20.10.2019 | Svátek má Vendelín



DISKUSE K ČLÁNKU

Upozornění
Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.


ŠKOLSTVÍ: Triviální problém



Výpis zvoleného vlákna. Zobrazit celou diskusi podle vláken, času
počet příspěvků: 14, poslední: 2.12.2008 13:18, přehled diskusí

Školské reformy:
Autor: František Datum: 1.12.2008 15:12

Naši učitelé jsou stále ustrašenější. Věří chlapíkům z ministerstva, že je dobré, když se žáci minimálně zatěžují. Ani totální blbečci u nás nesmí propadnout. Žáci neumí číst a když se jim podaří něco překoktat, stejně tomu nerozumí a brzy to zapomenou. Neplatí to obecně, přes všechny reformy zůstavají nadaní a schopní a gramotní jedinci, ale poslední školská reforma opět snížila prestiž učitelů, opět snížila schopnost žáků vzdělávat se. Jsem zastáncem biflování, memorování, protože rozvíjí paměť. Jsem zastáncem vysokých nároků učitelů  i rodičů zejména na ty nejmladší  žáky. Kladný vliv na prospěch ve třídě mělo vždy vyloučení těch nejslabších a propadání. Dnes se už studenti za svou negramotnost nestydí.

První krok každé reformy by měl být zúčtovaní s těmi, kdo reformu způsobili. Všichni z ministerstva školství by se měli stát nezaměstnanými. Ubylo by reforem. Stejně je zajímavé, že nám slovo reforma nezní negativně, vždyť to je svědectví, že jsme nepracovali dobře. Podobně je na tom například slůvko revoluce. Každý z nás je důsledkem evoluce. Revoluce vývoj spíše brzdí. Přesto jsem si jistý, že nikdo z nás nemá ve svém městě Evoluční třídu, i když těch  Revolučních je habaděj.

Na našem školství byl v minulosti vždy patrný kladný vývoj. Bohužel jsou tací ouřadové, kteří se domnívají, že musíme jít vpřed cestou reforem. Učitelé dnes minimalizují požadavky na vzdělávání, aby nemuseli nechávat propadat nevzdělatelné jedince

Re: Školské reformy:
Autor: V. Hoffman Datum: 1.12.2008 17:19

Biflovanie a memorovanie nerozvija dlhodobu pamat, akurat podporuje ucenie sa splachovacim systemom. Naucim sa, spravim skusku a zabudnem. Najlepsie sa pamataju veci vylozene kontextovo a v dobrych asociaciach /este po dvadsiatich rokoch si pamatam co je to gradient elektrickeho toku vdaka genialnemu vykladu prednasajuceho, ktory nam popisal ako sa postupne meni gradient toku studentov medzi fakultou a blizkou krcmou s prdlezujucim sa casom a zvysujucou sa nudou na prednaskach :-DDDD/.

Re: Školské reformy:
Autor: Lady Datum: 2.12.2008 1:43

Myslím, že zde záleží na věku. Je pravda, že si po více než šedesáti letech pamatuji dlouhé a složité pasáže, které jsme kdysi museli nabiflovat nazpaměť , ale bylo to na obecné, v dětském věku - a bylo to užitečné. Později  ve věku nad 10 mně víc vyhovoval logický výklad porozumění a volná reprodukce. Ale máte pravdu, asi to pomáhalo tu paměť rozvíjet.

Re: Školské reformy:
Autor: Kanuk Datum: 2.12.2008 6:45

Co já se pamatuji, tak jediné věci, které jsme na obecné škole museli znát zpaměti byly malá násobilka a říkánky na "vybraná slova" ...Vy máte zvyk vysoko vyskočiti, žvýkati a výskati jako když výr vyje". Bohužel, ostatní už si nepamatuji, ale seknu se málokdy.

děkuji:
Autor: portwyn Datum: 1.12.2008 17:26

Františku, díky za rozumný příspěvek. Máte-li děti, zkuste to vysvětlit ostatním rodičům. Velmi tím pomůžete vzdělávání i učitelům (nebo aspoň těm, kteří chtějí učit).

