16.4.2024 | Svátek má Irena


Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
Jindrich Hrdlicka 6.12.2007 14:34

Prosim Vas, ne......

Myslim, ze se u vas rikalo,"sto let za opicema"  Po precteni tohoto vynikajiciho clanku a jako ucitel na Kanadskych skolach mohu jenom dodat. " 30 let za Kanadou".  Nechodte tam, my jsme tam byli  a je to   "prusvich".

Eva D. 5.12.2007 21:31

Díky !

Dle mého názoru skvělý článek. Pokud chci pořádně učit a zaujmout děti, nepotřebuji o tom sepisovat sáhodlouhé traktáty, potřebuji přemýšlet a pracovat na sobě.Tady se pořád předpokládá, že co učitel(ka), to nesvéprávná bytost závislá na osvíceném řízení těch, kteří často ani v životě s dětmi nepracovali. Věci, které mnoho kolegyň dělá normálně se vydávají za objevy a označují úžasnými jmény. Ještě jednou moc děkuji, za pocit že v tom nejsem sama. R^

F.VÍZEK 88.100.57 5.12.2007 18:42

Ministr není příliš důležitý...

Ale resort, který připravuje mladou generaci na budoucnost, ve kterém každá změna daleko překračuje horizont volebního období - si zaslouží pětší péči. Za topolánka je "popelkou".  Během šestnácti měsíců budeme  mít pátého ministra školství, což je nepochybně světový unikát.  A to se děje v resortu, který nejvíc potřebuje kontinuitu a dlouhodobé vize. Úděsné konstatování a sotva stravitelná skutečnost.  

Zadruhé:  Učení je práce, námaha, často dřina. Vyučovací proces má odpovídat věku žáků, má být tudíž přiměřený, ale byl zábavný za všech okolností a "soutěžil" se sladkým nicneděláním, s pasivním televizním (internetovým) diváctvím... Kdo něco takového může myslet vážně?  Autorka textu udeřila hřebík na hlavičku. A správně.

Minutus 5.12.2007 18:14

Názory paní Vroblové jsou rozumné

Už od dob sociálismu jsou veškeré reformy školství nanic. Vedou jen k dalšímu úpadku. Paní autorka má naprostou pravdu, že děti se musí naučit systematičnosti, sebekontrole a schopnosti něco i vydržet. Samozřejmě, každý jinak, diferencovaně, ale ne zase příliš. Uvedu příklad.

Moje švagrová začala kdysi učit na škole waldorfského typu. Tam se neznámkuje a uplatňuje škola hrou.  Milá švagrová, jako mladá učitelka byla nadšena a měla tam i své děti. Konec její radosti nastal, když se odstěhovali a děti přešly do normální školy. Nejstarší na gymnázium. A věřili byste tomu? Její děti byly silně pozadu a měly obrovské potíže dohnat učivo a osvojit si studijní návyky. A to nejsou nijak hloupé.

Tak tohle je jen malý střípek, proč když slyším "reforma" překládám si to jako "podvod" byrokratů. Je jich tam hodně a nemají práci.

bývalý učitel 5.12.2007 22:29

Re: Názory paní Vroblové jsou rozumné

to,co zažila vaše švagrová,nesouvisí s druhem školy.Na waldorfských školách učí jen lidé a každá třída to slízne jinak.Všechny moje děti prošly waldorfem a ne náhodou.Např dcera je ve3.ročníku prestižní střední školy a občas tvrdí,že furt žije z toho,co dělali na základce a že ta její škola je trapná.Waldorfské školy nejsou školy hrou.Naopak by tam mělo být bráno vše velmi vážně,alespoň ze strany dospělých,proto se rodiče a učitelé velmi často stýkají a společně baví o růstu,výchově a vzdělání dětí.Když se na to někdo vys...,tak to samozřejmě je někde znát.My jsme brali školu tak vážně,že jsme pomohli jedné k zániku a v druhé k odchodu a výměně třídního učitele..Mluvím o tom proto,že na waldorfu je tohle možné,a to je normální.Na státní škole si to zkuste....Myslím,že by to dnes už šlo..Ale vždy ponesete kůži na trh a musíte aspoň naznačit,že za své dítě a jeho vývoj zodpovídáte vy a tedy i za to,co se děje ve škole.Když se vám Vámi zvolená škola nelíbí,proměňte tu školu nebo použijte jinou pro váš osobní záměr.Atd...Jaképak překvapení a věřili byste tomu...?

