16.4.2024 | Svátek má Irena


Diskuse k článku

ŠKOLSTVÍ: Spratci a zlatíčka - začíná to ve školce

Vlastně to začíná ještě dříve. V rodině. Odpovědni za svoje děti jsou pouze rodiče. Text je věnován vyhořelým pedagogům, kteří denně bojují s rozcapenými spratky, jejich sebevědomými rodiči, servilním vedením a přesto svou práci mají rádi. Na školky se trochu zapomíná. Neprávem.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
T. Závodský 14.5.2014 22:18

Tragická iluze

Myslet si, že se společnost vyvíjí k lepšímu, je bohužel nepříjemný omyl. Sdílím názor některých filosofů, že vše stoupá a klesá. Tudíž naše takzvaná civilizace má nejspíš svůj civilizační vrchol za sebou a nacházíme se (ostatně jako už mnohokrát v dějinách) ve fázi úpadku a rozkladu. Od barbarství a cynické bezohlednosti nás neodděluje bůhvíjak silná hranice. Pravděpodobně to skončí výbuchem násilí a teprve až se společnost vyzuří a unaví, začne budovat snesitelnější poměry.

J. Vintr 14.5.2014 21:45

Hlavní příčinou toho, proč dnešní rodiče nezvládají vychovu

je skutečnost, že oni sami i jejich rodiče už nebyli vychovaní v rodině, ale ve školkách ....

J. Kanioková 14.5.2014 19:49

Souhlas s článkem..

.

P. Krasny 14.5.2014 14:54

Píše učitelka domů

Milí rodiče,  na vaše přání jsem nechala vašeho syna vyšetřit a vyšlo najevo, že netrpí ani dyslexiíí, ani mentální poruchou natožpak poruchou snižené pozornosti.

Jednoduše řečeno, Váš drzý, arogantní, nevychovaný a nevycválaný spratek je zcela zdráv.

S pozdravem

Jana Novotná, třídní učitelka

J. Kanioková 14.5.2014 19:42

Kéž by takové nebojácné učitelky byly,

bohužel, je to sci-fi.

Z. Ležatka 14.5.2014 12:50

K tomu „základnímu poučeni“

Nevzpomenu si, kolik let

na nás zíral z nezměněné školní nástěnky na chodbě Lenin s velkým heslem

Učit se, učit se, učit se! Až jednou, jsem nad praktickým využitím toho hesla

zapochyboval (dnes bych se společně s JdC optal „není to málo, Vladimíre

Iljiči?“) a změnil na praktičtější UMĚT, UMĚT, UMĚT!

Z. Ležatka 14.5.2014 12:55

Re: K tomu „základnímu poučeni“

Mělo to být pod příspěvkem pana Kuneše (6:03)

E. Sevrát 14.5.2014 16:09

Re: K tomu „základnímu poučeni“

Ovšem to bez učení dost dobře nejde.Vy jste už ve druhé fázi.

V. Vaclavik 14.5.2014 12:39

Souhlas

A je tragicke, ze nejde jen o zbabelost vedeni tech skolnich zrizeni, ale ze nalada ve spolecnosti a zakony tomu nahravaji, zavdavaji duvod.

Nejvis se me libil ten popis, jak deti v satne ve skolce si sednou jako trepaci a maximalne nastavi ty sve ctyri hulky a jak rodice kolem nich lezou po ctyrech, jako kdybych to videl. Vidim to i u deti a matek z pribuzenstva, deti i kdyz by se samy mohly oblect, nemaji k tommu dostatek discipliny a taky rodice jim ani nedaji poradne sanci a obleknou je sami, k cemuz jsou vyprovokovani prave tou nedisciplinou... deti maji proste vzdy pocit, ze vsechno musi byt hra, baveni se, a nikdo jim do niceho nema co mluvit. Kdyz se pak rodicum postavi, ma clovek chut jim dat facaka az by se dvakrat otocily kolem osy tela.

R. Tichý 14.5.2014 12:20

Souhlasím s článkem

Považuji to za výsledek situace, která vznikla "sametem". Najednou se zrodila generace, která "nemusela nic". Jakákoliv pravidla byla symbolem diktatury. A tuto myšlenku si přenesli na své ratolesti.

P. Mach 14.5.2014 18:39

Re: Souhlasím s článkem

Se sametem to nemám nic společného. Za současnou situaci ve školství je zodpovědná socanská ministryně školství buzková, která do českého školství zavedla nesmyslné až hovadské reformy, které navíc ani nedotáhla do konce. A v konečném důsledku vytvořila z českého školství cochcárnu.

M. Kosejk 14.5.2014 20:52

Re: Souhlasím s článkem

Buzkové stačilo, že ji nesnášel Zeman, a že měla velký kozy. Ale ani v ní to není. Ona byla jen zduřelý symptom toho, že reforma školství lidi vlastně nezajímá nebo nejsou schopni dohlédnout komplexnost problematiky.

