24.10.2019 | Svátek má Nina


Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
D. Troszok 14.10.2019 14:06

Pro mě je tedy troufalost tvrdit, že maturita z matematiky = řidičák na mozek! Logika v matematice mi nezaručí imunitu vůči manipulátorům, kteří naopak k manipulaci často zneužívají čísla (tak jak to dělá třeba současná vláda v souvislosti s čísly o platech učitelů a to si klidně můžu spočítat, že v zásadě nelžou, jenom jaksi využívají čísla, která se jim hodí). Tady jde spíše o zpracovávání a vyhodnocování informací (nejenom fakenews), čemuž se české školství zoufale nedostatečně věnuje (čest výjimkám) a pokud by vůbec měla být v dnešním světě z něčeho maturita povinna, pak je to podle mě právě tato disciplína.

Mimochodem, když už jsme u toho školství - kdyby se autor více zajímal o tento obor, věděl by, že vzorem je v tomto směru finské školství. A není to o mentalitě národa, ale o přístupu a fungovat to může všude, kde je zájem společnosti o vzdělání budoucích generací, které by nám měly zaručit klidné stáří. A pokud se podíváte jak je to s maturitou tam...

Pokud kdokoliv veřejně kritizuje cokoliv, měl by brát v úvahu i to, že existuje nejeden pohled na věc a žádný z těch pohledů musí být nutně špatně.

D. Troszok 14.10.2019 14:06

Autorův názor na povinnou maturitu z matematiky chápu. Naopak divil bych se, kdyby jako absolvent MatFyzu byl proti. Bohužel tento názor vychází z poněkud izolované sociální skupiny, v niž se pisatel článku pohybuje. Já osobně maturitu z matematiky mám. Dělal jsem ji na elektroprumce, kde jsem se také zabýval programováním z vlastního zájmu, nikoliv pouze ze školní povinnosti. Ovšem podle autorova návrhu bych zřejmě neudělal ani béčkovou maturitu, protože jsem o pojmech jako infinitezimální počty nebo kognitivní biasy vůbec neslyšel. A to jsme dělali i ty integrály.

Nicméně poté jsem šel studovat muziku na konzervatoř. A proto mě pobavil tento jednostranný pohled na tuto problematiku v souvislosti se zmínkou Jaroslava Ježka skladatele a hudebního epilogu. Autor si totiž neuvědomuje, stejně jako spousta dalších osob a dokonce i učitelů, že jsou lidé se zcela jinak fungujícím myšlením, u nichž dominantní roli hraje pravá mozková hemisféra. Jejich vnímání okolního světa, abstraktní představivost je zásadně odlišná od té vaši. A to jsou hudebníci, skladatelé a další umělecké obory. Dovolím si tvrdit, že geniální skladatelé jako třeba Mozart, Beethoven a mnozí další by s matematikou měli problém, natož, aby z ní odmaturovali. Možná snad Johan Sebastian Bach by to zvládl, neboť jeho kontrapunktické skladebné konstrukce mají blíže k matematice, než k hudebně emočnímu cítění, ačkoliv je u něj oceňována ta vyváženost mezi oběma světy. Jako učitel hry na hudební nástroj mám žáky vynikající, ale také průměrné a zcela slabé a to i přesto, že se každému mohu věnovat individuálně a každému se pokouším přizpůsobit formu výuky, na rozdíl od vyučujících matematiky. Přesto bych si nedovolil tvrdit, že ti slabí žáci jsou hloupí. A nevidím důvod, proč by to mělo být s matematikou jinak. Slyšel jste o "Matemagice"? Ta jen potvrzuje má slova.

J. Kanioková 11.10.2019 17:32

Článek vynikající a

Vzpomínka - krása, smekám..

M. Rozbořil 10.10.2019 22:33

Jako obvykle, autor trefil do černého. Potvrzuje to většina diskutujících a také skutečnost, že (ač o 30 let starší) stoprocentně souhlasím a tleskám. Dík za perfektní článek.

