25.4.2024 | Svátek má Marek


Diskuse k článku

ŠKOLSTVÍ: Základní kameny vzdělanosti

Slušelo by se jistě začít poukazem na anticko-židovsko-křesťanské kořeny naší civilizace. Nemířím tak vysoko. Avšak ani tak nízko, jako jsou plody našich posledních pedagogicko-patologických reforem, spadajících pod heslo „Ukažte nám, co aspoň trochu funguje, a my to zkazíme.“

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
P. Klíma 21.6.2019 21:59

Páááni! Smekám! Máme ještě moudré a vzdělané pedagogy 👍

Akorát ministry školství jsou buď pomatení aktivisté (Valachová a Plaga), nebo úplní diletanti (bachař Dobeš).

To je pak na výsledcích vzdělávání silně poznat.

J. Kanioková 21.6.2019 18:32

Brilantní článek, velké díky :)))

K. Janyška 21.6.2019 15:30

Děti a mládež jsou ujetými rudočernými školskými systémy

světa připravovány pro život v organizaci a lidský svět je přitom jejím pravým opakem. Je lidsmi nezorganizovatelným spontánním řádem lidské interakce a řídí lidi, ne lidi jeho. Vždyť pravidla spontánního řádu lidského světa tvoří lidskou mysl.

A pak to tak dopadá, miliardy lidí s tituly i bez jsou pitomé jak tága a pere se to jako potulní psi... Dzp.

I. Novák 21.6.2019 15:20

Tak jak navrhuje autorka fungovala moje základní škola v padesátých letech za "komunistického totalitního teroru". Vrstevníci si jistě vzpomenou na rozdělení tříd v ročníku na A B C, kdy v Áčku byli vždy ostatními nenávidění "šprti" a pak to šlo postupně dolů. Pro nejméně nadané existovaly tzv. zvláštní školy, pro nenapravitelné pak "polepšovny". Všichni jsme tak opouštěli školu vybaveni 0základními všeobecnými znalostmi v rozsahu, na který naše dispozice stačily. Zřejmě ale tehdy ještě převládal zdravý rozum nad vědeckými metodami.

V. Pokorný 21.6.2019 12:44

Pan Boháč

píše, že neduhy školství vyplývají ze zdevastovaných vztahů v rodině a mezi generacemi. Neuvádí ovšem proč k tomuto došlo. Podle mého tomu tak nebylo, ať si pindá kdo chce co chce, za minulého, tzv. komunistického, režimu. Rozvrat školství přišel až s tou vytouženou západní demokracií. Ta nepotřebuje přemýšlivé a souvislosti si uvědomující nejen školáky, děti, ale hlavně dospělé lidi. Podle mne je to nejhorší systém, který jen vytváří a podporuje konfrontační jevy mezi lidmi. Cílem kapitalistického systému je lidi jen využívat a ovládat.

P. Brich 21.6.2019 14:30

Re: Pan Boháč

Oteřete-li zvířatům klec, nevědí jak se chovat. A cochcárna není demokracie, jen cesta k nejvyššímu stadiu vývoje společnosti - socializmu. Plíží se k nám zpočátku nenápadně - třeba zákazem kouření v restauracích, indoktrinací dětí už od mateřských školek, náhradou zpravodajství propagandou, politickou korektností a pokračujícím postupným utahováním šroubů a očesáváním svobod. Že se místo ruských na to používají anglické výrazy na podstatě nic nemění. Za minulého, tzv. komunistického režimu to bylo zakryto vlajkou rudou, nyní pro změnu vlajkou s mariánskými symboly za zpěvu ódy na radost.

PB

V. Braun 21.6.2019 14:41

Re: Pan Boháč

"nepotřebuje přemýšlivé a souvislosti si uvědomující nejen školáky, děti, ale hlavně dospělé lidi". Tak podle mých zkušeností komunistická škola přemýšlivost a uvědomování si souvislostí rozhodně nepodporovala. Přemýšlivost se komunistům nehodila do krámu, odměňovala se poslušnost.

Z. Lapil 21.6.2019 14:56

Re: Pan Boháč

No, nepodporovala... Člověk se perfektně naučil hledat ty souvislosti mezi řádky :-).

Ale fakt je, že to cílem výuky nejspíš nebylo.

J. Kanioková 21.6.2019 18:44

Ano, odměňovala se poslušnost. To je fakt.

