19.4.2024 | Svátek má Rostislav


Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
Jenda 28.6.2008 1:06

Re: Re: Aby mohl ucitel zaujmout tim co rika tak ho nejdriv MUSI BYT SLYSET

V souboji dobreho ucitele s mladeznikem s bezstresovou vychovou si vsadim na mladeznika. Vzdycky. Zcela a naprosto nezavisle na uciteli.

David 28.6.2008 1:14

Re: Re: Re: Aby mohl ucitel zaujmout tim co rika tak ho nejdriv MUSI BYT SLYSET

OK, rozlišme běžně hlučnou třídu plnou dětí či puberťáků a rozlišme případ notorického grázla. Tam by právě zabrala (zakázaná) facka či (zakázané) vyloučení ze školy. Ale ač je těch grázlíků dost, nejsou všude či ve většině tříd. Jen poloschopný kantor/kantorka bez autority ve většině tříd je.

Honza42 28.6.2008 1:28

Re: Re: Re: Re: Aby mohl ucitel zaujmout tim co rika tak ho nejdriv MUSI BYT SLYSET

Vy jste asi hodně dlouho nebyl ve škole co?

David 28.6.2008 1:36

Re: Re: Re: Re: Re: Aby mohl ucitel zaujmout tim co rika tak ho nejdriv MUSI BYT SLYSET

Dneska, včera, ....

Jednak tam mám děti, jednak sedím v radě školy za rodiče.

Tedy - co se Vám nezdá, že jsem v tý škole (prý) nebyl? (seriozní dotaz pro další diskuzi)

Pavel72 28.6.2008 8:14

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Aby mohl ucitel zaujmout tim co rika tak ho nejdriv MUSI BYT SLYSET

"jednak sedím v radě školy za rodiče."

jeste ze nesedite v rade spitalu, to uz byste mohl i operovat...

Pavel72 28.6.2008 8:18

dodatek

Jinak by se i s ledascim co pisete, dalo souhlasit.

Hrad 28.6.2008 19:59

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Aby mohl ucitel zaujmout tim co rika tak ho nejdriv MUSI BYT SLYSET

Dotaz na to co při tom sezení děláte: 1. Jaká je absence dětí ve škole a ve třídě vašeho dítěte. Víte jaká absence je "normální"?. Sděluji: Absence 25 hodin na žáka je normální. Jiné mření 4,8% absence je normální. Absence nad 60 hodin na žáka a 14% je hrozná. Absence nad 20% je na zavření školy!!!! Mnohé soukromé školy to lehce dosáhnou.

2. Jak škola řeší problém absence. Vyřizují učitelé absenci na třídnických hodinách(každý týden)? Absence vyřizovaná třídním třeba na hodině matematiky..... při absenci 5 a více žáků redukuje výuku nehorázným způsobem.

3. Vypadá to v hodinách výuky  jako o přestávce ve škole před dvaceti lety? Pokud takový stav existuje jak se škole daří  při takovém stavu výuky naplňovat předepsané úkoly výuky?

4. Jdou učitelé schopni zaujat žáky při výuce třeba tím, že matematiku vysvětluji při stoji na jedné ruce? Žáci mají rádi vzrůšo.

5. Jsou učitelé schopni zastávat ve škole funkci herce, policajta, učence, žalářníka, rodiče, inspektora, rádce, přítele, psychiatra, na slovo vzatého odborníka ve všech otázkách, jak se to zpravidla rodičovskou veřejností požaduje? Jestli ne, jaká opatření iniciujete?  

David 28.6.2008 21:56

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Aby mohl ucitel zaujmout tim co rika tak ho nejdriv MUSI BYT SLYSET

1. (a) Na škole mých děti není absence problém. (b) Není to soukromá škola, neboť (až na výjimky) je jejich úroveň nižší, než těch dobrých státních.

2. Absence . viz. výše. Neřešíme mikromanagemnt, aby školní rada vodila učitele za ručičku. Ale jdeme po rozsahu a úrovni hospitační činnosti stejně tak po sebehodnocení školy (učitelé, žáci, rodiče), které problémy alespoň částečně odhalí. Škola mých dětí nemá problémy, že nenaučí nebo, že marní čas.

