kurzů. Každá vysoká škola má přijímací zkoušky takové, aby si na ně mohla vypsat přípravné kurzy. I taková společnost SCIO, která vymýšlí "úžasné" NSZ, přípravné kurzy dělá také.  Kolik vychází publikací na vysoké školy a k maturitě. Takhle je už nastavený trh. Rejžujou na tom všichni!

gossip 2.3.2007 17:24

Jo!

Vlku,dekuji!Jsem vase krevni skupina.Taky dislektik (dnes PhDr.)a syn taky.Skolu jsem nesnasel.Syn uz castecne chodil do dislekticke tridy.Dle zakona,ale jen do pate.Pak to bylo utrpeni.Jak pro nej,tak pro nas rodice.Kolik z nas,jeste bude muse byt znasilnovano premoudrelymi uredniky a vedci z misterstva a Ustavu pro jazyk cesky.Souhlasim,aby kazdy z ministerstva,od vratneho po ministra,byl podroben jejich radoby vedeckymi postupy urcenym pro skoly.Pak tepr tyto postupy postoupi skolam.

učitel 2.3.2007 17:56

Re: Jo!

Víte jak dyslektici zápolí s mnohastránkovými testy ? A to je čeká u maturit.

nosál 2.3.2007 19:02

Re: Jo!

Milý pane, já jsem musel osobně jít slíbit přes hubu češtinářce syna, známé to alkoholičce, která jej  nechtěla doporučit ani do pořádného učení a žádala ,aby propadl z češtiny. Dnes je syn Judr . Mne chtěl ruštinář nechat propadnout u maturiry a pak s emohl po...rat,když zjistil že jsem vystudoval vysokou školu. Máte mé plné pochopení

zp 2.3.2007 22:41

Re: Jo!

Ta tzv. dislexie musí být nějaká módní  infekce , co se tu vyskytuje v posledních letech.  Za dobu školní docházky své i svých dětí , mých známých i jejich dětí jsem neslyšel, že by se v okolí vyskytoval někdo s takovými problémy. Spíše to je quasidiagnoza pro neschopnost. Netřeba se ohánět tituly. Znám řadu absolventů VŠ, co jsou sociálně zcela pitomí.

učitel 2.3.2007 17:24

státní maturity

Jako dlouholetý člen zkušebních maturitních komisí jsem uvítal myšlenku objektivnější maturity, nahradit tahání zpaměti naučených maturitních otázek nějakými rozumnými testy. Konečně maturita vždy byla jen takovou slavnostní tečkou, spíše psychickou než intelektuální. Ale ouha, k mé hrůze se z dobré myšlenky pomalu vyvíjí příšera. Nebude stačit jeden test, bude to písemka, test a ústní zkouška třeba z češtiny. A budou nezávislí hodnotitelé, kteří budou souběžně opravovat, až se shodnou. Samozřejmě my, řadoví učitelé. A jaký to má smysl ? V době kdy je snaha, aby co nejvíce žáků studovalo VŠ, jim budeme komplikovat ukončení středoškolského studia ? Aby nám tady běhalo plno absolventů SŠ bez státní maturity ? To někdo chce ? Rodiče potenciálních maturantů ozvěte se. Vaše děti budou trpět. Abyste mě pochopili - nejsem proti testům, ale musí být jen jeden z odpovědmi a,b,...a dost.

Psí vrah Čumil 2.3.2007 18:14

Re: státní maturity

Správně, milej maturitní kolego. Nejlepší by bylo maturitu zrušit vůbec a studentíky pouštět na vysokou jen na základě potvrzení o docházce na nějakou tu střední školu. (Ale - mezi námi - je to vůbec nutné?)  Oni už si ten materiál na vysoké nějak přeberou.

PS: Ne že bych chtěl být moc zlomyslný, kolego, nepostřehl jste za ta léta sedání v maturitních komisích, že čeština v instrumentálu používá výhradně předložku S?

Forstmeister 2.3.2007 18:54

Re: státní maturity

Jako pouze "šestiletý" člen maturitních komisí (byl jsem byl externista, mne jímala hrůza nad úrovní předsedů maturitních komisí. Učil jsem ekonomii i užití softwaru v ekonomii na střední škole.  Má zkušenost je však taková, že salonní "školdozorci" (MŠMT), případní designovaní předsedové maturitních komisí (tehdy blbové z OÚ), jsou  ... Terminus technicus si dosaďte sami.  Takový blb se mi snažil maturantku zblbnout . Ať mu vysvětlí, k čemu je mu komlexní číslo. Byla to matematička. Řekla, "abych věděla, komu má vlézt do řiti", záleží na imaginární části. Toť orientace.   

