16.4.2024 | Svátek má Irena


Diskuse k článku

ŠKOLSTVÍ: Státní maturity

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
Radek 15.7.2009 17:47

Milá paní autoko článku,

to vše jsou skutečně eurohujerské dojmologie. Když v Paříži, Berlíně nebo Bruselu skočí do ohně, hups tam za nimi! Méně pocitů a opičení se a více vlastního rozumu, paní učitelko s bavorskou maturitou!

A.S. Pergill 6.7.2009 21:50

Problémů je tu víc:

1. Výše zmíněné SCIO testy na kvalitních VŠ negativně korelují s prospěchem studentů ve vyšších ročnících a u závěrečných státnic (tedy ne na školách typu "blekotám si co mi slina na jazyk zrovna přinese a dostanu za to diplom"). Pro "centralizované" maturity může hrozit totéž.

2. Problematika výběru předmětů - rozhodně by tam neměla být matematika, která se vyučuje na SŠ (zkušenost moje i mých potomků) jako typický "paměťový předmět": nauč se zpaměti okreslit X stran nesmyslných klikyháků, kterým ani profesor nerozumí, co znamenají.

3. Problematika porovnatelnosti, hlavně u "okecávacích předmětů" typu čeština, dějepis atd. i v případě, že by existovaly jakési jednotné otázky.

Jenda 6.7.2009 22:29

Re: Problémů je tu víc:

jasne. Matematika coby pametovy a cestina coby okecavaci.

Ale hlavne, ze matematiku jste zamitl, histerie literatury, o te se vubec nesmi pochybovat, ta musi byt zasadne a vzdy jednoznacne povinna.

Co kdybyste byl nekdy nekde a ostatni se tam bavili o Nezvalovych sbirkach a vy byste o tom nic nevedel, ze?

Adam 20.8.2009 10:04

Re: Problémů je tu víc:

Musím Vás zarazit, chápu proč matematiku nechcete zařadit do předmětů povinných pro státní maturitu, že ne každý matematice rozumí. To ano, ale rozhodně to není věda, pro zamatamování. V tom je omyl, je to věda o logice , kde se vše vzájemně propojuje a doplňuje.

Oproti tomu například dějepis, literatura apod jsou všechno faktické poznatky, které je nutné se naučit.

Problematika volení předmětů povinných ale zůstává, všechny děti totiž překvapivě nejsou nadané na totéž, a otázkou je zda mají znát všichni základem např jazyk, češtinu a matematiku..

jeff 6.7.2009 21:00

je to prosté,

líní studenti by maturitu nejraději dostali za docházku. Líní učitelé by jim ji s radostí dali, protože je nic nenaučili. A do toho stát s jakýs takýs požadavkem na úroveň ( ovšem dvouúrovňová maturita je hovadina, maturita buď je nebo není). Kdysi za sociku, vyhlásili maturitní témata ráno rozhlasem a za čtvrt hodiny se už psalo. Nikdo nepotřeboval několikaletou přípravu, jak dnes blábolí studenti i učitelé. Tenkrát ovšem studenti vyhrávali kdejakou evropskou, nebo světovou olympiádu ve všech možných předmětech.

Kanuk 6.7.2009 23:36

Re: je to prosté,

ovšem ČESKOSLOVENŠTI studenti....Jenže, po 89 roce se vzorem Čecháčků, zejména hanumanistů, stalo školství USA, jehož studenti se obvykle neumisťují na předních místech, a soutěží, kde by si uřízli nejvýš ostudu, se raději nezúčastňují. Tam to pak vyhrávají Korejčani, Japonci a jiní, jejichž země mají "zastaralé" školské systemy. Jenže důsledek bude, že v dohledné době budou všichni šéfové v amerických podnicích šikmoocí. S výjimkou ředitelů, protože to jsou obvykle právníci nebo podobní vykukové. Proto každý mladý Američan kouká být právníkem, a myslí si, že po absolvování školy z něj zfleku udělají ředitele se šestimístným platem. A pak kulí oči, když skončí na pracáku.