Minutus 12.12.2007 21:56

Re: Re: Názory paní Vroblové jsou rozumné

Moc ne, ale pokud je to vaše osobní zkušenost, tak těžko něco namítat ..

Pidra 5.12.2007 17:30

vážená paní,

jsem již osoba postarší, ale ještě si pamatuji. Co si pamatuji ? inu toto : Od doby, kdy jsem začal chdit do první třídy, procházelo naše školství jednou reformou za druhou. Byly jich desítky. Dnešní doba, v níž se různými intelektuálními pitomostmi nahrazuje zprofanovaný ideál socialismu, nemůže být jiná. Buďte aspoň ráda, že - byť i jen na internetu - smíte kritizovat. Nebude Vám to nic platné. Kolo dějin neotočíte. Pokud by Vás vyhodili z práce (pochopitelně ne pro tu kritiku !), až se kolo dějin otočí samo, stejně Vás zpátky nevezmou.

Liberta 5.12.2007 19:06

Re: vážená paní,

Vážený Pidro, též nejsem nejmladší, ale za předrevoluční doby (kdy jsem ve školách strávila dohromady asi 20 let) jsem vlastně nezažila reformu žádnou. O kterých mluvíte?

kkkk 5.12.2007 16:05

Obsahově a časově jednotné osnovy

Po základní škole (a nejen tam) já požaduji v celém státě shodný minimální obsah výuky a identický časový rozvrh s přesností na měsíce. Ostatní je věcí školy, ať si to učí jak chce podle učebnic, které si vybere, ale škola musí mít  možnost vybrat si nejméně z jednoho universálního programu garantovaného ministerstvem a nemuset psát svůj vlastní.

Pro pomalejší vysvětlím na zeměpise: je mi jedno, zda téma Nový Zéland bude probírat podle Cookova cestopisu, učebnice z roku 1970, dle Encyklopedia Britannica nebo návštěvou muzeí ve Wellingtonu a obletem obou ostrovů v vrtulníkem, ale bude to v 7. třídě a v listopadu.

bývalý učitel 5.12.2007 22:53

Re: Obsahově a časově jednotné osnovy

a to já zase nepožaduji a naopak zásadně odmítám.Každý člověk má určité názory na fyzické a psychické fáze vývoje člověka a podle těchto názorů se lidé sdružují do skupin a zakládají školy,či do nich posílají děti.Nevím proč by měly být všechny stejné...

Lída 6.12.2007 12:41

Re: Re: Obsahově a časově jednotné osnovy

Požadavek stejné výuky na měsíce mi připadá přehnaný, ale aspoň na roky by to sedět mělo. Oni jsou totiž taky lidi, kteří se stěhojí, víte? A dítě by mělo mít možnost bez problémů nastoupit na jinou školu. A ve třídě vždycky budete mít různě vyspělé děti, nikdy se netrefíte tak,aby pro všechny děti byla teď právě ta správná chvíle pro nějakou dovednost. Ale od toho by měl být dobrý učitel, aby dovedl trochu diferencovat a nakonec to naučil všechny děti.

esterka 8.12.2007 17:33

Re: Re: Re: Obsahově a časově jednotné osnovy

Naprostý souhlas. Ne měsíce, ale roky. Při přestěhování žáka je hodně rozvolněné učivo problém pro žáka i učitele. Ale více volnosti učitelům by to také chtělo. To bohužel reforma nepřináší. Naopak.

