15.8.2022 | Svátek má Hana


Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
čtenář 9.2.2009 19:01

Pane Marku

Vážím si Vašeho člámku i Vás i přez náš věkový rozdíl.Jsem současně potěšen tím, že i dnes se najdou mladí lidé uvažující ve smyslu úcty, nepsaného práva soužití a spravedlnosti v souvislosti se současnou společností ovádanou svévolnými, nesmyslnými a sebeúčelovýmy zákony a nařízeními "vyvolených".

Morrigan 9.2.2009 19:00

Autorita nade vše???

Se vším co píšete rozumný člověk nemůže než souhlasit, je ovšem škoda že nenavrhujete jakou cestou se má školství dát. Já jsem odešla ze ZŠ předčasně před deseti lety. Nepamatuji se, že by učitelé měli málo autority, přistupovali k nám však jako ke stádu jehož vnitřní problémy neřešili. Pohrdavě se vyjadřujete o zranitelnosti dětské osobnosti, možná proto že jste patřil k těm silnějším. slabé osobnosti v takovém stádu neobstojí a bývají tím nadlouho poznamenány. Co tedy dělat aby si učitelé zachovali svou autoritu a přitom mohli k dětem přistupovat individuálně? Nebylo by dobré aby ve třídách byl poloviční počet dětí, aby pedagogické studium mělo lepší úroveň a aby učitelé měli větší platy?

Kolemjdoucí 9.2.2009 19:39

Re: Autorita nade vše???

Vase posledni veta podle me nevyresi to hlavni. Vyresil by to misto mudrovani zdravy selsky rozum. Totiz znovuzavedeni telesnych trestu do skol. Ty by umoznily pristupovat k detem individualne jak byste si to prala. Lide jsou ruzni a z toho je treba vychazet. "Noveho cloveka" nikdo nevygeneruje. Na nekoho staci se litostive podivat, s druhym pratelsky povorit, tretimu domluvit, na ctvrteho zarvat ale pak jsou takovi, kteri rozumi jedine rakosce. To bylo, je a bude. Bohuzel, ale je to tak a s tim zadny pseudohumanista s jeho pokrivenym videnim sveta nehne. V opacnem pripade to dopadne se spolecnosti spatne. Psal jsem o tom uz o radu prispevku nize.

Petr 9.2.2009 20:23

Re: Autorita nade vše???

To předpokládá osvíceného učitele.

Eva D. 9.2.2009 20:08

Re: Autorita nade vše???

Morrigan, bylo, bylo, bylo! VV

Jenda 9.2.2009 20:22

Re: Autorita nade vše???

Kdopak asi te slabe osobnosti ublizi vic? Silny ucitel nebo silny spoluzak? Pokud nesmi byt autoritou ucitel vydobyde si to misto nektery (nebo nekteri) zak. Ve vetsine pripadu nikoli ten nejrozumnejsi ale spis ten nejsilnejsi sigr.

Mimochodem polovicni vuci cemu? Nas bylo na zakladce i na gymplu ve tride 35 a naprosto nemam pocit, ze by to necemu vadilo. Vy individualni pristupe.

Morrigan 9.2.2009 21:48

Re: Autorita nade vše???

Já jsem neřekla, že učitel nemá mít autoritu. Myslím si ale, že má lépe ovládat pedagogické principy a že má mít lepší podmínky aby je mohl aplikovat. To se vyřeší zmenšením počtu žáků ve třídě, jak je tomu například v některých soukromých školách pro problémové žáky. Já jsem na ZŠ v kolektivu neobstála protože jsem byla jinak vychovaná: Hodně jsem četla, chodila do skauta a zásadně jsem mluvila slušně. Kvůli šikaně jsem musela v 7 třídě odejít.Kdyby učitel byl pedagog a ne jen vůdce, musel by si něčeho všimnout.

Náhodný kolemjdoucí 9.2.2009 18:53

Děkuji,

konečně čtení, při kterém  jsem mohl s úlevou konstatovat že existují i jiní lidé s podobným názorem. R^R^R^    

františek 9.2.2009 18:52

Školství nevychovává

To po školách kdysi chtěli komunisté, protože si nebyli jistí výchovou v rodinách. Vychovávají rodiče a jsou za svou výchovu jednoznačně odpovědní. Školy mají jako cíl vzdělávat. A měly by mít právo z klasického vzdělávání vylučovat obtížně vzdělatelné jedince.

