19.3.2024 | Svátek má Josef


ŠKOLSTVÍ: Uvolní vláda peníze pro děti?

28.10.2020

Jedno z nejvíce kritizovaných protiepidemických opatření představuje uzavření 1. stupně základních škol.

Uzavření škol by mělo pomáhat omezit šíření nového koronaviru. Tedy školy nejsou zavřené proto, že by snad nový koronavirus pro děti byl více nebezpečný než pro dospělé, ale proto, že snadné šíření viru mezi žáky a studenty vede k následnému přenosu na jejich rodiče, prarodiče a dále do společnosti. I když zavření nižších stupňů škol se nezdá být zrovna tím nejlepším řešením. Ale vezměme to, jak se u nás říká, hezky od podlahy.

Jak o tom 14. října informovaly Lidovky.cz, farmaceutická společnost Pfizer vyvinula ve spolupráci s německou firmou BioNtech jednu ze čtyř amerických vakcín, které byly schváleny k třetí a poslední fázi testování. Společnost Pfizer již podala vakcínu na bázi mRNA (mediátorové ribonukleové kyseliny) okolo 38 000 dobrovolníkům a nyní jako první ve Spojených státech dostala od FDA (Úřad pro kontrolu potravin a léčiv) povolení k testování vakcíny na dětech. Právě děti jsou podle odborníků zásadní pro kontrolu šíření nemoci, neboť na přenosu se nejčastěji podílí takzvaní superpřenašeči, což jsou hlavně děti a mladí dospělí, kteří nákazu šíří uvnitř domácností.

Často pak nakazí jejich rodiče, prarodiče, mohou šířit infekci i mezi zdravotníky. „Myslíme si, že vakcína pro adolescenty a děti bude zásadní proto, abychom dostali covid pod kontrolu,“ v rozhovoru pro CNN říká dr. Robert Frenck, ředitel výzkumu. Doktor Frenck je rovněž toho názoru, že dětí bylo infikováno novým koronavirem více než uvádějí oficiální data. „Pokud máte doma dítě, má často rýmu a vždycky ho neberete k doktorovi,“ říká výzkumník. „Většinou to, co dětem covid způsobuje, je něco jako rýma,“ dodává. Frenck také zdůraznil, že i když děti zpravidla mívají mírnější průběh, objevují se případy, kdy tomu je naopak. Existují i případy dětí, které s covidem zemřely, či si nesou dodnes následky. A vakcína by je měla před těmito komplikacemi chránit.

Je tedy zřejmé, že děti nejsou z hlediska nákazy covidem tou nejohroženější či nejzranitelnější skupinou, ale pro vnímavou populaci jsou skupinou rizikovou. Ovšem zavírání 1. stupně základních škol a nahrazování klasické výuky vzděláváním na dálku není moc dobrým řešením tohoto problému. A nejde jen o všechny prvňáčky, které tu čeká výuka čtení a psaní, problémů s distanční výukou na školách je celá řada. Lepším řešením by byla internátní škola, kde může být dětský kolektiv oddělen od společnosti a kde mohou s dětmi za kritického stavu bydlet i jejich učitelé. Jenže takové školy u nás nemáme a nikdo je za pár dní nevybuduje.

Existuje však jedno z několika hledisek výhodné řešení, které lze poměrně rychle realizovat. Tím jsou vícedenní akce škol, zvané školy v přírodě. Jenže takové řešení narazilo na ministerské úředníky, čemuž se odborník diví a laik nad tím žasne. Ministerstvo zdravotnictví totiž ředitelům škol nedoporučuje venkovní akce jako adaptační tábory či školy v přírodě pořádat, a ti se výzvou ministerstva řídí. Přitom i podle šéfa Asociace ředitelů ZŠ Michala Černého jsou vlastně školy v přírodě z hlediska rizika nákazy nejlepším řešením. A proto také v době, kdy se uzavíraly školy, prohlásil: „Škola v přírodě jako akce, kam vám do jednoho objektu jede tatáž třída jako ve škole, nepřichází do styku s jinými lidmi a chodí do lesa, tak je v daleko bezpečnějším prostředí, než když jsou děti tady ve škole a odpoledne jdou na hřiště, do kina, nebo s rodiči.“

Inu, zdá se to být nepochopitelné, ale ministerští úředníci drží v šachu ředitele škol i v době, kdy celá řada hotelů a penzionů zeje prázdnotou a vláda má proplácet nevyužitá lůžka, na kterých by mohly spát děti a jejich pedagogové. V době, kdy stovky kuchařů a pomocného personálu přišly o zaměstnání, i když by mohly pro školáky vařit. A to také stojí na firemních parkovištích stovky autobusů, jejichž majitelé čekají na kompenzace za každé nevyužívané sedadlo. A nikam školáky nevozí.

Ale přece jen se rozumným úvahám zřejmě dostane nakonec sluchu. V pondělí 19. října totiž ministr zdravotnictví Roman Prymula nevyloučil podporu konání škol v přírodě pro děti z prvního stupně základních škol, aby bylo možné se vyhnout distanční výuce a zároveň zamezit šíření koronaviru ve společnosti. Podle profesora Prymuly se ohledně podpory škol v přírodě bude rozhodovat na základě aktuálního počtu nakažených koronavirem v příštích dnech. Ministryně financí Alena Schillerová nechtěla předjímat rozpočtové dopady takového opatření. Nevyloučila však podporu pro toto opatření v případě, že by ho ministr Prymula nakonec předložil. Tedy pak by již bylo možné děti na potřebné dva týdny rozmístit po školách v přírodě a v případě, že následně začnou počty nakažených osob u nás významně klesat, je znovu vrátit do školních lavic.

Co říci závěrem. Dnes v podstatě hrajeme o čas. Teprve řádně otestovaná, bezpečná vakcína nás i naše děti může vyvést z dnešní epidemické šlamastiky. I když můžeme mít na koronavirovou epidemii každý jiný názor, nakonec se jistě shodneme v tom, že nelze otálet: je třeba co nejdříve ukončit distanční formu výuky na prvním stupni základních škol.

Převzato z KarelWagner.blog.idnes.cz se souhlasem autora