Ale patřím do generace po válce, kterou učili kantoři vyškolení ještě za první republiky, a byli skvělí.

Ten komunistický děs přicházel postupně, moji generaci to jen šmrnclo, ale nezasáhlo na duši. Ale moje děti už naplno..

A moc a moc záleží na rodičích, aby děti udržovali či vraceli k normálu..

Z. Lapil 21.6.2019 14:51

Re: Pan Boháč

Tak tak. V kapitalismu je vykořisťován člověk člověkem, v socialismu je tomu přesně naopak.

Vážně - to myslíte vážně, že socialismus potřebuje přemýšlivé a souvislosti si uvědomující lidi?

V. Pokorný 21.6.2019 17:22

Re: Pan Boháč

Zdravím. Vaše poznámka je asi na mne. Já jsem snad, nebo že bych se spletl, nic o socialismu nepsal. Ani nic o tom, jak se projevuje v současné vlně vládnutí vypatlaných multikulturních, kolaborantských slouhů ve službách korporátního fašismu vlád některých států EU i jiných. Každý máme na mysli asi něco jiného. Mějte se.

J. Kanioková 21.6.2019 18:34

Ale P R D L A J S !

"Rozvrat školství přišel až s tou vytouženou západní demokracií."

I. Schlägel 21.6.2019 12:40

Chcete o Státu něco, co neumí a nikdy umět nebude.

Stát totiž neumí ani tak primitivní činnost jako provozovat hospodu. Se ziskem a ke spokojenosti strávníků. Neduhy státního školství jsou popsány precizně. Jsou stejné jako neduhy všeho státního.

Z. Lapil 21.6.2019 14:46

Re: Chcete o Státu něco, co neumí a nikdy umět nebude.

Přesně.

P. Brich 21.6.2019 11:32

Neduhy školství vyplývají ze zdevastovaných vztahů

v rodině a mezi generacemi, tedy ve výchově dětí, což je základ.

Ve druhé třídě paní učitelka trestala žáky tak, že vzala do své dlaně dlaň provinilce, na niž udeřila rákoskou.

Jednou tato exekuce vyšla za drzost i na mne. Ale já se včas vyškubl, takže úder padl do její dlaně. Tak jsem se pak musel ohnout přes lavici a byly mi vyprášeny kalhoty.

P. Brich 21.6.2019 11:33

Re: Neduhy školství vyplývají ze zdevastovaných vztahů

Rodiče se to dozvěděli, ale až jsem už byl dospělý. Potkala se maminka s touto paní učitelkou a tuto příhodu jí vypověděla (o čem by se také po letech měly bavit).

Proč jsem doma nežaloval já?

P. Brich 21.6.2019 11:33

Re: Neduhy školství vyplývají ze zdevastovaných vztahů

1) Nebylo čím se chlubit.

2) Ze zištných důvodů - ušetřil jsem si důkladnější výprask od tatínka.

3) Chlap musí umět snášet rány osudu, i když si myslí, anebo opravdu jsou nespravedlivé

PB

J. Vintr 21.6.2019 11:03

Dnešní školství se všemi svými "pokrokovými" metodami

selhává i v tom nejzákladnějším poslání. Naučit děti číst psát a počítat. Velká část naší mládeže je díky tomu v podstatě téměř negramotná. Setkal jsem se i s vysokoškoláky, kteří měli problém chápat psaný text a nedokázali sformulovat pár vět psaného textu. O katkatastrofální neznalosti základních "kupeckých" počtů nemluvě. Zato jsou děti soustavně indoktrinovány multikulturalismem, klimaalarmismem, genderismem a dalšími blbostmi.

A. Nový 21.6.2019 13:51

Re: Dnešní školství se všemi svými "pokrokovými" metodami

Čím víc greténů, tím lépe. :-))

J. Jurax 21.6.2019 10:57

Zajímavý článek ... tak mne napadá, že jelikož každý prošel školou, cítí se být odborníkem. Kupříkladu mně v článku trochu chyběl důraz na vyžadování kázně ... :-)