Náhodný kolemjdoucí 9.2.2009 18:58

Re: Školství nevychovává

Neopakujte hlouposti. Učitelé vychovávali už od starověku k vědění a ke kázni. Koukněte se na kterýkoli studentský film z demokratické první republiky. Učitelé musí umět zajistit podmínky k učení - a tou jsou kázeň a pořádek ve třídě. Učitel není jen od toho aby stál u tabule, mlel si svou a nikdo ho neposlouchal - jak to teď často na školách vypadá.

poste.restante 9.2.2009 19:03

Re: Školství nevychovává

Zlatá slova.R^

Kamjdu 9.2.2009 19:27

Re: Školství nevychovává

R^

Jenda 9.2.2009 20:22

Re: Školství nevychovává

Ucitel hlavne musi SMĚT zajistovat kazen a poradek.

skrebec 9.2.2009 21:13

Re: Školství nevychovává

Jo, snažím si to představit : "Jak zní kosínova věta, žáku (zapomněl jsem jméno, ale asi víte, kterou scénu mám na mysli)?"  - "Trhni si nohou, šmejde, když to budu potřebovat, tak si to najdu."  Co by dotyčného žáka potkalo po takové briskné odpovědi, to se tvůrci oněch komedií ani nesnažili řešit, bylo to pro ně stejně nepředstavitelné, jako to bylo svého času pro mně a mé spolužíky (ročník 1977).

A ještě něco k přiměřené míře násilí a tělesných trestů : Na mojí základce se jednou vyskytl případ šikany - trojice indoslováků (podle vzoru afroameričan) si vynucovala svačiny. Tedy konání na dnešní poměry až naivní a neškodné.  Ředitel nechal nastoupit celou školu a tu trojici hezky jednoho po druhém zfackoval tak, jak jsem to od té doby nikdy neviděl. A se šikanou (byť i v této naivní formě) byl, minimálně po dobu než sem ze školy vyšel, klid.

Podle našeho zákonodárství by dnes dostal cca 2 roky podmínky a doživotní zákaz učit. Kluci by možná dostali trojku z mravů, ale aby to ocenili, to by v sedmé třídě museli umět číst.

Takyčlověk 16.2.2009 17:54

Re: Školství nevychovává

Svatá pravda... jen proč jsme to nechali zajít tak daleko??? proč si musíme od "celého světa" brát to nejhorší??? to samé platí i o atestacích II stupně v medicíně... který Inteligent to vymyslel??? půlka světa nám to záviděla...

Než nesmět vychovat podle sebe své dítě, rači ho mít nebudu... mohl bych si odsedět třeba pár let za "týrání" dětí... 7 třídě jsme řekl učitelce na chodbě že je kráva... dostal jsme facku, a myslím si že se ulevilo oběma... (mam tucha že byla i s STB spojená... komanč jak hrom...) to nic nemění na tom že jsem si facku zasloužil a určitě si doma nestěžoval nikomu... na 100% bych dostal 5 dalších... 

Emen 9.2.2009 18:46

Naprostý souhlas

R^R^R^

doktor 9.2.2009 18:28

AndyO,

protože nesedím u PC, odpovídám až teď (pseudodemokracie, lidská práva, atd.). Myslím, že těch 19 let stačilo, abychom pochopili, že formální demokracie je jen fikce: aby věci vůbec fungovaly, obchází se zdola až po mezinárodní problémy. Totéž platí pro jak houby po dešti se rojící stále nová a nová lidská práva bez zdůraznění definovaných lidských POVINNOSTÍ. Zažil jsem školu, kde nebyla dnešní "demokracie", ale taky ne šikana! Stačilo obecné povědomí o tom, co se smí a nesmí (hodnoty). Domnívám se, že právě ta formálně do škol, a to i vysokých (akademické senáty - jeden takový kdysi zvolil rektorem Knížáka) vnášená "demokracie", která je v rozporu s pozdější přísnou pracovní hierarchií, je příčinou školního verbálního i brachiálního násilí. Mládež, na rozdíl od resignujících dospělých, tu frustraci nezvládá. Myslím, že problém není v našich učitelích, vychovaných před rokem 1990: mají ho i v ostatních západních rozvinutých zemích. Získali ho spolu s "demokracií" - i v rodinách, jak všichni víme. Vzpomínám, jak mne popisem amerických školních poměrů šokovala polistopadová knížka V.Bartušky o USA (Až ti zastřelí tátu). Nejsem sociolog, ale řekl bych, že jednou z příčin je právě rozpor mezi do škol a do politiky nuceně vnášenou "demokracií" a praktickým životem ve společnosti, kde - jak jsem už napsal - o ničem se nediskutuje, a pravdu mají v podnicích a ve světové ekonomice nadřízení (menagement a majitelé).  

doktor 9.2.2009 18:30

Re: AndyO,

Oprava: Bartuška: Až ti zastřelí bráchu.

školník 9.2.2009 18:45

Re: AndyO,

Souhlasím s Vámi doktore a dodávám,že toto je dnes extrémě zakotveno ve včech částech lidského dění/ né v takové míře v rodinách/ a proto tu také např. máme krizi a to téměř všeho a né jak se nám snaží nabulíkovat.

Leoš 9.2.2009 18:24

Moc hezky napsano, ale to je malo. Co takhle petici na nejvyšší místa ?!

