5.12.2021 | Svátek má Jitka


Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
Kajan 1.10.2007 8:04

Naši učitelé se nutně musí naučit kompzitivní teorii ! Jinak zůstanou tak hloupí, jako jsou dnes ! Dzp.

Kajan 1.10.2007 8:06

Re: Naši učitelé se nutně musí naučit kompzitivní teorii ! Jinak zůstanou tak hloupí, jako jsou dnes ! Dzp.

...kompozitivní teorii... Dzp.

OCH 1.10.2007 9:03

Re: Naši učitelé se nutně musí naučit kompzitivní teorii ! Jinak zůstanou tak hloupí, jako jsou dnes ! Dzp.

Vážený pane,

více než 45 let jsem byl ve školství. Průběhem své práce jsem si vytvořil hypotézu, že kantoři jsou nejhloupější a nejnemravnější složka inteligence. Servilita k bývalým mocipánům dříve je nahrazena servilitou k mocipánům současným. Nejhorší však je, že se prostřednictvím podlézání ti nejotrlejší dostávají do nevyšších funkcí a styl práce ve školství řídí. Stav současný nelze nazvat jinak než rozvrat. Je cílený? Srovnávám s Nejedlého destrukcí školství. Na ni přišli sami soudruzi a začali ji potichu napravovat.

portwyn 1.10.2007 9:10

Máte to marný, Kajane,

ať se snažíte jak se snažíte, stejně Paroubka volit nebudu ;-D

vesničan 1.10.2007 10:29

Re: Máte to marný, Kajane,

Já také ne.

portwyn 1.10.2007 7:55

Pedagogická praxe na PF

je skutečně nekvalitní, ovšem vinou konkrétní katedry.

Pro neučitele: Praxi z vyučování fyzice řídí katedra fyziky, praxi z vyučování tělocviku katedra tělesné výchovy atd. Záleží na konkrétním člověku či dvou (vedoucí katedry + hlavní metodik praxe), nakolik bere katedra praxi vážně.

Měl jsem to štěstí, že katedře fyziky na PF HK šéfuje Ivo Volf, který se didaktice celoživotně věnuje. Zatímco v průběhu studia jsme proklínali "pakárnu", kterou jsme kolem praxe měli (většina ostatních studentů proplouvala mnohem snadněji), po nástupu do školy jsem viděl, o co lépe jsme na školní realitu připraveni. Na katedře matematiky odvedla kvalitní práci metodička paní Čuhajová, která přišla přímo z praxe (řadu let učila na základní škole). Praktické zkušenosti, které nám předala, se nám pak velmi hodily - i když i u ní zejména nefyzici nadávali na příliš náročnou praxi (fyzici byli zvyklí na víc). Na druhou stranu vím o katedrách, kde se praxe vyloženě odflákla a metodici se o významu praxe před studenty vyjadřovali s pohrdáním. Prostě záleží na konkrétních lidech na konkrétní katedře.

Kedluben 1.10.2007 7:20

Chci vzdělané učitele

Chci, aby naše děti učili učitelé vzdělaní. Řeči, že dobrý učitel nemusí mít VŠ vzdělání, vedou ti, kdo sami toho o vzdělání moc nevědí. Je typické, že lidé např. bez jakéhokoli vzdělání budou prohlašovat, že školy jsou k ničemu ...

Pokud někdo opravdu chtěl učit a potřebné vzdělání neměl, mohl si je dávno doplnit. Samozřejmě je třeba v různých formách studia pokračovat celý život, to dnes platí pro všechny obory.

Honza42 1.10.2007 7:03

Jediné vzdělání, které učitelé potřebují, je znalost jejich oboru.

Z vlastní zkušenosti musím uvést, že nejvíce mne v životě naučili učitelé bez jakéhokoliv pedagogického vzdělání. Prostě rozuměli tomu co učili a bavilo je to. Schopnost někoho něco naučit je dar a nedá se v podstatě naučit.  Co já jsem už potkal lidí, kteří byli skvělí učitelé, ale chyběl jim na to papír. A po večerech si museli "doplňovat vzdělání", rozuměj tak, že museli poslouchat ty neskutečný kecy od lidí, kteří nikdy neučili.

Od jisté doby uznávám jen termín učitel. Pedagog je pro mne sprosté slovo.

portwyn 1.10.2007 9:41

Re: Jediné vzdělání, které učitelé potřebují, je znalost jejich oboru.

Vidíte, Honzo, a já poznal zejména na VŠ několik skutečných odborníků, kteří učili mizerně. Nedokázali své znalosti sdělit druhým... Jako studenti jsme se tím prokousali, ale na SŠ (o základce nemluvě) bych je nepustil.