A jedna technická - v článku psáno, že "Právě tehdy vznikl do dneška běžný úzus domácího dovzdělávání" - tím tehdy je myšleno někdy v osmdesátých. Nuže, jsem ročník 49, na první stupeň jsem tedy chodil v druhé půli padesátých a pravím, že to domácí dovzdělávání bylo i tehdy. Ono ovšem i tehdy záleželo na rodičích, nakolik si cenili vzdělání a dobrých známek svých potomků. Aspoň já to dovzdělávání zažil a pokud si pamatuju, tak z naší party hochů, co jsme spolu mluvili, na tom byli všichni víceméně stejně. Kontrola domácích úkolů s tím, že máš to nadrápáno, tak vytrhnout a znova, dril násobilky, vyjmenovaných slov, zeměpisu i přírodopisu etc. a vždycky mi bylo odpovídáno na otázky, což muselo být, jak jsem poznal později na vlastních dětech, hodně náročné. A když jsem něco vyvedl, dostal jsem diktát - víly vily věnce a myly misky, ale vodníci se nemyli, psi vyli, město bylo dobyto, kdežto dobitý boxer to nevzdal. A když jsem ji nedal, nastaly sankce ...

J. Chaloupka 21.6.2019 9:56

Na podobnou poznámku dcery jsem měl chuť reagovat:

A ještě ke všemu si nechce uklízet svůj pokoj. Co s tím?

Z. Lapil 21.6.2019 14:54

Re: Na podobnou poznámku dcery jsem měl chuť reagovat:

Za vrchol tohoto oboru tvořivosti mám:

"Vaše dcera při vyučování stále mluví." "A to neznáte její matku".

Ale vaše reakce taky skvělá. Přiznejte se, že vás dodnes mrzí, že jste to nenapsal?

F. Dido 21.6.2019 9:53

Naprostý souhlas,jen nevím proč do toho tahat istanbulskou úmluvu,řekl bych,že s tím nesouvisí.

J. Kanioková 21.6.2019 18:47

Ale SOUVISÍ "

J. Svoboda 21.6.2019 20:52

Re: Ale SOUVISÍ "

Ale ano! Istanbulská úmluva je svinstvo, které se dotýká všeho rozumného!

L. Severa 21.6.2019 9:48

Jako předválečný absolvent

obecné školy jsem zažil zavádění t. zv. globální metody čtení, která spočívala v tom, že jsme neslabikovali. Tato metoda, patrně spočívající v jakési fotografickém vnímání slova, byla ihned zrušena. Její nevýhody pociťuji dodnes, takže postiženým byl asi jen jeden ročník(možná jen na některých školách). Moc velkou škodu tedy tehdejší pedagogové nenadělali. K článku mám jen jednu poznámku. Domnívám se, že největší podíl na kvalitě výuky mají učitelé. A u nich došlo ke katastrofální ztrátě autority.

F. Dido 21.6.2019 10:03

Za prvé mnoho z nich nemá přirozenou autoritu,za druhé je systém nastaven(a právní úpravy) tak,že když dáte mladému grázlovi pohlavek,tak přídete o práci (a iluze),v horším případě vás ten spratek zažaluje. Asi málokdo z nás (chlapců většinou) neschytal nějaký ten pohlavek a přišlo nám to nespravedlivé,ale ve výsledku asi většina z nás uznala,že byl na místě.

Z. Lapil 21.6.2019 14:42

Re: Jako předválečný absolvent

Ti učitelé v tom taky lítají jak nudle v bandasce. Zjednoduším hodně: jejich pracovním úkolem je látku vyložit a oznámkovat, na učení "an sich" není prostor. Pak není divu, že nemají autoritu.

J. Hejna 21.6.2019 9:48

Dobré.

Popis stavu bezvadný (až na čtverku),

vize v reálném čase naprosto nereálná.

J. Plíva 21.6.2019 11:59

Re: Dobré.

Taky si to myslím. K tomu bezvadnému popisu by se ovšem dalo přidat ještě mnohé, např. externality, což značí, že dítě se v tom prostředí, ze kterého nemůžeš uniknout učí i spoustu jiného, což není záměrem školy. Podle mého pozorování jsou to většinou negativní věci - například napodobování chování největších grázlů.

Proč je ta vize nereálná? Protože vyžaduje složitou organizaci a nereálné nároky na pedagogy - takoví se sotva najdou. Mám jiný návrh: když je něco složité, nejlépe to nechat, ať se to děje pokud možno nezásahově a svobodně - spontánně - asi jako v Summerhillu. Kdo nezná Summerhill ať si najde ten krásný film nebo přečte knihu.