Diskuse
ŠKOLSTVÍ: Řidičák na mozek
Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.
D29a94n31i70e76l 70T33r34o62s47z44o94k
Pro mě je tedy troufalost tvrdit, že maturita z matematiky = řidičák na mozek! Logika v matematice mi nezaručí imunitu vůči manipulátorům, kteří naopak k manipulaci často zneužívají čísla (tak jak to dělá třeba současná vláda v souvislosti s čísly o platech učitelů a to si klidně můžu spočítat, že v zásadě nelžou, jenom jaksi využívají čísla, která se jim hodí). Tady jde spíše o zpracovávání a vyhodnocování informací (nejenom fakenews), čemuž se české školství zoufale nedostatečně věnuje (čest výjimkám) a pokud by vůbec měla být v dnešním světě z něčeho maturita povinna, pak je to podle mě právě tato disciplína.
Mimochodem, když už jsme u toho školství - kdyby se autor více zajímal o tento obor, věděl by, že vzorem je v tomto směru finské školství. A není to o mentalitě národa, ale o přístupu a fungovat to může všude, kde je zájem společnosti o vzdělání budoucích generací, které by nám měly zaručit klidné stáří. A pokud se podíváte jak je to s maturitou tam...
Pokud kdokoliv veřejně kritizuje cokoliv, měl by brát v úvahu i to, že existuje nejeden pohled na věc a žádný z těch pohledů musí být nutně špatně.
D64a29n73i41e30l 27T66r21o44s20z19o31k
Autorův názor na povinnou maturitu z matematiky chápu. Naopak divil bych se, kdyby jako absolvent MatFyzu byl proti. Bohužel tento názor vychází z poněkud izolované sociální skupiny, v niž se pisatel článku pohybuje. Já osobně maturitu z matematiky mám. Dělal jsem ji na elektroprumce, kde jsem se také zabýval programováním z vlastního zájmu, nikoliv pouze ze školní povinnosti. Ovšem podle autorova návrhu bych zřejmě neudělal ani béčkovou maturitu, protože jsem o pojmech jako infinitezimální počty nebo kognitivní biasy vůbec neslyšel. A to jsme dělali i ty integrály.
Nicméně poté jsem šel studovat muziku na konzervatoř. A proto mě pobavil tento jednostranný pohled na tuto problematiku v souvislosti se zmínkou Jaroslava Ježka skladatele a hudebního epilogu. Autor si totiž neuvědomuje, stejně jako spousta dalších osob a dokonce i učitelů, že jsou lidé se zcela jinak fungujícím myšlením, u nichž dominantní roli hraje pravá mozková hemisféra. Jejich vnímání okolního světa, abstraktní představivost je zásadně odlišná od té vaši. A to jsou hudebníci, skladatelé a další umělecké obory. Dovolím si tvrdit, že geniální skladatelé jako třeba Mozart, Beethoven a mnozí další by s matematikou měli problém, natož, aby z ní odmaturovali. Možná snad Johan Sebastian Bach by to zvládl, neboť jeho kontrapunktické skladebné konstrukce mají blíže k matematice, než k hudebně emočnímu cítění, ačkoliv je u něj oceňována ta vyváženost mezi oběma světy. Jako učitel hry na hudební nástroj mám žáky vynikající, ale také průměrné a zcela slabé a to i přesto, že se každému mohu věnovat individuálně a každému se pokouším přizpůsobit formu výuky, na rozdíl od vyučujících matematiky. Přesto bych si nedovolil tvrdit, že ti slabí žáci jsou hloupí. A nevidím důvod, proč by to mělo být s matematikou jinak. Slyšel jste o "Matemagice"? Ta jen potvrzuje má slova.
J79a15r32o77s73l63a69v35a 86K54a55n51i32o41k30o12v17á
Článek vynikající a
Vzpomínka - krása, smekám..
M87i49l42o77s62l53a39v 12R93o27z54b51o19ř86i18l
Jako obvykle, autor trefil do černého. Potvrzuje to většina diskutujících a také skutečnost, že (ač o 30 let starší) stoprocentně souhlasím a tleskám. Dík za perfektní článek.