Hrad 6.12.2007 6:46

Re: Obsahově a časově jednotné osnovy

TO NEPOŽADUJEŠ NIC NOVÉHO. Již za Rakouska blahé paměti se 2. února ve všech školách a  sedmých třídách mocnářství v přírodopisu probírala kačena. Stoupenec waldorfské školy zalomí rukama, a když je náhodou vyznavač modrého nebezpečí a neznalec dějin pedagogiky(Naco! Stačí přece mít názor) zařve, "Totalita a komunisté všechno zprznili". Pro ilustraci. Protože se geografie zabývá prostorovou organizací společnosti, není jedno zda se Nový Zéland a dopad jeho zemědělství na geografický prostor bude učit podle Cookova cestopisu(Jiná věc je, když se téma učitel a žáci zmocní prostřednictvím virtuálního výletu - v 7 třídě práce při přístupu na internet zabere tato expedice  zhruba 8 hodin z 66 hodin - ideální stav - něco odpadá -  zeměpisu v sedmé třídě).  Že to jde i se RVP aplikovanými na podmínky školy, je příklad   King Edwards Camp Hill. Ti učitelé co tento geografický portál připravovali, museli být vzdělaní odborníci, ne mamky, které upachtěně odučí, co jim předepisují osnovy a učebnice, která se svým obsahem je to jediné, co po 10 letech praxe jsou ochotny z vystudovaného oboru akceptovat.  Adresa je zde:   http://www.pupilvision.com/index1.htm

Dobře se bav. Otevři si odkaz MAP GAMES.  " morning and welcome to...Welcome! the early bird...!"

Frantik 5.12.2007 12:14

Vnímáte to dobře

Paní Vroblová, vnímáte školu rozumně a píšete dobře. Co musí škola žáky především naučit: Umět správně myslet a dokázat se stále vzdělávat, umět se učit stále nové věci, které budou přicházet. Škola je k tomu, aby se děti učily pracovat od malička, znaly své povinnosti a uměly řešit své problémy, se kterými se budou potýkat po celý svůj život. Ano, škola je tréning pro život, učitelé jsou současně také trenéři, jsou to také lidé, kteří již trochu znají život a učí kromě znalostí také vstupovat mladé lidi do života. Často toho požadujeme od školy hodně, a ona opravdu také má a plní hodně různých úkolů, někdy to ani nevnímáme. Správný učitel stejně jako Vy to dobře všechno cítí a snaží se to žákům podle svých možností předávat.

Děkuji Vám za Váš článek.

Arab. 5.12.2007 16:06

Re: Vnímáte to dobře

Souhlas.Po dlouhé době opět perfektní článek.

Von 5.12.2007 11:16

Naši potomci to nebudou mít jednoduché

Nejen žáci, ale lidi jsou různí a hlavně bl..!  To je známý, samozřejmě příliš zjednodušující slogan, ale faktem zůstává, že málokdy si lidé připustí, že prostě jsou mezi nimi rozdíly a často velmi velké. Bohužel v přírodě tíhne k průměru vlastně všechno a tak je známé, že naprostá většina lidí si myslí, že všichni máme přece stejné žaludky a z toho vyplývá i jejich počínání. Nevím, jaké vzdělávání by mohlo tento názor lidí změnit.  

jenicek 5.12.2007 11:00

Jestli ta bulvarizace není spíše

"harantizací" aneb snižování nákladů v tisku v praxi. Vsadil bych se, že autorkou/autorem bylo nějaký naivní ucho kolem 20 či těsně po škole. Těm jsou takový slabomyslný výkřiky o novém a tedy úžasném vlastní.

Petr 5.12.2007 10:59

penze

A teď zkuste chvíli přemýšlet, kdo bude vydělávat na penze....Reálný socialismus, to byla svým způsobem legrace i hrůza zároveň, ale dala se očekávat změna. Co příjde po liberalizaci /libovůli/ nelze odhadnout ani při superpočítačovém programu. Možná Ikarův pád.....