Double_K 6.7.2009 16:52

Vzkaz autorce:

Odpor tu není ani tak ke státní maturitě jako takové, lidem vadí hlavně katastrofický stav její připravenosti. Paní ministryně deklarovala připravenost, ale školicí portál pro učitele v té době ještě nebyl otevřen. Když jej pak otevřeli, chyběly v něm některé moduly. Učitelé jej budou studovat v červenci a srpnu. Kde bere ministryně drzost chtít po nich práci v době dovolené, kterou v této době povinně čerpají a navíc zadarmo, to je další otázka, učitelé to ale jako vždycky udělají.

Jako příklad uvádím matematiku, kde je k dispozici jediný ukázkový test. Katalog požadavků měli studenti až po druhém ročníku, tedy v polovině studia.

Jak s problematikou souvisí Vaše curiculum vitae, upřímně řečeno nechápu, přesto přeju hezký den. Karel Kyncl, matikář, Trutnov

Boris Hrubeš 6.7.2009 17:39

Re: Vzkaz autorce:

Jakožto učitel český, pravděpodobně specifický druh, se přidávám k názoru pana Kyncla. Sice chápu ono  "cívíčko" coby pokus osvětlit soulad státní zkoušky s praktickým životem, ale dodávám, že to je téměř první informace tohoto druhu, kterou jsem náhodně ulovil. Nic z oficiálních míst shora, např. od Lišky nebo pečlivě squatery opečovávající Kopicové, proto končím pozdravem: "No tě kopic!" B. Hrubeš

ASADASASA 6.7.2009 18:09

Re: Vzkaz autorce:

Už z prvních slov je jasné, že jste učitel. Údiv nad tím,  že novinky z vašeho oboru budete muset nastudovat v osobním volnu, jistě fascinuje lékaře, právníky, živnostníky, úřeníky státní správy... Představa, že se změnou daní, odčitatelných částek, superhrubé mzdy apod. dostane účetní volno k nastudování nebo podnikatel prázdniny se změnou sociálního pojištění, mě fakt pobavila. 

Váš podpis také vypovídá o tom, jak důležité státní maturity jsou. Úrověň jedotlivých škol je velmi rozdílná. Umožňuje zcela průměrným lidem vstup mezi vzdělance. Vždyť vy nejste matikář. Matika neexistuje, pouze matematika!!!

A jak souvisí autorčino curiculum vitae se st. maturitami? Píše dost polopaticky, že ač má zaměření matematika-fyzika, musela prokázat stejnou úroveň jazykového  vzdělání  jako ostatní maturanti v zemi. Říká, jinými slovy, že věděla, do čeho jde, a že to bylo fajn, znát podmínky dopředu.

občan 6.7.2009 19:46

Kynclův spolužák....a bývalý učitel...

...říká,proč takhle blábolíte ?Kyncl dělá nadprůměrnou práci za podprůměrný plat a jeho výtky nemají původ v jeho lenosti či nevzdělanosti.A my matfyzáci jsme mimo matiků taky fildové,psychouši,lingvíci,ajťáci a kdovíco ještě...Tož tak

Double_K 6.7.2009 22:01

Re: Vzkaz autorce:

Vidíte, a to právě naši studenti nevědí!!!

Jenda 6.7.2009 22:31

Re: Vzkaz autorce:

Ano, a proto ji coby cizi jazyk povolili cestinu. Tedy jeji jazyk matersky.

Realista 6.7.2009 23:02

Jak s problematikou souvisí Vaše curiculum vitae, upřímně řečeno nechápu

autorka si chce dodělat českou maturitu - bez matematiky, s tím, že za cizí jazyk si zvolí němčinu....

H42 6.7.2009 16:05

Maturity?