JŠ - Student 2.3.2007 18:56

Re: státní maturity

Jsem studentem Septimy všeobecného gymnázia a z vlastní zkušenosti vím že státní maturity lezou krkem studentům i profesorům, protože nikdo neví jak budou vypadat a co tam bude. Dále jsem zaslechl že maturita a známky mají být vstupenkou na VŠ - dle mého názoru je to absolutní nesmysl. Za 7 let na gymnáziu jsem poznal spoustu ppedagogů a někteří dokážou naučit i fakta jednoduše a logicky. Naproti tomu jiní neumí látku vyložit, hrají si na diktátory a známky nejsou objektivní. Výsledkem je že z předmětu můžu mít známku za 3(v hlavě vymeteno) ale při stejné snaze s jiným pedagogem za 1 (a vhlavě utříděné vědomosti). Takže prosím v zájmu budoucích generacích nerušte příjmací zkoušky a na známky moc nehleďte.

Psí vrah Čumil 2.3.2007 19:44

Re: Re: státní maturity

No, jak jich tak čtu, milý Septimáne, voni o té syntaxi asi ještě neslyšeli. Mám diskrétní otázečku: copak mají z češtiny? Doufám, že ne za jedna...

zp 2.3.2007 22:27

Re: Re: státní maturity

Septimáne, chybí ti tam v devíti řádcích  osm čárek.To jsou fakt  Lipany,  absolutně za pět. Který to ústav ti umožnil s takovouto znalostí jazyka mateřského dobelhat se až do septimy? To jen jako varování pro rodiče stávajících páťáků.Nadto - oni neumějí , neumí on, tedy jiný neumí, jiní neumějí. Opravdu, jedna velká hrůza.Pokud se jedná o ústav soukromý, měl bys chtít vrátit školné.

zubr.z 2.3.2007 16:33

nejen ten češťyn

Onehdy při sanačních pracích na půdě padla mi k nohám útlá gymnaziální chemie mého syna,doktora medicíny a já poněkud zesinal.Ač nechemik,absolvoval jsem tehdejší SVVŠ -z chemie u p.prof.Josefa Mikuláška.Ten se s námi nemazal (Je i vhodnější synonymum).Ale anorganiku i organiku vysvětloval excelentně,takže u VŠ zkoušky z chemie u prof.Calábka jsem téhož udivil tak,že byl mocen slova až po jisté chvíli.Kdeže jsem se učil vzorce derivátů celulózy,když on nám to nepřednášel a ani to po nás nechtěl.Po vysvětlení,že jsem si jen přečetl sešit svých zápisků z gymnaziální chemie upadl v jisté nadšení a tu výbornou by do indexu asi nejraději tesal dlátem.Byla to známka trochu pro mne a zejména pro prof.Mikuláška.A měli jsme pár takových jiných bezva profesorů,čest a sláva jim.To co na mne hledělo z té útlé chemie,vzorce složitější než dvojitý žebřík bez slůvka vysvětlení,považuji jen za ukájení autorova ega.Dnes bych střední školu asi neabsolvoval.

R 2.3.2007 18:09

Re: nejen ten češťyn

Zubře, musím souhlasit.  Před pár lety jsem se v rámci otevřených dveří prohlédl svoje gymnásium, vlezl do učebny chemie a prohlédl si středoškolské učebnice. A strnul jsem. Vždyť oni se na střední škole učí  ÚPLNĚ TOTÉŽ   co my kdysi svého času na vysoké škole první dva tři roky.  Jenomže my jsme na to měli prakticky celé vyučování, zatímco oni na gymplu tak 2 nebo 4 hodiny týdně.  A taky na těch učebnicích nějací "chytráci" zapracovali. vyhodili všechnu teorii a příklady, které když člověk dostane do hlavy a trochu přemýšlí, tak 95 % vzorců a reakcí v chemii zapadne do sebe a stane se krásně logickými  a učí se doslova samo.  Zůstaly tam jen ty vzorce, rovnice a vlastnosti látek, tudíž znalosti, které se nedají naučit jinak než šprtáním a které 99 % procent studentů nejpozději po zkoušce ihned zapomene.

J.G. Pašek 2.3.2007 15:52

Člověče český, chceš-li se trochu naučit česky . . .

Člověče český, chceš-li se trochu naučit česky, popadni nejbližšího cizince, který se ti namane a uč ho česky. A nechce-li dobrovolně, dej si ho přidělit národním výborem nebo jinou vrchností. Ba měly by na to zvláštní paragrafy být. A tomu cizinci třeba i plať za ty hodiny, které mu dáváš, ono se ti to, věř mi, vyplatí . . . . . . Pavel Eisner