3. Jak u kterého pedagoga. Nevyrovnanost pedagogů, z pohledu rodičů tedy loterie, bude-li jejich dítě mít dobrého či průměrného učitele, je na naší škole jedno z hlavních témat (a sporů) s vedením školy.

4. Doufám, že učitelé těmto pseudomódním trendům nepodléhají. Výuka se dělá zajímavá něčím jiným, než vzrůšem nesouvisejícím s látkou. Souhlasím s Vámi naznačeným, že řada blbců si myslí, že takto se to má dělat. Nemá. (P.S. typuji Vás na učitele, který ví, o čem mluví a co řeší s mnohými rodiči)

5. Ne nejsou a vím, že je to slepá ulička. Učitel má dělat učitele. Herec, policajt, rádce a přítel k tomu částečně (!!!!) patří; učenec žalářník, inspektor, psychiatr, vševěd atd. ne. Co iniciujeme -  aby škola konečně měla ŠVP (neuvěřitelné, že je nemá, že), aby využili možnost dělat výuku "po svém", když to RVP umožňují; aby výrazně lépe škola informovala o tom, jak učí a jak úspěšné má absolventy, protože čelí poklesu zájmu (přestože přichází silnější ročníky), aby měla měřitelného sebehodnocení školy (které lépe odhalí důvody rostoucí nespokojenosti rodičů i učitelů, z nichž mnozí hlasují nohama); aby výrazně precizněji a kvalitněji zpracovávala grantové žádosti, protože je velmi neúspěšná v získávání těchto peněz. Zmiňuji to, na čem se shodla většina; já jsem poněkud větší radikál.

Hrad 28.6.2008 23:40

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Aby mohl ucitel zaujmout tim co rika tak ho nejdriv MUSI BYT SLYSET

Jak se ta škola jmenuje? Rád bych se podíval na inspekční zprávy. Doufám, že tam už nějaká několikrát byla. Když tam nechcete jenom "tížit" židli, tak si vyžádejte katalog třeba z roku 1987 a pak katalog z nějakého roku po roce 2002 a porovnejte absenci. Rozdíly 2 -3 % nejsou  relevantní. Vyší rozdíly jsou podnětem na diskusi a hledání příčin. Podotýkám, že na základní škole je 70 % didaktického času věnováno tomu, aby se žák naučil být na "správném místě". Na střední škole je to stále ještě 40 % tohoto času(moje hypotéza).Mají všichni učitelé již několik let k dispozici třeba publikaci " Pasch. Trevor, Gardner.... Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině", aby mohli promýšlet souvislosti tvorby ŠVP? Mají ji a podobnou literaturu aspoň na škole?

Granty by měl psát ředitel, aby nebyl pouze manažerem výskytu. Vím o některých školách kde tomu tak je. Na jiných školách ředitel pouze podepisuje granty jako "supervizor" a inkasuje nemalé peníze za zajišťování grantů. Dobrý džob za podpis.

Jestli je vaše škola ve velkém městě, tak studenti pedagogických fakult musí na tak dobré škole mít spousty stáží. Kolik jich tam za poslední roky bylo? Nikdo? Rád vás doporučím.

Ať máte také "pedagogick" zážitek, přečtěte si  Nahoru po schodišti dolů, od B. Kaufmanové.  

David 29.6.2008 1:15

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Aby mohl ucitel zaujmout tim co rika tak ho nejdriv MUSI BYT SLYSET

Sorry, bez jména školy. Inspekce chodí, zprávy čtu (jedna ze zákonem stanovených povinností pro radu, že). Ta absence zatím není nijak vnímána jako problém. Ale díky za tip, mrknu se. Nechodíme do detailů, jakou odbornou literaturu učitelé čtou.Rozhodně ještě před pár měsíci jsem měl z některých diskuzí dojem, že

celé (!!!) RVP a  tzv. Manuál jsem četl já jako rodič, ne oni jako

kantoři. Zatím celkem odpor a jízda ve starých kolejích. A tedy rozhodně jejich přístup či nepřístup k RVP/ŠVP je jeden z problémů.  A protože v minulosti to byly dobré koleje, tak celkem silný odpor k tomu, využít jakés-takés volnosti dané RVP.