Tí, že bude mít 99% populace "maturitu" se úroveň vzdělanosti národa nezvýší. Problém je v tom, že kdejaký koloťuk si chce udělat vysokou, nejlépe práva. Protove sněmovně odhlasuje, že právem každého je právo na vzdělání. To mu ovšem nikdo nebere. Zedník nebo svářeč ale nepotřebuje k výkonu svého povolání. Ovšem málokomu se chce dělat "ručičkama", na gymnázium nemá (je ovšem mnoho gymnázií,které se od sebe liší jako žížala a kus pískovce). Tak jde na střřední odbornou školu a hned má maturitu. Co na tom, že neumí gramatiku, plete si i a y, nevypočítá jednoduchou trojčlenku. Má maturitu, dá si tedy přihlášku na "vejšku". Proč ne? Má tlačenku, nějak to tam vydrží, a je z něho Bc. Co na tom, že stále dělá hrubky a nedá dohromady smysluplný dopis, má vysokou acestu všude otevřenou. Nikdo se neptá jakou vysokou a jak se tam dostal. Co na tom, že jeho práce byla snůškou stokrát přežvýkaných blábolů stažených z internetu. Troufám si tvrdit, že statistickým údajem, že v ČR je 95% lidí s maturitou a 80% lidí s VŠ vzděláním úroveň vzdělanosti nestoupla.

Státním - jednotným - maturitám se brání především ty školy, které by ve vzájemném poměřování s jinými, těžce propadly. A samozřejmě se jim budou bránit studenti. Je daleko pohodlnější nechat se vyzkoušet z toho, na co se dopředu připravím: "Pane profesore vyzkoušejte mne z kvadratické rovnice, já jsem se ji včera naučil." A už dost. Dopředu už znám všechny námitky, dovedu si představit i ty urážky na mou hlavu. Tak si, prosím, poslužte.    

karel 6.7.2009 18:16

Re: Maturity?

Já ti nadávat a tebe hanět nebudu. Máš ve všem pravdu.Bez diskuze.Jenom bych přidal poznámku, že se také jedná o peníze, které dnes školy dostávají na své žáky. Proto těmito zařízeními procházejí bez sebemenších problémů žáci, kteří by se měli vrátit na základní školu.Jejich rodiče je protláčejí přes celou výuku pomocí skrytých úplatků ve formě sponzorských darů.Jejich přerozdělení do vlastní kapsy je naprosto v moci ředitele-majitele, té které školy.Potom na konci školního roku, si ředitel zavolá třídního nebo předmětového  učitele a řekne: "pane kolego, musíte zdůrazňuji musíte danému studentovi dát přece šanci.On má snahu, třeba jste mu to nedokázal dobře vysvětlit. Něco s tím udělejte.Musí přece projít(odmaturovat)."A přitom miláček se fláká a neučí, neboť si je dobře vědom tatíčkových peněz.V tom, nejhorším případě, plavně přecházejí ze školy na školu, až se dílo podaří.Z těchto rádoby středoškoláků se pak ponejvíce rekrutují státní a obecní zaměstnanci.Samozřejmě přez známosti a peníze tatíčka.Tito lidé pak svým rozhodnutím ovlivňují tok peněz, hospodaření, rozhodování o všem.Například o školách a maturitách.A kruch se nám uzavírá.Proto je všude a ve všem takový nepořádek a bordel.To co jsem popsal ,je pouze malá část důvodů proč se  tak stašně moc snížila úroveň vzdělání ve školách všech stupňů a proč je všeobecný odpor k jednotným maturitám.Nelze porovnat úroveň škol,nelze je ani kritizovat.

karel 6.7.2009 18:19

Re: Maturity?

vrátím se do šesté třídy- kruh-

Liška 6.7.2009 22:54

Re: Maturity?

No vypadá to na nějaký začarovaný kruh, ale není to tak. Já mám za to, že tak, jak popisujete  cestu ke vzdělání v dněšní, není technologicky nic nového. Tak se jeden pachtil, či byl postrkován za vzděláním vždy, jen se o tom veřejně mlčí třeba. Jen asi v beletrii se dočtete jak jsme taky studovali. Jinak dle mého se úroveň vzdělání nesnížila vinou státu, či učitelů, ale možnostmi demokracie. Dnešní člověk je více seběvedomý, líný, nemá mnohdy vážný motiv aby něco vůbec dělal, natož si namáhal hlavu s jeho pohledem viděnými ptákovinami, které určitě dle něj nebude nikdy potřebovat. Dnes se vše motá kolem vzdělanosti, ale pokud má být brána za bernou minci dnešní mladá generace s maturitou, tak myslím, že jsme nejak stoupli vedle. Jo, to kdyby se počítala maturita z vychytralosti, to by byla jiná váha.

jasan 6.7.2009 15:18

skvely dukaz toho

ze dotycna EUrosoudruzka vubec nechape, o co jde... a takovy nam po podpisu LS budou sefovat....

myslite si, ze je vubec schopna pochopit, ze michat hrusky s jabkama neni efektivni?