Lidi prostě problematiku vzdělaní dítěte vnímají takto: Pokusím se dotlačit dítě co nejdále v hierarchii vzdělání, co to půjde. Bez ohledu na skutečný smysl toho vzdělání a bez ohledu na skutečné schopnosti dítěte. A tak se debata točí jen kolem toho, že starší lidé nadávají, jak za nich to bylo lepší, což je takový historický evergreen (tohle totiž tvrdívají starší generace o mladších od úsvitu civilizace).

Svět se totiž opravdu změnil. A opravdu není možné se vracet k tomu, co bylo. Pro ilustraci: Kolik lidí z této debaty by mi bylo schopno detailně popsat architekturu grafické karty u počítače, ze kterého píšou? Z hlediska statistické pravděpodobnosti to bude 0 lidí, protože takových lidí je v populaci pár promile. To je dnešní svět, založený na úzkých specializacích a technologiích. To, k čemu se někteří chtějí vracet, je v tomhle světě k ničemu (a navíc by to bylo kontraproduktivní).

J. Jurax 14.5.2014 21:02

Re: Souhlasím s článkem

První dva odstavce souhlas.

Třetímu - té ilustraci - nerozumím. Co to má ilustrovat?

M. Kosejk 14.5.2014 21:26

Re: Souhlasím s článkem

Má to ilustrovat povahu našeho světa a to, co ten dnešní svět vyžaduje - specializované odborníky (nemusíte přesně vědět, jak funguje váš PC, ale musíte vědět, kdo to ví) + manuálně pracující a obchodníky. A lidé, kteří mají schopnosti být oborníky, jsou v našem zastaralém školství ubíjeni spoustou zbytečných požadavků od učitelů, kteří jsou daleko hloupější než dotyční žáci. Vlastně lze říci, že autoritativní styl školství v nich vytváří pouze nežádoucí nenávist ke vzdělání.

A mimochodem - pracovní trh rok od roku považuje akademické vzdělání za méně a méně důležité. Už na toto existují první průkazná data.

J. Jurax 14.5.2014 21:48

Re: Souhlasím s článkem

Obecně nesouhlas - ale to by bylo dlouhé povídání.

Mám dojem, že jsme se na podobné téma na stránkách psa už utkali a nechce se mi se opakovat.

K poslednímu odstavci - proč ne. Pracovní trh chce lidi, kteří TO umí, ne kteří mají na TO mají papír. Ovšem ti, co TO umí, obvykle ten papír mívají ... i když záleží na profesi ... talentovaný samouk však obecně nebývá pravidlem, nýbrž výjimkou i tam, kde je to legislativně možné :-)

R. Tichý 15.5.2014 8:01

Re: Souhlasím s článkem

Základní škola je od toho, aby do hlavy nalila co nejširší obzor. Ten si dále zužujete na vyšších školách podle chuti.

Stejně jako se sportem - obecné tělocvičení je zdravé, úzká specializace vede k deformacím.

J. Chaloupka 14.5.2014 10:21

Kolika školkami autor nebo jeho děti prošel, že tak

snadno zobecňuje. A ten názor, že vychovává jen rodina mi přijde obzvlášť bizarní. Vychovává přeci vše, s čím se dítě setká, tedy i učitelé, přestože si to mnozí neuvědomují (což je dost špatné, zejména protože se to všichni v pedagogických školách učili). Dítě se tedy učí zejména nápodobou. Můžete mu stokrát říkat, že má zdravit, když učitel neodpoví na jeho pozdrav, dítě se zdravit nenaučí. A další příklady by mohly následovat. Jací jsme my, takoví budou naše děti a to včetně učitelů.

J. Jurax 14.5.2014 21:10

Re: Kolika školkami autor nebo jeho děti prošel, že tak

Hm ... dítě se učí nápodobou, ovšem pravomoci k výchově má jen rodina.

Učitel nesmí ani vrazit pár facek frackovi, který ho pošle direktně do perdele. Rodíč může - pravda, dnes nejlíp někde v ústraní a beze svědků, aby nebyl nařčen z porušení práv toho spratka a nějaký hňup na něj neposlal sociálku.

M. Kosejk 14.5.2014 9:36

stesky nekompetentních učitelů

To jsou jen stesky lidí, kteří hlavně nikdy v školství dělat neměli, protože na to nemají. Tito učitelští zakomplexovanci nemají pedagogické schopnosti a k tomu mají komplex z bohatších rodičů jejich svěřenců. A tak si vylívají zlost na okolním světě, který prý je zkažený, aby nemuseli pohlédnout do tváře pravdy, která spočívá v tom, že sami jsou neschopní pedagogové a zakomplexovaní lidé.

A co bylo před rokem 89? Rodiče i haranti se učili "držet hubu a krok" - a žádné otázky, hlavně žádné otázky… No a některým se po této době stýská.

J. Hejna 14.5.2014 10:02

Re: stesky nekompetentních učitelů

Soudě podle vašeho textu, učit vaše a podobné děti musí být hrdinství.