Granty píše ředitel a je to dost hrůza - a tedy malá úspěšnost.

Škole je tzv. fakultní a má spoustu stáží. A díky nim a také celkem dost mladých kantorů. A opět jeden z bodů, kdy jako rada bojujeme s vedením ,protože začínají odcházet pod vlivem zhoršující se situace na škole. Proto - vrátím-li se na začátek - říkám, že sice ne vždy, ale většinou lze učit a je to o kantorovi. RVP nejsou zlaté, nemožnost zatočit s grázlíkem či rozmazlencem (krásný termín zde v diskuzi - produkt bezstresové výchovy) je nepříjemný, platy jdou kapitola sama pro sebe a některé stereotypy urážející (kantor rovná se blbec). Ale nejsou to omezení blokující. Jde to. Zatím jsem měl u dětí, tedy kantorů mých dětí, štěstí.P.S. A ta Kaufmanová? Nevyšlo to už za socíku? Myslím, že jsem to četl, ale hodně dávno - tedy si moc (přesněji nic) nepamatuji.

Hrad 29.6.2008 2:20

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Aby mohl ucitel zaujmout tim co rika tak ho nejdriv MUSI BYT SLYSET

Vyšlo, ale také asi v roce 2000. To co tam probíhá na jedné americké škole nás ještě nepotkalo. To bude pecka!!!

Jenda 28.6.2008 10:30

Re: Re: Re: Re: Aby mohl ucitel zaujmout tim co rika tak ho nejdriv MUSI BYT SLYSET

Ja se obavam, ze uz ve vetsine trid je. Alespon jeden.

A soucasne zakony a narizeni jakoukoli autoritu zakazuji. Narusilo by to detickam neruseny rust (jako drivi v lese).

David 28.6.2008 0:40

Ach ty věčné šaskárny a snílkovství

Úvodní řeč ředitelky jednoho velmi žádaného pražského gymnázia s velmi výrazným převisem poptávky a velmi výraznou úspěšností absolventů při přijímání na české i zahraniční vysoké školy: Vážení rodiče, my jsme konzervativní gymnázium ..... my vyžaduje po dětech znalosti. ;-)

Ano kreativa, ano diskuze, ano tisíce dalších věcí, jak udělat výuko při žáky a studenty zajímavější, přínosnější, lépe vstřebatelnou atd.. Ale z metody se nesmí stát cíl. A to se mnohdy děje. Abychom neskončili u toho, že se vygooglovat dají vyjmenované slova i kolikrát je 5 krát 7. Tak proč ten vopruz a učit se? :-D