Jenda 6.7.2009 15:02

Ehm a ja to, ze a jak jste maturovala v Bavorsku souvisi s existenci statnich maturit?

V cem by se vase zkusenost lisila, pokud by tam statni maturity nebyly?

vitr 6.7.2009 15:02

konecne to nekdo jasne formuloval

ano populismus vsech moznych specialne pani Zubovove a jejiho sponzora Soukupa z Medea  nezna mezi.

Jestli je neco v ceskem strednim skolstvi zapotrebi tak je to standartni posuzovani....

Minutus 6.7.2009 11:14

Školství je potřeba diferencovat

na školy různé náročnosti (už se tak děje, není gympl jako gympl) a počet středoškoláků s plnohodnotnou maturitou snížit na 30%. Dále je třeba začít masivněji dotovat učňovské školství a zvyšit atraktivitu učebních oborů. Maturitou se toho nedosáhne. Pokud chce vyučený člověk mít maturitu, ať si ji udělá za 2 další roky studia. Ale bez slevy na nárocích. Na VŠ by mělo jít max 10% populace. Gaussova křivka nelze, zbytek na to nemá IQ anebo píli. Píle totiž může nahradit nevelký deficit IQ a je to legitimní.

Jinak je podivné, že se tolik času věnuje tomu, co utratíme za důchodce a nikdou nepočítá, kolik stojí studenti. Tito lidé jsou rovněž neproduktivní a studium něco stojí nejen je , ale i jejich rodiče. Tudíž školné je namístě. Viděl bych ho na 5k měsíčně se systémem státních bezůročných půjček. Anebo snížení počtu VŠ a SŠ. Pak to půjde bez školného.

Rudolph 6.7.2009 11:29

Re: Školství je potřeba diferencovat

I vy jeden nositeli IQ! :-) Už vás vidím, jak sedíte na židli a rozřazujete lidi: "Ty běž, ty jsi chytrej. Ty jsi blbej, ty na vysokou školu nepůjdeš. Tečka." Tak. Tečka. A právě jste slyšeli, jak se za jedním lidským osudem zabouchly vrata. On Bertík Einstein taky neměl na střední škole nijak bohouské výsledky. Za vás (a za socialismu, dobře si to pamatuji) by skončil u soustruhu? Přemýšlejte chvíli o tom, co říkáte ...

Aby to nevypadalo: já se nechci za každou cenu hádat, mluvíte moudře, ale tohle božské určování osudů mi prostě leze na nervy.

Jenda 6.7.2009 15:03

Re: Školství je potřeba diferencovat

Jiste. A proto budeme vymyslet "vysokoskolske" obory, ktere dokaze vystudovat kazdy. Abysme si vylepsili statistiku.

hafusak2 6.7.2009 12:08

Re: Školství je potřeba diferencovat

V letech 60-tých až tak asi do r. 1973 byly učební obory buď tříleté s výučním listem, nebo pětileté s výučním listem a maturitou. Znám lidi, kteří pak šli rovnou va VŠ a s tím pětiletým učebním oborem neměli problémy. Pak se to zrušilo /neznámo proč/, ale myslím, že obnovení by stálo zato.

Papouch 6.7.2009 19:27

Re: Školství je potřeba diferencovat

ctyrlety ucebni obor s maturitou se dal vystudovat i v 80. letech, napr typografove - ale v podstate to nebyl ucnak, spis zakuklena prumyslovka

Martin Profant 6.7.2009 10:42

pokračování

(omlouvám se, omylem odklepnuto)

Model vznikl jako složitý kompromis mezi jednotlivými větmemi středního školství, zájmy krajů a státu - a jako každý kompromis má daleko k dokonalosti. Po tříletém zdržení náběhu maturit bych dnes preferoval zavedení dvojstupňové zkoušky (v roce 2004 neprošla pro odpor učilišť, ale dnes by to šlo).