O85t98t90o 70M47a54y59e98r
.. varianta s dvěma úrovněmi obtížnosti celkem dává smysl a ostatně totéž by platilo i pro tzv. státní maturitu (která je pro frekventanty některých typy škol až směšně snadná a pak vlastně postrádá smysl). Ani bych se nebál, že s takto budou studenti SŠ dělit na "lepší a horší" Ono už teď je evidentní že absolvent gymnázia a třeba školy ochrany majetku má asi rozdílné šance dokončit např. MatFyz fakultu (holt to tak na světe je). A jenom na okraj, když jsem se před 42 lety hlásil na medicínu, sice nepsanou ale o to více jednoznačnou podmínkou bylo, že musím mít maturitu matematiky. Jistě, bylo několik jednotlivých vyjímek (2-4 v ročníku) kolegyň, které na medicínu šli ze zdrávky, ale jinak by si s tímto nikdo netroufl polemizovat.
P18e18t20r 73B31u18r87d96a
Jde o to, jak co nejlépe vyladit ony dvě úrovně. Gymnazisté mají "všeobecné" předměty, téměř bez jakékoli odbornosti. Takže v matematice mají týdenní počet hodin matematiky vyšší, než průmyslováci (a těm to chybí, jenže není sporu o tom, že student průmyslové školy by matematiku umět měl). Studenti zdravotních, zemědělských ... škol mají matematiky zhruba stejně se studenty škol průmyslových - ale matematiku potřebují O NĚCO méně. Jak se "poprat" s tímto? Nehodily by se tři úrovně? Ale co ti z učebních oborů s maturitou?
Dále třeba jazyky. Opět gymnazisté mají mnohem více hodin jazyka českého i cizího. Měli by mít vyšší úroveň znalostí - ale domluvit se potřebují všichni. V tomto případě by stačily úrovně dvě.
Jenže když budou mít gymnazisté automaticky úroveň odpovídající jejich studiu, budou se "gymplácké odbory" (sdružení ředitelů gymnázií) znovu vztekat, že mají víc odpadlých, než je vhodné. A dát výběr, jestli lehčí nebo těžší úroveň stejně nakonec povede k tomu, že všichni budou chtít lehčí - i kdyby ta težší nahradila přijímačky na VŠ. MAturujeme přece (většinou) jednou, zkoušky lze zkoušet každý rok.
Jeden pan učitel při první vlně protestů gymnaziálních ředitelů řekl, že by tedy součástí maturity na gymnáziu mělo být třeba navrhnout vysoustružit hřídel - který gymnazista přežije soustužení, splnil.
Š64t14ě55p70á75n 53H27a61š91e75k
Reforma (ale hlavně boření školství) po r. 1989 v mém okolí (nejsem ale učitel, pouze absolvent škol, kde učili kantoři často pamatující válku) začala kouzelnou mantrou " SMRT BIFLOVÁNÍ". Též jsem zažil a zažívám úplně živočišné pohrdání a neznalost matematiky a přírodních věd. Často od těch nepřátel biflování, oni ovšem mysleli a provedli v praxi "neučení". Nějak pozapomněli, že "vono to samo do makoviček neleze". A postupné "vciťování" znamená v osmnácti úroveň průměrného deváťáka!
Dost se jim toho "povedlo". Pokles kvality, nárůst čísel absolventů, ........ . A neuznají svůj podíl, neuznají - ono "to nějak vzniklo"!
A také pozoruji u mnohých z nich katastrofální neznalost cizího (i jen jednoho jazyka) ....... von ten jazyk se jaksi musí totiž i učit/biflovat.
Zkráceno, zjednodušeno!!! Jen taková poznámka pozorujícího laika.
Vzdávám hold kantorům, kteří stále učí a chtějí myslet od těch holátek - teprve až mají holátka makovice plné znalostí, pojmů, slovíček němčiny - znalostí v makovicích, ne že nastartují mašinky a fintí, že hovoří s Filipínama a čtou polohu Filipín na centimetry!!!