Demosthenes 5.12.2007 10:49

podepisuji

Článek mi mluví z duše. Představa, že se lze něco naučit bez vynaložení námahy a že lze něco učit bez možnosti postihu lenosti a neukázněnosti (např. špatnou známkou), je tak naivní, že nechápu, jak to, že je tak životaschopná. Společnost dlouhodobě žijící v relativním pohodlí ztučněla a přišla o pud sebezáchovy - na jejím postoji k výuce a učitelům se to projevuje velmi výrazně. Co bude dál? Počkáme do první katastrofy, jako obvykle......

bývalý učitel 5.12.2007 23:03

Re: podepisuji

..no,myslím,že se lze něco naučit bez námahy a to tak,že tě to strašně zajímá a vzrušuje a deš po tom.Pak seš unavenej jen z toho vzrušení a výdeje energie.Naučit se něco nedá práci,protože většina mozků na to fakt má.Horší je to s tím učením.Vlastně jde o to,zaujmout několik,někdy i desítek lidí každý den tak,aby byli vzrušení a učení nebolelo je i Vás.Většinou to ztroskotá na vymezování se lidí jeden vůči druhému.Téma hovoru není zas tak důležité.

Kolombo 5.12.2007 8:28

Konečně

názor, se kterým se dá souhlasit!R^R^R^

Hrad 5.12.2007 7:49

Pořád stejně

Domnívám se, že ti, jimž je svěřeno koncepční řešení současnosti a budoucnosti našeho školství by se měli intenzivněji zabývat způsoby, jak zabezpečit jeho fungování a nepřesouvat tyto úkoly na školy a učitele. Zatím zjišťuji jen to, jak se bývalá ministryně školství tvářila a současný také. Co znalosti a skušenosti?Ty nemají.  Ona učila a brojila proti Temelínu, on chodil do školy. Stačí rozumět Topolánkovi?  Pokud ne, musí vyklidit pole?  Je tristní, že  17 let po listopadu  jsme se mohli spoléhat na setrvačnost systému založeném v minulosti, který  byl postaven na výkonnosti, byť v mnoha aspektech deformované. Dnes je výkon považován za málem nepatřičnou kategorii. Zážitkoví pedagogové se množí už i mezi řediteli škol.  Spoléhat se však na tuto setrvačnost mi připomíná myšlenku Jeana Lavacheryho, pedagoga tuším z 19. století  o tom, že „pohřební a školské zvyky se ve vývoji civilizace nejméně mění. To proto, že jedny i druhé vedou ke hrobu. První pohřbívají tělo a druhé ducha“. Tato setrvačnost, pomalu končí. V systému roste entropie, když jsou oslabeny regulativní zpětné vazby. Těmito vazbami jsou především inspekce a hospitace. To je v dnešní době nedostatkové zboží. Jsou nahrazovány pedagogickou "kreativitou", což je jen náš název pro anarchii. To vše pod praporem něčeho tak pozitivního, jako jsou práva dítěte. Škola, a to i ta naše škola, to není ostrov v moři. Je spojena a mravním klimatem celé země. Diskuse na těchto stránkách je toho důkazem I když je nejistota základním atributem tržního hospodářství a její přijetí známkou dospělosti, myslím si, že jistý druh jistoty pro školu musí existovat. Nejistota děti neurotizuje, a děti přece do školy chodí. Jenom při zaručené existenční jistotě budou moci učitelé zastávat ve škole funkci herce, policajta, učence, žalářníka, rodiče, inspektora, rádce, přítele, psychiatra, na slovo vzatého odborníka ve všech otázkách, jak nám to ve své moudré a úsměvné knížce „Nahoru po schodišti dolů“ sdělila Bel Kaufmanová.