O. Mayer 10.10.2019 21:25

.. varianta s dvěma úrovněmi obtížnosti celkem dává smysl a ostatně totéž by platilo i pro tzv. státní maturitu (která je pro frekventanty některých typy škol až směšně snadná a pak vlastně postrádá smysl). Ani bych se nebál, že s takto budou studenti SŠ dělit na "lepší a horší" Ono už teď je evidentní že absolvent gymnázia a třeba školy ochrany majetku má asi rozdílné šance dokončit např. MatFyz fakultu (holt to tak na světe je). A jenom na okraj, když jsem se před 42 lety hlásil na medicínu, sice nepsanou ale o to více jednoznačnou podmínkou bylo, že musím mít maturitu matematiky. Jistě, bylo několik jednotlivých vyjímek (2-4 v ročníku) kolegyň, které na medicínu šli ze zdrávky, ale jinak by si s tímto nikdo netroufl polemizovat.

P. Burda 11.10.2019 8:20

Jde o to, jak co nejlépe vyladit ony dvě úrovně. Gymnazisté mají "všeobecné" předměty, téměř bez jakékoli odbornosti. Takže v matematice mají týdenní počet hodin matematiky vyšší, než průmyslováci (a těm to chybí, jenže není sporu o tom, že student průmyslové školy by matematiku umět měl). Studenti zdravotních, zemědělských ... škol mají matematiky zhruba stejně se studenty škol průmyslových - ale matematiku potřebují O NĚCO méně. Jak se "poprat" s tímto? Nehodily by se tři úrovně? Ale co ti z učebních oborů s maturitou?

Dále třeba jazyky. Opět gymnazisté mají mnohem více hodin jazyka českého i cizího. Měli by mít vyšší úroveň znalostí - ale domluvit se potřebují všichni. V tomto případě by stačily úrovně dvě.

Jenže když budou mít gymnazisté automaticky úroveň odpovídající jejich studiu, budou se "gymplácké odbory" (sdružení ředitelů gymnázií) znovu vztekat, že mají víc odpadlých, než je vhodné. A dát výběr, jestli lehčí nebo těžší úroveň stejně nakonec povede k tomu, že všichni budou chtít lehčí - i kdyby ta težší nahradila přijímačky na VŠ. MAturujeme přece (většinou) jednou, zkoušky lze zkoušet každý rok.

Jeden pan učitel při první vlně protestů gymnaziálních ředitelů řekl, že by tedy součástí maturity na gymnáziu mělo být třeba navrhnout vysoustružit hřídel - který gymnazista přežije soustužení, splnil.

Š. Hašek 10.10.2019 20:37

Reforma (ale hlavně boření školství) po r. 1989 v mém okolí (nejsem ale učitel, pouze absolvent škol, kde učili kantoři často pamatující válku) začala kouzelnou mantrou " SMRT BIFLOVÁNÍ". Též jsem zažil a zažívám úplně živočišné pohrdání a neznalost matematiky a přírodních věd. Často od těch nepřátel biflování, oni ovšem mysleli a provedli v praxi "neučení". Nějak pozapomněli, že "vono to samo do makoviček neleze". A postupné "vciťování" znamená v osmnácti úroveň průměrného deváťáka!

Dost se jim toho "povedlo". Pokles kvality, nárůst čísel absolventů, ........ . A neuznají svůj podíl, neuznají - ono "to nějak vzniklo"!

A také pozoruji u mnohých z nich katastrofální neznalost cizího (i jen jednoho jazyka) ....... von ten jazyk se jaksi musí totiž i učit/biflovat.

Zkráceno, zjednodušeno!!! Jen taková poznámka pozorujícího laika.

Vzdávám hold kantorům, kteří stále učí a chtějí myslet od těch holátek - teprve až mají holátka makovice plné znalostí, pojmů, slovíček němčiny - znalostí v makovicích, ne že nastartují mašinky a fintí, že hovoří s Filipínama a čtou polohu Filipín na centimetry!!!

P. Portwyn 10.10.2019 21:50

Kouzelná mantra jede dál... nejrůznější sluníčkoví aktivisté sice už roky ve škole nebyli, ale mají naprosto jasno, jak by se to mělo, a že se nic nezměnilo od Marie Terezie (to fakt někteří tvrdí), a jaké je to hrozné týrání nebožátek. Novináři jeden od druhého opisují totéž, aniž by se namáhali zjistit si informace.

Rozpad bohužel pokračuje.

