Neviditelný pes

ŠKOLSTVÍ: Svobodný žák, ale jaký učitel?

23.11.2007

Učitelský sbor je jako jakýkoli jiný pracovní kolektiv soustavou nadšených, excentrických, flegmatických, přepracovaných, otrávených i klidných jedinců. Hloupé je, že jasné a zřetelné výsledky jeho práce nejsou nikde okamžitě vidět, mnohdy prostě nejsou vůbec. Kdo z učitelů zůstává klidný a veselý v neděli odpoledne, může mluvit o štěstí a vyrovnané povaze. Ale to mimochodem platí pro jakékoli povolání. Učitelování má navíc jen tu "výsadu", že vyžaduje stálou divadelní akci na jevišti třídy, kterou provádíte dnes a denně před zraky diváků, kteří si na vás nezaplatili lístek. Jako herec je učitel amatér a taková každodenní exhibice nenechá nikoho bez následků. Pedagogové jsou pak nekonečnou sbírkou případů pro celý sbor psychiatrů, jak nám vtipně připomíná úspěšný film Gympl.

Vše se ale mimo jiné odvíjí od zdánlivě skryté a druhořadé věci, kterou je obecné povědomí o školství, kde se nyní i mediálně prosazuje nutnost respektovat svobodnou osobnost žáka. O nutnosti přiměřené kázně tohoto svobodomilovného žáka, jeho respektu vůči učitelům, o tom se nedočteme nikde ani slovo. Slušné chování ve škole je dnes již utopie, která může vzbudit pouze útrpný úsměv. A to jsme ještě zemí, kde má svobodný duch žactva poměrně malé obrátky. Škola je ale považována ve své valné většině za nutné zlo, za budovu plnou hysterických učitelek, které jsou dobrým námětem pro seriál v médiích pod jakýmkoli titulkem. Agresivita a vulgarita nejhrubšího zrna je mezi žáky doma. Je dobře živená nejen médii, ale společností všeobecně a na všech úrovních, neboť všude vidíme a zažíváme neschopnost slušně se chovat, poslouchat partnera v diskusi a respektovat se navzájem (viz chování našich zastupitelů v parlamentu). Vulgarita je navíc formou pokleslé zábavy "pro všechny" adorována prostřednictvím televize.

Když pak náhle žák zjistí, že ne všechno je zábava a že je nucen vyvíjet nějaké úsilí, tak je jednoduše vyvíjet nechce, protože dobře dokáže rozeznat, že jej k tomu společenská atmosféra přímo nabádá. Člověka, který má zájem, může jakákoli škola a jen trochu vyrovnaný a normální učitel (pokud takový ještě někde je) naučit jedině to, že pokud chce něco dobře umět, musí se přičinit sám, což je dřina, kterou mu žádná, sebelépe míněná reforma ani tisíce článků a diskusí o škole neulehčí.

SOŠ obchodní, Plzeň



zpět na článek