 

Kolombo 5.12.2007 8:35

Re: Pořád stejně

Hlavně postrádám zpětnou vazbu z hospodářské sféry - to opravdu dostane většina těchto nových "kreativců" , jen co vylezou ze škol, od zaměstnavatele mobil, notebook a auto a jdou dělat "sales managery" ? Firmy často hledají pracovníky do "mladého kolektivu". Pokud jsou ti noví špatně připravení, v čem tedy přinášejí pro firmu vyšší hodnotu než starší generace? Připomínám, že personalisty a řediteli jsou právě ti starší, neměli by tedy trpět předsudky vůči starší generaci.

pavel 99 5.12.2007 8:46

Re: Re: Pořád stejně

zpětné vazby jsou poměrně jasné. Nářek z Úřadů práce, že téměř nikdo nechce zaměstnávat absolventy a každý požaduje minimálně několik let praxe (je předpoklad, že za tu dobu se absolvent "doučí" co mu nedala škola). A místo toho, aby se hledala podstata (tedy že absolventi nejsou připraveni do "pracovního procesu"), tak se vymýšlí "dotovaná místa"a podobné zhovadilosti.

Na druhé straně nářek firem, že nemohou sehnat pracovníky schopné skutečně pracovat. (V některých firmách odmítají zakázky nebo se snaží přesunout výrobu - nejen z důvodu "levné pracovní síly", ale občas i pro místní nedostatek jakékoliv pracovní síly.)

Ohledně "hledání do mladého kolektivu" - odhadoval bych spíše na dílo personálního útvaru. Nemusí to moc korespondovat s tím, co jednotlivé útvary skutečně potřebují a už vůbec to neznamená, že někoho takového naleznou.

ZW 5.12.2007 11:01

Re: Re: Re: Pořád stejně

Přibližně před dvěma roky jedna renomovaná agentura udělala pro ministerstvo školství výzkum, jehož cílem bylo zjistit názory na (tehdy čerstvě publikovanou) školskou reformu a její potřebnost mezi rodiči, učiteli, zaměstnavateli a pedagogickými teoretiky z výzkumných ústavů.

Pouze oni teoretici se vyjádřili neutrálně, zhruba polovina souhlasila, polovina reformu odmítla. Rodiče, zaměstnavatelé i učitelé se vyslovili jednoznačně proti. A co z toho výzkumu ministerstvo odvodilo? Že prakticky nikdo takovou reformu, jaká byla tehdy představena, nepotřebuje? Nikoliv! Ministerstvo z toho vyvodilo logický závěr, že je nutné reformu mnohem více propagovat, aby se názory veřejnosti změnily! Propagační kampaň stála několik desítek milionů a její součástí byly i ony známé články o "konci biflování", které se v tisku objevily v červnu a září letošního roku.

pavel 99 5.12.2007 11:53

Re: Re: Re: Re: Pořád stejně

ta "logika závěru" mi napovídá, že někteří absolventi této koncepce se již nejspíš dostali do praxe;-(

Eva D. 5.12.2007 22:08

Re: Re: Re: Re: Pořád stejně

Přesně takhle si to pamatuji.

Eva 5.12.2007 7:01

Také naprostý souhlas,

ale zároveň dotaz. Kde bylo všichni, kterým se to nelíbí, když se tato reforma tvořila? Není ze dne na den a to, že to bude naprostá a nelogická blbost  se ukazovalo už při prvních návrzích. Za sebe mohu zodpovědně prohlásit, že když jsem se kriticky vyjadřovala (řečeno slušně), ostatní mě buď okřikovali nebo, v lepším případě, se alibisticky usmívali. Tak dnes, když už to spadlo, nebuďte prosím udiveni.

Pavel72 5.12.2007 7:27

Re: Také naprostý souhlas,

Pokud vim, tak v prvni fazi se toho prakticky moc nevedelo, zavery z pilotnich skol byly vicemene tajne a pripominky, ktere ucitelel posilali "tem nahore" vyslyseny nebyly. Vim minimalne o kapitole ktera se tyka meho oboru IT, ze dotycny byl upozornen na to, ze obsah jeho RVP je nesmyslny a nezmenilo se vubec nic.

Ono v CR se vubec hlasu moc nebere v uvahu. Kdyz vzpomenu Indos, co jsme se jako skolni informatici naprotestovali a bylo to ho.no platne.

Pavel72 5.12.2007 7:28

Re: Re: Také naprostý souhlas,

hlasu lidu - melo byt v predposledni vete