I. Vermis 10.10.2019 17:02

Heslo dne: Co nejvíce učitelů s co nejvyššími platy! K tomu je ovšem také třeba co nejvíce studentů...

P. Burda 11.10.2019 8:21

Když chce stát platit učitele za kvantitu a ne kvalitu...

I. Vermis 10.10.2019 16:56

Ono to nakonec skončí tak, že maturitní vysvědčení budou dostávat kojenci ke křtu (nebo k "vítání do života"). Já vidím celý problém v tom, že jistá zaměstnání existují jisté požadavky na ... ehm ... doklad o vzdělání, které je pro děti jistých společenských vrstev obtížné dosáhnout ... bohužel, novátorské metody univerzity v Plzni nebyly správně pochopeny ...

P. Burda 11.10.2019 8:30

Maturita není o společenské vrstvě, ale o inteligenční skupině.

Maturitu stejně jako výuční list uděláte v nejbližším městě. Dojíždění je dnes "za hubičku" (kdo ví, jestli je to dobře), tak ani nemusí být na internátu.

Problém je v tom, že dnes je požadavek na maturitu u rodičů i takových dětí, které se inteligenčně pohybují na hranici spodního podprůměru (aneb, jak se říkalo dříve, snad udělá aspoň dvouleťák) a pedagogicko-psychologické poradny vystavují úpotvrzení o dys-poruchách každému, kdo projde okolo. A škola prý musí v případě zájmu takového integrovat.

Vysvětlujte pak doma dětem s (dejme tomu) průměrnou inteligencí, že jejich 4 chyby v diktátu jsou za tři, ale "Ladectových"12 chyb stačí na jedna mínus.

Nic proti integraci tělesně postižených. Ať ti zdraví vidí a naučí se pomáhat těm, co měli méně štěstí. Ať jsou integrováni i ti, co mají nižší inteligenci, ale snaží se s tím poprat (holt budou mít trojky, čtyřky). Proč ale v podstatě nutit maturitu i těm, co jsou opravdu "snad udělá dvouleťák"

V. Petr 10.10.2019 15:56

Pokud má mít maturitu 95% ročníku, pak bude výuka odpovídat tomu, co zvládnou jedinci, blížící se hranici debility. Mentální retardací, jak se toto teď nazývá, trpí totiž 2,6% obyvatel!

Ti pak, pochopitelně, nedokáží zvládnout maturitu z matematiky. Nanejvýš dokáží papouškovat bláboly Svaté Gréty...

I. Hendrych 10.10.2019 14:35

Žvanění tohoto Kechlibara je podobně duchaplné jako ty hubení epilogy...

J. Krynický 10.10.2019 20:04

Pravilo studento genderových věd.

P. Burda 11.10.2019 8:34

Že Vy nemáte rád přírodní vědy? Ty se nadají "okecat", narozdíl od věd společenských.

Když přecházíte vozovku, musíte si spočítat, jestli to stihnete dřív, než projede ten nebrzdící kamion. Fyzika, matematika. Okecávat, že se zdál mnohem dál, nepomůže.

J. Kanioková 11.10.2019 17:34

Bolí paranoia ?

P. Portwyn 10.10.2019 13:37

Díky za článek.

M. Krátký 10.10.2019 12:31

Trochu a stydlivě se připojím do diskuse, ročník 1943, k 30.6.1960 vyučení strojní zámečník TOS Hostivař, 1975 maturita večerní studium strojní průmyslovky v Podkovářské ulici bez matiky ( ta mi nikdy nešla odjakživa ) ale s ruštinou. Později ve funkci hlavního technologa v prototypové dílně VÚOSO - obráběcí stroje mě s mým kolegou přemluvili cca 1985 ke studiu ČVUT - stroj s přípravným půlrokem. Snažili jsem se oba hodně, až mi z matiky brněla hlava - ostatní levou zadní. Zápočet z ruštiny a marxe - a konec. Nešlo mi to do hlavy - když se to zanedbá na základce tak to nejde už potom nikdy - hezký den R^

J. Holíček 10.10.2019 17:25

R^

J. Schwarz 10.10.2019 11:35

Lidi si totiž zvykli že technické výrobky nějak "existují automaticky" a stále budou. Důležité jsou "soft skills" - herectví, zpěv, znát jak umístit video na youtube a obrázek na instagram...