Oč ale jde v prvé řadě je kontrola alespoň minimální kvality, kterou školy poskytují. Jistě, praxe si kvalitu absolventů přebere, v to m není problém, ten cár papíru životní úspěch nezajišťuje. Ale žijeme jen jednou a čtyři roky vzdělání ztracené před dvacítkou se strašně špatně dohánějí (pokud to vůbec jde). Pan Ivan Nový napsal, že zkušení řidiči si méně pamatují pravidla, ale mají také méně nehod. To je pravda, ale oni se toho stavu "zkušení" museli dožít. Ideální střední škola vypadá tak, že si z ní nepamatuju téměř nic, ale o většině toho, co si nepamatuju, vím, že jsem se to kdysi učil a že jsem to zapomenul. To sice "státní maturity" nezajistí, ale jsou jedna z tisíci malých přehrad, které mají zabránit tomu, aby šly střední školy jiným směrem.

Ivan Nový 6.7.2009 12:41

Re: pokračování

No ideální střední škola je, že si pamatujete celý život pasáže z Eposu o Gilgamešovi a nejen z něj. Tak to bývalo dříve.

Rudolph 6.7.2009 13:22

Re: pokračování

Myslíte: "... ať ti opilec zvrací na dveře a každá děvka od tebe odvrátí svou tvář!" ?:-)

Ne. To není účelem střední školy, i když někteří pedagogové si to myslí. Bohužel.

Hrad 6.7.2009 16:49

Re: pokračování

Co je účelem střední školy akademiku? Vy jste ale kastrovaná hovězina. Epos o Gilgamešovi, pokud se pamatuji je o jeho snaze postavit zeď kolem města zvýšením výkonu poddaných, ať to stojí, co to stojí. Tento princip k nám sahá přes tisíciletí... Gigameš s Enkidem-Zlem, ten princip poznávají. ;-€:-/Přání vládnout pouhým robotníků, dnešním jazykem na NP sockám, bylo největší touhou tyranů... Tyran je také princip. Trh, Zlaté tele, nevědomost, špatná vědomst...  Co je to ten účel střední školy???!!!(Y)    

jirka.s. 6.7.2009 17:48

Re: pokračování

Vidíte to lidi????? Tohleto, tenhle hovnožrout "hrad", učívalo naše děti!!! A nejen to!!! Po listopadu dokonce rozhodovalo, kdo je  či není v našem školství politicky schopný !!!! ;-O;-O;-O

Autor: Hrad IP: 80.78.156.xxx Datum: 17.10.2008 18:57

Revoluční rok 1990 mě vrhl(bez mého vědomého přičinění) do jedné z několika "prověrkových" komisí na odboru školství v Brně, které měly rozhodnou, kteří "ředitelé-komunisté" mají zmizet ze svých míst. Dva z nich díky mému hlasu zůstali. Ne proto, že to byli komunisté, ale proto, že uměli zajistit dostavbu svých rozestavěných škol. Jejich opnenti z pedagogického sboru, byli pouze hlasitými antikomunisty, krerým patřila do rukou pouze křída.

Asi takhle, smradlavý hovnožroute! Pokud ty jsi snad někdy, jak tady naznačil Gregory, "učil" naše děti, je to tím nejpřesvědčivějším důkazem zhovadilosti komoušského režimu! To už se opravdu musel bát o svou existenci, když svěřoval ideologické působení na mládež něčemu tak odpornému jako jsi ty! Jestlipak jsi též vyučoval dobu husitství z hlediska marxismu-leninismu jako ten náš soudruh zástupce ředitele?  Pevně ale věřím, že jsi byl pro své žáky zrovna tak směšná figurka jako ten náš! Na jeho hodiny jsme se těšili jako na návštěvu cirkusu! Tak vydrezúrovaný soudruh se ani v té době jen tak nenašel! Předpokládám, že ty jsi byl ještě o řád výše!!!  ;-P