Vzdělávání jako každá jiná činnost má určitá pravidla. Správná hodina potřebuje nějakou strukturu; je to odzkoušené a každý, kdo delší dobu učí (ať učitel nebo neučitel), to ví. Je pravda, že se na to dá přijít metodou pokus-debil, ale v tomto případě několik let učíte špatně, než se to naučíte. Bohužel pracovním "materiálem" těch prvních nekvalitních pokusů jsou děti. Pořádná příprava dokáže tohle období tápání zkrátit (úplně odstranit ne).

Pravda je, že vůbec nemusíte mít pedagogickou fakultu. Například matematiku nebo fyziku dokáží dobře učit mnozí technici; musí mít však dobré komunikační schopnosti a jistou míru empatie, plus pochopení pro ty,kterým nebylo shůry dáno. To ovšem zdaleka každý technik nemá... Špatný učitel pochopitelně rovněž tyto schopnosti nemá, ale přece jen dobrá profesní příprava může "cestu do hlubin študákovy duše" značně usnadnit.

Honza42 1.10.2007 10:43

Re: Re: Jediné vzdělání, které učitelé potřebují, je znalost jejich oboru.

"Špatný učitel pochopitelně rovněž tyto schopnosti nemá, ale přece jen dobrá profesní příprava může "cestu do hlubin študákovy duše" značně usnadnit."

Souhlas. Může, ale nemusí. A už vůbec nevidím důvod honit do školy učitele, které tyto schopnosti prokazatelně mají.

portwyn 1.10.2007 12:09

Re: Re: Re: Jediné vzdělání, které učitelé potřebují, je znalost jejich oboru.

Ano - může a nemusí. Znám absolventy PF, které bych učit nenechal ani náhodou. Mimochodem to, že absolvovali, pokládám za profesní selhání katedry daného předmětu. Ostudu kvůli nim budeme mít všichni... Ovšem většina případů není tak černobílá; student PF nemusí být "kantorem od Boha" a přitom může učit docela slušně, jen mu to dá více práce.

Pokud lze prokázat, že dotyčný dobře učí, nevidím důvod ani já.

Mishule 1.10.2007 0:35

Učitelky a lékařky

pracují nejdéle ze všech i v důchodovém věku, neznám jedinou, která by šla hned do důchodu - zřejmě je to právě proto, že jejich povolání je tak strašně stresující a vyčerpávající. Jinak by rády užívaly zaslouženého odpočinku v důchodu ;-)

Pavel72 1.10.2007 1:01

Otazka pohledu

Taky je to ukazka, jak moc muzou penize. Takovy obycejny ucitel si patrne poprve v zivote pripadne dobre zaplaceny, kdyz k nejvyssimu zakladu pripocita i duchod....

Jinak, stresujici to povolani samozrejme je, mira zavisi na stupni, druhu a lokalite skoly a muze byt ruzna, od temer pohodicky po peklo.

Mišák 1.10.2007 2:22

Re: Učitelky a lékařky

Vy jste ale slepice. Absolventi PF odcházejí do soukromých podniků, dobrých kantorů je nedotatek. A proč by kvalitní a vzdělaní kantoři měli už jen sedět doma a koukat z okna? Protože si to přejete? Mnohé kantorky by si opravdu rády užívaly zaslouženého odpočinku. Jenže při nedostatku kvalitních učitelů je mateřské školy rok co rok lákají zpět např. s tím, že "přece se na ty děti jen tak nevykašlete". A protože kantořina není pouze zaměstnání ale povolání se silným nábojem poslání, důchodkyně zase podepíšou roční smlouvu s tím, že příští rok už určitě končí. Další rok se anabáze opakuje, také proto, že stres a vyčerpání už důchodkyním nehrozí doma (vlastní děti odrostly i manžel je samostatný). Znám těch učících důchodkyň dost (i pár lékařek), pracují jen na část úvazku, ani u lékařek není situace moc odlišná.  A tyto důchodkyně jsou stále ochotny se vzdělávat, což vám asi nehrozí. Možná jste s tím měla problém dokonce i ve vašem školním věku.

Jarouš 1.10.2007 4:31

Re: Re: Učitelky a lékařky

Moje manželka i já jsme učitelé v důchodu a naprosto souhlasím. Učil jsem rok jako důchodce ( na částečný úvazek) a poprvé v životě jsem nemusel počítat každou korunu. A to jsem měl poměrně vysoky plat - na kantora- díky osobnímu hodnocen. Žena učitelka na prvním stupni je každoročně přemlouvána k další práci - je nedostatek kvalifikovaných nastupujících učitelů.