Bohužel se častěji setkáváme mezi neučiteli s názorem, že chtít po dětech cokoli včetně malé násobilky je šikanování (nebo "zbytečná buzerace", abych citoval). Pomozte nám díky předem.

Re: děkuji:
Autor: Witch Datum: 1.12.2008 19:02

Nejsem pedagog z povolání, ale využila jsem přípežitosti a zanedbaným dětem dávala kouř z matiky. Systém který jsme měli my a naše děti. Denně deset příkladů, za chybu jeden navíc. Dítka to vzala jako hru, protože jsem tvrdě šlapala i na své potomstvo před zkouškama a tak se dětičky učily jako ti "velcí". (Prozradím, že šklo o němčinu, kteropu sama neumím a o dějepis na reparát, neboť synek nezvládal fráze, diktované profesorkou, a konečně uznal, že před cizími učiteli bude lepší, když bude historii rozumět. Ta baba, jak mám ověřeno, hystericky odmítala vlastní slova studentů.) No a po pouhých čtrnácti dnech výcviku třeťáček nadšeně začal školu s jednotkami a udržel známky nadále, páťák z toho žil přes půl roku - tam se nedočkal ani extra zájmu od rodiny, protože maminka té těžké matematice prý nerozumí, ta radši chlastala:-( Jednušky jsem chválila ten půlrok já a pak se odstěhovali. No a taky se, samozřejmě četlo. třeťáček prý pokračoval, páťák nevím, ale vidět je, jak najednou chápou, co čtou, to byl zážitek!

Re: děkuji:
Autor: Ivanhoe Datum: 1.12.2008 20:04

Ano; ale to je možné pouze za splnění tří předpokladů:

1) žáků řádově jednotky na učitele

2) oboustranný zájem

3) nikdo, koho to nebaví (- koho nebaví vůbec nic) při tom neotravuje

Že se tak dá dosáhnout dobrých výsledků i s dětmi, kterým to za běžných podmínek nejde, toho jste sama důkazem. Jenže - kdo takovou individuální výuku zaplatí?

Re: děkuji:
Autor: Kanuk Datum: 1.12.2008 20:18

Ivanhoe, myslím, že se mýlíte. Na reálce nás bylo ve třídě kolem 40, jenže žádní "tvrdí grázlové", ti se tam nedostali. O učení jsme se skoro vůbec nezajímali, během vyučování jsme hráli "námořní bitvu" nebo "moře, kuře, znamení" a přesto nám v makovicích toho zůstalo podivuhodně dost. Ovšem, naši profesoři nebyli "pajdáci", matykář a fyzik byli RNDr, někteří z ostatních byli PhDr, kteří vystudovali předmět, který učili. Ale nevyučovalo se "přístupem k jednotlivci", nebo jak se to moderně nazývá, protože při vyučování jsme aspoň na půl ucha museli sledovat "cvrkot", protože kdykoliv mohla přiletět otázka, za jejíž nezodpovědění byla "koule".

Re: děkuji:
Autor: Ivanhoe Datum: 1.12.2008 21:03

A kdy to bylo? Předpokládám, že v době, kdy jste i při námořní bitvě udrželi jakous takous kázeň, aspoň takovou, že bylo slyšet, co se říká, a takovou, že jste byli schopni na toho půl ucha opravdu poslouchat; a také v době, kdy jste si z pětky ještě něco dělali... Božíčku, kolik já jen v těch dobách udělal křížovek - do tajenky téma hodiny, nakreslit obrazec, a hledat slova, zkoušet, křížit, gumovat a znovu hledat, a mít na to tak 40 minut... A přitom být celou dobu v obraze. Zlaté časy! Dneska je jináč, a není to v doktorátech učitelů...

Re: děkuji:
Autor: Kanuk Datum: 2.12.2008 0:01

Jo, Ivanhoe, to máte pravdu. Ale zakopaný pes je v tom, že dnes se do vyšších tříd základky dostanou i ti "tvrdí grázlové". Ale nejen to, to je třeba uznat. Když já dostal pohlavek od tělocvikáře, protože jsem lelkoval kde co lítá a nepostavil se do zákrytu, tak domácí reakce byla, že jsem si asi zasloužil dva. Dnes? Druhý den by škola byla zbořena rozlícenou mateří, protože někdo si dovolil dotknout se jejího budoucího Einsteina, který sotva prolézá z matiky.