Ivanhoe 28.6.2008 8:23

Re: Ach ty věčné šaskárny a snílkovství

Vyžadovat znalosti by ráda chtěla každá škola, jistě nevěříte, že učitelům je jedno, jaké absolventy produkují. Ale všimněte si, co píšete: jedno (nu budiž, jako příklad, může jich tam být i několik) pražské gymnázium s velmi výrazným převisem poptávky... Takové si může dovolit velmi pečlivě vybrat studenty, jejichž studijní předpoklady i ambice jim dovolí těchto znalostí nabýt - zkuste si vybrat 80 studentů ročně z miliónového velkoměsta a nebýt špičkovou školou - to snad ani nejde, i kdybyste studentům jen řekl, jaké si mají koupit učebnice, a pak je pouze hlídal, aby si v době vyučování neublížili, naučí se všechno sami! A teď si představte venkovské gymnázium, které přijímá 80 studentů ročně z města sotva dvacetitisícového, počítaje v to i blízké vesnice, když jsou v onom městě další dvě střední školy, nabízející maturitu za znalosti nižší než (očekávané) gymnaziální... A nasaďte na ně hrdinné pražské prestižněgymnaziální učitele... A pak utíkejte do Fortuny vsadit si, kdo z koho se dřív zblázní! (a utíkejte rychle, ať to stihnete dřív, než budou výsledky zřejmé)... Možná namítnete, že převis poptávky je vyvolán kvalitou školy, která vyplývá z jejích nároků. Jistě! Ale znovu opakuji - toto si můžete troufnout v miliónové populaci, a nebudete mit o kvalitní studenty nouzi. S týmiž nároky byste ve dvacetitisícové populaci měl v ročníku tak tři studenty (a ti by následně byli stejně úspěšní jako ti pražští), což by jinými slovy znamenalo zavřít školu a nemít ani je - a buď je tedy poslat studovat do Prahy, nebo na školu negymnaziálního charakteru, s nižší očekávanou úrovní absolventů... Co tedy uděláte? Naberete 80 (a jste rád, pokud se Vám jich tolik vůbec hlásí), abyste tam měl i ty tři - a oni Vám tam zvlčí, neboť zjistí, že s takovými spolužáky se vůbec nemusí učit a stejně budou nejlepší... Učitelé tohle ovlivní maximálně z 10%.

Jenda 28.6.2008 10:32

Re: Re: Ach ty věčné šaskárny a snílkovství

Jake vlceni? Vzdyt je to prece uzasne, kdyz jsou ve skole vsichni spolecne! Integrovane! Cim dyl tim lip ... at si na sebe zvyknou. A pekne se nam zprumeruji ... smerem k nule.

David 28.6.2008 22:09

Re: Re: Ach ty věčné šaskárny a snílkovství

Vezmu to od konce - ano učitel tohle ovlivní jen částečně, značná chyba je v systému, kdy vznikl zadání "maturita pro všechny "s reálnou implementací, že se nezvedá úroveň všech či většiny směrem ke k úrovni maturity, ale naopak se snižuje úroveň SŠ vzdělání tak, aby to všichni zvládli. K tomu přibývá princip, že se to vztahuje nejen na všechny SŠ zakončené maturitou, ale velmi masově i na gymnázia, která pak neposkytují kvalitnější SŠ vzdělání, ale často tak obyčejné (či přímo špatné), jako všichni. U průmyslovek atd. to je částečně zachráněné, že ten student získá alespoň  náznak nějaké odbornosti, u gymnázia, které rezignuje na náročnost to nekompenzuje nic. 

Pokud venkovské gymnázium nemá ve spádové oblasti desetitisícového města dost studijně způsobilých dětí, tak holt nebude; bude prostě gymnázium (či gymnázia) až na tak velkém spádovém území, které dostatek studijně způsobilých dětí vygeneruje. Chápu, že tento princip je totálně politicky nekorektní a velmi politicky nepopulární.

A za třetí - i když je úroveň dětí nic moc, a tedy je těžké ten kolektiv tlačit někam k vyšším výkonům, rozhodně se lze bránit principu, kdy líbivé výukové metody jsou považovány za cíl a rezignuje se na cíl poskytnutí a vyžadování znalostí (včetně způsobilosti je použít). Ač masmédia a někteří (!!!) metodici tvrdí o RVP něco jiného, tak RVP jen chtějí používat také ty líbivé metody, ale neobsahují povinnost rezignovat na vzdělání. To je jen současná móda. A každá škola, ta nóbl pražská i ta vesnická, může buď té módě podlehnout, nebo jí čelit. A to jsem zpátky u těch učitelů a toho, co ovlivní. Bude-li parafrázovat nějaké diskuze na učitelských webech - učit nebo se s dětmi válet po koberci.;-)

Fafa 29.6.2008 18:09

Ivanhoe:

mate samozrejme pravdu. ALE pak by se asi melo odpovedet na otazku, jestli musi byt gymnasium v kazdem 20 000 meste. Mozna by pro spolecnost i pro ty tri studenty bylo opravdu lepsi, kdyby studovali na internatnim gymnasiu v Praze nebo v krajskem meste a ucili se ve tride se stejne nadanymi a motivovanymi spoluzaky.