 Můj osobní názor je, že rozhodující ve výchově je rodina ! Bohužel dnešní rodiče nezletilců (ovšem né všichni) jsou zřejmě špatně vychovaní, když nejsou schopni posoudit chování svých potomků v rámci povinné školní docházky . Protože jsem z kategorie dříve narozených, ptám se zda existuzje ještě platný školní řád, který byl závazný jak pro žáky, tak i pro učitele včetně zřizovatele. Jen na okraj se chci zmínit, že jsem syn učitele a v naší rodině jsem měl ještě tři sourozence. Jinač moc děkuji za váš postoj !

erich 9.2.2009 18:19

nevychováváme už jsme si je vychovali

Nedávno jsem byl při cestě vlakem do z Ostravy do Prahy těžce postižen přítomností dvou slečen, které až do Olomouce /dál jsem to nevydržel a nasadil jsem si sluchátka a pustil hudbu na plno/ vedly debatu o tom kdo, kdy, s kým, a co chlastal /to je jejich výraz/. Moje opravdové zděšení vzniklo až poté co jsem zasechl, že slečny nejsou první z posledních , kam jsem si je zařadil, ale studentky jakési VŠ v Liberci.  NO NAZDAR.

Eva D. 9.2.2009 20:05

Re: nevychováváme už jsme si je vychovali

R^ Erichu

Když jsem před časem dvěma 13 letým dívenkám vysvětlila, že konverzace není řvát na spolužáka "ty č...u", byla jsem persona non grata nejen u většiny třídy, ale po nějakou dobu i u třídní,.Ty dívenky jí to podaly jinak, třída se s nimi nerada hádá ( mají velkou zásobu hrubostí) a já byla ta kráva, navíc směšná, protože, na rozdíl od nich jsem se vyjadřovala bez hrubostí, jen jsem jim to chtěla po dobrém vysvětlit. Já naivka!

No, hodně jsem se tehdy naučila.Školník, 100% chlap ze staré školy mi pak sdělil, že co nechtě odposlechne ZEJMÉNA od dívek, to by mi opakovat nedokázal, styděl by se.

Jenda 9.2.2009 20:25

Re: nevychováváme už jsme si je vychovali

To ze nekdo studuje (spis dochazi na) VS uz nic neznamena. Hlavne ale nejen tyhle takyVS berou cokoli co se uvoli se prihlasit.

G.G. Pašek 9.2.2009 17:51

Začátkem 60-tých bylo v měšťance 80% žáků pologramotných ignorantů

kterým předměty létaly nad hlavou. Tak co fňukáte? Ty blbí prarodiče a rodiče budou rodit geniusy?  . . .

Jaroslav 9.2.2009 18:10

Re: Začátkem 60-tých bylo v měšťance 80% žáků pologramotných ignorantů

A kdopak asi rodil Paska? ;-D

františek 9.2.2009 18:47

Re: Začátkem 60-tých bylo v měšťance 80% žáků pologramotných ignorantů

Proboha, kdo vám to napovídal? Komu jste to naletěl? V 60. letech byla úroveň vzdělání i vzdělatelnosti výrazně vyšší než dnes. Jací pologramotní? Pominu-li týrání dětí jakýmsi marxismem a oblbování při občance. Děti tenkrát výrazně více četly a lépe se orientovaly v textu. Jestli máte aspoň střední školu, zkuste si nějaký příklad, diktát, či test z oné doby. Dnes jsou pro svou obtížnost nepoužitelné ve výuce.

J.G. Pašek 9.2.2009 19:29

Re: Začátkem 60-tých bylo v měšťance 80% žáků pologramotných ignorantů

Ty jdi do tvého kostela a já půjdu do mého . . .

qwert 9.2.2009 17:45

Existují i jiné metody jak na spratky

třeba násilím naordinovat celé třídě demokracii - tj. zůstáváte tedy všichni ve třídě, a až si milí žáci mezi sebou vyřešíte, kdo uklidí ten čurbes v jejich lavici a až bude uklizen, můžete odejit. Po osumnácté hodině si vás mohou vyzvednout rodiče. 

Má -li taková třída alespoň trochu zdravé jádro, cca po 2 hodinách donutí ty dva spratky si uklidit, nebo odhlasuje jejich lynč.

Janík 9.2.2009 18:08

Re: Existují i jiné metody jak na spratky

Musím souhlasit.

školník 9.2.2009 18:21

Re: Existují i jiné metody jak na spratky

Tu první část vašeho příspěvku by jste provedl asi jen po to jeho konstatování, potom by se ctihodní žáci zvedli a klidně opustili třídu s nadávkami o omezování svobody a pokud by jste se neudržel a začal je přesvědčovat důrazněji , tak by vám při odchodu ještě nasadili odpadkový koš na hlavu.Ve třídě by zůstala slabá čtvrtina žáků a to možná nadsazuji.Važený, sezmamte se s nynější školou a její realitou a změníte názor a dáte za pravdu pisateli článku.