P79e45t24r 83P76o67r46t65w32y49n
Kouzelná mantra jede dál... nejrůznější sluníčkoví aktivisté sice už roky ve škole nebyli, ale mají naprosto jasno, jak by se to mělo, a že se nic nezměnilo od Marie Terezie (to fakt někteří tvrdí), a jaké je to hrozné týrání nebožátek. Novináři jeden od druhého opisují totéž, aniž by se namáhali zjistit si informace.
Rozpad bohužel pokračuje.
I58v63a61n 37Š49i64r68ů53č42e65k
Heslo dne: Co nejvíce učitelů s co nejvyššími platy! K tomu je ovšem také třeba co nejvíce studentů...
P80e84t38r 57B86u15r40d46a
Když chce stát platit učitele za kvantitu a ne kvalitu...
I19v55a73n 19Š54i77r79ů62č62e34k
Ono to nakonec skončí tak, že maturitní vysvědčení budou dostávat kojenci ke křtu (nebo k "vítání do života"). Já vidím celý problém v tom, že jistá zaměstnání existují jisté požadavky na ... ehm ... doklad o vzdělání, které je pro děti jistých společenských vrstev obtížné dosáhnout ... bohužel, novátorské metody univerzity v Plzni nebyly správně pochopeny ...
P41e52t36r 64B85u48r47d10a
Maturita není o společenské vrstvě, ale o inteligenční skupině.
Maturitu stejně jako výuční list uděláte v nejbližším městě. Dojíždění je dnes "za hubičku" (kdo ví, jestli je to dobře), tak ani nemusí být na internátu.
Problém je v tom, že dnes je požadavek na maturitu u rodičů i takových dětí, které se inteligenčně pohybují na hranici spodního podprůměru (aneb, jak se říkalo dříve, snad udělá aspoň dvouleťák) a pedagogicko-psychologické poradny vystavují úpotvrzení o dys-poruchách každému, kdo projde okolo. A škola prý musí v případě zájmu takového integrovat.
Vysvětlujte pak doma dětem s (dejme tomu) průměrnou inteligencí, že jejich 4 chyby v diktátu jsou za tři, ale "Ladectových"12 chyb stačí na jedna mínus.
Nic proti integraci tělesně postižených. Ať ti zdraví vidí a naučí se pomáhat těm, co měli méně štěstí. Ať jsou integrováni i ti, co mají nižší inteligenci, ale snaží se s tím poprat (holt budou mít trojky, čtyřky). Proč ale v podstatě nutit maturitu i těm, co jsou opravdu "snad udělá dvouleťák"
V51a27ň30u21r83a 72P28e35t94r
Pokud má mít maturitu 95% ročníku, pak bude výuka odpovídat tomu, co zvládnou jedinci, blížící se hranici debility. Mentální retardací, jak se toto teď nazývá, trpí totiž 2,6% obyvatel!
Ti pak, pochopitelně, nedokáží zvládnout maturitu z matematiky. Nanejvýš dokáží papouškovat bláboly Svaté Gréty...
I93g17o65r 95H70e36n98d55r76y75c48h
Žvanění tohoto Kechlibara je podobně duchaplné jako ty hubení epilogy...
Vyhledávání
TIRÁŽ NEVIDITELNÉHO PSA
Toto je DENÍK. Do sítě jde obvykle nejpozději do 8.00 hod. aktuálního dne. Pokud zaspím, opiji se, zešílím nebo se zastřelím, patřičně na to upozorním - neboť jen v takovém případě vyjde Pes jindy, eventuálně nikdy. Šéfredaktor Ondřej Neff (nickname Aston). Příspěvky laskavě posílejte na adresu redakce.
ondrejneff@gmail.comRubriku Zvířetník vede Lika.
zviretnik.lika@gmail.comHYENA
Tradiční verze Neviditelného psa. Sestává ze sekce Stručně a z článků Ondřeje Neffa - Politický cirkus a Jak život jde. Vychází od pondělka do pátku.
https://www.hyena.cz