B. Havel 10.10.2019 11:28

Moc pěkné, bohužel stávkování za vlastní blbost je jednodušší.

R. Tichý 10.10.2019 13:36

Tak nejak.

M. Vanecek 10.10.2019 11:07

Jsem rád že pan Kechlibar připomněl Jardu Ježka, studoval jsem s ním matfyz 1962-7. Kamarádil jsem s partou matfyzáků z jedenáctiletky v Nuslích=Pavel, Huboš, Karel a Jarda J. My byli chytří, ale Jarda byl genius, to jsme věděli už tenkrát. Vždy s cígem a svým sarkastickým humorem.

Ještě k té maturitě z matyky. To že jsme byli tak vysoko v různých celosvětových hodnoceních souviselo především s matematickou olympiádou. V ní jsme byli jedni ze světových průkopníků.

A to že se v jedné třídě urodilo tolik dobrých matematiků a fyziků zase souvisí s jedním výborným učitelem.

Zatímco výuka angličtiny se na většině škol silně zlepšila, s matematikou, no nevím. Co se týče maturit z matematiky, navrhoval bych tři úrovně povinné zkoušky: A - pro budoucí techniky a přírodovědce, B - pro ostatní vysokoškoláky a C - pro ostatní maturanty, na tu by měl stačit jen "selský rozum".

A kdo to nezvládne nemá mít maturitu, svět se nezboří...

J. Roškota 10.10.2019 11:01

Už snad deset let se řeší maturita, nejen z matematiky. Zkouší se tohle, tamhlento. Znalosti studentů jsou stále neuspokojující. Nevšiml jsem si, že by pracovalo na změně způsobu výuky. Před pár dny popsal Aston jak se matematika dá snadno zvládnout biflováním a drezůrou. To je přesně špatně. Nutně potřebujeme rekonstrukci školství. Více peněz učitelům je podmínka nutná, nikoli však dostačující. No a maturita, to je jen třešnička na dortu.

R. Langer 10.10.2019 11:26

Drezůrou se ovšem nedá chápat výuka malé násobilky, zlomků, periodické tabulky prvků, vzorců objemu a obsahu, nebo trojčlenky. To jsou totiž elementární znalosti, na kterých teprve můžete stavět dále. A které dnes pořádně neumí ani středoškoláci! Tam musíte s tou výukou začít, nikoliv neustále s jakýmisi ničím blíže neurčenými "změnami"! :-P

I. Babková 10.10.2019 15:31

Na změně výuky matematiky a dalších předmětů se pilně pracuje, bohužel však v tom smyslu, aby co nejvíce žáků bylo úspěšných. Co dělat s takovým žákem, který v hodině matematiky (na elektrotechnické průmyslovce, maturitní obor) protestuje, že nerozumí otázce, když se ho kantor zeptá, jak se definuje funkce sinus. Chyba je na kantorově straně, neumí se zeptat tak, aby žák porozuměl. A druhá chyba je, že žáka nedokázal zaujmout. Pak při testu, u kterého smí používat kalkulačku, zjistíte, že má numerické výpočty chybné. On si např. myslí, že 8 krát 8 je 81 a nenapadne ho to překontrolovat. Takové žáky běžně dotáhneme až k maturitě a samotná zkouška je soft obdoba ruské rulety. Občas se zadaří a vysvědčení má v kapse.

I. Vermis 10.10.2019 17:01

Přesd čtyřiceti lety jsem učil na technice a úroveň žáků při matematických výpočtech nebyla také nic moc. "To musí být správně, počítal jsem to na kalkulačce!" Jo, jenže když to neumí a výsledek mu v pevné čárce "podteče"...

I. Babková 10.10.2019 17:51

Dnes nám počet žáků, kteří kolabují na primitivních výpočtech podezřele rychle přibývá. Ale hlavně, že jsou happy a nemají žádné povinnosti. Na druhé straně, k čemu by potřeboval prodavač hamburgerů znalost logaritmů?

Jo, to před plyšákem i ve šroubárně běžně četli dělníci Vergilia v originále.

J. Krynický 10.10.2019 20:07

Čím více se rekonstruuje, čím více se mění způsob výuky, tím jsou výsledky horší.