Re: děkuji:
Autor: Witch Datum: 2.12.2008 13:18

To jsem spíš chtěla ukázat, jak krátká doba"hnusného" tréninku  a "opruzování" nebohých dítek starou a tradiční formou stačí, aby byly vidět výsledky a ještě k tomu dlouhodobě.  Vlastní, méně nadšená dítka, jsme terorizovali průběžně. Jenže ona už věděla, že jim nekecáme, už měla zkušenosti a brala to jako povinné sirupy proti kašli:-/

Re: Školské reformy:
Autor: Jirka Datum: 1.12.2008 18:59

Když nás bylo 15 mega, tak mělo  Ministerstvo školství x pracovníků. Vsadím se, že jich neubylo, i když jsou nás jen 2/3. Ti musí vykazovat činnost - a to znamená přinášet změny . No, a i když bude něco dobré, je nutné to změnit, protože: dá se mluvit o reformě, přináší to nové osnovy ( tj. práce pro spřízněné odborníky, nakladatele,  testovací firmy...). Není nad experimenty,  jejichž  trvání   přesahuje dobu funce ministra. To je nekonečný džob ( viz státní maturity).  Rodiče cítí svůj díl viny na nevýchově dítěte a tak to dohánějí agresivitou proti škole, kde své dítě "brání".  A děti jsou přizpůsobivé a velmi rychle se v tom chaotickém prostředí přizpůsobí a jdou cestou nejmenší námahy.  Ze všech stran( včetně  medií ) slyší podbízivé kecy na téma: chudáčci, musíte do školy, sláva- jsou prázdniny, obšírně  se přetřásají chyby  kantorů. Nikdo neřekne, že dítě, které ruší  výuku  znemožňuje  plnění zákonné povinnosti ostatním  a takto by se to mělo posuzovat. Dítě má právo na vzdělání, ale nevím, jestli je povinnost jej vzdělávat, když nechce.Za zmínku stojí, že  nikdo nebyl dosud tak odvážný, aby stanovil nepominutelný obsah vzdělání  jednotlivých školských stupňů. Do toho mluví tolik povolaných, že se nikdy nedohodnou. Takže se to  zalepí  frázemi, které si každý vykládá po svém. Hlavně příslušné výzkumné ústavy, kde se tak všichni vžili do své terminologie, že se často nemohouz dohodnout ani s vyučujícím, co si pod tím pojmem mají představit. (např"kompetence") . Jestliže se řeklo před 20 lety: má  maturitu, dalo se  z toho o tom člověku něco odhadnout. Dnes? Musíte pátrat jaká škola, s jakou tradicí, soukromá či státní ..je to prostě o devalvaci  úrovně. A nedivte se pak schopným kantorům, že odcházejí. Jsou nároční, vedení školy se na to tváří rozpačitě, žáci si stěžují a rodiče píšou  petice na MŠ, kde jim referenti moudře naslouchají. Umíte si představit inspektora, který by řekl: Pane kolego, já  Vám teď předvedu, jak má ta hodina vypadat??

Re: Školské reformy:
Autor: Kanuk Datum: 1.12.2008 20:28

S lecčím bych mohl souhlasit, ale určitě ne se sarkastickou poznámkou týkající se státních maturit. To ovšem souvisí s jednotnými osnovami (samozřejmě, stejné pro určitý druh škol) a s omezením všelijakých "speciálních" škol. To si mohl dovolit SSSR, mít střední školu pro pracovníky v oboru konzervování ovoce a pod., ale národ s 10 miliony lidu takové školství mít nemůže.

Re: Školské reformy:
Autor: Lady Datum: 2.12.2008 1:56

No vidíte, a přesto máme i bakalářské studium pro zdravotní sestry. Těch máme nedestatek a to už se třicet let opakovaně píše, že by jichsstačila polovina (těch diplovovaných s maturitou a druhá polovina by se dala nahradit ošetřovatelkami s půlročním kursem. Na vynášení nočníků by ten diplom snad ani být nemusel.