M. Kosejk 14.5.2014 10:27

Re: stesky nekompetentních učitelů

Já vím, že inteligentní a samostatně myslící dítě vnímá učitel jako svůj trest. Český učitel miluje šeď průměrnosti a tupé poslušnosti.

V. Váňa 14.5.2014 11:48

Re: stesky nekompetentních učitelů

Vážený pane Kosejku, promiňte mi ten výraz, ale kecáte.

Přednáším externě na pražském osmiletém gymnáziu, pravda ve vyšších ročnících (septima, oktáva). A je naprosto znát, u každého studenta, jak to s tou výchovou v rodině je.

Jsou studenti, kteří zásadně své pedagogy nezdraví. Nebo - což je trochu raritní - zdraví ty pedagogy, kteří je učí v ten který školní rok, a nezdraví ty, kteří je učili v minulosti. Že by to byla tupost učitele?

Inteligentní a samostatně myslící děti mají zrovna na naší škole obrovský prostor pro diskusi, ale také pro idnividuální vzdělávání nad rámec středoškolských osnov. Zajímavé je, že sice rádi diskutují, ale pracovat nad rámec se chce jen málokterému.

Fakt nemám žádný komplex z bohatších rodičů, jen jsem rychle hotov s jejich ratolestmi, které mají pocit, že jim musím dát dobrou známku, protože jinak si to se mnou jeho rodiče vyřídí. Zaplať Pán Bůh za naše vedení, které se těmito rodiči nedá zastrašit, a to ani když hrozí udáním na školní inspekci.

M. Kosejk 14.5.2014 12:00

Re: stesky nekompetentních učitelů

Že nemáte komplex? Tak to jste jedna z mála výjimek, které potvrzují pravidlo. A možná je tomu tak proto, že nejste klasický tupý učitel na full-job, ale učíte jen externě.

A zdravení? To je snad nějaký syndrom starších generací, že tomu zdravení přikládají takový význam. :))

V. Váňa 14.5.2014 12:10

Re: stesky nekompetentních učitelů

Vážený pane Kosejku,

skutečně zdravení považuji za významné. Mám tři již dospělé syny a za svůj významný úspěch ve výchově považuji, že umí pozdravit, poprosit a poděkovat.

To víte, my se syndromem starší generace to tak vidíme. Dokonce to považuji za naprosto základní slušnost.

A je mi divné, že někdo dospělý to může vnímat jinak.

M. Kosejk 14.5.2014 12:22

Re: stesky nekompetentních učitelů

Ano. I já to vidí jako základní slušnost. Ale zcela otevřeně a bez autocenzury říkám, že tomu tak vždy nebylo. Prostě jsem byl "drzý spratek" - dle Vaší optiky. A naučil jsem se etiketě sám až po pubertě. Tedy se mi fakt nechce hodnotit mladší generace podle toho, jak "zdraví".

R. Tichý 14.5.2014 12:37

Re: stesky nekompetentních učitelů

A proč si myslíte, že není lepší to umět i před pubertou???

M. Kosejk 14.5.2014 16:08

Re: stesky nekompetentních učitelů

Možná jo, ale jak píšu - zas tak důležité to není. Děti jsou děti. A já raději myslící inteligentní drzouny - než slušně zdravící poslušné a nemyslící debílky, které rádo produkovalo socialistické československé školství ... :)

J. Jurax 14.5.2014 21:30

Re: stesky nekompetentních učitelů

Vaše preference Vás šlechtí. Jen abyste správně odhadl, kdy se myslící inteligentní drzoun mění v drzého spratka koledujícího si o pár facek.

A mimochodem - opravdu myslící a inteligentní děti nebývají drzé. Drzé bývají toliko děti, co si jen myslí, že jsou inteligentní a myslící, neboť jim to vštěpují jejich milující rodiče.

Ondyno - cca před rokem - jsem hlídal kamarádovi vnoučka na dětském hřišti. Byl to jenom chvilku, a za tu chvilku jsem vyslechl rozhořčený monolog jakési maminky: "Co si ta drzá čůza dovoluje buzerovat s násobilkou? Dala mu zase pětku!!! Vždyť jsme mu za těžké prachy koupili mobil a tam je kalkulačka a představ si, ta pí.a jim zakazuje ho používat!" ... ono to bylo ve skutečnosti delší - učitelka se patrně provinila ještě jiným - a vulgarit na adresu učitelky bylo taky víc - a ta druhá maminka chápavě přikyvovala ...

Nekecám, kdo neslyšel, neuvěří - dotyčné buzerované robě, celkem sympaticky vyhlížející kluk, vypadal tak na třetí třídu.

R. Tichý 15.5.2014 8:04

Re: stesky nekompetentních učitelů

Debílka udělalo možná z vás nebo si to o sobě myslíte. Já jsem tím školstvím též prošel a debilitu na sobě nepozoruji. Naopak, cvičené opice proudí ze škol dnes - sice mají papír, ale vzděláním jsou nepostiženi.

P. Krasny 14.5.2014 14:46

Re: stesky nekompetentních učitelů

Jo jenom byl spratek?